Denník N

RegioJet výrazne zdražuje, v špičke už nebude lacnejší než štátne rýchliky

RegioJet vstúpil na linku Bratislava – Košice v decembri 2014, jazdil bez dotácií od štátu. Foto – TASR
RegioJet vstúpil na linku Bratislava – Košice v decembri 2014, jazdil bez dotácií od štátu. Foto – TASR

Najlacnejšie lístky počas piatka či nedele poobede majú stáť 18,70 eura namiesto súčasných 13,30. RegioJet chce týmto krokom sanovať straty na linke Bratislava – Košice.

Predseda SNS Andrej Danko, ktorý podľa svojich slov úprimne „neznáša žlté vlaky RegioJetu“, sa zrejme poteší. Český dopravca oznámil, že na trase Bratislava – Košice výrazne zdraží ceny v spojoch, ktoré premávajú počas špičky.

Najlacnejšie ceny lístkov v súčasnosti začínajú na úrovni 13,30 eura. Od budúceho pondelka majú stáť 18,70. „Táto úprava nastane pri niektorých vybraných spojoch s najvyšším dopytom cestujúcich,“ oznámil RegioJet.

Predseda Danko vďaka tomu získa ďalšiu muníciu na svoje ťaženie za návrat štátnych IC vlakov, ktoré boli priamou konkurenciou RegioJetu. Tento svoj nápad si čiastočne presadil aj do programových priorít novej vlády.

Vyrovnané ceny s rýchlikmi

Podľa informácií Denníka N by nové ceny mali platiť v maximálne v siedmich spojoch týždenne pre každý smer. Cestujúci si priplatia napríklad vo vlakoch, ktoré odchádzajú z Bratislavy vo štvrtok či piatok poobede, alebo v nedeľných spiatočných spojoch v smere z Košíc.

Počas týchto dní sa RegioJet dokonca vyrovná v cenách bežným štátnym rýchlikom, ktoré stoja 18,76 eura. Súkromník však zdôrazňuje, že na rozdiel od štátnych rýchlikov ponúka cestujúcim aj ďalší servis.

„Naďalej ponúkame roznášku dennej tlače, kávy a ďalších nápojov zadarmo, a to napriek tomu, že na rozdiel od štátneho dopravcu jazdíme bez akýchkoľvek dotácií,“ pripomína RegioJet.

Stratový dopravca

RegioJet sa týmto krokom snaží dohnať straty, ktoré na linke Bratislava – Košice vyrába. Len za minulý rok počítal so stratou zhruba štyri milióny eur.

Súkromník dúfa, že zdražením zvýši tržby a zároveň naučí viac cestujúcich využívať jeho služby aj mimo špičky, keď jeho vlaky jazdia takmer poloprázdne.

Naproti tomu počas piatkov či nedieľ je po lístkoch taký veľký dopyt, že RegioJet býva bežne vypredaný aj týždeň dopredu. Zdraženie v týchto dňoch mu preto neublíži.

„Očakávame, že niektorí cestujúci prestúpia z vyťažených vlakov do cenovo výhodnejších spojov s dostatočnou ponukou miest, čím sa v najplnších expresoch uvoľní miesto ďalším,“ poznamenal majiteľ RegioJetu Radim Jančura.

Zdražia i slabšie dni

V takzvaných slabých dňoch zostanú najlacnejšie lístky na súčasnej úrovni deväť eur. Avšak nie všetky.

Zdraženie totiž RegioJet plánuje aj v niektorých spojoch mimo špičky, najlacnejšie ceny lístkov by sa mali zdvihnúť zo súčasných deväť eur na 13,30. „V praxi teda budeme mať tri kategórie najlacnejších lístkov: od deväť eur, od 13,30 a od 18,70,“ zhrňuje hovorca firmy Aleš Ondrůj.

Zároveň však RegioJet zdôrazňuje, že štatisticky väčšina jeho vlakov na tejto trase bude stále jazdiť za ceny od deväť eur.

„Navyše naďalej budeme poskytovať vybraným skupinám, ako sú napríklad študenti, polovičné zľavy,“ dodáva RegioJet.

Jančurove sľuby

Svojím najnovším zdražením RegioJet čiastočne popiera svoje pôvodné sľuby. Ešte pri svojom vstupe na najdôležitejšiu slovenskú trať Košice – Bratislava na jeseň 2014 ubezpečoval, že jeho najlacnejšie lístky budú vždy o štvrtinu lacnejšie než ceny v bežných štátnych rýchlikoch.

Podľa jeho predstáv tieto lístky mali začínať na 14 eurách. „Chceme sa ustáliť na cene, ktorá bude o štvrtinu nižšia, než je cena rýchlika či autobusu,“ povedal Jančura v októbri 2014.

Na výrazné zdraženie mohol Jančura pristúpiť aj vďaka tomu, že štát sa pred časom rozhodol zrušiť expresné vlaky InterCity.

Stalo sa tak práve po nátlaku RegioJetu. Jančura upozorňoval, že vlaky InterCity jazdia  dlhodobo v strate, ktorú musí sanovať štát.

Ministerstvu dopravy dal preto na jeseň ultimátum, že buď tieto vlaky začnú jazdiť za komerčných podmienok, alebo on sám z tejto trate odíde. Minister Ján Počiatek mu nakoniec ustúpil a k polovici januára IC vlaky zrušil.

„Nedokážeme naplniť očakávania akcionára na rok 2016 a vymazať stratu, ktorú tieto vlaky produkujú,“ oznámila štátna Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK).

Zdraženie až po voľbách

RegioJet bol v tom čase ešte v otázkach zdraženia zdržanlivý. V prvých reakciách hovoril len o tom, že vo svojich vlakoch plánuje navýšiť počet vagónov z pôvodných šiestich na trinásť. To je maximum, na ktoré sú stavané slovenské peróny. „Vďaka tomu cestujúcim poskytneme viac než dvojnásobnú kapacitu,“ oznamoval RegioJet.

Z tohto plánu však musel nakoniec čiastočne ustúpiť a počet vagónov zvýšil len na desať – na Hlavnej stanici v Bratislave totiž nedostal potrebnú desiatu koľaj, ktorá ako jediná umožňuje vypraviť vlaky s maximálnym počtom vagónov.

Zo zrušenia IC vlakov, ktoré štát prevádzkoval od roku 1993, sa medzitým stalo politikum. SNS si túto tému osvojila a sľubovala voličom, že zabezpečí návrat ich obľúbených štátnych expresov.

„Štát sa zbavil toho, čo bolo dobré, a dobrým hospodárením sa mohlo dostať aj do čiernych čísel,“ hovoril pred voľbami Danko bez toho, aby spresnil, ako by sa dali IC vlaky prevádzkovať so ziskom.

Je možné, že aj preto RegioJet oznámil zdraženie až po voľbách. Oficiálne to však odmieta. „My sa skutočne nerozhodujeme podľa volieb. Vyhodnocovali sme dva mesiace prevádzku po zrušení IC vlakov a na základe toho sme pristúpili k cenovým úpravám,“ argumentuje Ondrůj.

Danko trvá na svojom

Na obnove IC vlakov trvá Danko aj po voľbách. Túto požiadavku si dokonca presadil aj do programových priorít novej vlády. Ostatní partneri s jeho nápadom súhlasili, ale len podmienečne. „Zrušenie vlakov InterCity sa prehodnotí,“ píše sa v dokumente, ktorý v utorok predstavil premiér Robert Fico.

Po technickej stránke by obnova IC vlakov nepredstavovala väčší problém. Štátna ZSSK by ich mohla vrátiť na trať pri najbližších zmenách cestovného poriadku, ktoré budú k 30. júnu.

Reálne by však ich návrat prichádzal do úvahy až v decembri, keď začne platiť cestovný poriadok na rok 2017. Štátny dopravca by totiž potreboval nejaký čas na prípadnú reklamnú kampaň, aby cestujúcich upozornil na túto novinku.

Rizikový projekt?

Horšie by to bolo s ich konkurencieschopnosťou. Expresy InterCity boli jedinými štátnymi vlakmi, ktoré nepoberali dotácie, ale jazdili na takzvané komerčné riziko. Oficiálne teda mali fungovať len z toho, čo vyberú od cestujúcich na tržbách.

Lenže to sa v praxi ukazovalo ako nereálne. Štátny dopravca síce svoju stratu dlhodobo znižoval (v roku 2014 prerobil „len“ 1,7 milióna eur), príchod RegioJetu však tento trend ohrozil.

Vlaky InterCity totiž museli po príchode konkurenta skokovo zlacnieť. Ani to im však nepomáhalo a ich súpravy jazdili prázdnejšie než žlté vlaky RegioJetu. Už po niekoľkých mesiacoch vzájomného súboja musela ZSSK časť IC vlakov zrušiť a až do januára ich vypravovala v slabých dňoch.

„Súkromný dopravca nás vťahuje do nezmyselnej cenovej vojny, ktorá je v rozpore so všetkými pravidlami ekonomického správania,“ sťažoval sa generálny riaditeľ ZSSK Pavol Gábor.

Krížová podpora ícečiek

Ako by sa dali IC vlaky dostať do zisku, zatiaľ nikto, vrátane Danka, verejne nepovedal. RegioJet tvrdí, že on sám by s ich návratom problém nemal, ak by jazdili bez podpory štátu.

„ZSSK je dominant, ktorému patrí osemdesiat percent trhu. Nemôže preto zneužívať svoje postavenie, aby podnákladovými službami vytláčal konkurentov,“ hovorí Jančura.

Doteraz sa totiž podľa Jančuru stávalo, že štátny dopravca vlaky InterCity dotoval z peňazí, ktoré dostal od ministerstva dopravy za prevádzku bežných rýchlikov a osobných vlakov. Teda na prevádzku vlakov, ktoré jazdia v takzvanom verejnom záujme.

„IC vlaky sú naproti tomu prémiový produkt, ktorý nezabezpečuje základnú dopravnú obslužnosť. Štát podľa pravidiel, ktoré platia kdekoľvek v Európskej únii, nemôže takéto vlaky dotovať,“ dodáva Jančura.

🗳️ Ak chcete podporiť našu prácu pred druhým kolom volieb aj nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom.🗳️

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Ekonomika

Teraz najčítanejšie