Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

RegioJet výrazne zdražuje, v špičke už nebude lacnejší než štátne rýchliky

RegioJet vstúpil na linku Bratislava – Košice v decembri 2014, jazdil bez dotácií od štátu. Foto – TASR
RegioJet vstúpil na linku Bratislava – Košice v decembri 2014, jazdil bez dotácií od štátu. Foto – TASR

Najlacnejšie lístky počas piatka či nedele poobede majú stáť 18,70 eura namiesto súčasných 13,30. RegioJet chce týmto krokom sanovať straty na linke Bratislava – Košice.

Predseda SNS Andrej Danko, ktorý podľa svojich slov úprimne „neznáša žlté vlaky RegioJetu“, sa zrejme poteší. Český dopravca oznámil, že na trase Bratislava – Košice výrazne zdraží ceny v spojoch, ktoré premávajú počas špičky.

Najlacnejšie ceny lístkov v súčasnosti začínajú na úrovni 13,30 eura. Od budúceho pondelka majú stáť 18,70. „Táto úprava nastane pri niektorých vybraných spojoch s najvyšším dopytom cestujúcich,“ oznámil RegioJet.

Predseda Danko vďaka tomu získa ďalšiu muníciu na svoje ťaženie za návrat štátnych IC vlakov, ktoré boli priamou konkurenciou RegioJetu. Tento svoj nápad si čiastočne presadil aj do programových priorít novej vlády.

Vyrovnané ceny s rýchlikmi

Podľa informácií Denníka N by nové ceny mali platiť v maximálne v siedmich spojoch týždenne pre každý smer. Cestujúci si priplatia napríklad vo vlakoch, ktoré odchádzajú z Bratislavy vo štvrtok či piatok poobede, alebo v nedeľných spiatočných spojoch v smere z Košíc.

Počas týchto dní sa RegioJet dokonca vyrovná v cenách bežným štátnym rýchlikom, ktoré stoja 18,76 eura. Súkromník však zdôrazňuje, že na rozdiel od štátnych rýchlikov ponúka cestujúcim aj ďalší servis.

„Naďalej ponúkame roznášku dennej tlače, kávy a ďalších nápojov zadarmo, a to napriek tomu, že na rozdiel od štátneho dopravcu jazdíme bez akýchkoľvek dotácií,“ pripomína RegioJet.

Stratový dopravca

RegioJet sa týmto krokom snaží dohnať straty, ktoré na linke Bratislava – Košice vyrába. Len za minulý rok počítal so stratou zhruba štyri milióny eur.

Súkromník dúfa, že zdražením zvýši tržby a zároveň naučí viac cestujúcich využívať jeho služby aj mimo špičky, keď jeho vlaky jazdia takmer poloprázdne.

Naproti tomu počas piatkov či nedieľ je po lístkoch taký veľký dopyt, že RegioJet býva bežne vypredaný aj týždeň dopredu. Zdraženie v týchto dňoch mu preto neublíži.

„Očakávame, že niektorí cestujúci prestúpia z vyťažených vlakov do cenovo výhodnejších spojov s dostatočnou ponukou miest, čím sa v najplnších expresoch uvoľní miesto ďalším,“ poznamenal majiteľ RegioJetu Radim Jančura.

Zdražia i slabšie dni

V takzvaných slabých dňoch zostanú najlacnejšie lístky na súčasnej úrovni deväť eur. Avšak nie všetky.

Zdraženie totiž RegioJet plánuje aj v niektorých spojoch mimo špičky, najlacnejšie ceny lístkov by sa mali zdvihnúť zo súčasných deväť eur na 13,30. „V praxi teda budeme mať tri kategórie najlacnejších lístkov: od deväť eur, od 13,30 a od 18,70,“ zhrňuje hovorca firmy Aleš Ondrůj.

Zároveň však RegioJet zdôrazňuje, že štatisticky väčšina jeho vlakov na tejto trase bude stále jazdiť za ceny od deväť eur.

„Navyše naďalej budeme poskytovať vybraným skupinám, ako sú napríklad študenti, polovičné zľavy,“ dodáva RegioJet.

Jančurove sľuby

Svojím najnovším zdražením RegioJet čiastočne popiera svoje pôvodné sľuby. Ešte pri svojom vstupe na najdôležitejšiu slovenskú trať Košice – Bratislava na jeseň 2014 ubezpečoval, že jeho najlacnejšie lístky budú vždy o štvrtinu lacnejšie než ceny v bežných štátnych rýchlikoch.

Podľa jeho predstáv tieto lístky mali začínať na 14 eurách. „Chceme sa ustáliť na cene, ktorá bude o štvrtinu nižšia, než je cena rýchlika či autobusu,“ povedal Jančura v októbri 2014.

Na výrazné zdraženie mohol Jančura pristúpiť aj vďaka tomu, že štát sa pred časom rozhodol zrušiť expresné vlaky InterCity.

Stalo sa tak práve po nátlaku RegioJetu. Jančura upozorňoval, že vlaky InterCity jazdia  dlhodobo v strate, ktorú musí sanovať štát.

Ministerstvu dopravy dal preto na jeseň ultimátum, že buď tieto vlaky začnú jazdiť za komerčných podmienok, alebo on sám z tejto trate odíde. Minister Ján Počiatek mu nakoniec ustúpil a k polovici januára IC vlaky zrušil.

„Nedokážeme naplniť očakávania akcionára na rok 2016 a vymazať stratu, ktorú tieto vlaky produkujú,“ oznámila štátna Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK).

Zdraženie až po voľbách

RegioJet bol v tom čase ešte v otázkach zdraženia zdržanlivý. V prvých reakciách hovoril len o tom, že vo svojich vlakoch plánuje navýšiť počet vagónov z pôvodných šiestich na trinásť. To je maximum, na ktoré sú stavané slovenské peróny. „Vďaka tomu cestujúcim poskytneme viac než dvojnásobnú kapacitu,“ oznamoval RegioJet.

Z tohto plánu však musel nakoniec čiastočne ustúpiť a počet vagónov zvýšil len na desať – na Hlavnej stanici v Bratislave totiž nedostal potrebnú desiatu koľaj, ktorá ako jediná umožňuje vypraviť vlaky s maximálnym počtom vagónov.

Zo zrušenia IC vlakov, ktoré štát prevádzkoval od roku 1993, sa medzitým stalo politikum. SNS si túto tému osvojila a sľubovala voličom, že zabezpečí návrat ich obľúbených štátnych expresov.

„Štát sa zbavil toho, čo bolo dobré, a dobrým hospodárením sa mohlo dostať aj do čiernych čísel,“ hovoril pred voľbami Danko bez toho, aby spresnil, ako by sa dali IC vlaky prevádzkovať so ziskom.

Je možné, že aj preto RegioJet oznámil zdraženie až po voľbách. Oficiálne to však odmieta. „My sa skutočne nerozhodujeme podľa volieb. Vyhodnocovali sme dva mesiace prevádzku po zrušení IC vlakov a na základe toho sme pristúpili k cenovým úpravám,“ argumentuje Ondrůj.

Danko trvá na svojom

Na obnove IC vlakov trvá Danko aj po voľbách. Túto požiadavku si dokonca presadil aj do programových priorít novej vlády. Ostatní partneri s jeho nápadom súhlasili, ale len podmienečne. „Zrušenie vlakov InterCity sa prehodnotí,“ píše sa v dokumente, ktorý v utorok predstavil premiér Robert Fico.

Po technickej stránke by obnova IC vlakov nepredstavovala väčší problém. Štátna ZSSK by ich mohla vrátiť na trať pri najbližších zmenách cestovného poriadku, ktoré budú k 30. júnu.

Reálne by však ich návrat prichádzal do úvahy až v decembri, keď začne platiť cestovný poriadok na rok 2017. Štátny dopravca by totiž potreboval nejaký čas na prípadnú reklamnú kampaň, aby cestujúcich upozornil na túto novinku.

Rizikový projekt?

Horšie by to bolo s ich konkurencieschopnosťou. Expresy InterCity boli jedinými štátnymi vlakmi, ktoré nepoberali dotácie, ale jazdili na takzvané komerčné riziko. Oficiálne teda mali fungovať len z toho, čo vyberú od cestujúcich na tržbách.

Lenže to sa v praxi ukazovalo ako nereálne. Štátny dopravca síce svoju stratu dlhodobo znižoval (v roku 2014 prerobil „len“ 1,7 milióna eur), príchod RegioJetu však tento trend ohrozil.

Vlaky InterCity totiž museli po príchode konkurenta skokovo zlacnieť. Ani to im však nepomáhalo a ich súpravy jazdili prázdnejšie než žlté vlaky RegioJetu. Už po niekoľkých mesiacoch vzájomného súboja musela ZSSK časť IC vlakov zrušiť a až do januára ich vypravovala v slabých dňoch.

„Súkromný dopravca nás vťahuje do nezmyselnej cenovej vojny, ktorá je v rozpore so všetkými pravidlami ekonomického správania,“ sťažoval sa generálny riaditeľ ZSSK Pavol Gábor.

Krížová podpora ícečiek

Ako by sa dali IC vlaky dostať do zisku, zatiaľ nikto, vrátane Danka, verejne nepovedal. RegioJet tvrdí, že on sám by s ich návratom problém nemal, ak by jazdili bez podpory štátu.

„ZSSK je dominant, ktorému patrí osemdesiat percent trhu. Nemôže preto zneužívať svoje postavenie, aby podnákladovými službami vytláčal konkurentov,“ hovorí Jančura.

Doteraz sa totiž podľa Jančuru stávalo, že štátny dopravca vlaky InterCity dotoval z peňazí, ktoré dostal od ministerstva dopravy za prevádzku bežných rýchlikov a osobných vlakov. Teda na prevádzku vlakov, ktoré jazdia v takzvanom verejnom záujme.

„IC vlaky sú naproti tomu prémiový produkt, ktorý nezabezpečuje základnú dopravnú obslužnosť. Štát podľa pravidiel, ktoré platia kdekoľvek v Európskej únii, nemôže takéto vlaky dotovať,“ dodáva Jančura.

Dnes na DennikE.sk

  • Ekonomický newsfilter: J&T sa popri zachraňovaní Arcy chystá zachraňovať aj dôveru v podnikové cenné papiere
  • Maloobchod: Medziročný pokles tržieb sa v máji zmiernil na 8,9 %
  • Firmy: Bukóza sa dištancovala od Arcy, Bukocel podľa nej Arce napatrí
  • Dane: Premiér Matovič povedal, že za jeho vlády sa Slovensko nevráti k rovnej dani 19 %
  • Firmy: Buffett sa odhodlal na prvú veľkú investíciu v koronakríze
  • Pomoc: Žiadosti o dotácie na nájomné môžu podávať podnikatelia z celého Slovenska, bez ohľadu na kraj
  • Financie: Ako od júla funguje prvá pomoc pre podnikateľov
  • Návod na žiadosť o dotáciu na nájomné (krok po kroku)
  • Anketa o fungovaní dotácií na nájmy
Zdieľať

Mičovský ľuďom ukáže, aké nájmy za ich polia sú slušné. Stopnúť chce delenie pôdy medzi všetkých dedičov

Minister pôdohospodárstva a Ján Mičovský, predsedníčka úradu geodézie, kartografie a katastra Mária Frindrichová a štátny tajomník Martin Fecko. Foto - TASR
Minister pôdohospodárstva a Ján Mičovský, predsedníčka úradu geodézie, kartografie a katastra Mária Frindrichová a štátny tajomník Martin Fecko. Foto – TASR

Vlastníci poľnohospodárskych pozemkov si už budú vedieť na internete ľahšie zistiť, aké vysoké nájmy si môžu pýtať od farmárov za využívanie ich pôdy. Poľnohospodárske mapy úradu geodézie, kartografie a katastra budú pri každom pozemku uvádzať výšku obvyklých nájmov v danej oblasti aj meno farmára, ktorý naň čerpá dotácie.

Zdieľať

Sakovej ľudia pred odchodom objednali na leto rúška aj testy za vysoké jarné ceny

Denisa Saková. Foto – TASR
Denisa Saková. Foto – TASR

Ministerstvo vnútra vedené Denisou Sakovou objednalo krátko po voľbách rúška, respirátory aj rýchlotesty za vysoké marcové ceny. Nový minister Roman Mikulec sa chce zo zmluvy s firmou Refin za vyše 16 miliónov eur vyviazať, snaží sa aj o zlacnenie už prijatých dodávok.

Minúta po minúte

Zdieľať

Maloobchodné tržby v eurozóne v máji rekordne stúpli, vďaka rušeniu koronavírusových reštrikcií sa zvýšili o 17,8 %. Ide o najprudší rast od roku 1999, keď sa začali tieto údaje za eurozónu zverejňovať.

Údaje o vývoji tržieb v maloobchode v máji zverejnil Eurostat na internetovej stránke. Medzimesačný nárast bol vyšší, než sa očakávalo, analytici odhadovali 15-percentné zvýšenie. V apríli tržby klesli o 12,1 %, v marci o 10,6 %.

O 147 % sa počas mája zvýšil predaj oblečenia a obuvi, čo bol najhoršie zasiahnutý sektor počas pandémie. Napriek tomu bol v medziročnom porovnaní o polovicu nižší.

Spotrebitelia viac nakupovali tiež pohonné hmoty, elektroniku, nábytok i knihy a počítače. O 7 % stúpol predaj na internete, ktorému sa ako jedinému vyhol pokles počas pandémie. (čtk)

Zdieľať

Pätina nemeckých firiem sa cíti existenčne ohrozená koronakrízou, vyplýva z prieskumu inštitútu Ifo. Neistotu, pokiaľ ide o vlastnú budúcnosť, vnímajú najviac poskytovatelia služieb, najmä cestovné kancelárie, hotely a reštaurácie.

Výsledky júnového prieskumu zverejnil inštitút Ifo na internetovej stránke. V ohrození sa cíti 27 percent oslovených poskytovateľov služieb, v obchode 18 % firiem, v priemysle 17 % a v stavebníctve len 2 %.

„V nasledujúcich mesiacoch by sme mohli byť svedkami vlny insolvencií,“ upozorňuje analytik Ifo Stefan Sauer.

Ifo očakáva, že nemecká ekonomika tento rok klesne pre koronakrízu o 6,7 % a v budúcom roku stúpne o 6,4 %, čo by znamenalo návrat na úroveň z konca vlaňajška. (čtk)

Zdieľať

V južných oblastiach Slovenska sa začala žatva. Oproti vlaňajšku sa práce posunuli – obilie dozrievalo pomalšie ako vlani a na rozmočenú pôdu sa nedalo strojmi vstúpiť, informovala Slovenská poľnohospodárska a potravinárska komora. (tasr)

Zdieľať

Bukóza Holding sa dištancovala od zadlženej finančnej skupiny Arca. Hovorí, že prevzatie fabriky Bukocel v Hencovciach Arcou sa neuskutočnilo a Bukóza plánuje investície. Firma Arca Investments má dočasnú ochranu pred veriteľmi.

Na odkúpení Bukocelu bola Arca dohodnutá s podnikateľom Jánom Ďurianom, transakciu schválil začiatkom roka protimonopolný úrad. Bukocel mala prevziať iná firma Arcy – Arca Capital Slovakia.

Väčšinový majiteľ skupiny Arca Rastislav Velič v aprílovom rozhovore s Denníkom E nespomínal, že transakcia ešte nie je dokončená. Naopak, popisoval, že výroba v druhej najväčšej celulózke na Slovensku beží, hoci logistika je sťažená.

Čo hovorí vedenie Bukóza Holding

  • „Vedenie skupiny spoločností Bukóza Holding sa v plnej miere dištancuje od investičnej skupiny Arca Investments a jej dcérskych spoločností a dementuje realizáciu akvizície alebo akúkoľvek zmenu vlastníckych pomerov ktorejkoľvek zo svojich spoločností.“
  • Bukóza hovorí, že plánuje investičné akcie v hodnote viac ako 60 miliónov eur, ktoré zvýšia zamestnanosť o viac ako 100 ľudí. Ďalšie investície v sume 75 miliónov eur majú v roku 2021 spoločnosti zvýšiť výkon. (tasr, n)
Zdieľať

Objednávky v nemeckom priemysle v máji stúpli o 10,4 % po aprílovom viac ako štvrtinovom prepade. Nárast bol slabší, než sa čakalo. Oproti februáru, keď ešte neboli zavedené koronavírusové reštrikcie, boli májové zákazky o 30 % nižšie.

Údaje o objednávkach v priemysle za máj zverejnil nemecký štatistický úrad Destatis na internetovej stránke. Rast dopytu súvisel s uvoľnením opatrení proti koronavírusu, analytici počítali s vyšším prírastkom zákaziek o 15 %.

Podľa štatistikov dáta o objednávkach signalizujú, že recesia výrobného sektora prekonala svoje dno. Ich nízka úroveň však ukazuje, že proces obnovy zďaleka nie je na konci.

Nemecké ministerstvo hospodárstva uviedlo, že návrat na predkrízovú úroveň bude pomalý napriek postupnému zotavovaniu ekonomiky. (reuters, čtk)

Zdieľať

Ľubomír Palčák z firmy Výskumný ústav dopravný pochválil ministra dopravy Doležala (Sme rodina) za tvrdý postoj k zhotoviteľovi obchvatu Bratislavy. Očakáva od neho prípravu prioritizácie výstavby infraštruktúrnych projektov.

  • „Nesmie tu vzniknúť precedens, že na Slovensku sa môže všetko, je to dôležité aj pre nové projekty,“ povedal Palčák o ministrovom postoji k výstavbe diaľnice D4 a cesty R7. Zhotoviteľom je medzinárodné konzorcium D4R7.
  • Ak by sa Doležalovi podaril zámer v spolupráci s Útvarom hodnoty za peniaze (ÚHP) pripraviť záväznú prioritizáciu výstavby infraštruktúrnych projektov a schváliť tento materiál v parlamente ako záväzný, bola by to podľa Palčáka „výborná vec aj pre budúce vlády“.
  • Palčák na Doležalovi ocenil, že sa snaží stretávať so zástupcami samospráv, komunikovať s nimi o problémových témach a riešiť priority – dopravnú infraštruktúru, elektronické mýto, verejnú dopravu a cestovný ruch.

Výskumný ústav dopravný je firma, v ktorej je Palčák väčšinovým majiteľom. Okrem iného robí analýzy a štúdie pre ministerstvo, správu ciest či železnice. (n, tasr)

Zdieľať

Francúzsko nezakáže Huawei, no bude odrádzať prevádzkovateľov 5G sietí od spolupráce s ním, povedal šéf agentúry pre kybernetickú bezpečnosť ANSSI Guillaume Poupard. S Huawei už spolupracujú dvaja francúzski mobilní operátori.

K vylúčeniu Huawei z budovania západných mobilných 5G sietí vyzvala svojich spojencov vláda Spojených štátov. Obviňuje Peking, že ich používa na špionáž, čo čínska firma dlhodobo odmieta.

S Huawei už vo Francúzsku spolupracujú operátori Bouygues Telecom a SFR. Štátom kontrolovaný Orange si vybral európsku konkurenciu Nokia a Ericsson.

„Tým, ktorí Huawei už používajú, udeľujeme povolenie na obdobie od troch do osem rokov,“ uviedol Poupard. Operátori, ktorí zatiaľ nemajú povolenie používať pre 5G siete vybavenie od Huawei, majú počítať s tým, že ich žiadosť bola zamietnutá.

Prekážky pre Huawei v Británii

Británia začiatkom roka povolila čínskej firme obmedzenú úlohu pri budovaní 5G sietí. Úrady však údajne menia pod ťarchou amerických sankcií voči Huawei názor a mohli by jeho zapojenie zakázať.

Britský minister kultúry Oliver Dowden správy odmietol komentovať a vyhlásil, že rozhodnutie Británie „nie je vytesané do kameňa“. (reuters, čtk)

Zdieľať

Buffett sa odhodlal na prvú veľkú investíciu v koronakríze

Berkshire Hathaway kupuje rozvodné siete a zásobníky plynu od Dominion Energy za 4 miliardy dolárov. Ide o prvú veľkú investíciu finančníka Warrena Buffetta od marcového vypuknutia pandémie koronavírusu a následného prepadu trhu.

Celková hodnota transakcie vrátane dlhu dosahuje približne 10 miliárd dolárov. Po prevzatí aktív Dominionu bude Buffettova investičná spoločnosť kontrolovať 18 % rozvodnej siete plynu v USA z doterajších 8 %.

Buffett počas koronakrízy doteraz nevidel dostatok atraktívnych investičných príležitostí. Na májovom zhromaždení akcionárov uviedol, že Berkshire má na účtoch k dispozícii 137 miliárd dolárov hotovosti.

Prvý štvrťrok Berkshire vykázala rekordnú čistú stratu zhruba 50 miliárd dolárov, prevádzkový zisk jej stúpol medziročne o 6 % na 5,9 mld. USD. Firma upozornila, že väčšina jej prevádzkových aktivít pociťuje negatívny dosah koronakrízy.

V máji Buffett predal s veľkou stratou podiely v štyroch veľkých amerických aerolinkách Delta Air Lines, American Airlines, Southwest Airlines a United Airlines. Osobná letecká doprava patrí k odvetviam najviac zasiahnutým koronakrízou. (cnbc, bloomberg, n)

Zdieľať

V Národnej rade sa o 10.00 h začne verejné vypočutie 11 kandidátov na predsedu Rady pre rozpočtovú zodpovednosť. Komisia odporučí ministrovi financií najviac tri mená.

Vláda vyberie jedného kandidáta, ktorého musí ešte trojpätinovou väčšinou (aspoň 90 hlasov) schváliť parlament.

Zoznam kandidátov:

  • Juraj Sipko – riaditeľ Ekonomického ústavu SAV
  • Libor Gula – finančný manažér, Siemens Healthineer
  • Roman Vlček – zástupca generálneho riaditeľa, člen Predstavenstva Asset Management Slovenskej sporiteľne
  • Jarko Fidrmuc – profesor, Katedra medzinárodnej ekonomickej teórie a politiky, Zeppelin University Friedrichshafen, Nemecko
  • Viliam Páleník – vedecký pracovník, Fakulta manažmentu, Univerzita Komenského v Bratislave
  • Ján Tóth – ekonomický expert, člen ekonomického krízového štábu pri MF SR a Úrade vlády SR
  • Martin Šuster – riaditeľ odboru výskumu, Národná banka Slovenska
  • Vladimír Solanič – analytik verejných financií, Európska komisia, Brusel, Belgicko
  • Martin Barto – konzultant, poradca pre projekty v oblasti finančného sektora a zdravotníctva
  • Martin Mlýnek – zástupca prednostu, prednosta MČ Bratislava-Staré Mesto, konateľ Trademill, s. r. o., predseda predstavenstva Mlynek & Co, j. s. a.
  • Libor Melioris – ekonomický analytik, Kancelária prezidentky Slovenskej republiky

Zoznam členov výberovej komisie:

Poslanci Národnej rady:

  • Marián Viskupič – predseda komisie a predseda výboru pre financie a rozpočet, klub SaS
  • Tomáš Lehotský – klub Za ľudí
  • Peter Kremský – klub OĽaNO
  • Jozef Hlinka – klub Sme rodina
  • Ladislav Kamenický – klub Smer – SD
  • Martin Beluský – klub Kotlebovci – ĽSNS

Zástupcovia ministerstva financií a odbornej verejnosti:

  • Ľuboš Jančík – štátny tajomník MF SR
  • Eduard Hagara – riaditeľ Inštitútu finančnej politiky
  • Ivan Šramko – predseda Rady pre rozpočtovú zodpovednosť
  • Ľudovít Ódor – viceguvernér Národnej banky Slovenska
  • Michal Horváth – hlavný ekonóm Národnej banky Slovenska
  • Radovan Ďurana – analytik INESS-u
  • Peter Goliaš – riaditeľ INEKO
Zdieľať

Medziročný pokles tržieb v slovenskom maloobchode sa v máji zmiernil na 8,9 % z aprílových 14,3 %. K zlepšeniu výsledkov prispelo postupné uvoľňovanie koronavírusových opatrení v druhej polovici mesiaca.

Údaje o vývoji tržieb vo vnútornom obchode zverejnil Štatistický úrad SR na internetovej stránke. V druhej polovici mája mohli po dvoch mesiacoch opäť otvoriť veľké nákupné centrá, ktoré boli uzatvorené v rámci opatrení proti koronavírusu.

Rast tržieb si od februára udržiava maloobchod v nešpecializovaných predajniach (supermarkety a hypermarkety), v máji stúpli o 3,5 %. Pridali sa aj obchodníci s ostatným tovarom pre domácnosť v špecializovaných obchodoch, ktorým sa zvýšili o 5,5 %.

Výrazné zhoršenie zaznamenal maloobchod s potravinami, nápojmi a tabakom so zhruba 15-percentným prepadom tržieb. Najväčší pokles o 38,5 % si pripísali predajcovia v stánkoch a na trhoch.

Koronakrízové reštrikcie naďalej doliehali na poskytovateľov ubytovania, ich tržby v máji spadli medziročne o vyše 80 %, podobne ako v apríli. V reštauráciách a pohostinstvách sa znížili o takmer tretinu.

Zdieľať

Vlastníci pozemkov si môžu na portáli katastrálneho úradu overiť, kto na ich pôdu poberal agrodotácie prostredníctvom priamych podpôr. Ministerstvo pôdohospodárstva a katastrálny úrad rozšírili dostupné údaje o poľnohospodárskej pôde.

Informoval o tom minister pôdohospodárstva Ján Mičovský (OĽaNO) a predsedníčka úradu geodézie, kartografie a katastra (ÚGKK) Mária Frindrichová.

Čo sa nachádza na mapovom portáli

  • Informácie sú dostupné na portáli zbgis.skgeodesy.sk.
  • Pribudli tri nové vrstvy – či a aký subjekt na tento pozemok žiadal agrodotácie, za akú obvyklú výšku nájomného sa pozemky v danom katastri prenajímali a do akej bonitnej triedy samotný pozemok patrí. Doteraz sa dal zistiť vlastník pozemku.
  • Mapový portál je podľa ministerstva prepojený s portálom Finstat, čo umožňuje rýchlo získať bližšie informácie o žiadateľovi, ktorý na vybraný pozemok poberá agrodotácie.
  • K informáciám sa dá dostať kliknutím na priečinok „mapový klient ZBGIS“. Kliknutím na farebný symbol vedľa poľa na vyhľadávanie si treba zmeniť tému na „kataster nehnuteľností“. Kliknutím na ľavý bočný panel si treba zvoliť „vrstvy a podkladové mapy“, zaškrtnúť si „agro vrstvy“ a po ich rozkliknutí je možné dostať sa k zoznamu vrstiev, ktoré je možné aktivovať zaškrtnutím.
  • Na agromapy katastrálneho úradu sa dá dostať aj zo stránky ministerstva kliknutím na „agromapy ZBGIS“. (n, tasr)
Zdieľať

Pokles predaja áut v Británii sa v júni spomalil, medziročne sa znížil o tretinu na 145 000 vozidiel. V marci pokles predstavoval 44 %, v apríli 97 % a v máji 89 %.

Nie všetky britské továrne na výrobu áut už obnovili prevádzku, mnohé fungujú len v obmedzenom režime, pretože sa snažia zladiť ponuku s dopytom.

Britský zväz výrobcov a predajcov automobilov (SMMT) informoval, že od začiatku roka sa predalo takmer o 50 % menej áut ako v rovnakom období minulého roka. Zväz v máji predpovedal, že v celom tomto roku predaj áut v Británii klesne na 1,68 milióna z vlaňajších 2,31 milióna.

Koronakríza prehĺbila problémy automobilového priemyslu. Odvetvie už pred príchodom vírusu čelilo nižšiemu dopytu a ťažkostiam pri plnení prísnejších emisných noriem. (čtk, reuters)

Zdieľať

Ekonomický newsfilter: J&T sa popri zachraňovaní Arcy chystá zachraňovať aj dôveru v podnikové cenné papiere +

  • Výber šéfa telekomunikačného úradu je ďalším tichým súbojom hnutia Sme rodina a OĽaNO
  • Vedenie U. S. Steel Košice sa s odborármi nedohodlo na novej kolektívnej zmluve
  • Minister dopravy Doležal znova zriadi agentúru pre cestovný ruch. Biznis to potrebuje
Zdieľať

Teraz je tu príležitosť aj na ambicióznu daňovú reformu (panel expertov)

Foto N - Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Vlády venujú daňovým „reformám“ neprimerane veľa pozornosti, ale oveľa menej už udržaniu prehľadného daňového systému, jednoduchosti platenia daní, efektívnej kontrole výberu a proklientskemu prístupu, hovorí v Paneli expertov o daňovej reforme Viktor Novysedlák, výkonný riaditeľ rozpočtovej rady.

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať