Denník N

Prečo nakupujeme v kamenných obchodoch viac, ako sa čakalo?

Zdroj: Unsplash / The Nix Company
Zdroj: Unsplash / The Nix Company

➡️ Počúvanie podcastov Denníka N je najpohodlnejšie v aplikácii Denníka N. Zvuk Vám nepreruší, ani keď zmeníte stránku, a počúvať môžete aj bez pripojenia na internet. Sťahujte kliknutím sem.

Tento text načítal neurálny hlas. Najlepšie sa počúva v aplikácii Denník N, aj s možnosťou stiahnutia na počúvanie offline. Našli ste chybu vo výslovnosti? Dajte nám vedieť.

Dobrý deň, čítate ďalšie vydanie newslettra Marš, ktorý vychádza aj na stránkach Denníka N. V tomto vydaní sa dozviete, prečo online predajcov oblečenia čakajú ťažké časy a prečo sa postupne zhoršuje kvalita výsledkov vo vyhľadávači Google.


Väčšina oblečenia sa stále predáva v kamenných predajniach

A podľa Financial Times sa to v najbližších rokoch ani nezmení. Po skončení pandémie sa spotrebitelia vo Veľkej Británii vrátili do kamenných obchodov a online obchody to pocítili takmer okamžite na tržbách. Okrem toho ohrozujú e-shopy aj zvyšujúce sa náklady a konkurencia ultralacných čínskych e-shopov Temu a Shein.

Akcie spoločnosti Zalando klesli z hodnoty vyše 100 eur v roku 2021 na súčasných necelých 20 eur. Podobný pokles zaznamenala aj spoločnosť Asos, ktorá dosiahla v roku 2023 stratu takmer 350 miliónov eur.

Naopak, hodnoty akcií spoločností Marks & Spencer alebo Sports Direct sú najvyššie za posledné roky.

Hodnota akcií spoločnosti Asos (modrá) a spoločnosti Sports Direct (zelená). Zdroj – Yahoo Finance

Zákazníci sa vrátili do obchodov vo väčšom počte, ako sa očakávalo. Niektorí odborníci tento jav nazývajú „nakupovanie z pomsty“. Vyvinul sa ako reakcia na frustráciu a psychický nepokoj spôsobený obmedzeniami slobody pohybu a nakupovania počas pandémie. Ľudia sa vrátili do obchodov hneď, ako to bolo možné, a začali v nich nakupovať aj to, čo nepotrebovali, aby potlačili nepríjemné pocity spojené s pandémiou.

Ďalší dôvod, ktorý pomohol kamenným prevádzkam, bol návrat do kancelárií. Spotrebitelia si potrebovali nakúpiť nové oblečenie a uprednostnili možnosť vyskúšať si ho.

Kamenným obchodom pomohlo aj to, že sa im znížili nájmy, často naviazané na tržby zo slabých pandemických rokov. Naopak, internetovým predajcom sa náklady výrazne zvýšili. Online reklama je čoraz drahšia, zvýšili sa aj logistické poplatky a náklady spojené s vrátením tovarov. Možnosť bezplatne vrátiť tovar bola u online predajcov štandardom, ktorý však nebol dlhodobo udržateľný.

Problémy online predajcom spôsobujú aj čínske obchody Temu a Shein, ktoré agresívne vstúpili na západné trhy. Spoločnosti dodávajú produkty spotrebiteľom priamo z čínskych tovární za ceny, ktorým iní predajcovia nedokážu konkurovať. Toto inšpirovalo ďalšie firmy, expandovať začal napríklad turecký obchod Trendyol, ktorý finančne podporuje napríklad aj čínska spoločnosť Alibaba.

Počet stiahnutí aplikácie Temu. Zdroj: ECDB

No toto všetko neznamená, že online nakupovanie nebude rásť. Odborníci očakávajú

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Google

Marš

Zdroj: Frank Okay / Unsplash

Obchod

Ekonomika

Teraz najčítanejšie