Denník N

Nesrovnal ukázal, ako má vyzerať električka v Petržalke. Sľubuje zeleň a stromy

Väčšina trate má byť prikrytá trávou. Podľa magistrátu bude vďaka tomu estetickejšia a zároveň tichšia. Vizualizácia - Reming
Väčšina trate má byť prikrytá trávou. Podľa magistrátu bude vďaka tomu estetickejšia a zároveň tichšia. Vizualizácia – Reming

S výstavbou chce mesto začať o dva roky. Električka by mala motivovať obyvateľov, aby do centra Bratislavy nejazdili autami.

Plán Bratislavy natiahnuť električku cez celú Petržalku dostáva konkrétne obrysy. Magistrát zorganizoval verejnú debatu, kde ukázal, ako by mala vyzerať trať, ktorá bude nadväzovať na obnovený Starý most.

Primátor Bratislavy Ivo Nesrovnal sľúbil, že na väčšine úsekov bude vysadená tráva, ktorá je dnes pri bratislavských električkových tratiach len výnimočne.

„Navrhli sme, aby bola trať zatrávnená všade, kde sa to len bude dať,“ povedal Nesrovnal.

Spolu s električkou sľubuje aj vybudovanie cyklotrasy pozdĺž celej trate. Tá vo výkresoch nahradila projekt štvorprúdovej autostrády, o ktorej sa uvažovalo za bývalého primátora Milana Ftáčnika.

„Štvorprúdovku sme vyhodili, namiesto nej bude cyklotrasa,“ tvrdí Nesrovnal.

(Ne)dokončený most

S budovaním druhej etapy električky do Petržalky chce magistrát začať v roku 2018. K dispozícii má už nakreslený projekt a v súčasnosti prebieha posudzovanie vplyvov na životné prostredie (EIA).

„Trať bude dokončená v roku 2020,“ tvrdí Nesrovnal.

Tento termín musí mesto dodržať, inak by prišlo o možnosť získať na električku peniaze z Bruselu. Náklady sa odhadujú na takmer 70 miliónov eur.

b_mapa_1 pdf.pdf (2)
Zámer vybudovať električku do Petržalky schválili bratislavskí poslanci už v roku 2004. Po dvanástich rokoch sa čaká na spustenie prvej etapy po zastávku Jungmannova.

Pri doterajších skúsenostiach s bratislavským magistrátom je však namieste opatrnosť. Bratislava doteraz nestihla dokončiť ani len prvú etapu električky, ktorá zahŕňala rekonštrukciu Štúrovej ulice a obnovu Starého mosta.

Magistrát síce projekt oficiálne prevzal už v polovici decembra, aby mu neprepadli peniaze z eurofondov, v súčasnosti však stále pokračuje kolaudácia.

„Musí sa skolaudovať asi 150 objektov, čo je dosť náročný proces,“ hovorí Nesrovnal.

Primátor pôvodne sľuboval, že prvá etapa bude dokončená do konca minulého roku. Následne hovoril o marci až apríli tohto roku, teraz už radšej žiadne termíny dávať nechce. „Kolaudácia nie je v našej moci,“ vysvetlil.

Jednoduchší projekt?

Druhá etapa má merať necelé štyri kilometre a vyrásť by pri nej malo spolu sedem zastávok. Mesto si od nej sľubuje, že veľa obyvateľov Petržalky začne po jej dobudovaní dochádzať do mesta MHD alebo na bicykloch.

Električka by mala ísť územím, ktoré plánovači už za normalizácie vytýčili pre trať nikdy nepostaveného bratislavského metra.

CastB_3
Pri križovatke Jantárová – Kutlíkova – Pajštúnska by električka mala viesť podjazdom pod cestou. V týchto miestach má byť zastávka Stred. Vizualizácia – Reming

Druhá etapa by už mala byť jednoduchším projektom než prvá etapa. Aspoň teoreticky. Mesto už na nej totiž nečakajú také náročnejšie stavby, akou bola napríklad obnova Starého mosta.

„Most cez Dunaj bol tou najťažšou a najdlhšou časťou stavby. Všetko teraz závisí len od toho, ako energicky bude mesto ďalej postupovať,“ poznamenal pred časom Martin Fundárek z občianskej iniciatívy Lepšia doprava.

Vozovňa na konci sídliska

Napriek tomu bude aj pri druhej etape čakať na staviteľov niekoľko komplikovanejších bodov.

Električka sa totiž bude musieť na niektorých miestach dostať cez vodný kanál Chorvátske rameno alebo prekrižovať celkovo tri cestné komunikácie.

Projektanti preto na jednom mieste nakreslili pre električku podjazd, inde zase počítajú s menším mostom cez Chorvátske rameno.

CastA_1
Plánovaná zastávka Veľký Draždiak. Vizualizácia – Reming

Na konci trate pri Janíkovom dvore by zase mali vybudovať aj novú vozovňu, do ktorej by sa malo zmestiť až dvanásť električkových súprav.

„Vo vozovni budú môcť električky zostať cez noc. Budú ich čistiť a pripravovať na ďalšiu zmenu,“ vysvetľuje Šembera.

Keby tu vozovňa nevznikla, električky by sa museli každé ráno dostať z vozovne Krasňany cez celé mesto až na koniec Petržalky. „To by bolo značne nepraktické,“ dodáva Šembera.

Budú tam aj stromy

Na výkresoch zatiaľ všetko vyzerá idylicky. Okrem toho, že trať má byť zatrávnená, projektanti počítajú aj s tým, že ju budú lemovať po oboch stranách stromy.

„Týmto spôsobom chceme riešiť náhradnú výsadbu za vyrúbané stromy, celkovo však plánujeme, že na tomto území bude viac stromov, než je tam dnes,“ uviedol Ondrej Podolec z projektantskej firmy Reming.

CastC_3
Zastávka Zrkadlový háj pri ulici Romanova a obchodnom dome Kaufland (vpravo). Vizualizácia – Reming

Veľkoryso navrhovali aj samotné zastávky. Ich peróny majú merať šesťdesiat metrov, aby sa na ne vošli dve súpravy za sebou.

Niektoré zastávky budú umiestnené v záreze, ktorý bol vykopaný ešte pre trasu metra. Cestujúci k nim budú môcť schádzať po schodisku alebo výťahmi.

Magistrát tiež sľubuje, že na zastávkach bude umiestnených niekoľko stojanov na bicykle.

Tichá električka

Mesto tvrdí, že električka bude mať počas celého prechodu Petržalkou „preferenciu“. V praxi to znamená, že na miestach, kde bude križovať cestné komunikácie, umiestnia semafory, ktoré zastavia dopravu v prospech električky.

„Preferenciu si vynúti električka práve pomocou semaforov,“ dodal Podolec.

20160113_123303-1000x563
Ulica Romanova pri obchodnom dome Kaufland patrí k tým, kde sa električka bude musieť dostať z jednej strany na druhú. Projektanti počítajú s tým, že na ceste umiestnia semafory, ktoré zastavia premávku, keď sa bude blížiť električka. Foto N – Vladimír Šnídl

Hluku sa podľa magistrátu obyvatelia báť nemusia. Električka sa má pohybovať maximálnou rýchlosťou 50 kilometrov za hodinu, pri takejto rýchlosti bude relatívne tichá. „Navyše trávnatý povrch trate bude hluk utlmovať,“ hovorí Nesrovnal.

Odpor sa nečaká

Proti výstavbe električkovej trate sa v minulosti postavilo viac obyvateľov Petržalky. Vadil im predovšetkým pôvodný plán, ktorý počítal aj so štvorprúdovou cestou cez stred sídliska.

Nesrovnal aj preto v utorok opakovane zdôraznil, že nad ničím takým sa už neuvažuje. „Veríme preto, že na tomto projekte bude panovať zhoda,“ povedal.

Pravdou je, že výraznejšie výhrady nezaznievali ani počas verejnej debaty. Aktivisti aj niektorí poslanci navrhovali Nesrovnalovi len mierne vylepšenia – napríklad aby popri cyklotrase nakreslili aj klasický chodník.

„Inak môže dochádzať ku kolíziám s chodcami, ktorí by túto cyklotrasu využívali,“ uvádzali diskutujúci.

Nevyrieši všetko

Nesrovnalovi sa okrem toho vyčítalo, že trať dal kresliť len na električkovom rozchode 1000 milimetrov. Prvú etapu cez Starý most pritom postavili aj pre širší rozchod 1435 milimetrov, ktorý môžu využívať aj prímestské vlaky.

Nesrovnalovo rozhodnutie znamená, že tento duálny rozchod zostane izolovaný, a teda v praxi nepoužiteľný.

Prvá etapa dnes končí blízko Námestia hraničiarov. Pôvodne sa v týchto miestach plánovalo obratisko pre električky. Potom, ako sa Bratislava rozhodla kúpiť obojsmerné súpravy ForCity sa usúdilo, že bude stačiť, ak sa koľaje jednoducho "useknú". Foto N - Tomáš Benedikovič
Prvá etapa sa dnes končí blízko Námestia hraničiarov. Pôvodne sa v týchto miestach plánovalo obratisko pre električky. Potom, ako sa Bratislava rozhodla kúpiť obojsmerné súpravy ForCity, sa usúdilo, že bude stačiť, ak sa koľaje jednoducho „useknú“. Foto N – Tomáš Benedikovič

Primátor pri tejto výhrade zvolil svoj obvyklý argument a vyhovoril sa na svojho predchodcu Milana Ftáčnika.

„Ešte v januári 2013 môj predchodca oficiálnym listom rozhodol, že ďalej sa bude pokračovať len v jednom rozchode. My s tým nemôžeme nič robiť,“ povedal Nesrovnal.

Jeho projektanti sa k tejto argumentácii pridali a zdôraznili, že električka v Petržalke nebude univerzálne spásnou stavbou. „Nemožno čakať, že vyrieši všetky problémy sídliska,“ poznamenal Šembera.

🗳️ Ak chcete podporiť našu prácu pred druhým kolom volieb aj nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom.🗳️

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie