Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Policajti plánujú vďaka kamerám denne rozdať 5-tisíc pokút

Na cestách pribudnú stovky kamier. Foto – TASR
Na cestách pribudnú stovky kamier. Foto – TASR

Na cesty pribudnú stovky sledovacích zariadení. Až čas ukáže, či sa nebudú dupľovať a či budú dobre fungovať. Zatiaľ ich majú diaľničiari a budú ich osádzať aj Španieli a policajti.

Divá zver na diaľnici, auto v protismere či dopravná nehoda? Kamery to zachytia, a ak treba, operačné stredisko presmeruje dopravu.

Takto opisuje v analýze ministerstvo dopravy systém, čo bude fungovať na plánovanom obchvate Bratislavy, ktorý má dodať konzorcium okolo španielskej firmy Cintra.

Požiadavky štátu môžu v tomto prípade vyzerať na terajšie pomery nadštandardne, ale štát teraz objednáva bratislavské úseky diaľnice na 30 rokov dopredu. Preto by tam mal byť systém na vyhodnocovanie, či auto na diaľnici nestojí, necúva alebo sa neotáča, samozrejmosťou.

Kamery však na diaľniciach prudko pribúdajú už teraz aj na štátnych úsekoch. Len štátna Národná diaľničná spoločnosť má po celom Slovensku osadených 114 kamier. Snímajú šoférov, a keď niektorý vstúpi na diaľnicu bez diaľničnej nálepky, automaticky sa mu má poslať pokuta.

Kto nezaplatil, sa ukáže v noci, keď sa spárujú snímky evidenčných čísiel z kamier so značkami, ktoré pumpári alebo majitelia áut sami spoločne s platbou zadali do IT systému.

Čiernych pasažierov je veľa, pokuty nejdú

Či to funguje dobre a či si diaľničiari vedia s pokutami a novými štatistikami poradiť, dnes nevieme. Systém elektronických diaľničných nálepiek funguje naplno od začiatku februára. Denne zachytí aj vyše 7-tisíc čiernych pasažierov.

Pre ilustráciu, za celý minulý rok nachytal štát 2833 čiernych pasažierov a zinkasoval od nich na pokutách 160-tisíc eur. To je v priemere vyše 56 eur na jednu udelenú pokutu.

Nový systém diaľničiarov však zatiaľ žiadny platobný rozkaz šoférom neposlal. O tom by museli niečo vedieť na ministerstve vnútra, ktorého úrady majú pokuty distribuovať.

„Okresné úrady zatiaľ nedostali informácie a podklady z ministerstva dopravy. Ak sa tak stane, budú postupovať v zmysle zákona,“ odpísali z ministerstva vnútra.

Kde je problém so štartom pokút, nevedno. Špekuluje sa, že štát pri tejto príležitosti vyhlási generálny pardon čiernym pasažierom.

Odsledujú ťažké kamióny aj rýchle autá

Ďalších asi 1 300 takzvaných kontrolných bodov plánujú na cestách osadiť policajti. Prvých 40 miliónov majú odložených pre dodávateľa kamier, radarov, hardvéru a softvéru, ktorý bude sledovať a automaticky posielať pokuty všetkým, ktorí prekročia povolenú rýchlosť, prejdú na červenú, predbehnú cez plnú čiaru, nezastavia na STOP-ke či inak porušia cestné predpisy.

Napríklad na tejto ulici v Bardejove plánujú automaticky posielať pokuty, ak šoféri nezastavia a nedajú prednosť, ako majú. Zdroj: googlemaps.com, uvo.gov.sk

Na tejto ulici v Bardejove plánujú automaticky posielať pokuty ak šoféri nedajú prednosť ako majú. Zdroj: googlemaps.com, uvo.gov.sk

Predpokladá sa, že následná 20-ročná prevádzka systému bude stáť približne 100 miliónov eur. Tender ešte sumy môže zmeniť.

K tomu môžeme prirátať sledovací systém na platby mýtneho od kamionistov. Štátu ho dodal podobne, ako aj nový systém elektronických nálepiek, SkyToll. Má kamery na mýtnych bránach, máme zaň postupne splatiť vyše 850 miliónov eur.

Systémy chcú kombinovať

Ministerstvo vnútra vo svojej radarovo-kamerovej súťaži počíta s tým, že jej systém automatických pokút by mohol čo-to použiť aj z ostatných IT riešení, ktoré máme na cestách. „Rieši sa aj možnosť zapojenia niektorých technických zariadení na už existujúcu infraštruktúru,“ píše ministerstvo vnútra.

Aj španielska Cintra píše, že jej obchvat „je pripravený na inštaláciu zariadení na kontrolu elektronických diaľničných známok, obsahuje mýtne brány a dynamické váženie nákladných vozidiel, ktoré zabezpečí vyraďovanie preťažených kamiónov z premávky“.

Medzitým tender ministra Roberta Kaliňáka beží ďalej. Pre ilustráciu, podobné automatické pokuty už fungujú v Rakúsku. Tamojšie ministerstvo vnútra nám nevedelo povedať, koľko ich to stálo, systémov majú veľa. Uviedli len, že priemerná cena jedného radaru je na rakúskych diaľniciach 7-tisíc eur.

Napríklad kamery a „6 mobilných jednotiek“ diaľničiarov nasadených na sledovanie čiernych pasažierov na Slovensku vychádzajú zhruba na 3 milióny eur. Kontrolu platieb nálepiek majú na starosti diaľničiari, privátny SkyToll má zasa vyberať „diaľničné“ a evidovať značky, ktorých majitelia ho majú zaplatené. Tak sa to aspoň píše v zmluve, cez ktorú má SkyToll zinkasovať asi 12 miliónov eur za dodávku a 8-ročnú prevádzku IT systému.

Ministerstvo vnútra v podkladoch k tendru na automatické pokutovanie šoférov predpokladá, že nový systém vydá denne 5 211 automatických platobných rozkazov, čiže za rok asi 1,9 milióna. Ráta zároveň s tým, že tieto počty budú klesať. Keďže „kontrolných bodov“ bude po cestách dosť a šoféri budú o ich umiestnení informovaní, polícia predpokladá, že si dajú pozor a pokút aj nehôd ubudne ako „efekt umravnenia“.

Radary či kamery umiestnia tam, kde dochádza k častým dopravným nehodám, a zamerajú sa na tie, ktoré sú v tej-ktorej lokalite najčastejšie. Extra rizikové sú podľa štátu hlavne cesty nižších tried.

„Slovensko má do roku 2020 znížiť počet obetí na cestách pod 200 za rok. Už dnes patríme medzi najlepšie európske krajiny v tomto hodnotení, keď sa nám podarilo od roku 2007, keď sme mali 627 mŕtvych na cestách, dostať v posledných troch rokoch pod 300 obetí,“ píše ministerstvo vnútra.

V dnešnom systéme ročne ukladajú policajti pokuty v hodnote asi 20 miliónov eur ročne na mieste, teda v blokovom konaní, a v správnom konaní ďalších 30 miliónov eur. Keby priemerná hodnota jednej pokuty bola 50 eur, potom to vychádza zhruba na milión pokút ročne.

Dnes na DennikE.sk

  • Ekonomický newsfilter: Slovensko má šancu na obrovské peniaze
  • Makro: Nálada v slovenskej ekonomike padla v máji najnižšie za 11 rokov
  • Bratislava: Mestskí poslanci schválili kúpu 49 % v dcére vodární od firmy Ivana Kmotríka
  • Firmy: SES Tlmače ohlásili prepúšťanie, ukončenie výroby je jeden z dvoch scenárov
  • Energetika: Český štát poskytne firme ČEZ pôžičku na stavbu nového bloku jadrovej elektrárne v Dukovanoch
  • Výroba: Boeing obnovil výrobu problematických lietadiel 737 Max, ktorú zastavil v januári
  • Vývoj: Ekonomika USA v 1. štvrťroku klesla v prepočte na celý rok o 5 %, najviac od krízy v roku 2009
  • Radíme: Ako odmietnuť odklad dovolenky a kedy sa dajú získať peniaze
Zdieľať

Ako mám odmietnuť odklad dovolenky a získať peniaze? (otázky a odpovede)

Foto N - Denisa Čimová
Foto N – Denisa Čimová

Ak máte 65 a viac rokov a cestovka vám ponúka zmenu zmluvy k objednanej dovolenke, ale vy chcete radšej späť peniaze, treba dodatok písomne odmietnuť. Prinášame otázky a odpovede k novele zákona, ktorá umožňuje cestovkám vracať peniaze neskôr.

Minúta po minúte

Zdieľať

O podporu v nezamestnanosti v USA minulý týždeň požiadalo vyše 2,1 milióna ľudí. Počet nových žiadostí opäť klesol, no dva a pol mesiaca zostáva nad 2 miliónmi. Od vypuknutia koronakrízy v polovici marca prišlo o prácu zhruba 41 miliónov ľudí.

Počet nových žiadostí o dávky v predchádzajúcom týždni do 16. mája dosiahol 2,45 milióna. Najnovšie tak klesol ôsmy týždeň po sebe, no zostáva zhruba 10-krát vyšší než pred marcovým vypuknutím pandémie.

Miera nezamestnanosti za máj, ktorú štatistici zverejnia začiatkom júna, by podľa analytikov mohla prekročiť 20 percent. Už v súčasnosti je najvyššie od veľkej hospodárskej krízy v 30. rokoch minulého storočia.

„Obávam sa, že sme svedkami druhého kola prepúšťania v súkromnom sektore, ktoré v spojení s rastúcim počtom prepustených vo verejnom sektore zvyšuje počet nezamestnaných,“ hovorí Joel Naroff zo spoločnosti Naroff Economics.

„Ak je to tak, vzhľadom k tempu opätovného otvárania by sme sa mohli nachádzať v dlhšom období mimoriadne vysokej nezamestnanosti. Znamená to, že zotavenie bude pomalšie a bude trvať oveľa dlhšie.“

Ministerstvo obchodu informovalo, že HDP Spojených štátov v 1. štvrťroku klesol v prepočte na celý rok o 5 %, čo je najhlbší prepad od finančnej krízy pred 10 rokmi. (reuters, cnbc, čtk)

Zdieľať

Záujemcovia o prvú pomoc za apríl môžu zasielať výkazy alebo žiadosti aj s výkazmi len do 31. mája do polnoci, upozorňuje ministerstvo práce. Od 1. júna začnú úrady práce prijímať výkazy aj žiadosti za máj.

Žiadatelia, ktorí za apríl žiadajú o pomoc v rámci rovnakého opatrenia ako za mesiac marec

  • Pošlú úradom práce iba vyplnený výkaz, do ktorého uvedú číslo uzatvorenej dohody s úradom práce.
  • Ak ešte dohodu nemajú, ale žiadosť za marec poslali,  môžu požiadať o príspevok za apríl a vo výkaze neuvedú číslo dohody.

Žiadatelia, ktorí za apríl žiadajú o pomoc v rámci odlišného opatrenia ako za mesiac marec

  • Proces žiadania o príspevok je rovnaký ako v marci.
  • Žiadateľ elektronicky vyplní žiadosť a výkaz pre dané opatrenie a nepodpísané dva dokumenty pošle elektronicky na e-mail prislúchajúceho úradu práce.
  • Žiadatelia sa môžu ďalší mesiac rozhodnúť aj pre príspevok z iného opatrenia podľa toho, ktorá pomoc je pre nich výhodnejšia. Prechádzať však nemôžu v rámci opatrenia 3. Ak raz požiadali o príspevok 3A, nemôžu ďalší mesiac žiadať o príspevok 3B či naopak.

Žiadatelia, ktorí za apríl žiadajú o pomoc prvýkrát

  • Elektronicky vyplnia žiadosť a výkaz pre dané opatrenie.
  • Nepodpísané dva dokumenty pošlú elektronicky na emailovú adresu prislúchajúceho úradu práce.
Zdieľať

Ekonomika USA v 1. štvrťroku klesla v prepočte na celý rok o 5 %, čo je najviac od finančnej krízy v roku 2009. V porovnaní s prvým odhadom z apríla je prepad hlbší, ešte výraznejší pokles sa očakáva v 2. kvartáli.

V apríli americké ministerstvo obchodu uviedlo, že ekonomika v 1. štvrťroku v prepočte na celý rok klesla o 4,8 %. V poslednom kvartáli vlaňajška HDP stúpol o 2,1 %.

Pandémia koronavírusu začala naplno ovplyvňovať ekonomiku USA v marci, teda v poslednom mesiaci úvodného štvrťroka. Veľa podnikov muselo výrazne utlmiť činnosť alebo úplne prerušiť aktivity, za 11 týždňov požiadalo o podporu v nezamestnanosti zhruba 41 miliónov ľudí.

Prvým štvrťrokom sa v USA zrejme končí rekordne dlhé obdobie hospodárskej expanzie, ktoré trvalo od roku 2009. Podľa analytikov má americká ekonomika to najhoršie iba pred sebou, keď sa začne prejavovať pokles výdavkov spotrebiteľov i firiem. (čtk)

Zdieľať

Boeing obnovil výrobu problematických lietadiel 737 Max, ktorú zastavil v januári. Správa o reštarte produkcie prišla krátko potom, ako firma oznámila v Spojených štátoch prepúšťanie takmer 7000 ľudí.

O obnovení výroby lietadiel 737 Max v americkom Rentone informuje portál Zdopravy.cz. Produkcia zatiaľ pobeží pomalým tempom vzhľadom k zavádzaniu opatrení zameraných na bezpečnosť práce a kvalitu.

Lietadlá 737 Max sú celosvetovo uzemnené od vlaňajšieho marca, keď ich prevádzku zakázali úrady po dvoch tragických nehodách v Ázii a Afrike. Boeing stále nezískal povolenie na opätovné nasadenie strojov.

Boeing oznámil, že v prvej vlne prepustí 6770 ľudí v USA z celkového počtu 160-tisíc zamestnancov. V nasledujúcich mesiacoch majú prísť o prácu ďalšie tisícky ľudí.

Zdieľať

Medziročná inflácia v Nemecku podľa metodiky EÚ sa v máji ďalej spomalila na 0,5 percenta z aprílových 0,8 percenta. Rast spotrebiteľských cien v najväčšej európskej ekonomike sa tak ešte viac vzdialil od cieľa ECB tesne pod 2 percentami.

V porovnaní s predchádzajúcim mesiacom zostali harmonizované ceny podľa predbežných výsledkov bez zmeny. Analytici prognózovali pokles o 0,1 %, v medziročnom porovnaní odhadovali májovú infláciu na 0,5 %.

Podľa domácej metodiky dosiahol rast cien v máji 0,6 %, k zvoľneniu inflácie najviac prispelo zlacnenie energií o 8,5 %. Naopak, ceny potravín vzrástli o 4,5 % a služby zdraželi o 1,3 %.

Rýchly odhad inflácie vychádza z údajov od šiestich zo 16 spolkových krajín, v ktorých žije vyše polovica nemeckej populácie. Konečné údaje za máj zverejnia štatistici v polovici júna. (čtk)

Zdieľať

Ruskí boháči zarobili v období pandémie desiatky miliárd dolárov

Najmajetnejší Rusi počas pandémie koronavírusu zbohatli o 62 miliárd dolárov. V Rusku za uplynulé dva mesiace pribudli dvaja noví dolároví miliardári, celkovo ich je 104 s úhrnným majetkom 454 miliárd dolárov.

„Marcové pády cien akcií na burzách po celom svete silne postihli biznis najväčších boháčov sveta, ale za vyše dva mesiace, ktoré odvtedy uplynuli, dolároví miliardári len bohatli. Bokom nezostali ani boháči z ruského rebríčka,“ píše magazín Forbes.

Od polovice marca americký burzový index Dow Jones vzrástol o 23 percent podobne ako širší index S&P. Index moskovskej burzy stúpol o 30 percent.

Majetok piatich najbohatších Rusov sa počas tohto obdobia zväčšil o 22,6 miliardy dolárov na 109,5 miliardy dolárov.

Kto sú najbohatší Rusi (majetok v mld. USD):

1. Vladimir Potanin (26,1) – patrí mu ťažiarsky gigant Norilsk Nickel. Počas pandémie zarobil najviac, jeho majetok sa zväčšil o 6,4 miliardy dolárov,

2. Leonid Michelson (22,5) – zo spoločnosti Novatek,

3. a 4. oceliari Vladimir Lisin (21 mld.) a Alexej Mordašov (19,1),

5. Vagit Alekperov (20,8) – vlastník ropného koncernu Lukoil

Podľa Forbesu v globálnom meradle v období koronavírusu najviac zarobili miliardári, ktorých podnikanie je späté s internetom.

Uhľobarón Dmitrij Bosov, ktorý v rebríčku ruského Forbesu figuroval s majetkom odhadovaným na 1,1 miliardy dolárov na 86. priečke, začiatkom mesiaca podľa médií spáchal samovraždu. (čtk)

Zdieľať

McDonald´s dnes rozšíril službu donášky jedla McDelivery do Košíc. Po Bratislave, kde ju už ponúka deväť reštaurácií, pribudli dve reštaurácie v Košiciach. Doručenie jedla ku dverám zákazníkov zabezpečuje doručovacia služba Wolt.

Zdieľať

Smer vyzval vládu, aby prestala riešiť epidemiologickú situáciu a začala sa zaoberať ekonomikou. „Kým na jednej strane dnes minister zdravotníctva a vláda ohlasujú, že pravdepodobne sme pandémiu vírusu porazili, z čoho máme veľkú radosť, žiaľ, dnes musím skonštatovať, že Slovensku hrozí ďalšia veľmi vážna pandémia – pandémia nezamestnanosti,“ povedal Peter Pellegrini.

Od premiéra a členov vlády očakáva, že nebudú „hodiny a hodiny na tlačovkách rozprávať“ napríklad o tom, aká vzdialenosť má byť medzi stolmi, ale že sa pred kamery na dennej báze postavia premiér s ministrom hospodárstva a ministrom financií a povedia, čo mienia so slovenskou ekonomikou v najbližšej dobe robiť.

„Zatiaľ sú to len kozmetické opatrenia, ktoré určite neprinesú nejaký výrazný impulz do našej ekonomiky,“ dodal Pellegrini.

Na 13. dôchodky sa podľa neho peniaze nájsť musia. Vládu zároveň vyzýva, aby dôchodcom dala jasnú odpoveď, či peniaze dostanú, alebo nedostanú.

„Ekonomika sa tak skoro nenaštartuje,“ uviedol Peter Žiga. Tvrdí, že napríklad ministra hospodárstva Richarda Sulíka (SaS) nevidel na tlačovej konferencii posledné dva či tri týždne. Od vlády pritom očakáva presný plán vrátane toho, ako chce využiť 8 miliárd eur z európskeho fondu obnovy, ktoré má SR dostať.

„Vláda nemá plán, nevie s tým narábať,“ reaguje na situáciu bývalý minister hospodárstva. Apeluje na súčasný kabinet, aby sa venoval trom skupinám ľudí, ktorí budú nezamestnanosťou postihnuté v najvyššej miere. Prvou sú zamestnanci zo segmentu služieb, ďalej z oblasti firiem a fabrík, ktoré boli napojené na zahraničné trhy a treťou skupinou sú ľudia, ktorí sa vrátili zo zahraničia, pretože tam prišli o zamestnanie. (tasr)

Zdieľať

Bratislavskí poslanci schválili kúpu 49-percentného podielu v dcére bratislavských vodarní Infra Services. Za bolo 39, proti jeden, zdržali sa štyria. Podnikateľ Ivan Kmotrík tak už nebude mať v BVS vplyv.

Poslancom, ktorí sa zdržali, prekážalo, že nemali dostatok času na preštudovanie materiálov, a chýbalo im stanovisko dozornej rady BVS.

„Ide o historický míľnik vo veľmi dôležitej infraštruktúre. Rozpredaj majetku mesta a profit súkromníkov bez toho, aby bol braný záujem obyvateľov mesta a obcí, skončí, keď sa transakcia dokončí,“ povedal primátor Matúš Vallo a poďakoval mestským poslancom a zástupcom BVS.

Vallo hovorí, že doterajší stav v BVS a InfraServices bol výrazne nevýhodný a mesto podnikne ďalšie kroky, pokiaľ získa dôkazy o nevýhodnom hospodárení v BVS.

Kúpa podielu v InfraServices bude podmienená súhlasom dozornej rady BVS, ktorá bude rokovať 8. júna.

Zdieľať

Nissan zatvorí závod v Barcelone, o prácu príde zhruba 2800 ľudí. Redukcia kapacít je súčasťou plánu ozdravenia biznisu, ktorý počíta tiež so znížením počtu modelov. Automobilka spadla vo finančnom roku do marca do prvej straty za 11 rokov.

Nissan už dlhšie bojuje s poklesom predaja, v uplynulom finančnom roku mu klesol o 13 % na 4,8 milióna áut a zaznamenal čistú stratu 6,2 miliardy dolárov.

Firma chce byť menšia a efektívnejšia. V najbližších štyroch rokoch má v pláne znížiť výrobnú kapacitu o pätinu, skresať réžijné náklady o 2,8 miliardy dolárov, zúžiť portfólio modelov a sústreďovať sa na elektrické a športové autá.

Nissan a jeho partneri Renault a Mitsubishi predstavili nový plán, ktorý počíta s väčšou spoluprácou pri vývoji a výrobe áut, aby znížili náklady.

Nissan prehodnotil starší zámer agresívnej expanzie presadzovaný bývalým šéfom Carlosom Ghosnom. Automobilka sa snažila zvyšovať trhový podiel, osobitne v USA, čo však viedlo k nadmernej kapacite a výrazným zľavám.

Európsku produkciu Nissan sústredí do továrne v britskom Sunderlande, výrobu z Indonézie presunie do Thajska. (bbc, reuters, čtk)

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať