Denník N

Komu pomôže priamy let Bratislava – Košice a ako veľmi zaťaží štát

Zdroj - Letisko Viedeň
Zdroj – Letisko Viedeň

➡️ Počúvanie podcastov Denníka N je najpohodlnejšie v aplikácii Denníka N. Zvuk Vám nepreruší, ani keď zmeníte stránku, a počúvať môžete aj bez pripojenia na internet. Sťahujte kliknutím sem.

Tento text načítal neurálny hlas. Najlepšie sa počúva v aplikácii Denník N, aj s možnosťou stiahnutia na počúvanie offline. Našli ste chybu vo výslovnosti? Dajte nám vedieť.

  • Koalícia chce obnoviť priame lety medzi Bratislavou a Košicami, štát na to má vynaložiť zhruba milión eur ročne.
  • V minulosti už taký let existoval pod rôznymi aerolíniami, ale skončil, pretože s väčšími lietadlami nedával ekonomický zmysel.

Vláda chce oživiť leteckú linku na trase Bratislava – Košice a zaviesť nový let z Košíc do švédskeho Göteborgu, ktorý by slúžil najmä pre manažérov pripravovanej automobilky. „Túto priamu leteckú linku máme ako záväzok z medzinárodnej zmluvy na zriadenie fabriky Volva,“ hovorí minister dopravy Jozef Ráž.

Ráž kvôli tomu inicioval zmenu zákona, vďaka ktorej štát bude môcť tieto letecké spojenia dotovať. Poslanci novelu schválili začiatkom roka a odvtedy ju už stihla podpísať prezidentka.

Zákon doslova hovorí, že štát môže poskytnúť príspevok na vykonávanie pravidelnej leteckej dopravy na území Slovenska alebo medzi slovenskými letiskami a zahraničnými. Vláda podľa dôvodovej správy k zákonu už v tomto roku pomôže potenciálnym dopravcom dohromady sumou 1,2 milióna eur a v ďalších dvoch rokoch po milióne eur.

Priama linka z hlavného mesta do Košíc pritom existovala už pred piatimi rokmi bez štátnych dotácií, no keďže si nedokázala na seba zarobiť, České aerolínie ju museli ukončiť.

Bratislavské aj košické letisko teraz zmenu vítajú a internetoví predajcovia leteniek hovoria, že o spojenie je stále záujem. V tomto článku sa preto pozrieme na to, či by sa let z Košíc do Bratislavy oplatil pre cestujúcich, ako veľmi by štátnu kasu zaťažili dotácie a životné prostredie emisie skleníkových plynov.

Ľudia spojenie stále vyhľadávajú

Posledná cesta vzduchom sa uskutočnila v januári 2019 pod taktovkou spoločnosti České aerolínie, ktorá spojenie prevádzkovala päť rokov. Let z Bratislavy do Košíc trval 55 minút, čo je päťkrát rýchlejšie, ako ísť tú istú trasu autom alebo vlakom.

Ícečkom po železnici by to oficiálne malo trvať štyri hodiny a 47 minút, ale treba k tomu pripočítať občasné meškania. V najbližších rokoch sa nechystajú také investície do železníc, ktoré by jazdu vlakom významne skrátili.

„Vzhľadom na nedokončené diaľničné spojenie a zdĺhavé železničné spojenie

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Doprava

Rozpočet a dlh

Životné prostredie

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie