Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Fabrika Penty testuje nové lietadlo, chce rozbehnúť masovú výrobu

Lietadlo L-39 NG priamo nadväzuje na koncept najúspešnejšieho československého lietadla Albatros. Novinkou je americký motor, moderná avionika či nádrže zabudované v trupe krídel. Vizualizácia - Aero
Lietadlo L-39 NG priamo nadväzuje na koncept najúspešnejšieho československého lietadla Albatros. Novinkou je americký motor, moderná avionika či nádrže zabudované v trupe krídel. Vizualizácia – Aero

Ak si nová generácia českého lietadla Albatros nájde kupcov, Penta sa bude môcť pochváliť, že dokáže preraziť i vo veľmi konkurenčnom odvetví.

Niekoľko kilometrov severne od Prahy sídli fabrika Aero Vodochody. Svojho času išlo o najväčšieho leteckého výrobcu v bývalom Československu, ktorý chrlil stovky lietadiel ročne.

Po revolúcii však zažila tvrdý náraz. Keď fabriku na jeseň 2006 kupovala finančná skupina Penta, zdalo sa, že jej najcennejším aktívom je pristávacia dráha pôvodne určená na testovanie nových lietadiel. Penta by okolo nej chcela vybudovať letisko, ktoré by konkurovalo Letisku Václava Havla.

Dnes to však vyzerá, že Aero Vodochody otvára novú kapitolu svojho príbehu aj vo svojom tradičnom vojenskom programe. Tento týždeň uskutočnila firma letecké skúšky novej generácie úspešného podzvukového stroja L-39 Albatros.

„Oproti pôvodným albatrosom je nové lietadlo ľahšie, má nový motor a dá sa povedať, že bude aj živšie,“ povedal Českej televízii Robert Blaha, ktorý má na starosti údržbu lietadiel.

Výkladná skriňa Penty

Obchodníci Aero sa s novým lietadlom budú snažiť osloviť v prvom rade bývalé štáty sovietskeho bloku, vrátane Slovenska, ktoré stále využívajú pôvodné stroje L-39. „Ten projekt prichádza v pravý čas. V dohľadnom čase sa bude končiť životnosť starých albatrosov a ich užívatelia budú potrebovať náhradu,“ hovorí Jiří Hynek, prezident českej Asociácie obranného a bezpečnostného priemyslu.

4-IMG_3098
Lietadlo L-39 NG robilo tento týždeň letecké skúšky. Sériová výroba by sa podľa pôvodných plánov mohla rozbehnúť v roku 2018. Foto – Aero

Sériová výroba by sa podľa pôvodných plánov mohla rozbehnúť do roku 2019. „Vtedy uplynie presne sto rokov od založenia Aera, bude to teda symbolické,“ hovorí PR manažérka firmy Tereza Vrublová.

Ak bude projekt úspešný, pôjde o dobrú reklamu nielen pre samotné Aero, ale aj pre jeho vlastníka.

Finančná skupina Penta bude môcť vďaka lietadlu ukázať, že vie preraziť i vo veľmi konkurenčnom prostredí, nielen v regulovaných odvetviach, v ktorých je závislá od dobrých vzťahov s politikmi.

Návrat k istotám

Základom úspechu má byť fakt, že Aero sa rozhodlo staviť na osvedčený model. Dvojmiestny L-39 Albatros sa stal vôbec najúspešnejším lietadlom bývalého Československa. Vyviezli ho do viac než štyridsiatich krajín sveta ako stroj na výcvik vojenských pilotov – v mnohých z nich lieta doteraz.

Od začiatku sa vyznačovalo vysokou spoľahlivosťou, jednoduchým ovládaním a relatívne jednoduchou údržbou. Jeho slávu svojho času pomáhala šíriť i slovenská akrobatická skupina Biele albatrosy.

Slávu cvičných lietadiel L-39 šírila do roku 2004 aj slovenská akrobatická skupina Biele albatrosy. Foto - Wikipedia
Akrobatická skupina Biele albatrosy bola ťahákom medzinárodných leteckých dní, zanikla v roku 2004. Foto – Wikipedia

Na modeli označenom ako L-39 NG (New Generation) pracuje Aero od roku 2008. Vývojári sa rozhodli zachovať pôvodný koncept lietadla, ktorý prispôsobili súčasným trendom.

„Lietadlo vychádza z aerodynamickej koncepcie pôvodných L-39, avšak využíva súčasné technológie a vybavenie,“ píše k tomu Aero na svojich stránkach.

Asi najvýraznejšiu novinku predstavuje nový motor. Zatiaľ čo pôvodné albatrosy boli väčšinou vybavené ruskými motormi (niekoľko licenčných kusov dodali svojho času i Považské strojárne), novú generáciu poháňa jednotka od americkej firmy Williams International.

„Museli sme doladiť systémy tak, aby si nový motor s lietadlom rozumel,“ poznamenal v Českej televízii šéfkonštruktér Jaromír Lang.

kokpit-l-39ng
Moderná digitálna palubná doska nového Albatrosa L-39 NG. Vizualizácia – Aero

Okrem toho dostalo lietadlo i modernú avioniku či takzvané mokré krídlo. Pod týmto termínom sa rozumie integrácia palivových nádrží priamo do trupu krídla – nový Albatros sa tak od svojho predchodcu bude líšiť napríklad chýbajúcimi palivovými „nádobami“ na konci krídel.

Lietadlo L-39 NG

Motor: FJ44-4M Williams Int.
Posádka: dvaja piloti
Maximálna rýchlosť: 777 km/h
Max. výdrž vo vzduchu: 4 hod. 30 min
Užitočný náklad: 1 200 kg

Vďaka tomu uvezie lietadlo takmer dvojnásobné množstvo, čo mu umožní pri optimálnom lete zostať vo vzduchu viac než štyri hodiny.

„Pôvodná L-39 bola postavená na ruských komponentoch. Tie sme odstránili a nahradili českými alebo západnými,“ poznamenal pred časom riaditeľ Aera Ladislav Šimek.

Okrem výroby nových strojov chce firma súčasným užívateľom starších albatrosov ponúkať, že ich môžu prestavať na verziu NG.

„Títo zákazníci si náklady na obstaranie budú môcť rozložiť v čase. Ponúkneme im možnosť najprv predĺžiť životnosť starších L-39 vďaka inštalácii novej avioniky a motora, ktoré budú môcť následne použiť aj pri akvizícii nového lietadla,“ spresňuje Vrublová.

Neúspešný ležiak

Ešte v 90. rokoch razili v Aeru inú cestu. Fabrika sa vtedy spoliehala na projekt väčšieho a robustnejšieho modelu lietadla L-159, ktorý je určený primárne na boj proti pozemným cieľom.

Tento koncept sa však v prípade Aera ukázal ako slepá vývojová cesta. Fabrika vyrobila len 72 kusov pre českú armádu, ktorá navyše väčšinu z nich vyradila ako prebytočné.

Do zahraničia sa lietadlo, ktorému medzičasom prischla prezývka „český ležiak“, vyviezlo len nedávno – Aeru sa podarilo dohodnúť s Irakom, že odoberie niekoľko, už vyrobených kusov.

Vývoj albatrosa novej generácie sa stal návratom k pôvodnému konceptu ľahkých cvičných lietadiel. „L-159 bol vlastne projektom pre českú armádu, zatiaľ čo projektu nového albatrosa predchádzal rozsiahly marketingový prieskum. Má preto oveľa sľubnejšie šance,“ hovorí Hynek.

Pre samotné Aero má tento model navyše aj symbolický význam – po dlhom čase pôjde o ďalšie originálne vojenské lietadlo vyrobené v Česku.

Po dodaní posledných bitevníkov L-159 pred viac než desiatimi rokmi fabriku držali nad vodou hlavne zákazky na údržbu už vyrobených strojov, alebo výroba čiastkových komponentov pre zahraničné firmy.

Motory DV-2 chceli vo veľkom vyrábať Považské strojárne. Opustené veže, kde mali prebiehať ich testy, poskytujú smutnú spomienku na tieto plány. Foto - Juraj Smatana
Podľa plánov z 80. rokov mali motory pre albatrosy vyrábať dnes už neexistujúce Považské strojárne, nakoniec však stihli vyrobiť len niekoľko kusov. Opustené veže, kde mali prebiehať ich testy, poskytujú smutnú spomienku na tieto plány. Foto – Juraj Smatana

Keď Penta koncom roku 2006 kupovala fabriku od českej vlády, nosným projektom bola spolupráca s americkým výrobcom Sikorsky na výrobe jeho civilných vrtuľníkov S-76.

V tom čase zamestnávala okolo 1 600 ľudí a za predchádzajúci rok vykazovala stratu viac než 50 miliónov eur.

Éra Penty

Kritici v tom čase obviňovali Pentu, že o samotnú fabriku jej ani tak nejde – s leteckým odvetvím mala v tom čase len minimum skúseností.

Finančná skupina sa netajila zámerom rozšíriť tamojšiu pristávaciu dráhu, určenú pôvodne na testovanie vojenských lietadiel, a vybudovať okolo nej nové letisko. Malo byť určené primárne pre nízkonákladové aerolínie, ktoré sa do značnej miery vyhýbali väčšiemu štátnemu letisku v Ruzyni.

Penta projekt svojho letiska skutočne rozbehla, popritom však umožnila i rozvoj samotného Aera. Fabrike sa podarilo nadviazať spoluprácu s viacerými zahraničnými gigantmi.

Dnes napríklad vyvíja či dodáva komponenty pre brazílske vojenské lietadlo Embraer KC-390, dopravné lietadlo kanadskej firmy Bombardier alebo pre európsky Airbus A-320.

kc390refuel
KC-390 je nové prúdové transportné lietadlo brazílskej spoločnosti Embraer, minulý rok absolvovalo prvý let. Foto – Aero

S firmou Sikorsky navyše rozšírilo spoluprácu aj o výrobu kokpitov pre exportnú verziu vrtuľníku Black Hawk S-70i (deväť takýchto vrtuľníkov, hoci inej verzie, si vlani objednala i slovenská armáda).

„Najväčším úspechom je, že Aeru sa podarilo diverzifikovať svoju výrobu a stať sa partnerom svetových výrobcov,“ uvádza hovorca Penty Ivo Mravinac.

Počet zamestnancov narástol na zhruba dvetisíc a firma dokázala v posledných rokoch vyrábať zisk presahujúci desať miliónov eur.

Minulý rok síce musela fabrika prepustiť desiatky zamestnancov, keď americký Sikorsky preškrtal odber súčiastok na vrtuľníky S-76, v iných projektoch však naďalej pokračuje.

„Keby sa problémy s vrtuľníkmi Sikorsky objavili niekedy v roku 2008, keď tento program tvoril 90 percent našich tržieb, išlo by Aero do hája. Dneska však takýchto projektov máme niekoľko,“ poznamenal riaditeľ Šimek vlani pre Hospodářské noviny.

Sny o novom letisku

Ešte pred dvomi rokmi Penta avizovala, že Aero ponúka na predaj, nakoniec sa však rozhodla si fabriku podržať. „Aero v súčasnosti nepredávame, ani jeho predaj nepripravujeme,“ dodáva hovorca Mravinac.

Svojho sna o novom letisku pre nízkonákladové aerolínie sa však Penta drží i naďalej. Pred časom už získala i kladné stanovisko EIA, do procesu však vstúpil miliardár a minister financií Andrej Babiš.

original4
Nové letisko by malo byť práve oddelené od fabriky Aero Vodochody. Jeho základom však má byť pristávacia dráha fabriky, ktorá sa má akurát predĺžiť. Proti zámeru dlhodobo protestujú starostovia okolitých obcí. Vizualizácia – Penta

Jeho nominant na čele ministerstva životného prostredia kladné stanovisko odobral, čo prípravy zbrzdilo.

„V súčasnosti si pripravujeme podklady územného rozhodnutia. Kedy dôjde k samotnej výstavbe, však zatiaľ nedokážeme povedať,“ hovorí Mravinac.

Dnes na DennikE.sk

  • Ekonomický newsfilter: Najväčšie riziko pre biznis je, že po lete sa môže vírus vrátiť
  • Automobilky: Francúzsky prezident Macron oznámil balík na záchranu domáceho autopriemyslu za viac ako 8 mld. eur
  • Pomoc: Nemecká vláda podporí štátneho železničného dopravcu Deutsche Bahn 5,5 miliardami eur
  • Obchod: Tesco chce na Slovensku spustiť franšízovú sieť Žabka, ktorú prevádzkuje v Česku
  • EÚ: Rozpočtu Únie a fondu pokrízovej obnovy ekonomík majú pomôcť nové ekologické dane a poplatky
  • Financie: ECB pripravuje plány na program nákupu dlhopisov bez Bundesbank, ak by ju najvyšší súd v Nemecku donútil opustiť systém
Zdieľať

Vládny IT analytik: Ak by štát nakupoval služby IT externistov za ceny ako v Česku, ušetril by 30 miliónov ročne

Martin Kmeťko. Foto - UHP/Facebook
Martin Kmeťko. Foto – UHP/Facebook

Ak by štát nakupoval služby od IT externistov za sadzby, ktoré sú bežné na českom trhu, ročne by usporil 30 miliónov eur, vraví vládny IT analytik Martin Kmeťko. Predpokladom na to je stanovenie cenových limitov na nákup externých IT služieb a ich prenos aj do konkrétnych zmlúv.

Zdieľať

Jún začnú dve automobilky na plný a ďalšie dve na dvojtretinový výkon. Každá má na krízu tromf

Nový Land Rover Defender predstavili vo Frankfurte nad Mohanom vlani v septembri, vyrába sa v Nitre. Foto - TASR/AP
Nový Land Rover Defender predstavili vo Frankfurte nad Mohanom vlani v septembri, vyrába sa v Nitre. Foto – TASR/AP

Slovenské automobilky sa v júni už budú približovať k predkrízovým výkonom. Volkswagen a trnavská PSA budú vyrábať na tri zmeny a Jaguar Land Rover s Kiou na dve.

Minúta po minúte

Zdieľať

Nemecká vláda podporí štátneho železničného dopravcu Deutsche Bahn 5,5 miliardami eur. Plán na záchranný balíček ešte musia schváliť nemecký parlament a Európska komisia.

K ozdraveniu spoločnosti budú musieť dvomi miliardami eur prispieť do roku 2024 aj jej zamestnanci, uviedla firma.

Vlaky v Nemecku jazdili a jazdí aj počas pandémie, aby zaistili zásobovanie. DB avšak uvádza, že osobné diaľkové spoje sú oproti bežnému stavu obsadené len na 10 až 15 %. Zhruba o 90 % klesli aj príjmy najväčšej štátom vlastnenej spoločnosti. (čtk)

Zdieľať

Prezidentka Čaputová nemá jasný názor na to, či by mali zostať obchody v nedeľu zatvorené. „Myslím si, že by bolo dobré urobiť jasný ekonomický prepočet, čo by to presne znamenalo,“ povedala na Markíze s tým, že nás čaká zložitá ekonomická situácia.

Zdieľať

Tranzit ruského plynu do Európy cez plynovod Jamal vedúci Poľskom sa dočasne zastavil. Dôvodom je vypršanie platnosti dohody medzi Ruskom a Poľskom.

Výsledky aukcií na kapacity plynovodu však signalizujú, že tok plynu by už v júni mal dosahovať opätovne vysokú úroveň, tvrdí poľský prevádzkovateľ plynovodov Gaz-System.

Dohoda o tranzite plynu medzi Ruskom a Poľskom bola uzatvorená ešte v 90. rokoch minulého storočia, jej platnosť sa skončila 17. mája. Navyše, Poľsko zlaďuje svoje predpisy v energetickej oblasti s pravidlami Európskej únie a zároveň obmedzuje závislosť od dovozu energií z Ruska.

Po skončení dohody začal Gaz-System predávať kapacitu plynovodu prostredníctvom denných, mesačných, štvrťročných a ročných aukcií, pričom podľa dvoch zdrojov z plynárenského sektora je kapacita v rámci denných aukcií najdrahšia. Gaz-System uviedol, že napríklad rezervácie kapacít na nedeľu a pondelok boli omnoho nižšie než v predchádzajúcom období. Avšak výsledky aukcií ukázali, že na mesiac jún bolo zarezervovaných až 92 % kapacity plynovodu. Navyše, zhruba 80 % kapacity plynovodu bolo zarezervovaných na 3. kvartál. (tasr, reuters)

Zdieľať

Macron oznámil balíček na záchranu francúzskeho autopriemyslu v hodnote viac ako 8 miliárd eur. Štátna podpora na nákup nového auta sa zvýši, v prípade elektromobilu stúpne z doterajších 6000 na 7000 eur.

„Je tu 400 000 nepredaných áut,“ vysvetľoval prezident rozhodnutie vlády. Dodal, že opatrením chce vytvoriť „dopytový šok“. Vláda podporí aj tých spotrebiteľov, ktorí sa rozhodnú vymeniť svoje staré auto za nové a menej škodlivé pre životné prostredie.

Z Francúzska sa podľa prezidenta má stať európska jednotka vo výrobe ekologických áut a do krajiny sa má vrátiť výroba preložená do iných krajín. „Potrebujeme motivačný cieľ: urobiť z Francúzska najvýznamnejšieho výrobcu čistých vozidiel v Európe tak, že počas budúcich piatich rokov vyrobí viac než milión elektrických a hybridných automobilov ročne,“ povedal Macron. Dodal, že žiadny model, ktorý sa teraz vyrába vo Francúzsku, sa nebude môcť produkovať v iných štátoch.

Dve najväčšie domáce automobilky sa výmenou za vládnu podporu zaviazali, že zvýšia produkciu ekologických áut na francúzskej pôde. PSA bude vo Francúzsku od tohto roku vyrábať 120 000 takých áut a Renault sľúbil, že francúzsku výrobu do roku 2022 znásobí štvornásobne na 240 000 áut ročne, citoval Macrona Les Echos.

Prezident tiež oznámil, že automobilka Renault sa pripojí k Peugeotu PSA, jeho nemeckej dcére Opel a k francúzskej energetickej firme Total a jej dcére Saft a vytvoria veľký francúzsko-nemecký podnik na výrobu batérií pre elektrické a hybridné automobily. Prostredníctvom tohto „batériového Airbusu“ chcú Európania získať nezávislosť od ázijských dodávateľov batérií, uviedli agentúry. (čtk)

Zdieľať

Predaj nových domov v USA sa minulý mesiac nečakane zvýšil, analytikov to prekvapilo. Vzhľadom na dôsledky koronavírusu na ekonomiku a trh práce však očakávajú, že rast bude iba dočasný.

Podľa ministerstva vzrástol predaj nových domov v USA v apríli o 0,6 % na sezónne upravenú ročnú mieru 623 000. Výsledok je nečakaný, keďže ekonómovia oslovení agentúrou Reuters počítali s ďalším prepadom trhu, konkrétne až o 21,9 % na 480 000 domov.

Napriek tomu aprílové údaje len minimálne zmiernili situáciu na trhu s novými domami po tom, ako sa v marci predaj prepadol o 13,7 %. Ministerstvo obchodu údaje za marec revidovalo smerom nadol, keď pôvodne uvádzalo predaj 627 000 domov, zatiaľ čo nový údaj uvádza predaj na úrovni 619 000 domov. (tasr)

Zdieľať

Pandémia koronavírusu ešte viac odhalila slabé miesta finančného sektora eurozóny a zvýšila riziko ďalších kríz. Uviedla to v správe o finančnej stabilite Európska centrálna banka, ktorá poukázala na rastúci dlh štátov a zvyšujúce sa problémy bánk.

Vlády eurozóny, ktorej ekonomika môže tento rok zaznamenať pokles až o desatinu, urobili určité kroky na obmedzenie škôd, ECB však upozorňuje, že dôsledky pandémie bude eurozóna cítiť omnoho dlhšie.

Niektoré krajiny budú mať problémy splácať svoje dlhy, čo zvyšuje riziko ich odchodu z eurozóny. K rizikám patria aj vysoko zadlžené firmy, ktoré nebudú schopné vyriešiť svoju situáciu, ako aj mimoriadne nízka ziskovosť bánk.

„Napriek tomu, že počty nakazených novým koronavírusom v jednotlivých krajinách klesajú, pandémia ešte umocnila doterajšie citlivé miesta finančnej stability eurozóny,“ uviedla ECB, ktorú citovala agentúra Reuters.

Celkový vládny dlh eurozóny by mohol prekročiť 100 % HDP. Dostal by sa tak výrazne nad úroveň dlhu z obdobia dlhovej krízy. V Taliansku by sa mohol priblížiť k 160 % HDP, pričom trhy postupne zvyšujú stávky na odchod krajiny z jednotného trhu.

Ak budú opatrenia prijaté na národnej alebo európskej úrovni považované za nedostatočné na zabezpečenie udržateľnosti dlhu, odrazí sa to na výnosoch dlhopisov najzraniteľnejších krajín eurozóny. Ako dodala ECB, takýto vývoj sa následne môže preliať do súkromného sektora a zasiahnuť banky, ktoré už teraz čelia vysokým stratám. (tasr)

Zdieľať

Európska komisia chce naplniť budúci sedemročný rozpočet a fond pokrízovej obnovy ekonomík aj s pomocou nových ekologických daní a poplatkov. Podľa činiteľov Únie bude jej návrh pripravený na stredu počítať aj s príjmami z novej dane z nerecyklovaných plastov či z predaja emisných povoleniek.

Diplomati očakávajú, že tieto plány narazia na odpor časti členských krajín. O fonde obnovy dnes rokovali zástupcovia vlád EÚ, podľa ktorých by sa napriek očakávaným sporom mala Únia dohodnúť na kompromise čo najskôr.

Podľa zdrojov oboznámených s chystaným návrhom komisie počíta jej šéfka Ursula von der Leyenová s tým, že výdavky na oživenie ekonomík zasiahnutých krízou pomôžu financovať nové zdroje príjmov. Má medzi nimi byť napríklad spomínaná daň z plastov, od ktorej si Brusel podľa skorších odhadov sľubuje rádovo miliardy eur ročne. Obdobne vysoké príjmy by mohlo priniesť i clo z neekologicky vyrábaných produktov dovážaných zo štátov mimo EÚ. Komisia by chcela rozšíriť príjmy rozpočtu aj o poplatky hradené firmami produkujúcimi emisie skleníkových plynov. (čtk)

Zdieľať

Nedeľný predaj by mali vyriešiť zamestnávatelia so zamestnancami na dobrovoľnej báze, tvrdí Iniciatíva slovenských maloobchodníkov. Ako alternatívu navrhuje, aby sa zamestnanec mohol pri nástupe do práce vyjadriť, či chce pracovať v nedeľu a zamestnávateľ bude povinný jeho voľbu rešpektovať.

Týmto prístupom by sa podľa nej zabezpečilo, že v maloobchode nepríde o prácu približne 40-tisíc zamestnancov, ktorí sa stanú nadbytočnými.

Iniciatíva, ktorý združuje asi 150 členov s vyše 1000 prevádzkami, tvrdí, že sa nebráni diskusii, ale nerozumie, prečo by sa mala v kritických časoch ekonomika ešte viac spomaliť. „V aktuálnej situácii si obchodníci vážia každý jeden deň, keď môžu dobiehať straty, ktoré im vznikli núteným zatvorením na takmer dva mesiace,““ uviedla iniciatíva.

Pripomína analýzu INESS, podľa ktorej sa toto opatrenie dotkne iba 13 % všetkých zamestnancov, ktorí musia cez víkend pracovať.

„Prečo sa rieši len oblasť maloobchodu? Zanalyzujme, prečo Maďarsko od modelu povinne zatvorených nedieľ po roku ustupuje. Za aktuálnej situácie bude takéto opatrenie mať za následok prepúšťanie, zatváranie prevádzok a odliv peňazí do okolitých krajín, kam pôjdu naši občania míňať peniaze zarobené u nás,“ tvrdí Daniel Krakovský, zástupca iniciatívy.

Zdieľať

Grafobal Group development Ivana Kmotríka zaplatí pokutu 27-tisíc eur od Protimonopolného úradu. Firma ju dostala za to, že spolu s Bratislavskou vodárenskou spoločnosťou neoznámili koncentráciu, ktorá spočíva v získaní ich kontroly nad firmou Infra Services.

GGD tvrdí, že záležitosť už považuje za uzavretú a bude sledovať „vývoj praxe PMÚ a iných súťažných orgánov v obdobných prípadoch“.

Argumentuje, že konanie bolo iniciované PMÚ v súvislosti s transakciou, ktorá bola rozdelená do dvoch fáz. V prvej došlo podľa súkromníka k nadobudnutiu menšinového akcionárskeho podielu (bez kontrolných práv) s tým, že k nadobudnutiu kontrolných práv došlo až v druhej fáze, po schválení transakcie PMÚ.

„Otázka, či v danej situácii došlo už v prvej fáze k vzniku povinnosti oznámiť koncentráciu, nebola doposiaľ jednoznačne vyriešená ani v predchádzajúcej praxi PMÚ ani na európskej úrovni, čo v konaní konštatoval aj PMÚ,“ uviedla spoločnosť.

V konaní zastávala na hodnotenie situácie iný právny názor ako PMÚ. Vzhľadom na úpravu výšky sankcie pri urovnaní sa však GGD v záujme „procesnej ekonómie a limitácie ďalších nákladov súvisiacich s konaním“ rozhodla spor urovnať.

BVS uviedla, že zmena menšinového akcionára v spoločnosti Infra Services bola rovnako prekvapujúca pre BVS ako pre Protimonopolný úrad. „Ani BVS nebola o transakcii vopred informovaná a nemohla sa k nej vyjadriť, a teda logicky ani v zákonnej lehote informovať PMÚ. Aj preto PMÚ podľa nášho názoru správne rozhodol v tomto prípade o uložení iba symbolickej pokuty pre BVS a reálnu pokutu zaplatí menšinový akcionár v Infra Services, teda spoločnosť GGD,“ povedal hovorca BVS Peter Podstupka. (tasr)

Zdieľať

ECB pripravuje plány na realizáciu programu nákupu dlhopisov za bilióny eur bez Bundesbank, ak by ju najvyšší súd v Nemecku donútil opustiť systém. Nemecká centrálna banka je hlavným účastníkom programu nákupov.

V najhoršom prípade by ECB začala voči Bundesbank, ktorá je jej najväčším akcionárom, nebývalé právne kroky, aby ju prinútila vrátiť sa do systému. Pre euro by to znamenalo okamih pravdy a ECB by otestovala vernosť Nemecka jednotnej mene.

Čo sa stalo

Nemecký ústavný súd dal ECB čas do začiatku augusta, aby zdôvodnila masívne nákupy vládnych dlhopisov alebo pokračovala v programe bez Bundesbank, ktorá sa na ňom podieľa viac ako štvrtinou.

Očakáva sa, že právny spor na súde v Karlsruhe vyrieši Bundesbank tak, že preukáže primeranosť politiky nákupov a rozptýli obavy z vedľajších dosahov.

Zamestnanci ECB a centrálnych bánk krajín eurozóny sa ale pripravujú na „neuveriteľný“ scenár, že súd zakáže Bundesbank účasť na programe.

Čo hrozí, ak Bundesbank vypadne z programu ECB:

  • ECB, prípadne ďalšie centrálne banky eurozóny prevezmú jej kvótu v programe nákupu cenných papierov verejného sektora PSPP a budú kupovať nemecké dlhopisy,
  • ak by ďalšie centrálne banky nakupovali nemecké dlhopisy, došlo by k porušeniu zásady nezdieľať riziká, na ktorej Bundesbank trvala pri spustení programu v roku 2015 (podľa nej každá centrálna banka nakupuje vlastné štátne dlhopisy a riziko sa rozdeľuje v rámci obmedzeného množstva dlhu nakúpeného ECB).

Aké sú riziká

Aj keby Bundesbank program opustila, nie je možné nemecké dlhopisy ponechať bokom, pretože slúžia súkromným investorom de facto ako referenčná hodnota pre celú eurozónu (vďaka vysokému úverovému ratingu a širokej dostupnosti).

Odrezanie Nemecka od hlavného stimulačného programu ECB by navyše mohlo vyvolať špekulácie o rozpade eurozóny, ktoré sa ECB snaží odvrátiť už od krízy v rokoch 2010 až 2012.

Aké páky má ECB

ECB by zrejme spustila voči Bundesbank konanie za porušenie povinností a za to, že si ako člen tzv. eurosystému nesplnila povinnosti, keď zastavila nákup dlhopisov.

Ak by Bundesbank nesplnila podmienky, mohla by ECB predložiť záležitosť Európskemu súdnemu dvoru, čo by bol prvý takýto prípad od vzniku eura v roku 1999.

Súd už potvrdil platnosť PSPP, nemecký ústavný súd ale rozsudok ignoroval.

Nemecká vláda je zatiaľ optimistická a verí, že takémuto scenáru sa podarí zabrániť. Kancelárka Angela Merkelová začiatkom mája vyhlásila, že problém je riešiteľný, ak centrálna banka plán vysvetlí. (reuters, čtk)

Zdieľať

Rodičia o OČR po 1. júni neprídu, ak ich dieťa nepôjde do školy či škôlky

Ilustračné foto - Filip Davali/Ritzau Scanpix via AP
Ilustračné foto – Filip Davali/Ritzau Scanpix via AP

Rodičia detí, ktoré 1. júna nenastúpia do školy, neprídu o ošetrovné a nemusia ani podávať novú žiadosť, ak už OČR počas krízy poberali. Na konci mesiaca len budú musieť poslať Sociálnej poisťovni čestné vyhlásenie na novom formulári.

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať