Denník N

Za štátne peniaze pomôžu jednému súkromníkovi, hovorí Kratochvílová

Tatiana Kratochvílová ešte ako hlavná dopravná inžinierka Bratislavy na rozkopanej Štúrovej ulici. Foto – TASR
Tatiana Kratochvílová ešte ako hlavná dopravná inžinierka Bratislavy na rozkopanej Štúrovej ulici. Foto – TASR

Zmenená križovatka Triblavina na diaľniznaci D1 okolitým obciam nepomôže, no jednému investorovi áno, vraví bývalá hlavná dopravná inžinierka Bratislavy Tatiana Kratochvílová.

Diaľnica D1 na Trnavu mala byť plnohodnotný trojpruh v oboch smeroch aj so súbežnými dvojpruhovými cestami popri nej, takzvanými kolektormi. Čo sa stane, ak sa zrušia kolektory minimálne na časti D1 a počet pruhov na križovatke, ktorou sa má rozdeľovať doprava do Bernolákova a Chorvátskeho Grobu, sa zníži na dva? 

Dopravné riešenie rozšírenia diaľnice D1, tak ako je zakotvené v územnom pláne Bratislavského samosprávneho kraja a v územných plánoch priľahlých obcí, je založené na napojení cez križovatky a kolektory, čím mala byť zabezpečená obsluha okolitého územia. Rozhodnutím, že štát od tejto koncepcie upúšťa, sa ruší možnosť obsluhy tohto územia z diaľnice D1.

Prečo k tejto zmene došlo? 

Podľa ministerstva dopravy je to pre nedostatok financií. Národná diaľničná spoločnosť tento krok zdôvodňuje novým dopravnokapacitným posúdením. Otázka je, na základe akého dopravnokapacitného posúdenia sa štát pred piatimi rokmi rozhodol budovať kolektory a križovatky, keď ich teraz považuje za prehnané?

Kto môže na tejto zmene profitovať a kto naopak stratiť? 

Nová križovatka Triblavina je navrhnutá tak, že dopravne obsluhuje územie, ktoré je určené pre novú výstavbu.  Nerieši obsluhu okolitých obcí a miest, tak ako sa to už roky očakáva. Z verejných financií rieši križovatku pre jedného investora. Pôvodná projektová dokumentácia, ktorá niečo stála, sa nebude dať použiť. V území pôsobia iní investori, ktorí v zmysle schváleného územného plánu investovali do prípravy stavieb. Tieto náklady bude štát vracať?

Tým jedným investorom, ktorému nové riešenie križovatky pomôže, máte na mysli Starland, ktorý je k D1 najbližšie a najľahšie sa na ňu napojí priamo? 

Áno.

Aj developerské projekty v území mimo diaľnice sa musia nejako napojiť na D1.

Sieť komunikácií spájajúcich okolité obce je už teraz preťažená. Riešením bolo vybudovanie napojení na rozšírenú diaľnicu cez kolektory. Nové riešenie križovatky Triblavina sa stáva z dopravného hľadiska účelové pre jeden spomínaný projekt.

Súhlasíte s názorom strany Sieť, že všetky tieto zmeny môžu urobiť z križovatky Triblavina čiernu stavbu?

Podľa stanoviska Bratislavského samosprávneho kraja z 11. januára 2016 je navrhované riešenie diaľnice v rozpore so záväznou časťou územného plánu. Križovatka Triblavina sa už začala stavať a zmeniť by sa mala na základe zmeny stavby pred dokončením. Podľa právnikov toto nie je možné urobiť, keď je zmena v rozpore s územným plánom. Úrady tu postupujú neobvyklým spôsobom. Nápravy sa občania dovolávajú odvolaniami voči konaniam a petíciami.

Národná diaľničná spoločnosť hovorí, že pôvodný projekt bol na dané prepravné kapacity príliš veľkorysý a drahý, znemožňoval by prepojenie D1 a D4. Súhlasíte s tým?

Spochybňujú závery, na základe ktorých pripravovali a projektovali stavbu niekoľko rokov. Stálo to nemalé prostriedky. Tie mohol štát použiť na skvalitnenie verejnej dopravy.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na pripomienky@dennikn.sk.

Dnes na dennike.sk

Rozšírenie D1

Ekonomika

Teraz najčítanejšie