Denník N

Kríza e-shopov zasiahla aj DPD, no aj u nás časom kuriérov nahradia roboty a drony, hovorí šéf firmy (podcast)

Generálny riaditeľ DPD na Slovensku Peter Pavuk. Foto N - Vladimír Šimíček
Generálny riaditeľ DPD na Slovensku Peter Pavuk. Foto N – Vladimír Šimíček

➡️ Počúvanie podcastov Denníka N je najpohodlnejšie v aplikácii Denníka N. Zvuk Vám nepreruší, ani keď zmeníte stránku, a počúvať môžete aj bez pripojenia na internet. Sťahujte kliknutím sem.

Tento text načítal neurálny hlas. Najlepšie sa počúva v aplikácii Denník N, aj s možnosťou stiahnutia na počúvanie offline. Našli ste chybu vo výslovnosti? Dajte nám vedieť.

Poscovidový návrat zákazníkov do bežných kamenných obchodov postihol celý donedávna rýchlo rastúci sektor e-commerce. Ozdravením musia prechádzať také známe značky ako Dedoles, Fusakle či Dormeo. A e-shop Hej.sk či 123Kurier už skončili.

Prepadom trhu je zasiahnutá aj veľká doručovacia firma DPD, cez ktorú na Slovensku podniká nadnárodná skupina Geopost. DPD sa výrazne zhoršili finančné výsledky a na prelome rokov meškala s doručovaním oveľa viac, než bolo pre ňu dovtedy bežné.

Jej generálny riaditeľ Peter Pavuk v podcaste Denníka E vysvetľuje, ako sa vyrovnávajú s poklesmi a ako sa chcú zasa dostať do lepšej kondície.

Okrem toho predpovedá, aké zásadné inovácie môžu do doručovania prísť o pár rokov.

 

Aké vážne je súčasné postcovidové ochladenie celého slovenského sektora e-commerce aj vášho sektora doručovacích služieb? Dá sa na trhu očakávať vypadávanie ďalších známych značiek alebo sa už situácia upokojuje?

Začal by som optimisticky. My sme zaznamenali čiastočné oživenie trhu počas posledného kvartálu minulého roku. Prišlo k nárastu o zhruba päť percent. To bolo však málo na to, aby dopadol dobre celý vlaňajšok. Zaň v sumári trh klesol o štyri percentá, teda podobne ako za rok 2022.

Ale treba povedať, že vo dvoch covidových rokoch 2020 a 2021 e-commerce trh rástol naozaj šialene, každý rok o 25 percent. To je úplne mimo ekonomických poučiek. Teraz sa v zásade iba vraciame do starých koľají, no sprevádzajú to problémy firiem.

Úplné upokojenie zatiaľ nenastáva. Konsolidácia v našom sektore stále prebieha. Firmy teraz dokončujú svoje účtovné závierky za minulý rok a až po nich urobia nové zásadné rozhodnutia, či budú pokračovať alebo z trhu odídu, prípadne sa pokúsia nájsť nového investora.

Problémy spôsobilo asi hlavne to, že e-shopy aj kuriéri počas covidu veľa investovali, aby pokryli zvyšujúci sa odbyt, no ten napokon neprišiel a teraz ich investície do nových skladov, zamestnancov či veľkých zásob tovaru ťažia.

Áno. Toto je jedna z príčin. Veľmi názorným príkladom prepálenia investícií je Dedoles. Covid však zároveň výrazne zmenil celý e-commerce biznis. Pred covidom sme sa zameriavali len na doručenie kuriérom do rúk zákazníka, no teraz tu už máme aj vyzdvihnutie zásielky zákazníkom. Ľudia si sami prídu po zásielku na isté miesto, kde na nich balík čaká. Ten, kto sa pripravil na túto novú službu lepšie, bol úspešnejší.

Ako zasahuje súčasná kríza DPD? V covidových rokoch vám tržby síce prudko narástli z 31 až na 65 miliónov eur, no predvlani vám už mierne klesli na 62 miliónov a hlavne sa DPD výrazne zhoršil hospodársky výsledok. Z trojmiliónového zisku ste spadli predvlani do straty vyše 800-tisíc eur.

Čiastočne náš výsledok zhoršila aj kríza odvetvia. Ale bolo za tým aj to, že sme investovali nedávno do dvoch nových veľkých prekladísk s automatickou linkou. To je investícia v rozsahu 20 miliónov eur a to sa nedá odpísať za jeden rok.

Pre našu materskú firmu je Slovensko stále významným trhom, a preto akceptuje aj to, že nové investície do ďalšieho rozvoja nás načas posielajú do strát. Treba tiež povedať, že my sme nenarástli v rokoch 2020 a 2021 iba vďaka covidu. Práve pred covidom naša materská firma prikúpila na Slovensku aj ďalšiu spoločnosť, a to balíkovú divíziu Geis Parcel. To zabezpečilo polovicu nášho rastu, takže covid nám priniesol iba polovicu nových tržieb.

S akým hospodárskym výsledkom ste uzavreli rok 2023? Zostali ste naďalej v strate?

Bohužiaľ, naďalej sme zostali v strate, aj pre investície do automatizovaných skladov. Zároveň sa mení trh. Tlak na náklady je totiž enormný, no my naše ceny v tomto momente nevieme zdvíhať. V minulosti bolo zvyšovanie cien kuriérskych služieb štandardom. Každý rok stúpli minimálne o infláciu. No keď ste vlani prišli k zákazníkovi s tým, že mu chcete zvýšiť ceny za doručovanie, automaticky ste svoj kontrakt u neho ohrozili. E-shopy majú teraz problémy, nevedia nám zaplatiť naše vyššie náklady. Aj e-shopom rastú náklady a nemajú rezervy.

Prejavom horších časov môže byť aj to, že v posledných týždňoch sa ľudia na meškanie vašich dodávok sťažujú na internete oveľa viac ako donedávna. Prečo sa predlžujú termíny vašich dodávok a ako to viete napraviť?

Aj sami sme zaregistrovali

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

eNkonomika podcast

  • Podcast eNkonomika pripravuje Denník E, prístupný je exkluzívne v predplatiteľskej aplikácii a na webe Denníka N
  • Zapnite si odber témy Enkonomika, emailom a notifikáciou na mobil budete dostávať informácie o nových vydaniach
  • Vyskúšajte aj ďalšie podcasty denníka N

Firmy

Obchod

Ekonomika

Teraz najčítanejšie