Denník N

Prenajíma detské atrakcie mestám, obciam, firmám aj rodinám: Niektorým rodičom je jedno, ako sa správajú ich deti

Štefan Smolko. Foto - archív Š. S.
Štefan Smolko. Foto – archív Š. S.

Máme spracovaný zoznam situácií, k akým môže počas akcie dôjsť a ako ich riešiť. Aj keby však mal dvadsať strán, stále sa vyskytne situácia, ktorá bude nová. Rodičia dokážu byť neskonale kreatívni vo vymýšľaní vecí, na ktoré sme ešte nenarazili. Na základné nástrahy sme však pripravení; vysvetľuje Štefan Smolko.

➡️ Počúvanie podcastov Denníka N je najpohodlnejšie v aplikácii Denníka N. Zvuk Vám nepreruší, ani keď zmeníte stránku, a počúvať môžete aj bez pripojenia na internet. Sťahujte kliknutím sem.

Tento text načítal neurálny hlas. Najlepšie sa počúva v aplikácii Denník N, aj s možnosťou stiahnutia na počúvanie offline. Našli ste chybu vo výslovnosti? Dajte nám vedieť.

Štefan Smolko (1995) od roku 2016 prevádzkuje firmu zameranú na prenájom detských atrakcií na rôzne eventy.

Z pohľadu rodičov vyzerá biznis s detskou zábavou atraktívne. Detské centrá sú pomerne drahé, navyše vstupné nie vždy zahŕňa využitie všetkých atrakcií. Keď sa na to nabalí občerstvenie, vo výsledku rodina s dvomi deťmi minie za pár hodín aj 50 eur. Ako to vidíte vy – je zábava pre deti drahá?

Z pohľadu rodičov to naozaj môže vyzerať draho, najmä ak majú viac detí, ale treba sa na to pozrieť aj z opačnej strany. Napríklad si uvedomiť, koľko tie atrakcie stoja. Pripočítajte si náklady na prevádzku, mzdy, servis a v prípade detských centier aj prenájom priestorov, energie a podobne. Vo výsledku mi to až také drahé nepripadá.

Kde sa nakupujú detské atrakcie? Predpokladám, že od dodávateľov, ktorí garantujú ich bezpečnosť aj pri dlhodobom používaní veľkým množstvom detí.

Existujú špeciálne firmy, ktoré sa venujú priamo ich výrobe. My osobne sa orientujeme predovšetkým na európskych výrobcov, teda na dodávateľov z krajín EÚ. Také atrakcie totiž nemajú problém s certifikáciou. Privážať ich z iných krajín je rizikové práve pre možné problémy s certifikátmi bezpečnosti. Nemusia byť uznané kontrolnými orgánmi.

Snažia sa na tento trh v strednej Európe preraziť výrobcovia povedzme z Číny či iných ázijských krajín? Ich ponuka je zrejme výrazne lacnejšia.

Jasné, že sa snažia. Dokonca musím priznať, že ázijské atrakcie sú neraz zaujímavejšie a lepšie než európske. A áno, sú oveľa lacnejšie. Podstatná je však najmä bezpečnosť a to, či výrobok má potrebný certifikát. Ak ho dovozca do Európy získal, nemal by to byť problém. Faktom je, že sa stretávame aj s množstvom nekvalitných výrobkov z Ázie. Treba si vyberať.

Vezmime si veľký nafukovací hrad. Kto presne garantuje jeho bezpečnosť pre deti? Výrobca? Dodávateľ? Vy ako prevádzkovateľ? Organizátor akcie?

Pri výrobku z EÚ je to výrobca, pri výrobku z inej krajiny dovozca. Práve on musí vybaviť všetky potrebné certifikáty o tom, že atrakcia je pri používaní v európskom priestore bezpečná. Ak ich dovozca nemá, nemala by sa dostať cez hranice. U nás už potom na to dohliada Slovenská obchodná inšpekcia.

Obce, mestá, hotely, dovolenkové rezorty, škôlky či firmy si najčastejšie objednávajú práve nafukovacie hrady. Koľko stoja?

Cena jednoduchého základného nafukovacieho hradu so šmykľavkou vychádza v EÚ na päť- až sedemtisíc eur. V Ázii sa dá kúpiť za dve až tri tisícky. Ak tam chcete mať aj licenciu na zobrazenie postavičiek z Labkovej patroly či z nejakej disneyovky, treba priplatiť. Väčšie nafukovacie hrady, respektíve ich kombá, sa bežne predávajú aj za desať- až pätnásťtisíc eur.

Ako sa rieši ich servis a kontrola? Povedzme, že dnes máte atrakcie v jednej obci, zajtra v druhej, pozajtra v tretej.

Konkrétne hrady sa zbežne kontrolujú pred každou akciou aj po nej. Deti sa na ne dostanú, až keď máme istotu, že sú bezpečné, v poriadku. Zároveň sa raz ročne robí veľká revízia, keď sa kontrolujú všetky detaily. Len čo sa pri zbežnej prehliadke alebo revízii ukáže nejaký problém, vykoná sa servisný zásah. Mnoho vecí sa dá opraviť aj priamo na akcii, stačí mať správne nástroje. Odbornejšie zásahy už robia špecializované firmy.

Čo býva najčastejší problém? Že sa hrad prepichne, prederie?

Obvykle to ide na vrub samotných návštevníkov. Najmä na

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Rozhovory

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie