Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Prečo sú mladí analytici na ministerstve financií takí vplyvní

Zamestnanci IFP. Foto – FB IFP
Zamestnanci IFP. Foto – FB IFP

Pondelková tragická udalosť na Dunaji, po ktorej je nezvestný šéf Inštitútu finančnej politiky Martin Filko, pomohla tomu, že sa viac ako inokedy spomína aj inštitút, ktorý riadil. Oveľa viac sa preto hovorí o tom, že IFP sa aj podľa nestranných odborníkov stalo miestom, kde má štát najkompetentnejších analytikov.

Inštitút finančnej politiky vznikol ešte za Brigity Schmögnerovej, ale bolo to skôr oddelenie s bežnými zamestnancami ako s analytikmi. Tím vládnych analytikov sa začal tvoriť za druhej Dzurindovej vlády. „Nebol som prvým šéfom inštitútu. Ale dramaticky som ho reorganizoval,“ hovorí Ľudovít Ódor, ktorý je dnes členom Rady pre rozpočtovú zodpovednosť.

Inštitút aj pred rokom 2003 robil rôzne analýzy a predvstupový ekonomický program. Málokto však o nich vedel. „Vymenil som veľkú časť ekonómov, dotiahol som mladých a šikovných ľudí a zmenil som aj záber.“ Začali sa robiť oficiálne makroekonomické prognózy či rozpočtové analýzy a prognózy.

Silná značka

Keď Ódor odchádzal, inštitút mal asi 15 analytikov. „Mali sme vtedy zámer, aby vznikol veľmi kvalitný a vplyvný inštitút, niečo ako vládny think-tank, ktorý bude obsadený veľmi kvalitnými analytikmi,“ spomína Ivan Mikloš, ktorý bol v tom čase ministrom financií. Zámer bol, že budú pripravovať analytické podklady, ale nielen také, ktoré súvisia s rozpočtom.

Dnes je na inštitúte 32 analytikov. „Má výrazne väčší vplyv. Externe aj interne. Je to silná sofistikovaná organizácia,“ hovorí Štefan Kišš, ktorý je poradca riaditeľa inštitútu.

IFP je dnes značka a šéf inštitútu je pravou rukou ministra. Jeho analytický tím sa interne vyjadruje ku všetkým ekonomickým otázkam ministerstva. Robí podklady a analýzy pre potreby vlády.

Napríklad väčšina z opatrení sociálnych balíčkov vznikla tak, že ich navrhli ekonómovia inštitútu a Robert Fico si potom z nich vyberal. Pridal k tomu ešte politicky motivované nápady – vlaky zadarmo, nižšiu DPH na potraviny či vratky za plyn.

Zoznam toho, na čo sa vládni analytici pozreli, je pomerne dlhý. Za Radičovej vlády napríklad prvýkrát odhadli, o koľko štát prichádza na daňových únikoch DPH, čím výrazne zmenili verejnú debatu o tejto dani.

Typické opatrenie, ktoré riešili štátni analytici za Ficovej vlády, boli nižšie zdravotné odvody pre ľudí s nízkymi príjmami. A boli to práve oni, kto ukázal, že marketing pri bločkovej lotérii predbehol jej skutočný prínos pre štát.

Ale jeho analytici komunikujú aj s novinármi, tretím sektorom, verejnosťou. Šéf INEKO Peter Goliaš spomína, ako riaditeľ IFP Martin Filko pomohol s dátami od Všeobecnej zdravotnej poisťovne na porovnanie kvality nemocníc. Poisťovňa im ich vtedy odmietla poskytnúť, vlani už s tým problém nemala. „Pomohol nám vytvoriť tlak na poisťovňu, aby nám tie dáta poskytli,“ hovorí Goliaš. Pred pár týždňami zase INEKO inštitútu poskytlo dáta z jeho portálu o nemocniciach s výnimkou dát od súkromných poisťovní, ktoré s tým nesúhlasili.

„Počítali nám následky väčšiny konsolidačných opatrení, ktoré sme navrhli. Boli to desiatky opatrení,“ hovorí ďalej Goliaš. Na základe toho INEKO zostavilo veľkú tabuľku, ako ozdraviť verejné financie.

Veľký projekt

„Jednoznačne najväčšou slabinou inštitútu bolo analyticky nedostatočné pokrytie výdavkov,“ hovorí viceguvernér NBS Ján Tóth, ktorý inštitútu šéfoval za Radičovej vlády.

Problémom je, že veľa vecí robí štát buď zo zvyku, alebo im chýbajú analytické tímy a na detailnú analýzu výdavkov sa kašľalo. Ale aj to sa mení. Posilnila sa časť IFP, ktorá sa zaoberá analýzou verejných výdavkov.

„Veľmi fandím súčasnému projektu Hodnota za peniaze,“ hovorí Tóth. Jeho autormi sú Filko, Ódor a Kišš. A prvé projekty, do ktorých vládni analytici zasiahli, aby ušetrili peniaze, boli analýzy PPP obchvatu Bratislavy a novej nemocnice.

Martin Filko v rozhovore pre Trend povedal, že dôsledkom toho malo byť, že tie menej efektívne alebo úplne neefektívne výdavky by sa osekali a peniaze by sa presunuli do tých oblastí, ktoré prinášajú občanom najväčší prospech.

„Ak chce niekto reálne robiť ‚hodnotu za peniaze‘, musí mať dosah aj na výdavkovú stranu rozpočtu, preto je kľúčové mať pod palcom tak IFP, ako aj rozpočtovú sekciu. Pochopiteľne nemusí to byť jedna organizačná zložka, ale musí to zastrešiť jeden človek,“ hovorí Ódor. Ministerstvo financií sa k tomu oficiálne nevyjadrilo.

A čo ďalšie tímy

IFP je dnes silná značka, má silnú analytickú základňu. Ivan Mikloš hovorí, že za to vďačí jeho trom kvalitným šéfom – Ódorovi, Tóthovi a Filkovi.

„Je to vzor aj pre iné ministerstvá,“ hovorí riaditeľ inštitútu INEKO Peter Goliaš. Rozhodnutia sú ešte aj dnes na iných ministerstvách tvorené bez analytických podkladov. A zmeniť to nebude jednoduché.

„Hlavnou otázkou pre nás je, ako sa vysporiadať s otázkou zajatia štátu (state capture), kedy politici ‚ovládnu‘ svojich analytikov a tí slúžia im, nie verejnému záujmu, hovorí Kišš. Ukazuje na prvé skúsenosti, ktoré už máme so zakladaním analytických tímov inde: na školstve je pozitívna skúsenosť, na zdravotníctve opačná.

Dnes na DennikE.sk

Zdieľať

Prečo najväčšia oceliarska firma na svete zrušila taliansku expanziu a ako sa to dotýka aj nás

Oceliareň Ilva v meste Taranto Foto - Wikipedia
Oceliareň Ilva v meste Taranto Foto – Wikipedia

Najväčšia oceliarska firma sveta ArcelorMittal odstúpila od kúpy talianskej huty Ilva. Vláda totiž stiahla prísľub imunity pre jej manažérov pri trestných konaniach spojených so starými ekologickými ohrozeniami. Energetický expert vysvetľuje, prečo tento príbeh treba pozorne sledovať aj na Slovensku.

Minúta po minúte

Zdieľať

Minister Kamenický povedal, že k rozpočtu dajú v parlamente pozmeňujúci návrh, ktorým upravia niektoré výdavky tak, aby bol deficit rozpočtu 0,49 % HDP. „Momentálne nám visí v rozpočte asi 50 miliónov na spotrebnú daň z tabaku, budeme to takisto kompenzovať v tom pozmeňujúcom návrhu.“

Kamenický povedal, že Európska komisia vo svojej jesennej prognóze nezohľadnila niektoré opatrenia, ktoré ide urobiť ministerstvo financií. Napríklad v nej nie sú zahrnuté príjmy z bankového odvodu. Komisia v prognóze predpokladá, že v budúcom roku bude mať Slovensko deficit verejných financií 1,2 % (v tomto roku ho odhaduje na 0,9 %).

„Takisto ideme urobiť ešte niektoré opatrenia v rámci Národnej rady SR, kde budeme upravovať niektoré výdavky tak, aby sme sa dostali s rozpočtom na tú rozpočtovanú úroveň 0,49 %,“ povedal Kamenický v stredu po rokovaní vlády. (tasr)

Zdieľať

Jack Ma chce, aby mali ľudia počas Single´s Day pol dňa voľna. Mohli by viac nakupovať

Výsledky tohtoročnej nákupnej akcie Single’s Day nesplnili očakávania firmy, vyhlásil zakladateľ e-shopu Alibaba Jack Ma. Ľudia minuli rekordných 38,4 miliardy eur, rast predaja však bol najslabší od štartu nákupného festivalu v roku 2009.

Single’s Day je v súčasnosti najväčšou jednodňovou nákupnou akciou na svete. Alibaba ju organizuje vždy 11. novembra, jednotky v dátume odkazujú na nezadaných ľudí.

Sviatok začali oslavovať v 90. rokoch študenti, Alibaba z neho urobila nákupný festival podľa vzoru amerického Čierneho piatka.

Predaj počas Single’s Day v tomto roku stúpol oproti vlaňajšku o 26 percent, vlani sa zvýšil medziročne o 27 percent.

Prečo je Ma nespokojný

Jedným z dôvodov bolo teplé počasie, píše Reuters. „Len čo sa ochladí, oblečenie sa začína predávať o niečo lepšie,“ tvrdí Ma.

Podľa neho tiež zavážilo, že tento rok pripadol 11. november na pondelok, čo ľudí odrádzalo od nakupovania večer pred ďalším pracovným dňom.

„Dúfame, že počas ‚Double Eleven‘ dostane v budúcnosti každý pol dňa voľna z práce,“ vyjadril sa Ma.

Ma je inak zástancom pracovitosti. Je známy svojím vyhlásením, že nato, aby mladý človek uspel, musí pracovať 12 hodín denne šesť dní v týždni. Tento model dostal názov koncept 996 (práca od deviatej ráno do deviatej večer počas šiestich dní).

Zdieľať

Týždeň v európskej ekonomike: Nemecko pýta výnimku zo zákazu podpory investícií do plynu

Týždeň v európskej ekonomike: Nemecko pýta výnimku zo zákazu podpory investícií do plynu

  • Rast európskych ekonomík bude najbližšie dva roky pomalší, pretrvávajú riziká. Európska komisia vyzýva na opatrnosť.
  • Európske banky čakajú prísnejšie kapitálové pravidlá, Komisia navrhne na budúci rok legislatívu zavádzajúcu Basel III.
  • Štatistika: Ako čínske platy dvíhajú mzdy Francúzom
Zdieľať

Čínska automobilka SAIC Motor chce do roku 2025 strojnásobiť predaj v zahraničí na 1 milión vozidiel. Najväčší čínsky výrobca produkuje autá pod vlastnou značkou a v spoločných podnikoch s koncernmi Volkswagen a General Motors.

SAIC predala vlani celkovo 7 miliónov áut. Je jednotkou na domácom čínskom trhu s necelým štvrtinovým podielom, píše Reuters.

Odbyt áut v Číne klesá už viac ako jeden rok. Vlani sa znížil prvý raz od 90. rokov uplynulého storočia.

Útlm pociťuje aj SAIC, ktorej v Číne klesol predaj za 10 mesiacov tohto roka medziročne o 13,7 percenta.

Zdieľať

Nízkonákladovka Wizz Air v 1. finančnom polroku zvýšila čistý zisk medziročne o 87 percent na 371,5 milióna eur. Aerolinky, ktoré lietajú najmä v strednej a východnej Európe, ťažili z vyššej obsadenosti letov.

Maďarská letecká spoločnosť zvýšila počet pasažierov v 1. polroku o 18 percent na 22,1 milióna.

Zlepšila tiež výhľad celoročného zisku po zdanení na 335 až 350 miliónov eur. Jej finančný rok sa končí 31. marca.

V uplynulom polroku sa Wizz Air darilo napriek mnohým nepriaznivým faktorom v odvetví od slabého dopytu cez rastúce ceny paliva, ostrú konkurenciu, štrajky a bankroty až po odstavenie lietadiel Boeing 737 Max z prevádzky, píše Reuters.

Wizz Air lieta aj z Bratislavy. Prevádzkuje pravidelné spojenie do Londýna, Kyjeva, Ľvova, Odesy, Skopje a Sofie.

Zdieľať

Priemyselná produkcia v eurozóne v septembri prekvapujúco stúpla, zvýšila sa druhý mesiac za sebou. Výroba v deviatom mesiaci vzrástla medzimesačne o 0,1 percenta, analytici očakávali pokles.

Septembrové údaje o vývoji priemyselnej produkcie v eurozóne zverejnil Eurostat.

V deviatom mesiaci analytici očakávali pokles o 0,3 percenta, píše Reuters. Nečakaný rast produkcie hodnotia ako pozitívny záver 3. štvrťroku po jeho slabšom začiatku.

V auguste výroba stúpla medzimesačne o 0,4 percenta, v júli sa prepadla o 0,5 percenta.

V medziročnom porovnaní produkcia v priemysle eurozóny klesla v septembri o 1,7 percenta.

Zdieľať

Šéf ÚVO Hlivák privítal rozhodnutie Zuzany Čaputovej, ktorá vetovala novelu zákona o verejnom obstarávaní. „Som rád, že sa to vrátilo do bodu, že máme priestor na odbornú debatu,“ povedal v stredu po rokovaní vlády.

Hlivák povedal, že budúci týždeň príde na rokovanie hospodárskeho parlamentného výboru, kde chce poslancom predostrieť odborné argumenty v tejto veci.

Parlament schválil novelu v polovici októbra. Návrh však na poslednú chvíľu zásadne pozmenili pozmeňovacie návrhy poslancov Vážneho (Smer) a Marčeka (nezaradený poslanec), voči čomu sa Hlivák ostro ohradil.

Čo sú sporné body novely:

  • Novela rozširuje možnosť zaradiť medzi tajné takmer všetky väčšie verejné IT zákazky. Navrhol to poslanec Vážny, ktorý je aj riaditeľom Sociálnej poisťovne. Tá je tesne pred objednávkou IT systému za takmer 20 miliónov eur.
  • Začaté kontroly tendrov musí úrad vyšetriť do 30 dní alebo budú považované za odobrené. Obstarávateľom tak stačí kontroly jednoducho sabotovať tým, že kontrolórom z ÚVO nedajú informácie a tí do 30 dní nestačia nič vyšetriť.
  • Výrazne sa zdvihnú kaucie pri námietkach. Doteraz bol horný limit 10-tisíc eur, po novom by mal byť 50-tisíc eur.

Nadácia Zastavme korupciu a Slovensko.Digital vo štvrtok spustili petíciu proti utajovaným štátnym IT tendrom.

Zdieľať

Tesla mieri do Berlína. Bude tam vyrábať elektromobily i batérie, postaví aj vývojové centrum

Tesla bude v Berlíne vyrábať nielen elektromobily, ale aj batérie pre elektrické vozidlá. Jej prvá európska montážna fabrika bude celkovo štvrtou v poradí. V Nemecku postaví aj inžinierske a dizajnérske centrum.

Tesla sa usadí neďaleko budovaného berlínskeho letiska, informuje Bloomberg.

Čo chystá Tesla v Berlíne:

  • v montážnom závode Gigafactory 4 začne s produkciou športovo-úžitkového vozidla Model Y;
  • výroba by mala štartovať v roku 2021;
  • továreň by mohla zamestnať 10-tisíc ľudí, píše Bild. Tesla už pre nemeckú fabriku hľadá pracovníkov v odbore strojárstva, stavieb či výroby.

V Berlíne vyrastie druhý zahraničný závod Tesly na montáž elektromobilov. Prvý postavila v Číne, vyrobila v ňom už prvé sedany, Model 3.

V minulosti sa špekulovalo, že druhá európska prevádzka Tesly by mohol stáť inde v regióne, možno i v Česku – špekulovalo sa o továrni na autobatérie, píše ihned.cz. Oboje, autá i batérie, sa však má vyrábať v Nemecku.

Prekvapujúca voľba:

Výber berlínskej lokality prekvapil odborníkov, v Nemecku boli favorizované iné oblasti.

Podľa Ferdinanda Dudenhöffera z automobilového výskumu na univerzite v Duisburg-Essene výroba elektromobilov a batérií si vyžaduje priestor, dobrú infraštruktúru a dotácie a nemecká metropola sa pre značku, ako je Tesla, hodí.

Britániu vyradil brexit:

Tesla pri výbere európskej lokality zrejme zvažovala aj Britániu. „Pre neistotu okolo brexitu by bolo príliš riskantné umiestniť Gigafactory do Spojeného kráľovstva,“ uviedol šéf Tesly Elon Musk pre portál Auto Express.

Plánované vystúpenie Británie z EÚ odradilo Teslu aj od zriadenia výskumného a vývojového centra v krajine. Automobilka o ňom uvažovala v roku 2014, od zámeru však upustila.

Reuters pripomína, že úlohou Tesly je dokázať, že vie byť zisková. Automobilka očakáva pozitívny tok hotovosti, no zatiaľ ju v tom brzdia veľké investície spojené s novými fabrikami a vývojom produktov, napríklad aj elektrických nákladiakov.

V 3. kvartáli sa Tesla nečakane prehupla do zisku 143 miliónov dolárov po tom, ako v 1. polroku prerobila 1,1 miliardy dolárov. Výrobca zatiaľ nikdy nedosiahol celoročný zisk.

Zdieľať

NAKA pri zásahu v jadrovej elektrárni Mochovce zadržala dve osoby. Ide o manažéra akciovej spoločnosti a konateľa jedného z dodávateľov prác v rámci dostavby tretieho a štvrtého bloku.

„Akcia súvisí s poskytovaním služieb, pri ktorých malo dôjsť približne k 1000-percentnému navýšeniu objemu fakturovaných prác v porovnaní so skutočnosťou,“ priblížila polícia s tým, že všetky nedôvodne navýšené faktúry boli dodávateľovi aj uhradené.

Tím s názvom Elektro v rámci akcie prehľadal obchodnú spoločnosť v okrese Levice a areál jadrovej elektrárne. Ďalšie informácie polícia sľubuje hneď, ako to procesná situácia dovolí. (polícia)

Zdieľať

Nadácia Zastavme korupciu a Slovensko.Digital spustili petíciu proti utajeným štátnym nákupom IT

Petíciu proti utajeným štátnym IT tendrom spustili Nadácia Zastavme korupciu a Slovensko.Digital. Pri schvaľovaní novely zákona o verejnom obstarávaní ich umožnil pozmeňujúci návrh poslancov Ľubomíra Vážneho a Petra Marčeka. Zákon vrátila do parlamentu prezidentka Zuzana Čaputová.

Zákon v schválenej podobe umožňuje utajiť informácie o viacerých veľkých štátnych nákupoch a obsahuje aj ďalšie zmeny, ktoré sťažia verejnú kontrolu tendrov. Mimovládky žiadajú poslancov, aby osem sporných bodov zo zákona vypustili.

Prečo novela nie je v poriadku:

  • Veľké IT tendre, ale aj akékoľvek ďalšie nákupy, o ktorých rozhodne vláda, by sa obstarávali podobne, ako keď štát nakupuje napríklad tanky alebo samopaly.
  • Informácie o tendroch a časti zmlúv by neboli verejné a verejnosť by ich nemala ako kontrolovať.
  • Dodávatelia by museli spĺňať špecifické bezpečnostné opatrenia, ktoré však dnes pri rovnakých zmluvách spĺňať nemusia. To by znamenalo zúženie súťaží len na úzky okruh firiem.
  • Priebeh takýchto súťaží by bol takmer nekontrolovateľný a zostal by na ľubovôli verejného obstarávateľa.
  • Skrátila by sa lehota, dokedy má Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) rozhodnúť o podnete. Ak to úrad nestihne do 30 dní, bude sa to chápať ako fiktívne rozhodnutie v neprospech sťažovateľa.
  • Zaviedla by sa povinnosť náhrady trov konania v prípade, ak ÚVO odmietne podnet na kontrolu zo strany protikorupčných organizácií alebo verejnosti, nová povinnosť môže odradiť aktivistov od podávania podnetov.

Ak by zákon zostal v podobe, ktorú doň vniesli poslanci Vážny a Marček, v praxi by to znemožnilo účinnú kontrolu podnetov mimovládnych a iných organizácií. Znamenalo by to prekážky pri zastavení takých štátnych obchodov, ako bol nástenkový tender či nedávny 100-miliónový tender na nákup kamier na ministerstve vnútra, píšu v stanovisku Nadácia Zastavme korupciu a Slovensko.Digital.

Parlament by o prelomení veta prezidentky Čaputovej mal rozhodovať na schôdzi, ktorá sa začne 26. novembra.

Zdieľať

Amazon pripravuje nový koncept predajne potravín. Nebude bez pokladníc

Amazon pripravuje nový koncept predajne potravín, prvý obchod otvorí na budúci rok v Kalifornii. Najväčší svetový e-shop potvrdzuje ambície posilniť si pozíciu v tradičnom biznise s potravinami, v ktorom už má sieť predajní Whole Foods.

Nový obchod s potravinami bude odlišný ako Whole Foods, píše portál Cnet.

Amazon kúpil sieť Whole Foods v roku 2017 za 13,2 miliardy dolárov, v súčasnosti má vyše päťsto predajní. Orientuje sa na drahšie a zdravé potraviny.

Amazon zatiaľ šetrí detailmi o novom koncepte potravín. Neprezradil, či otvorí viac predajní ani jeho názov. Podľa Cnet by sa mohol volať Amazon a firma s ním bude expandovať do viacerých lokalít.

Nový koncept potravín nebude využívať technológie z predajní Amazon Go, v ktorých nie sú pokladnice a platí sa v nich automaticky pri odchode z obchodu. Naopak, predajňa má byť vybavená štandardnými pokladnicami, aké bývajú v klasických potravinách.

Amazon predáva potraviny aj online prostredníctvom služieb Amazon Fresh a Prime Now.

Zdieľať

Rast globálneho dopytu po rope by sa mal po roku 2025 spomaliť. Dôvodom je zvyšovanie palivovej efektívnosti a očakávaný rast počtu elektrických vozidiel, uvádza Medzinárodná energetická agentúra (IEA) vo svojom najnovšom výhľade.

Dopyt po rope sa bude v najbližších 20 rokoch zvyšovať, v 30. rokoch by sa jeho rast mal výrazne spomaliť, vyberá Reuters z dokumentu World Energy Outlook 2019.

Do roku 2025 má dopyt každoročne narastať v priemere o 1 milión barelov denne, neskôr IEA počíta už len s denným prírastkom 0,1 milióna barelov.

V prípade osobných áut očakáva strop dopytu po rope koncom 20. rokov. Príčinou je postupný presun motoristov k elektrickým vozidlám.

IEA predpokladá, že do roku 2040 bude po cestách jazdiť zhruba 330 miliónov elektromobilov. Oproti vlaňajšej prognóze je to o 30 miliónov viac.

Najvýraznejší rast ťažby ropy agentúra očakáva v USA, produkcia podstatne vzrastie aj v Iraku a Brazílii.

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať