Denník N

Dlhuje im známy reťazec, vinia aj štát z toho, že uvidia len zlomok peňazí

Foto N
Foto N

Prokuratúra by mala podľa dodávateľov ísť do hypermarketov Carrefour preveriť, či ich prevádzkovateľ nespáchal trestný čin poškodzovania veriteľov.

Na pulty hypermarketov francúzskej značky Carrefour dodávali Slovenské cukrovary zo Serede cukor. Koncom minulého roku im však spoločnosť Retail Value Stores, ktorá hypermarkety na Slovensku prevádzkuje, začala výrazne meškať s platením faktúr za odobratý tovar.

Po istom čase preto Slovenské cukrovary dodávky tovaru do tohto reťazca stopli. Majú totiž svoj systém nastavený tak, že ak odberateľ prekročí istú hranicu dlhov, už mu ďalej tovar nedodávajú.

Staré dlhy po spolupráci s Carrefourom im však ostali, spoločnosť Retail Value Stores ich dodnes neuhradila. Šéf Slovenských cukrovarov Dušan Janíček vyčíslil dlh asi na 27-tisíc eur.

„Rokovali sme s nimi, aj písomne ich vyzývali, aby zaplatili. Vždy sa to skončilo prísľubom, že zaplatia, ale máme počkať,“ vraví.

Pred niekoľkými dňami, keď súd povolil reštrukturalizáciu spoločnosti Retail Value Stores, dostali Slovenské cukrovary výzvu. Bola od správcu Ladislava Baráta z Nitry a nabádala ich, aby si prihlásili pohľadávky do reštrukturalizácie firmy Retail Value Stores.

Janíček vie, že povolením reštrukturalizácie Retail Value Stores už Slovenské cukrovary neuvidia všetky peniaze za tovar, ktorý do hypermarketov Carrefour dodali. No dúfa, že by sa im mohlo vrátiť aspoň 30 percent.

„Aj tak je to značná strata, potravinári vyrábajú zo surovín, ktoré im dodávajú poľnohospodári. Tým, že nedostanú zaplatené od obchodníka, majú problém aj so zaplatením faktúr pre poľnohospodárov. Nie je teda postihnutý len veriteľ, postihnutá je celá sieť,“ vraví Janíček.

Dlhy firmám môžu byť v státisícoch

Slovenské cukrovary nie sú zďaleka jediným dodávateľom, ktorý už spoluprácu s Carrefourom oľutoval, pretože nedostal za tovar peniaze.  Spoločnosť Konrad vyčíslila dlžnú sumu na takmer 40-tisíc eur, Baliarne obchodu Poprad na takmer 38-tisíc eur. Na 50-tisíc až 60-tisíc eur, maximálne do 100-tisíc eur, odhadlo dlhy svojich členov Združenie výrobcov liehu a liehovín.

Slovenská poľnohospodárska a potravinárska komora (SPPK) síce ešte nemá presný sumár poškodených veriteľov zo svojich členov, no naznačuje, že ich súhrnné dlhy sa môžu pohybovať v státisícoch eur. Vyčíslené by mohli byť podľa hovorkyne Jany Holéciovej do konca apríla. Vtedy už bude mať sumár pohľadávok aj reštrukturalizačný správca.

O sumár dlhov, ktoré zanechal u dodávateľov potravín prevádzkovateľ Carrefouru, požiadala na tohtotýždňovom stretnutí s predsedom SPPK Milanom Semančíkom aj ministerka pôdohospodárstva Gabriela Matečná (SNS). Komora ju totiž požiadala, aby podnikla kroky na zmiernenie škôd, ktoré v reštrukturalizácii slovenským potravinárom hrozia.

Foto - N
Foto – N

Možnosť zmenšenia strát vidia v odkúpení pohľadávok štátom tak, ako to už urobil v prípade dlhov, ktoré nechal u dodávateľov Váhostav. „Videli sme žiarivý príklad, ako sa štát angažoval v odkúpení pohľadávok voči Váhostavu. Boli by sme radi, keby ministerstvá pôdohospodárstva a financií reagovali podobným spôsobom aj v prípade dlhov Carrefouru,“ naznačuje Janíček.

Vedome znevýhodňoval veriteľov?

SPPK sa pri snahe docieliť pomoc od štátu opiera aj o zistenia svojich členov, podľa ktorých spoločnosť Retail Value Stores nepostupovala pri platení faktúr podľa poradia, v akom ich do účtovníctva dostala. Mala totiž podľa SPPK pri výplate faktúr uprednostniť dodávateľov, ktorí boli do Carrefouru ochotní dodávať aj vtedy, keď už neplatil načas.

„Máme avízo od niektorých našich členov, že boli uprednostňovaní niektorí dodávatelia, ktorí napriek tomu, že nedostali zaplatené, dodali tovar a dostali zaplatenú faktúru. K tomu by nemalo dochádzať, faktúry by mali byť zaplatené tak, ako prichádzajú,“ vraví Janíček.

SPPK je presvedčená, že tí veritelia, ktorým Retail Value Stores nezaplatila, aj keď prihlásia pohľadávky do reštrukturalizácie, budú znevýhodnení oproti tým, ktorých prevádzkovateľ hypermarketov uprednostnil a uhradil im peniaze pred začatím reštrukturalizácie bez ohľadu na lehotu splatnosti. Aj preto žiadajú ministerstvá o pomoc.

Kam vôbec peniaze išli?

Ešte jednoznačnejšie spochybnilo postup spoločnosti Retail Value Stores pri platení faktúr Združenie výrobcov liehu a liehovín. Pred niekoľkými týždňami totiž požiadalo generálnu prokuratúru, aby preskúmala postup firmy pri uhrádzaní faktúr. Chce, aby preverila, či nedošlo k trestnému činu zvýhodňovania veriteľa.

Výrobcovia liehu sú pritom oproti ostatným iným dodávateľom ešte v ťažšej pozícii. Okrem toho, že im majiteľ Carrefouru dlhuje za tovar, museli už štátu odviesť spotrebnú daň aj z tovaru, za ktorý oni nedostali zaplatené.

Spotrebnú daň totiž podľa zákona neplatí štátu obchodník, ale priamo výrobca. Z každej fľaše liehoviny, za ktorú obchod dostane od zákazníka napríklad 10 eur, musí výrobca odviesť štátu 6 eur, aj keď mu obchodník nezaplatil.

Foto - N
Foto – N

Liehovarníci pripomínajú, že spotrebnú daň musia v termíne zaplatiť bez ohľadu na to, či peniaze za tovar dostali, alebo si na ňu musia požičať. „Musíme zaplatiť, keď nezaplatíme, štát nám zoberie licenciu na výrobu liehu a liehovín, ale s tým, že nám nezaplatí ten, kto tovar odoberie a peniaze priamo inkasuje, s tým  sa nestane nič,“ tvrdí predstaviteľ združenia, ktorý nechcel byť menovaný.

„Aj preto chceme, aby prokurátor preskúmal, kam tie peniaze išli,“ naznačuje združenie, že Retail Value Stores použila peniaze, ktoré zinkasovala od zákazníkov za tovar, na iné účely než výplatu dodávateľov.

Ministerstvo o tom vedelo roky

Potravinári, ktorí sa stali veriteľmi spoločnosti Retail Value Stores, však upozorňujú nielen na čudné praktiky tejto spoločnosti pri platení faktúr. Naznačujú tiež to, že o nich štát vedel a nepodnikol včas adekvátne kroky. Zástupca združenia liehovarníkov dokonca tvrdí, že v tomto prípade predstavitelia ministerstva pôdohospodárstva urobili najväčšiu chybu, keď situáciu nechali zájsť až tak ďaleko.

Tento rezort, ktorý viedol Ľubomír Jahnátek (Smer), presadil zákon o neprimeraných podmienkach v obchodných vzťahoch, podľa ktorého je meškanie s platením faktúr v rozpore s týmto zákonom. Ministerstvo o problémoch s uhrádzaním faktúr spoločnosťou Retail Value Stores dávno vedelo, pretože jej opakovane vyrubilo pokuty aj za meškanie s platbou faktúr, ktoré sa týkalo viacerých dodávateľov.

Výška pokút voči Retail Value Stores za prehrešky proti tomuto zákonu, ktorú ministerstvo vyčíslilo na svojom webe za niečo vyše roka, dosahuje približne 1,4 milióna eur. Z protokolov pritom vyplýva, že mal majiteľ hypermarketov Carrefour na Slovensku problémy s včasným uhrádzaním faktúr dodávateľom už v rokoch 2013 a 2014, teda oveľa skôr, ako začali dodávatelia vlani sťahovať tovar z jeho hypermarketov.

„Napriek tomu, že na ministerstve existuje skupina, ktorá sa má zaoberať porušovaním zákona o neprimeraných podmienkach v obchodných vzťahoch, ten výkon bol dosť slabý na to, čo sa mohlo a čo sa dalo urobiť,“ vraví Janíček.

„Problém Carrefouru nie je teraz, ten je minimálne od minulého roka. Prečo ministerstvo nekonalo dávno?“ pýtajú sa liehovarníci s tým, že rezort mal dať podnet na generálnu prokuratúru a dať to preveriť. „Len to odbili pokutou?“

Dodávatelia naznačujú, že ak ministerstvo bolo gestorom tohto zákona, malo ho aj kontrolovať. A ak Carrefour už riadne nefungoval, neplatil dodávateľom, prečo im štát dovolil byť na trhu? pýtajú sa.

Ministerstvo v januári na otázky Denníka N reagovalo, že urobilo v reťazci 24 kontrol zameraných na dodržiavanie tohto zákona. Priznalo však, že Retail Value Stores neuhradila štátu pokuty, ktoré jej vymerali.

„Po prijatí  podnetu na neuhradenie faktúry ministerstvo podnet vždy preveruje. Za posledné obdobie neboli doručené žiadne sťažnosti dodávateľov týkajúce sa úhrady peňažných prostriedkov za dodaný tovar,“ reagoval pred pár mesiacmi hovorca ministerstva Peter Hajnala. No dodal, že nie je v kompetencii ministerstva nejakým spôsobom vstupovať do obchodnej politiky reťazca Carrefour.

Janíček tvrdí, že SPPK podala viac podnetov, ktoré sa týkali tohto reťazca. Upozornil však, že mnohí dodávatelia sa obávajú ozvať priamo, pretože z minulosti boli známe prípady, že ak sa niekto priamo ozval, bol vylistovaný, čiže sa nepredával jeho tovar. A to nielen v tej sieti, ktorú kritizoval, ale aj v iných.

„Aj preto sa mnohí dodávatelia nechcú odkryť a ťahať sa za prsty so silnejším partnerom,“ vraví Janíček.

🗳️ Ak chcete podporiť našu prácu pred druhým kolom volieb aj nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom.🗳️

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Problémy Carrefouru

Ekonomika

Teraz najčítanejšie