Denník N

Na Slovensku sa z nich tešia, v Maďarsku proti nim protestujú. Prečo je postoj k baterkárňam taký odlišný?

Premiér Robert Fico s predstaviteľmi čínskeho investora Gotion po podpise vzájomného memoranda Foto - Úrad vlády SR
Premiér Robert Fico s predstaviteľmi čínskeho investora Gotion po podpise vzájomného memoranda Foto – Úrad vlády SR

➡️ Počúvanie podcastov Denníka N je najpohodlnejšie v aplikácii Denníka N. Zvuk Vám nepreruší, ani keď zmeníte stránku, a počúvať môžete aj bez pripojenia na internet. Sťahujte kliknutím sem.

Tento text načítal neurálny hlas. Najlepšie sa počúva v aplikácii Denník N, aj s možnosťou stiahnutia na počúvanie offline. Našli ste chybu vo výslovnosti? Dajte nám vedieť.

V novembri vysvitlo, že v Šuranoch postavia prvú veľkú fabriku na batérie do elektromobilov na Slovensku. Továreň v tamojšom priemyselnom parku plánoval pôvodne Volkswagen, no investíciu napokon zrealizuje čínsky Gotion High-tech, jeden z najväčších výrobcov batérií do elektrických áut, spolu so slovenským startupom InoBat. Gotion vyrába batérie pre nemecký Volkswagen, ktorý je zase spoluvlastníkom čínskej spoločnosti.

Slovenský automobilový priemysel už dávno upozorňoval, že na rozvoj elektromobility potrebuje krajina baterkárne. Slovensko v tejto oblasti ďaleko zaostáva za Poľskom a Maďarskom. Baterkáreň v Šuranoch preto vyzerá ako dôležitý a potrebný krok vpred.

No kým na Slovensku sa debata o rizikách spojených s novou baterkárňou točí nanajvýš okolo čínskeho vplyvu, v Maďarsku majú na toto priemyselné odvetvie oveľa kritickejší názor. Baterkárne kritizujú z viacerých hľadísk:

  • často sa stavajú v bezprostrednej blízkosti obytných oblastí a tamojší obyvatelia na to nemajú žiadny vplyv;
  • tieto projekty sa realizujú ako kľúčové investície, nemusia teda vyhovovať ani miestnym reguláciám a predpisom na ochranu životného prostredia.

Okrem toho panuje medzi najznámejšími maďarskými ekonómami, ktorí nemajú blízko k maďarskej vláde, všeobecný súhlas, že priemyselná politika postavená na posilňovaní výroby batérií nie je pre Maďarsko tou správnou cestou. Prináša vraj oveľa viac škôd ako osohu.

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Automobilový priemysel

Budúcnosť automobilov

Priemysel

Technológie

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie