Denník N

Bratislava má novú atrakciu, tretiu krytú tržnicu (+ foto)

Freshmarket otvorili nedokončený, zatiaľ v ňom sídli len asi tretina nájomcov. Sľubuje plno etnických reštaurácií.

„Milí priaznivci, sme veľmi radi, že vám môžeme oznámiť príjemnú novinku,“ objavilo sa v utorok na Facebooku stránky farmárskej tržnice Freshmarket. „Už túto stredu o 8.00 h otvoríme svoje brány pre všetkých návštevníkov.“

Nájomcovia sa dozvedeli o plánoch na otvorenie len cez víkend a viacerí z nich boli prekvapení. Budova tržnice na Rožňavskej ulici stále pôsobila ako veľké stavenisko.

Podobne prekvapení boli v komentároch aj ľudia, ktorí poznali stav budovy zvonka. Pôsobila totiž prinajmenšom nedokončene.

Termín sa odsúval už dvakrát, na jeseň dokonca do prázdna bežala aj veľká bilbordová kampaň. Od vypratania pôvodnej budovy tržnice, bývalej Ikey, a otvorenia novej uplynulo deväť mesiacov.

Majiteľ, ktorým je slovenská firma Vienna Invest, sa zjavne v prvom rade sústredil na dokončenie zákazky pre štát –prestavbu budovy na klientske centrum. Centrálny úrad, ktorý sa staval bez súťaže, už mesiac funguje.

Otvorila zatiaľ tretina

Novostavba vedľa sídla Slovenskej sporiteľne na periférii bratislavského Nového Mesta bola aj v deň otvorenia obkolesená plotom, rozrytou pôdou, po streche aj v okolí behali robotníci, vo vnútri upratovači. Polovica fasády smerom od úradov chýba, na niektorých oknách sú stále prilepené pásky v tvare písmena X.

Otvoriť sa podarilo odhadom tak tretine obchodov, plno má byť do konca marca. Dôvera nájomcov v projekt sa zdá obrovská – obsadená je v podstate celá plocha vyše 4 000 štvorcových metrov. Na tom majú výrazný podiel aj nízke nájmy, ktoré dokázali na jedno miesto pritiahnuť 80 nájomcov.

Budova nepôsobí, že má ambície byť ikonickou stavbou, ako napríklad Matušíkova tržnica na Trnavskom mýte. Vo vnútri je však prekvapivo veľkorysá. Povrch tvorí odhalený betón a steny sú často obložené drevotrieskou, čo je moderné aj lacné.

Dominantné je veľké vnútorné átrium cez obe poschodia. Sú tam stánky pre trhovníkov a gigantické schodište. Átrium je presvetlené cez čelo budovy.

Chcú lákať ľudí na obedy

Nie moderná, ale určite lacná je absencia eskalátora k reštauráciám na poschodí. Snaha prilákať obedových stravníkov v obrovskom množstve je práve jedným z pilierov projektu. Na poschodí je totiž takmer 30 reštaurácií. Každá z nich bude súťažiť o obedové štyri eurá a každá z nich sa bude musieť uživiť. Sformujú možno najväčší foodcourt v krajine.

Okrem kvantity je foodcourt výnimočný aj etnickou pestrosťou. Variť tu budú vo vlastných podnikoch Turci, Vietnamci, Thajci či Maďari a jedlá budú blízkovýchodné (hummus), japonské (rámen) či talianske (pizza). Koncept stojí na špecialistoch – niekto postaví podnik na hot-dogoch, niekto na burgeroch. Freshmarket zastreší boom etnických bistier v meste.

Na prízemí sa dá nakúpiť pečivo, syry, mäso, bylinky či sadnúť na kávu alebo pivo z minipivovarov.

Hypermarkety v okolí majú problém

V súvislosti s Freshmarketom sa často spomína supermarket Yeme, pokus stiahnuť Bratislavčanov nakupujúcich v Rakúsku domov. Ten je však súčasťou budovy klientskeho centra a otvára až o týždeň.

K Freshmarketu sa treba prejsť asi 200 metrov pešo a zatiaľ k nemu z úradu nevedie žiadna navigácia. Tá zatiaľ chýba aj v tržnici.

Freshmarket vzniká v čase, keď oba hypermarkety v okolí krachujú, alebo zmenšujú svoju predajnú plochu. Jeden z nich, Hypernova transformujúca sa na Terno, chce pôsobiť ako tržnica. Freshmarket má zas periférnu polohu, silný marketing a hlavne parkovisko, podzemné aj to chystané v okolí budovy.

Atrakciu treba rozbehnúť

Moderné mestské tržnice v kvalitnej architektúre s dôrazom na kvalitnú gastronómiu vznikajú v rôznych formách po celom západe, napríklad Old Spitalfields v Londýne alebo San Anton v Madride. Sú lákladom pre miestnych i turistov, hoci v tomto prípade periférna poloha znamená skôr službu obyvateľom. Projekty moderných mestských tržníc sú často výsledkom spolupráce samospráv, občanov a developerov. U nás má každá skupina jednu z troch mestských tržníc.

Freshmarket je developerský projekt. Občania aktivisti ovládajú historickú Starú tržnicu. Na trhy slúži pár hodín týždenne, viac času sa využíva na akcie. Napokon, samospráva má tú na Trnavskom mýte. Mestská časť Nové Mesto ju nechala spustnúť, nájomníci sú neatraktívni, miesto je skôr sociálnym centrom pre postarších popíjajúcich mužov a čoraz viac odpudzuje.

Už bývalý Freshmarket ukazoval, že atraktívnych nájomcov je dostatok a že mestská časť s tržnicou na Trnavskom mýte zaspala a premárnila príležitosť. Iným spôsobom to napríklad pokazila Budapešť s nábrežnou Bálnou (veľryba), ktorá má byť aj tržnicou, ale úrady ju nevedeli rozbehnúť tak, ako to dokážu aktivisti. Architektonicky zaujímavá a predražená novostavba zostáva prázdna.

Teórie o metropolách hovoria, že mestá sa stávajú značkami a súťažia o obyvateľov atrakciami – dobrou dopravou, kultúrou, kreatívnymi štvrťami, ale aj službami typu modernej mestskej tržnice. Bratislava takúto atrakciu dostala – ak sa ju podarí rozbehnúť.

IMG_1788 IMG_1855 IMG_1798 IMG_1808 IMG_1811

 

IMG_1817 IMG_1815 IMG_1835 IMG_1831 IMG_1823 IMG_1799

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na pripomienky@dennikn.sk.

Dnes na dennike.sk

Ekonomika

Teraz najčítanejšie