Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Počiatek dostal červenú, jeho dvojička Kaliňák tlaky ustál

Ján Počiatek. Foto – TASR
Ján Počiatek. Foto – TASR

„Musím sa priznať, že ani nie,“ odpovedal Markíze odchádzajúci minister dopravy Ján Počiatek na otázku, či mu nie je za ministerstvom nadupaným eurofondami ľúto.

A čo bude robiť teraz? „Na to je viacero scenárov možných a určite sa ich včas dozviete,“ vraví Počiatek s úsmevom.

Vláda je už dohodnutá. Len ťažko si predstaviť, že by Počiatek mohol sedieť niekde, kde by mal rovnocenný vplyv, aký mal posledné roky počas vlády Smeru. Pripravená je pre neho poslanecká lavica.

Foto N - Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Formálne to je určite pokles na rebríčku moci. Za posledných desať rokov bol Počiatek osem rokov ministrom, na začiatku dokonca viedol ministerstvo financií. Bolo to aj v čase, keď sa uzatváralo, akým kurzom sa budú meniť slovenské koruny na eurá. Doteraz je živé podozrenie, že finančníci z J&T sa od neho na jachte v Monaku dozvedeli túto informáciu skôr než ostatní, a aj ju patrične využili.

Od Fica za to vtedy dostal žltú kartu. Počiatek hovoril, že si bol pozrieť preteky formuly 1. Otázky o tom, kto preteky vyhral, ho zaskočili.

Reagoval bez váhania

To sa mu často nestávalo. Ako minister dopravy mal obvykle na všetko rýchlu odpoveď.

„Prečo by som mal vedieť akcionársku štruktúru? Je to štandardná forma,“ hovoril, keď sa ukázalo, že v najväčšej privatizácii druhej vlády Roberta Fica –  pri predaji 12-tisíc nákladných železničných vagónov –  zvíťazila firma, ktorá polovicu výhry posunula s Počiatkovým požehnaním neznámemu fondu na Malte. Išlo o zhruba 200 miliónov eur.

Podobne Počiatka pri podpisoch nezvykli odradiť otázky či pochybnosti ani v iných prípadoch. Väčšinou veci doťahoval rýchlo a rozhodne. Na ministerstve dopravy je pritom transakcia typu privatizácie vagónov menší biznis. V prácach na diaľniciach sa točia stámilióny a Počiatek tomu šéfoval aj uprostred delenia eurofondov.

Na Váhostav nemal dosah

Len v roku 2015 strihal pásky na 56 kilometroch ciest najvyššej kvalitatívnej kategórie. Išlo najmä o hlavnú tepnu –  D1. Okrem spokojnosti šoférov si tým vyslúžil aj spŕšku vajec.

Stalo sa to, keď odovzdával úsek rýchlostnej cesty za Zvolenom. Stavalo ju konzorcium, v ktorom bol Váhostav Juraja Širokého aj Doprastav. Obe firmy sú príkladom, keď sa síce v diaľniciach točia milióny z eurofondov, ale dole k drobným subdodávateľom už nepritečú.

Počiatek zvykol konštatovať, že nemá páky na pomoc nevyplateným stavbárom, nemôže zasahovať do kompetencií súdov. Z problémov Váhostavu obviňoval Počiatek svojho predchodcu Jána Figeľa, ktorý podľa neho podpisoval zmluvy na diaľnice za príliš nízke ceny. To bol podľa Smeru aj dôvod, prečo pri betonáži mosta pri Levoči zahynuli za Počiatka štyria robotníci.

Počiatek, považovaný niekedy aj za najbohatšieho ministra Ficovej ľavicovej vlády, sa vtedy pre udalosti pri Levoči vrátil na Slovensko z dovolenky v Dubaji.

Ceny diaľnic vrátil naspäť

Aj keď Počiatek strihal pásky hlavne tam, kde mu to predpripravil lacnejší Figeľ, ceny sa počas štyroch rokov postupne vytiahli naspäť do úrovní z histórie. Stalo sa to po tom, ako sa vyhlásilo množstvo diaľničných tendrov v krátkom čase a dopyt a ponuka na stavebnom trhu sa otočili.

Počiatek vrátil naspäť aj povestné PPP diaľnice. Už je takmer isté, že daňoví poplatníci budú zmluvou zaviazaní 30 rokov splácať obchvat Bratislavy aj s jeho napojením na Dunajskú Stredu v celkovej cene 1,89 miliardy eur.

Aj tu sa ukázala Počiatkova rozhodnosť. Na otázky o tom, či by sa nemalo predsa len počkať a overiť, či neexistuje iné, lepšie a lacnejšie riešenie, odpovedal, že analyzovať môžeme aj ex post. Na druhý deň Počiatek poslal obchvat na schválenie vláde.

Po ruke mal štúdie a množstvo materiálov, ktoré verejnosti o obchvate nad rámec bežného štandardu za Počiatka ukazovali. Rady pre jeho ministerstvo by mali stáť za to, nepatria medzi najlacnejšie.

Pred vládnou výmenou sa začalo hrať napríklad o poradenský balíček za 17 miliónov eur. Jednu podobnú súťaž Počiatek zrušil, keď sa na verejnosti ukázalo, že je v nej favoritom známa firma Star EU.

Chceli ho odvolať pre poštárov a J&T

Viac času musel stráviť napríklad v parlamente, keď sa ho opozícia pokúšala zopár hodín odvolať. Za všetkým bola zmluva v hodnote zhruba 110 miliónov eur.

To je suma, za ktorú bola firma Paywell – s koreňmi na Cypre a spájaná s J&T – ochotná autorizovať platby mýtneho, ktoré platia kamionisti špeciálnymi platobnými kartami. Od klasických bankových kartičiek sa líšia iba tým, že sa za ne spravidla nakupuje palivo či platí mýto.

Možnosti dostať sa do súťaže boli extrémne obmedzené, no Počiatek nechcel, aby sa mu prihlásil niekto, kto nemá patričnú prax s overovaním platieb. Čerstvo založený Paywell mal manažérov okolo poštárskej firmy Cromwell, a predsa uspel.

„Prečo by som sa mal cítiť na odvolanie? Vôbec by som nemal problém k tomu zaujať radikálne stanovisko, keby som videl, že som niekde pochybil, ale ukážte mi kde,“ hovoril keď ho Smer pri odvolávaní v parlamente podržal.

Kolegovia z opozície mu niekedy nestáli ani za reakciu. Napríklad keď parlamentom pretláčal jeden zo svojich nových informačných systémov, na kritiku z parlamentných lavíc nereagoval. Informačných systémov rozbehol Počiatek niekoľko. Isté je, že stoja desiatky miliónov eur, figurovali v nich firmy ako Paywell, SkyToll, Kedros, Tempest, ale aj Slovak Telekom a nie je jasné, či niečomu naozaj aj pomôžu.

Kamarát Kaliňák si miesto udržal

Ako jeden z najbohatších ministrov Ficovej vlády sa Počiatek priznal, že sa nechal masírovať u známeho Pavla Kostku. Nikdy však nepovedal, kde zarobil svoje peniaze. Oficiálne je, že spoločne s Robertom Kaliňákom podniká v kaviarenstve. Spoločne s ním sa ocitol aj v kauze podvodov s DPH.

Akurát že druhý spomínaný vo vláde zostane. Počtom preferenčných krúžkov mal Kaliňák k Robertovi Ficovi najbližšie. Odchádzajúci minister obrany Martin Glváč dostal okolo 7-tisíc krúžkov a z ministerstva obrany sa poberie šéfovať poslaneckému klubu v parlamente. Bude aj parlamentným podpredsedom.

Počiatek s 34-tisíc krúžkami prekrúžkoval aj Petra Žigu, ktorý bude šéfovať ministerstvu hospodárstva. No nepomohlo.

Poslanec Počiatek sa chce teraz podľa denníka SME viac venovať rodine. Odchádzajúci minister párkrát prichytený bulvárom na bujarých oslavách sa bude musieť venovať aj súdnemu sporu, v ktorom žaluje aktivistu Martina Daňa za ohováranie – vyzýval ho absolvovať drogový test.

V spojení s ministerstvom dopravy však tak či tak môže byť ďalej, Smeru tu zostal Počiatkov najbližší spolupracovník – štátny tajomník Viktor Stromček.

Robert Kaliňák a Ján Počiatek. Foto – TASR
Robert Kaliňák a Ján Počiatek. Foto – TASR

Dnes na DennikE.sk

Zdieľať

Šéf žilinskej Kie: Aspoň raz mesačne sa pracuje dlhšie, lebo druhá zmena stojí v zápche

Foto N - Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Chýbajúca diaľnica na Kysuciach pravidelne komplikuje výrobu v žilinskej automobilke Kia. „Len pred dvoma dňami museli operátori zostať v práci dlhšie, pretože ďalšia zmena sedela v autobusoch v dopravnej zápche,“ opisuje v rozhovore šéf závodu Kyong-Jae Lee.

Zdieľať

Farmárska odnož J&T preskočí aj Babiša. Preberá statky, na ktorých zbili farmára Oravca

Foto N - Vladimír Šimíček
Foto N – Vladimír Šimíček

Holding Sanagro, ktorý financuje J&T, mieri do prvej trojky najväčších slovenských agrárnych skupín. Pohltí farmy ESIN Group, ktoré sú známe spormi s farmárom Oravcom. Polia a lúky Sanagro sa tým rozšíria z 19- na 31-tisíc hektárov.

Minúta po minúte

Zdieľať

Slovensko je medzi krajinami, ktoré Európska komisia varuje pred porušením rozpočtových pravidiel. Zásadnejšie námietky má k návrhom rozpočtov Talianska, Francúzska, Španielska a Belgicka, z ktorých je podľa komisie zrejmá nedostatočná snaha obmedziť vysoký verejný dlh.

Celková dlhová situácia eurozóny sa napriek očakávanému spomaleniu rastu zlepší, uviedla komisia v hodnotení rozpočtových plánov. Dlh eurozóny v pomere k hrubému domácemu produktu by mal klesnúť z tohtoročných 86 na 85 %.

V prípade Slovenska, Fínska, Portugalska či Slovinska je síce komisia spokojná s prístupom k znižovaniu dlhu, no upozornila, že tieto krajiny by sa mohli v budúcom roku podstatne odchýliť od strednodobých rozpočtových cieľov.

Návrhy rozpočtov ostatných sú v súlade s paktom rastu a stability, v ktorom sa krajiny EÚ zaviazali udržiavať dlh pod hranicou 60 % HDP či ho znižovať. Rozpočtové deficity zároveň nesmú prekročiť tri percentá.

„Hospodársky rast Európy čelí stále väčším rizikám, a preto je povzbudivé, že krajiny eurozóny ako Nemecko a Holandsko využívajú fiškálny priestor na podporu investícií. Mohli by však vyvinúť ešte väčšie úsilie,“ konštatoval podpredseda komisie Valdis Dombrovskis.

Európska komisia pripomenula, že tento rok prvýkrát od roku 2002 nevedie sa žiadnou krajinou konanie pre nadmerný deficit. (čtk)

Zdieľať

Do projektu ťažby zlata pri Kremnici chcú vstúpiť Austrálčania

Austrálska MetalsTech sa predbežne dohodla na vstupe do projektu ťažby zlata pri Kremnici, z ktorého chce vycúvať spoločnosť Arc Minerals. Cena transakcie má dosiahnuť 462-tisíc eur.

O potenciálnej zmene majiteľa projektu ťažby v lokalite Šturec informuje portál Themarketherald.com.au.

Podľa dohody má MetalsTech 45 dní na dokončenie technickej, právnej a finančnej hĺbkovej kontroly projektu.

Ak dôjde k transakcii, predávajúci získa nad rámec kúpnej ceny licenčný poplatok 2 austrálske doláre (1,23 eura) za každú uncu zlata nad súčasným odhadom zdrojov 1,5 milióna uncí.

Arc Minerals podľa webovej stránky investovala do projektu 30 miliónov amerických dolárov.

Ťažba zlata v Šturci sa začala v 8. storočí. Historická produkcia dosiahla 1,5 milióna uncí zlata a 6,7 milióna uncí striebra, píše ČTK. Ťažilo sa prevažne v podzemí, ale aj z niekoľkých malých otvorených jám.

MetalsTech upozornila, že predchádzajúcemu majiteľovi zabránil v rozvoji projektu zákaz kyanidu na Slovensku v roku 2014. Odvtedy sa zlepšilo používanie technológie bez kyanidu, ktorá je aj nákladovo konkurencieschopná.

Viac k téme: Slovensko je Klondike, povolenie ťažiť zlato stojí toľko ako stánok na vianočných trhoch

Zdieľať

Tesco vo štvrtok spúšťa 7. ročník Potravinovej zbierky, ktorá potrvá do 23. novembra. Môžu sa do nej zapojiť zákazníci v 120 obchodoch, prvý raz aj cez online verziu zbierky v e-shope. Vlani sa vyzbieralo 147 ton trvanlivých potravín a drogérie.

Zdieľať

UniCredit Bank umožnila klientom platiť cez Google Pay. Na Slovensku je tak deväť bánk s touto možnosťou platby. Apple Pay banka zaviedla v októbri .

Zdieľať

Emirates kúpia od Boeingu 30 nových lietadiel 787 Dreamliner

Aerolinky Emirates si objednali od Boeingu 30 lietadiel 787 Dreamliner v katalógovej cene 8,8 miliardy dolárov. Nadviazali tak na predbežnú dohodu spred 2 rokov, ktorá počítala s nákupom štyroch desiatok strojov tohto typu.

Najväčší letecký dopravca na Blízkom východe uzavrel dohodu s americkým výrobcom na medzinárodnom aerosalóne v Dubaji, informuje Bloomberg.

Prvé širokotrupé dreamlinery majú Emirates prevziať v roku 2023, píše portál Zdopravy.cz. Pre dopravcu pôjde o prvé stroje tohto typu vo flotile.

Ďalšia veľká objednávka Emirates na 150 strojov 777X, ktorá mešká, by mala byť zredukovaná na 126 lietadiel s dodávkou v roku 2021. I tak majú byť ich najväčším prevádzkovateľom.

Emirates začiatkom týždňa podpísali tiež dohodu s Airbusom, od ktorého kúpia 50 lietadiel A350-900 v cenníkovej hodnote 16 miliárd dolárov.

Dreamlinery 787 si objednali v Dubaji od Boeingu aj ďalšie spoločnosti. Dve lietadlá „pristanú“ vo flotile Biman Bangladesh Airlines, na dodávke troch strojov sa Boeing predbežne dohodol s leteckou spoločnosťou, ktorú zakladá ghanská vláda.

Zdieľať

Kópia Mony Lisy zo 17. storočia sa predala na aukcii v Paríži za 552 500 eur, čo je násobne viac ako odhadovaná cena 70- až 90-tisíc eur. Originál diela Leonarda da Vinci zo začiatku 16. storočia sa nachádza v parížskom múzeu Louvre.

„Úžasný výsledok [aukcie] svedčí o tom, že tento ikonický obraz ľudí neprestáva fascinovať,“ cituje Reuters Baukje Coenenovú, zástupkyňu aukčnej siene Sotheby’s.

Podobná kópia Mony Lisy sa začiatkom roka predala v aukcii Sotheby’s za približne 1,7 milióna dolárov, dopĺňa ČTK.

Foto - Sotheby's
Foto – Sotheby’s
Zdieľať

Slovensko pri sťažnosti europarlamentu týkajúcej sa umiestnenia Európskej pracovnej agentúry ako vedľajší účastník sporu podporí žalovanú stranu. Ministerstvo práce sa neobáva, že by agentúra v dôsledku sťažnosti nemala sídliť v Bratislave.

„Výber sa uskutočnil od začiatku výhradne na základe práva EÚ,“ uviedlo ministerstvo.

Európskemu parlamentu prekáža, že o sídle nového orgánu rozhodli členské štáty bez súhlasu poslancov. (čtk)

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať