Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Kažimír hľadá hlavného ekonóma, ktorý má viesť aj Filkom plánovanú reformu

Minister financií Peter Kažimír hľadá človeka, ktorý by mal v reformných plánoch ministerstva nahradiť Martina Filka. Od Veľkonočného pondelka nezvestný riaditeľ Inštitútu finančnej politiky ašpiroval na pozíciu hlavný ekonóm ministerstva, z ktorej mal riadiť aj tím štartujúci reformu nazvanú Hodnota za peniaze.

Projekt pripravil Martin Filko so svojím spolupracovníkom z ministerstva Štefanom Kiššom a s Ľudovítom Ódorom z rozpočtovej rady. V poslednom týždni vyjadrili podporu ich plánu napríklad Slovenská ekonomická spoločnosť a Klub ekonomických analytikov, ale aj viacerí politici vrátane prezidenta Andreja Kisku.

Veria, že by mohol buď ušetriť štátu veľa peňazí, alebo zlepšiť spôsoby ich míňania. Na ministerstve financií už projekt aj formálne spustili, v prvej chvíli sa chcú zamerať na výdavky v zdravotníctve, doprave a IT sektore.

Kažimír sa k reforme zatiaľ verejne nevyjadril, no ministerstvo už jej kontúry pretlačilo do konceptu programového vyhlásenia vlády. Kľúčové tak teraz bude, či Kažimír nájde človeka, ktorý bude na pozíciu hlavný ekonóm ministerstva nielen odborne zdatný, ale bude mať aj autoritu, ktorá pomôže jeho tímu pri budúcich sporoch s inými ministerstvami, politikmi a lobistami.

Prečo je hlavný ekonóm dôležitý

„Myšlienka je, aby sa všetky dôležité agendy, ktoré súvisia s plánovaním politík, analýzou, prípravou a realizáciou rozpočtu robili pod jednou strechou, pod mojím vedením,“ povedal Filko pre Trend vo svojom zrejme poslednom rozhovore.

Hlavný ekonóm ministerstva má riadiť nielen IFP, ale aj rozpočtovú sekciu ministerstva financií vrátane tímu analytikov, ktorí sa majú detailne pozerať na všetky významnejšie výdavky štátu. To sú projekty, na ktoré chce štát minúť aspoň 50 alebo 100 miliónov eur. Na podrobných metodikách, ako skúmať kvalitu nových verejných investícií, bežných výdavkov alebo vplyv regulácií, pracujú na IFP už zhruba rok.

Nahradiť Filka bude pre ministra ťažké; zoznam ľudí, ktorí by to zvládli a akceptovala by ich odborná verejnosť, nie je dlhý.

Hlavným ekonómom by mohol byť napríklad Ódor alebo Kišš, spoluautori projektu Hodnota za peniaze. Ľudovít Ódor je členom Rady pre rozpočtovú zodpovednosť, jeho mandát sa končí budúci rok v lete, ale teoreticky by sa ho mohol vzdať aj skôr, ak by mal byť hlavným ekonómom.

Ódor viedol Inštitút finančnej politiky za druhej Dzurindovej vlády a za Radičovej vlády bol poradcom premiérky a Ivana Mikloša. Môže byť tak spájaný s pravicou a jeho prípadnú nomináciu na jeden z najvplyvnejších úradníckych postov v krajine by preto Kažimír obhajoval ťažšie.

Štefan Kišš je zástupcom riaditeľa IFP. S Filkom bol dohodnutý, že bude viesť hlavný analytický tím, ktorý má patriť priamo pod hlavného ekonóma. Kišš počíta s tým, že sa analytický tím ešte rozšíri.

Draxler ponuku nedostal

V kuloároch sa ako kandidát na hlavného ekonóma spomína aj Juraj Draxler, ktorý bol donedávna ministrom školstva. Draxler má potrebné vzdelanie, nespomína sa zatiaľ ani v súvislosti s nejakou inou verejnou funkciou a Smer mu má byť za čo vďačný.

„Neviem o tom, nemôžem vylúčiť, že niekto moje meno niekde spomenul, ale ja o tom neviem ani s tým nepočítam,“ povedal Draxler. Dodal, že s ministrom o tom nehovoril. Ministerstvo financií sa k jeho prípadnej nominácii nevyjadrilo.

Medzi ekonómami sa spomína aj Vladimír Tvaroška, ktorý bol štátnym tajomníkom ministerstva financií, keď ho viedol Ivan Mikloš, a v kruhoch analytikov má potrebný rešpekt. Aj Tvaroška však hovorí, že o tom neuvažuje.

Do úvahy pripadajú aj mená niektorých bankových analytikov z Klubu ekonomických analytikov, ktorý reformu podporil. Rovnako meno ekonóma Michala Horvátha, ktorý prednáša ekonómiu na University of York vo Veľkej Británii. Horváth povedal, že s ministrom Kažimírom o tom nehovoril. Horváthovi sa vlani skončil mandát v rozpočtovej rade, teoreticky by sa tam mohol ešte vrátiť, ak by ho nominoval prezident po tom, čo sa skončí mandát Ódorovi.

Horváth bol v minulosti Kažimírovým kandidátom do rozpočtovej rady, no v posledných voľbách minulý rok ho už Smer nepodporil.

Minister financií nemá žiaden záväzný termín, dokedy sa musí rozhodnúť, kým Filka nahradí. Ak by však súčasná situácia trvala aj týždne po programovom vyhlásení, prestíž Kažimírových analytikov a tým aj ich schopnosť presadiť plánovanú reformu by začala klesať.

Zmeniť sa musí aj NKÚ

Aby projekt fungoval tak, ako má, analytické tímy musia vzniknúť aj inde. Prvé skúsenosti so zakladaním analytických tímov inde už máme: na školstve je pozitívna skúsenosť, na zdravotníctve opačná, tvrdia autori analýzy Hodnota za peniaze.

„V analytickom tíme na ministerstve zdravotníctva je momentálne šesť ľudí. Ďalšie prípadné obsadenie tímu zvážime na základe prijatých priorít rezortu,“ uviedlo nové vedenie ministerstva zdravotníctva.

Podstatnú úlohu v projekte má Najvyšší kontrolný úrad, ktorý má hodnotiť verejné rozhodnutia z hľadiska výsledkov, a aj úrad vlády.

Na Najvyššom kontrolnom úrade (NKÚ) sa začne tvoriť analytický tím v rámci sekcie stratégie. „V súčasnosti kreujeme analytický odbor a predpokladáme, že v horizonte dvoch rokov by mohol mať tento tím viac ako desať odborníkov,“ uviedol NKÚ. Dôležité je tiež to, kto bude reformnému tímu šéfovať: či to bude niektorý z podpredsedov úradu, prípadne tam príde nový človek.

Reforma počíta s tým, že analytický tím vznikne aj na úrade vlády a vyhodnocoval by štátne regulácie. Analytický tím by mohol teoreticky viesť ekonóm Ján Fidrmuc, ktorý už s úradom vlády spolupracuje. Samotný úrad sa k projektu nevyjadril.

Dôležité je tiež to, aby kvalitné analytické tímy vznikli aj na ďalších ministerstvách. Spomína sa najmä ministerstvo vnútra kvôli procesom a prevádzke a ministerstvo práce kvôli aktívnej politike trhu práce. Na ministerstve vnútra mali tím ESO, ktorý však nedokázal presadiť rušenie štátnych úradov až v takej miere, ako sa domnieval, že to bolo potrebné.

Dnes na DennikE.sk

Zdieľať

Prečo najväčšia oceliarska firma na svete zrušila taliansku expanziu a ako sa to dotýka aj nás

Oceliareň Ilva v meste Taranto Foto - Wikipedia
Oceliareň Ilva v meste Taranto Foto – Wikipedia

Najväčšia oceliarska firma sveta ArcelorMittal odstúpila od kúpy talianskej huty Ilva. Vláda totiž stiahla prísľub imunity pre jej manažérov pri trestných konaniach spojených so starými ekologickými ohrozeniami. Energetický expert vysvetľuje, prečo tento príbeh treba pozorne sledovať aj na Slovensku.

Minúta po minúte

Zdieľať

Minister financií Kamenický povedal, že k návrhu rozpočtu dajú v parlamente pozmeňujúci návrh, ktorým upravia niektoré výdavky tak, aby bol deficit rozpočtu 0,49 % HDP. „Momentálne nám visí v rozpočte asi 50 miliónov na spotrebnú daň z tabaku, budeme to takisto kompenzovať v tom pozmeňujúcom návrhu.“

Kamenický povedal, že Európska komisia vo svojej jesennej prognóze nezohľadnila niektoré opatrenia, ktoré ide urobiť ministerstvo financií. Napríklad v nej nie sú zahrnuté príjmy z bankového odvodu. Komisia v prognóze predpokladá, že v budúcom roku bude mať Slovensko deficit verejných financií 1,2 % (v tomto roku ho odhaduje na 0,9 %).

„Takisto ideme urobiť ešte niektoré opatrenia v rámci Národnej rady SR, kde budeme upravovať niektoré výdavky tak, aby sme sa dostali s rozpočtom na tú rozpočtovanú úroveň 0,49 %,“ povedal Kamenický v stredu po rokovaní vlády. (tasr)

Zdieľať

Jack Ma chce, aby mali ľudia počas Single´s Day pol dňa voľno. Mohli by viac nakupovať

Výsledky tohtoročnej nákupnej akcie Single’s Day nesplnili očakávania firmy, vyhlásil zakladateľ e-shopu Alibaba Jack Ma. Ľudia minuli rekordných 38,4 miliardy eur, rast predaja však bol najslabší od štartu nákupného festivalu v roku 2009.

Single’s Day je v súčasnosti najväčšou jednodňovou nákupnou akciou na svete. Alibaba ju organizuje vždy 11. novembra, jednotky v dátume odkazujú na nezadaných ľudí.

Sviatok začali oslavovať v 90. rokoch študenti, Alibaba z neho urobila nákupný festival podľa vzoru amerického Čierneho piatku.

Predaj počas Single’s Day v tomto roku stúpol oproti vlaňajšku o 26 percent, vlani sa zvýšil medziročne o 27 percent.

Prečo je Ma nespokojný:

Jedným z dôvodov bolo teplé počasie, píše Reuters. „Akonáhle sa ochladí, oblečenie sa začína predávať o niečo lepšie,“ tvrdí Ma.

Podľa neho tiež zavážilo, že tento rok pripadol 11. november na pondelok, čo ľudí odrádzalo od nakupovania večer pred ďalším pracovným dňom.

„Dúfame, že pre „Double Eleven“ dostane v budúcnosti každý pol dňa voľno z práce,“ vyjadril sa Ma.

Ma je inak zástancom pracovitosti. Je známy svojím vyhlásením, že na to, aby mladý človek uspel, musí pracovať 12 hodín denne šesť dní v týždni. Tento model dostal názov koncept 996 (práca od deviatej ráno do deviatej večer počas šiestich dní).

Zdieľať

Týždeň v európskej ekonomike: Nemecko pýta výnimku zo zákazu podpory investícií do plynu

Týždeň v európskej ekonomike: Nemecko pýta výnimku zo zákazu podpory investícií do plynu

  • Rast európskych ekonomík bude najbližšie dva roky pomalší, pretrvávajú riziká. Európska komisia vyzýva na opatrnosť.
  • Európske banky čakajú prísnejšie kapitálové pravidlá, Komisia navrhne na budúci rok legislatívu zavádzajúcu Basel III.
  • Štatistika: Ako čínske platy dvíhajú mzdy Francúzom
Zdieľať

Čínska automobilka SAIC Motor chce do roku 2025 strojnásobiť predaj v zahraničí na 1 milión vozidiel. Najväčší čínsky výrobca produkuje autá pod vlastnou značkou a v spoločných podnikoch s koncernmi Volkswagen a General Motors.

SAIC predala vlani celkovo 7 miliónov áut. Je jednotkou na domácom čínskom trhu s necelým štvrtinovým podielom, píše Reuters.

Odbyt áut v Číne klesá už viac ako jeden rok. Vlani sa znížil prvý raz od 90. rokov uplynulého storočia.

Útlm pociťuje aj SAIC, ktorej v Číne klesol predaj za 10 mesiacov tohto roka medziročne o 13,7 percenta.

Zdieľať

Nízkonákladovka Wizz Air v 1. finančnom polroku zvýšila čistý zisk medziročne o 87 percent na 371,5 milióna eur. Aerolinky, ktoré lietajú najmä v strednej a východnej Európe, ťažili z vyššej obsadenosti letov.

Maďarská letecká spoločnosť zvýšila počet pasažierov v 1. polroku o 18 percent na 22,1 milióna.

Zlepšila tiež výhľad celoročného zisku po zdanení na 335 až 350 miliónov eur. Jej finančný rok sa končí 31. marca.

V uplynulom polroku sa Wizz Air darilo napriek mnohým nepriaznivým faktorom v odvetví od slabého dopytu cez rastúce ceny paliva, ostrú konkurenciu, štrajky a bankroty až po odstavenie lietadiel Boeing 737 Max z prevádzky, píše Reuters.

Wizz Air lieta aj z Bratislavy. Prevádzkuje pravidelné spojenie do Londýna, Kyjeva, Ľvova, Odesy, Skopje a Sofie.

Zdieľať

Priemyselná produkcia v eurozóne v septembri prekvapujúco stúpla, zvýšila sa druhý mesiac za sebou. Výroba v deviatom mesiaci vzrástla medzimesačne o 0,1 percenta, analytici očakávali pokles.

Septembrové údaje o vývoji priemyselnej produkcie v eurozóne zverejnil Eurostat.

V deviatom mesiaci analytici očakávali pokles o 0,3 percenta, píše Reuters. Nečakaný rast produkcie hodnotia ako pozitívny záver 3. štvrťroku po jeho slabšom začiatku.

V auguste výroba stúpla medzimesačne o 0,4 percenta, v júli sa prepadla o 0,5 percenta.

V medziročnom porovnaní produkcia v priemysle eurozóny klesla v septembri o 1,7 percenta.

Zdieľať

Šéf ÚVO Hlivák privítal rozhodnutie Zuzany Čaputovej, ktorá vetovala novelu zákona o verejnom obstarávaní. „Som rád, že sa to vrátilo do bodu, že máme priestor na odbornú debatu,“ povedal v stredu po rokovaní vlády.

Hlivák povedal, že budúci týždeň príde na rokovanie hospodárskeho parlamentného výboru, kde chce poslancom predostrieť odborné argumenty v tejto veci.

Parlament schválil novelu v polovici októbra. Návrh však na poslednú chvíľu zásadne pozmenili pozmeňovacie návrhy poslancov Vážneho (Smer) a Marčeka (nezaradený poslanec), voči čomu sa Hlivák ostro ohradil.

Čo sú sporné body novely:

  • Novela rozširuje možnosť zaradiť medzi tajné takmer všetky väčšie verejné IT zákazky. Navrhol to poslanec Vážny, ktorý je aj riaditeľom Sociálnej poisťovne. Tá je tesne pred objednávkou IT systému za takmer 20 miliónov eur.
  • Začaté kontroly tendrov musí úrad vyšetriť do 30 dní alebo budú považované za odobrené. Obstarávateľom tak stačí kontroly jednoducho sabotovať tým, že kontrolórom z ÚVO nedajú informácie a tí do 30 dní nestačia nič vyšetriť.
  • Výrazne sa zdvihnú kaucie pri námietkach. Doteraz bol horný limit 10-tisíc eur, po novom by mal byť 50-tisíc eur.

Nadácia Zastavme korupciu a Slovensko.Digital vo štvrtok spustili petíciu proti utajovaným štátnym IT tendrom.

Zdieľať

Tesla mieri do Berlína. Bude tam vyrábať elektromobily i batérie, postaví aj vývojové centrum

Tesla bude v Berlíne vyrábať nielen elektromobily, ale aj batérie pre elektrické vozidlá. Jej prvá európska montážna fabrika bude celkovo štvrtou v poradí. V Nemecku postaví aj inžinierske a dizajnérske centrum.

Tesla sa usadí neďaleko budovaného berlínskeho letiska, informuje Bloomberg.

Čo chystá Tesla v Berlíne:

  • v montážnom závode Gigafactory 4 začne s produkciou športovo-úžitkového vozidla Model Y;
  • výroba by mala štartovať v roku 2021;
  • továreň by mohla zamestnať 10-tisíc ľudí, píše Bild. Tesla už pre nemeckú fabriku hľadá pracovníkov v odbore strojárstva, stavieb či výroby.

V Berlíne vyrastie druhý zahraničný závod Tesly na montáž elektromobilov. Prvý postavila v Číne, vyrobila v ňom už prvé sedany, Model 3.

V minulosti sa špekulovalo, že druhá európska prevádzka Tesly by mohol stáť inde v regióne, možno i v Česku – špekulovalo sa o továrni na autobatérie, píše ihned.cz. Oboje, autá i batérie, sa však má vyrábať v Nemecku.

Prekvapujúca voľba:

Výber berlínskej lokality prekvapil odborníkov, v Nemecku boli favorizované iné oblasti.

Podľa Ferdinanda Dudenhöffera z automobilového výskumu na univerzite v Duisburg-Essene výroba elektromobilov a batérií si vyžaduje priestor, dobrú infraštruktúru a dotácie a nemecká metropola sa pre značku, ako je Tesla, hodí.

Britániu vyradil brexit:

Tesla pri výbere európskej lokality zrejme zvažovala aj Britániu. „Pre neistotu okolo brexitu by bolo príliš riskantné umiestniť Gigafactory do Spojeného kráľovstva,“ uviedol šéf Tesly Elon Musk pre portál Auto Express.

Plánované vystúpenie Británie z EÚ odradilo Teslu aj od zriadenia výskumného a vývojového centra v krajine. Automobilka o ňom uvažovala v roku 2014, od zámeru však upustila.

Reuters pripomína, že úlohou Tesly je dokázať, že vie byť zisková. Automobilka očakáva pozitívny tok hotovosti, no zatiaľ ju v tom brzdia veľké investície spojené s novými fabrikami a vývojom produktov, napríklad aj elektrických nákladiakov.

V 3. kvartáli sa Tesla nečakane prehupla do zisku 143 miliónov dolárov po tom, ako v 1. polroku prerobila 1,1 miliardy dolárov. Výrobca zatiaľ nikdy nedosiahol celoročný zisk.

Zdieľať

NAKA pri zásahu v jadrovej elektrárni Mochovce zadržala dve osoby. Ide o manažéra akciovej spoločnosti a konateľa jedného z dodávateľov prác v rámci dostavby tretieho a štvrtého bloku.

„Akcia súvisí s poskytovaním služieb, pri ktorých malo dôjsť približne k 1000-percentnému navýšeniu objemu fakturovaných prác v porovnaní so skutočnosťou,“ priblížila polícia s tým, že všetky nedôvodne navýšené faktúry boli dodávateľovi aj uhradené.

Tím s názvom Elektro v rámci akcie prehľadal obchodnú spoločnosť v okrese Levice a areál jadrovej elektrárne. Ďalšie informácie polícia sľubuje hneď, ako to procesná situácia dovolí. (polícia)

Zdieľať

Nadácia Zastavme korupciu a Slovensko.Digital spustili petíciu proti utajeným štátnym nákupom IT

Petíciu proti utajeným štátnym IT tendrom spustili Nadácia Zastavme korupciu a Slovensko.Digital. Pri schvaľovaní novely zákona o verejnom obstarávaní ich umožnil pozmeňujúci návrh poslancov Ľubomíra Vážneho a Petra Marčeka. Zákon vrátila do parlamentu prezidentka Zuzana Čaputová.

Zákon v schválenej podobe umožňuje utajiť informácie o viacerých veľkých štátnych nákupoch a obsahuje aj ďalšie zmeny, ktoré sťažia verejnú kontrolu tendrov. Mimovládky žiadajú poslancov, aby osem sporných bodov zo zákona vypustili.

Prečo novela nie je v poriadku:

  • Veľké IT tendre, ale aj akékoľvek ďalšie nákupy, o ktorých rozhodne vláda, by sa obstarávali podobne, ako keď štát nakupuje napríklad tanky alebo samopaly.
  • Informácie o tendroch a časti zmlúv by neboli verejné a verejnosť by ich nemala ako kontrolovať.
  • Dodávatelia by museli spĺňať špecifické bezpečnostné opatrenia, ktoré však dnes pri rovnakých zmluvách spĺňať nemusia. To by znamenalo zúženie súťaží len na úzky okruh firiem.
  • Priebeh takýchto súťaží by bol takmer nekontrolovateľný a zostal by na ľubovôli verejného obstarávateľa.
  • Skrátila by sa lehota, dokedy má Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) rozhodnúť o podnete. Ak to úrad nestihne do 30 dní, bude sa to chápať ako fiktívne rozhodnutie v neprospech sťažovateľa.
  • Zaviedla by sa povinnosť náhrady trov konania v prípade, ak ÚVO odmietne podnet na kontrolu zo strany protikorupčných organizácií alebo verejnosti, nová povinnosť môže odradiť aktivistov od podávania podnetov.

Ak by zákon zostal v podobe, ktorú doň vniesli poslanci Vážny a Marček, v praxi by to znemožnilo účinnú kontrolu podnetov mimovládnych a iných organizácií. Znamenalo by to prekážky pri zastavení takých štátnych obchodov, ako bol nástenkový tender či nedávny 100-miliónový tender na nákup kamier na ministerstve vnútra, píšu v stanovisku Nadácia Zastavme korupciu a Slovensko.Digital.

Parlament by o prelomení veta prezidentky Čaputovej mal rozhodovať na schôdzi, ktorá sa začne 26. novembra.

Zdieľať

Amazon pripravuje nový koncept predajne potravín. Nebude bez pokladníc

Amazon pripravuje nový koncept predajne potravín, prvý obchod otvorí na budúci rok v Kalifornii. Najväčší svetový e-shop potvrdzuje ambície posilniť si pozíciu v tradičnom biznise s potravinami, v ktorom už má sieť predajní Whole Foods.

Nový obchod s potravinami bude odlišný ako Whole Foods, píše portál Cnet.

Amazon kúpil sieť Whole Foods v roku 2017 za 13,2 miliardy dolárov, v súčasnosti má vyše päťsto predajní. Orientuje sa na drahšie a zdravé potraviny.

Amazon zatiaľ šetrí detailmi o novom koncepte potravín. Neprezradil, či otvorí viac predajní ani jeho názov. Podľa Cnet by sa mohol volať Amazon a firma s ním bude expandovať do viacerých lokalít.

Nový koncept potravín nebude využívať technológie z predajní Amazon Go, v ktorých nie sú pokladnice a platí sa v nich automaticky pri odchode z obchodu. Naopak, predajňa má byť vybavená štandardnými pokladnicami, aké bývajú v klasických potravinách.

Amazon predáva potraviny aj online prostredníctvom služieb Amazon Fresh a Prime Now.

Zdieľať

Rast globálneho dopytu po rope by sa mal po roku 2025 spomaliť. Dôvodom je zvyšovanie palivovej efektívnosti a očakávaný rast počtu elektrických vozidiel, uvádza Medzinárodná energetická agentúra (IEA) vo svojom najnovšom výhľade.

Dopyt po rope sa bude v najbližších 20 rokoch zvyšovať, v 30. rokoch by sa jeho rast mal výrazne spomaliť, vyberá Reuters z dokumentu World Energy Outlook 2019.

Do roku 2025 má dopyt každoročne narastať v priemere o 1 milión barelov denne, neskôr IEA počíta už len s denným prírastkom 0,1 milióna barelov.

V prípade osobných áut očakáva strop dopytu po rope koncom 20. rokov. Príčinou je postupný presun motoristov k elektrickým vozidlám.

IEA predpokladá, že do roku 2040 bude po cestách jazdiť zhruba 330 miliónov elektromobilov. Oproti vlaňajšej prognóze je to o 30 miliónov viac.

Najvýraznejší rast ťažby ropy agentúra očakáva v USA, produkcia podstatne vzrastie aj v Iraku a Brazílii.

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať