Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Fabrika Penty testuje nové lietadlo, chce rozbehnúť masovú výrobu

Lietadlo L-39 NG priamo nadväzuje na koncept najúspešnejšieho československého lietadla Albatros. Novinkou je americký motor, moderná avionika či nádrže zabudované v trupe krídel. Vizualizácia - Aero
Lietadlo L-39 NG priamo nadväzuje na koncept najúspešnejšieho československého lietadla Albatros. Novinkou je americký motor, moderná avionika či nádrže zabudované v trupe krídel. Vizualizácia – Aero

Niekoľko kilometrov severne od Prahy sídli fabrika Aero Vodochody. Svojho času išlo o najväčšieho leteckého výrobcu v bývalom Československu, ktorý chrlil stovky lietadiel ročne.

Po revolúcii však zažila tvrdý náraz. Keď fabriku na jeseň 2006 kupovala finančná skupina Penta, zdalo sa, že jej najcennejším aktívom je pristávacia dráha pôvodne určená na testovanie nových lietadiel. Penta by okolo nej chcela vybudovať letisko, ktoré by konkurovalo Letisku Václava Havla.

Dnes to však vyzerá, že Aero Vodochody otvára novú kapitolu svojho príbehu aj vo svojom tradičnom vojenskom programe. Tento týždeň uskutočnila firma letecké skúšky novej generácie úspešného podzvukového stroja L-39 Albatros.

„Oproti pôvodným albatrosom je nové lietadlo ľahšie, má nový motor a dá sa povedať, že bude aj živšie,“ povedal Českej televízii Robert Blaha, ktorý má na starosti údržbu lietadiel.

Výkladná skriňa Penty

Obchodníci Aero sa s novým lietadlom budú snažiť osloviť v prvom rade bývalé štáty sovietskeho bloku, vrátane Slovenska, ktoré stále využívajú pôvodné stroje L-39. „Ten projekt prichádza v pravý čas. V dohľadnom čase sa bude končiť životnosť starých albatrosov a ich užívatelia budú potrebovať náhradu,“ hovorí Jiří Hynek, prezident českej Asociácie obranného a bezpečnostného priemyslu.

4-IMG_3098
Lietadlo L-39 NG robilo tento týždeň letecké skúšky. Sériová výroba by sa podľa pôvodných plánov mohla rozbehnúť v roku 2018. Foto – Aero

Sériová výroba by sa podľa pôvodných plánov mohla rozbehnúť do roku 2019. „Vtedy uplynie presne sto rokov od založenia Aera, bude to teda symbolické,“ hovorí PR manažérka firmy Tereza Vrublová.

Ak bude projekt úspešný, pôjde o dobrú reklamu nielen pre samotné Aero, ale aj pre jeho vlastníka.

Finančná skupina Penta bude môcť vďaka lietadlu ukázať, že vie preraziť i vo veľmi konkurenčnom prostredí, nielen v regulovaných odvetviach, v ktorých je závislá od dobrých vzťahov s politikmi.

Návrat k istotám

Základom úspechu má byť fakt, že Aero sa rozhodlo staviť na osvedčený model. Dvojmiestny L-39 Albatros sa stal vôbec najúspešnejším lietadlom bývalého Československa. Vyviezli ho do viac než štyridsiatich krajín sveta ako stroj na výcvik vojenských pilotov – v mnohých z nich lieta doteraz.

Od začiatku sa vyznačovalo vysokou spoľahlivosťou, jednoduchým ovládaním a relatívne jednoduchou údržbou. Jeho slávu svojho času pomáhala šíriť i slovenská akrobatická skupina Biele albatrosy.

Slávu cvičných lietadiel L-39 šírila do roku 2004 aj slovenská akrobatická skupina Biele albatrosy. Foto - Wikipedia
Akrobatická skupina Biele albatrosy bola ťahákom medzinárodných leteckých dní, zanikla v roku 2004. Foto – Wikipedia

Na modeli označenom ako L-39 NG (New Generation) pracuje Aero od roku 2008. Vývojári sa rozhodli zachovať pôvodný koncept lietadla, ktorý prispôsobili súčasným trendom.

„Lietadlo vychádza z aerodynamickej koncepcie pôvodných L-39, avšak využíva súčasné technológie a vybavenie,“ píše k tomu Aero na svojich stránkach.

Asi najvýraznejšiu novinku predstavuje nový motor. Zatiaľ čo pôvodné albatrosy boli väčšinou vybavené ruskými motormi (niekoľko licenčných kusov dodali svojho času i Považské strojárne), novú generáciu poháňa jednotka od americkej firmy Williams International.

„Museli sme doladiť systémy tak, aby si nový motor s lietadlom rozumel,“ poznamenal v Českej televízii šéfkonštruktér Jaromír Lang.

kokpit-l-39ng
Moderná digitálna palubná doska nového Albatrosa L-39 NG. Vizualizácia – Aero

Okrem toho dostalo lietadlo i modernú avioniku či takzvané mokré krídlo. Pod týmto termínom sa rozumie integrácia palivových nádrží priamo do trupu krídla – nový Albatros sa tak od svojho predchodcu bude líšiť napríklad chýbajúcimi palivovými „nádobami“ na konci krídel.

Lietadlo L-39 NG

Motor: FJ44-4M Williams Int.
Posádka: dvaja piloti
Maximálna rýchlosť: 777 km/h
Max. výdrž vo vzduchu: 4 hod. 30 min
Užitočný náklad: 1 200 kg

Vďaka tomu uvezie lietadlo takmer dvojnásobné množstvo, čo mu umožní pri optimálnom lete zostať vo vzduchu viac než štyri hodiny.

„Pôvodná L-39 bola postavená na ruských komponentoch. Tie sme odstránili a nahradili českými alebo západnými,“ poznamenal pred časom riaditeľ Aera Ladislav Šimek.

Okrem výroby nových strojov chce firma súčasným užívateľom starších albatrosov ponúkať, že ich môžu prestavať na verziu NG.

„Títo zákazníci si náklady na obstaranie budú môcť rozložiť v čase. Ponúkneme im možnosť najprv predĺžiť životnosť starších L-39 vďaka inštalácii novej avioniky a motora, ktoré budú môcť následne použiť aj pri akvizícii nového lietadla,“ spresňuje Vrublová.

Neúspešný ležiak

Ešte v 90. rokoch razili v Aeru inú cestu. Fabrika sa vtedy spoliehala na projekt väčšieho a robustnejšieho modelu lietadla L-159, ktorý je určený primárne na boj proti pozemným cieľom.

Tento koncept sa však v prípade Aera ukázal ako slepá vývojová cesta. Fabrika vyrobila len 72 kusov pre českú armádu, ktorá navyše väčšinu z nich vyradila ako prebytočné.

Do zahraničia sa lietadlo, ktorému medzičasom prischla prezývka „český ležiak“, vyviezlo len nedávno – Aeru sa podarilo dohodnúť s Irakom, že odoberie niekoľko, už vyrobených kusov.

Vývoj albatrosa novej generácie sa stal návratom k pôvodnému konceptu ľahkých cvičných lietadiel. „L-159 bol vlastne projektom pre českú armádu, zatiaľ čo projektu nového albatrosa predchádzal rozsiahly marketingový prieskum. Má preto oveľa sľubnejšie šance,“ hovorí Hynek.

Pre samotné Aero má tento model navyše aj symbolický význam – po dlhom čase pôjde o ďalšie originálne vojenské lietadlo vyrobené v Česku.

Po dodaní posledných bitevníkov L-159 pred viac než desiatimi rokmi fabriku držali nad vodou hlavne zákazky na údržbu už vyrobených strojov, alebo výroba čiastkových komponentov pre zahraničné firmy.

Motory DV-2 chceli vo veľkom vyrábať Považské strojárne. Opustené veže, kde mali prebiehať ich testy, poskytujú smutnú spomienku na tieto plány. Foto - Juraj Smatana
Podľa plánov z 80. rokov mali motory pre albatrosy vyrábať dnes už neexistujúce Považské strojárne, nakoniec však stihli vyrobiť len niekoľko kusov. Opustené veže, kde mali prebiehať ich testy, poskytujú smutnú spomienku na tieto plány. Foto – Juraj Smatana

Keď Penta koncom roku 2006 kupovala fabriku od českej vlády, nosným projektom bola spolupráca s americkým výrobcom Sikorsky na výrobe jeho civilných vrtuľníkov S-76.

V tom čase zamestnávala okolo 1 600 ľudí a za predchádzajúci rok vykazovala stratu viac než 50 miliónov eur.

Éra Penty

Kritici v tom čase obviňovali Pentu, že o samotnú fabriku jej ani tak nejde – s leteckým odvetvím mala v tom čase len minimum skúseností.

Finančná skupina sa netajila zámerom rozšíriť tamojšiu pristávaciu dráhu, určenú pôvodne na testovanie vojenských lietadiel, a vybudovať okolo nej nové letisko. Malo byť určené primárne pre nízkonákladové aerolínie, ktoré sa do značnej miery vyhýbali väčšiemu štátnemu letisku v Ruzyni.

Penta projekt svojho letiska skutočne rozbehla, popritom však umožnila i rozvoj samotného Aera. Fabrike sa podarilo nadviazať spoluprácu s viacerými zahraničnými gigantmi.

Dnes napríklad vyvíja či dodáva komponenty pre brazílske vojenské lietadlo Embraer KC-390, dopravné lietadlo kanadskej firmy Bombardier alebo pre európsky Airbus A-320.

kc390refuel
KC-390 je nové prúdové transportné lietadlo brazílskej spoločnosti Embraer, minulý rok absolvovalo prvý let. Foto – Aero

S firmou Sikorsky navyše rozšírilo spoluprácu aj o výrobu kokpitov pre exportnú verziu vrtuľníku Black Hawk S-70i (deväť takýchto vrtuľníkov, hoci inej verzie, si vlani objednala i slovenská armáda).

„Najväčším úspechom je, že Aeru sa podarilo diverzifikovať svoju výrobu a stať sa partnerom svetových výrobcov,“ uvádza hovorca Penty Ivo Mravinac.

Počet zamestnancov narástol na zhruba dvetisíc a firma dokázala v posledných rokoch vyrábať zisk presahujúci desať miliónov eur.

Minulý rok síce musela fabrika prepustiť desiatky zamestnancov, keď americký Sikorsky preškrtal odber súčiastok na vrtuľníky S-76, v iných projektoch však naďalej pokračuje.

„Keby sa problémy s vrtuľníkmi Sikorsky objavili niekedy v roku 2008, keď tento program tvoril 90 percent našich tržieb, išlo by Aero do hája. Dneska však takýchto projektov máme niekoľko,“ poznamenal riaditeľ Šimek vlani pre Hospodářské noviny.

Sny o novom letisku

Ešte pred dvomi rokmi Penta avizovala, že Aero ponúka na predaj, nakoniec sa však rozhodla si fabriku podržať. „Aero v súčasnosti nepredávame, ani jeho predaj nepripravujeme,“ dodáva hovorca Mravinac.

Svojho sna o novom letisku pre nízkonákladové aerolínie sa však Penta drží i naďalej. Pred časom už získala i kladné stanovisko EIA, do procesu však vstúpil miliardár a minister financií Andrej Babiš.

original4
Nové letisko by malo byť práve oddelené od fabriky Aero Vodochody. Jeho základom však má byť pristávacia dráha fabriky, ktorá sa má akurát predĺžiť. Proti zámeru dlhodobo protestujú starostovia okolitých obcí. Vizualizácia – Penta

Jeho nominant na čele ministerstva životného prostredia kladné stanovisko odobral, čo prípravy zbrzdilo.

„V súčasnosti si pripravujeme podklady územného rozhodnutia. Kedy dôjde k samotnej výstavbe, však zatiaľ nedokážeme povedať,“ hovorí Mravinac.

Dnes na DennikE.sk

Zdieľať

Farmárska odnož J&T preskočí aj Babiša. Preberá statky, na ktorých zbili farmára Oravca

Foto N - Vladimír Šimíček
Foto N – Vladimír Šimíček

Holding Sanagro, ktorý financuje J&T, mieri do prvej trojky najväčších slovenských agrárnych skupín. Pohltí farmy ESIN Group, ktoré sú známe spormi s farmárom Oravcom. Polia a lúky Sanagro sa tým rozšíria z 19- na 31-tisíc hektárov.

Minúta po minúte

Zdieľať

Slovensko pri sťažnosti europarlamentu týkajúcej sa umiestnenia Európskej pracovnej agentúry ako vedľajší účastník sporu podporí žalovanú stranu. Ministerstvo práce sa neobáva, že by agentúra v dôsledku sťažnosti nemala sídliť v Bratislave.

„Výber sa uskutočnil od začiatku výhradne na základe práva EÚ,“ uviedlo ministerstvo.

Európskemu parlamentu prekáža, že o sídle nového orgánu rozhodli členské štáty bez súhlasu poslancov. (čtk)

Zdieľať

Bratislava chce developerom umožniť postaviť viac bytov, magistrát za to žiada protihodnotu v podobe nájomných bytov.

„V Bratislave sú lokality, kde je občianska vybavenosť úplne saturovaná a je zbytočné dať 30 percent z bytového komplexu na občiansku vybavenosť. Tam, kde nepôjdeme proti verejnému zámeru, ponecháme developerom možnosť zmeniť tieto percentá tak, aby vedeli postaviť viac bytov,“ povedal primátor Bratislavy Matúš Vallo s tým, že z bytov, ktoré developer takto „navyše“ postaví, chce mesto odkúpiť alebo získať od developera určitú časť.

Magistrát plánuje postupne meniť aktuálny územný plán mesta a tieto podmienky zapracuje spoločne napríklad s výškovou reguláciou či zmenami, ktoré požadujú mestské časti.

Mesto zároveň pracuje na novom územnom pláne, čo bude podľa primátora trvať 8 až 10 rokov.

Zdieľať

Jamie Oliver otvorí nové reštaurácie. Len pred pol rokom mu krachol biznis v Británii

Britský kuchár Jamie Oliver plánuje do konca budúceho roka otvoriť zhruba dve desiatky nových reštaurácií. Expanziu pripravuje pol roka po tom, ako mu krachol reštauračný biznis v Británii.

Jamie Oliver Group plánuje otvoriť do konca budúceho roka 21 nových reštaurácií, informuje BBC.

Dva nové podniky vzniknú už čoskoro premenou talianskych reštaurácií, ktoré má skupina na Bali a v Bangkoku. O ich prevádzku sa má v budúcnosti starať franchisingový partner HPL.

Fungovať začnú pod novou značkou Jamie Oliver Kitchen a budú čiastočne inšpirované lokálnou kuchyňou.

Ďalších 19 podnikov vznikne pod rôznymi značkami – Jamie´s Italian, Jamie Oliver´s Pizzeria, Jamie´s Deli a Jamie Oliver´s Diner. Firma nespresnila, v ktorých lokalitách budú otvorené.

Ako zbankrotoval v Británii

  • Oliverove reštaurácie prešli v máji pod nútenú správu.
  • Z 25 dotknutých podnikov bolo napokon zatvorených 22, o prácu prišlo tisíc ľudí. Väčšina zatvorených podnikov patrila do skupiny talianskych reštaurácií.
  • Kým britská vetva Oliverovho bizinisu skolabovala, zahraničný biznis zostal funkčný.

Jamie Oliver Group prevádzkuje 70 reštaurácií na 27 trhoch, uvádza CNN.

Oliver (44) je celosvetovo známy propagátor zdravého stravovania. Popularitu si získal vďaka televíznym programom o varení, ktoré sa vysielali v desiatkach krajín a kuchárskymi knihami.

V roku 2005 mu kráľovná Alžbeta II. udelila Rad britského impéria.

Zdieľať

Prezidentka Čaputová nevymenuje Jozefa Hudáka za viceguvernéra Národnej banky

Jozef Hudák. Foto - TASR
Jozef Hudák. Foto – TASR

Zuzana Čaputová nevymenuje Jozefa Hudáka za viceguvernéra Národnej banky. Hudák, ktorého do funkcie navrhla SNS, podľa prezidentky nespĺňa viacero podmienok.

Prezidentka o tom listom informovala Danka, Pellegriniho aj poslancov finančného výboru parlamentu.

Parlament schválil návrh vlády na jeho vymenovanie ešte vlani v decembri.

„Navrhnutý kandidát nespĺňa už prvú zákonnú kvalifikačnú podmienku, ktorou je úplné vysokoškolské vzdelanie univerzitného zamerania v menovej oblasti alebo v oblasti finančníctva,“ uvádza prezidentka. Okrem toho však podľa Čaputovej existujú aj ďalšie okolnosti, ktoré spochybňujú vhodnosť na jeho vymenovanie.

„Zároveň u neho existujú skutočnosti, ktoré dôvodne spochybňujú jeho schopnosť vykonávať funkciu viceguvernéra NBS spôsobom neznižujúcim vážnosť tejto funkcie a celej NBS a spôsobom, ktorý nebude v rozpore so samotným poslaním NBS, čo môže narušiť riadny chod NBS,“ vysvetlila Čaputová.

Prezidentka tiež uviedla, že ju aj exguvernér NBS Jozef Makúch informoval o vážnych pochybnostiach s nomináciou Hudáka. Diskvalifikovali ho aj jeho vyjadrenia o tom, že jednou z jeho iniciatív v pozícii viceguvernéra bude založenie novej zdravotnej poisťovne, ktorá by mala byť pod dohľadom NBS a poskytovala by poistenie nadštandardu zdravotnej starostlivosti.

„Takéto verejné vyhlásenie preukazuje nedostatok orientácie o účele, na ktorý bola zriadená NBS a úlohách centrálnej banky,“ priblížila Čaputová. Podľa jej listu Hudák vykonával riadiacu prax naposledy pred viac ako 10 rokmi, pôsobil prevažne v oblasti verejného zdravotníctva, ktorá s kompetenciami NBS nesúvisí.

Rovnako v jeho neprospech hrá aj pôsobenie v Poisťovni Tatra, ktorá bola majetkovo prepojená na nebankový subjekt Horizont a neskôr CI Holding.

„Počas svojho pôsobenia v tejto inštitúcii v roku 2005 podpísal zmluvu medzi poisťovňou a materskou spoločnosťou CI Holding o poskytnutí prostriedkov v neobmedzenej výške. Podľa záverov dohľadu NBS tým ohrozil finančnú stabilitu poisťovne,“ uvádza sa v prezidentkinom liste.

K Hudákovi sa kriticky staval aj Klub ekonomických analytikov, ale aj opozícia. V tajnom hlasovaní získal 72 zo 136 platných hlasov. Proti boli 56 poslanci, 8 sa v hlasovaní zdržali. (tasr)

Čítajte viac: Viceguvernérom Národnej banky sa má stať Dankov sused

Zdieľať

Nemecko môže byť pre Teslu lepším miestom na výrobu elektromobilov než jej domáca základňa v Kalifornii, vyhlásil šéf Volkswagenu Herbert Diess. Tesla si nedávno vybrala Berlín ako lokalitu pre svoj prvý európsky montážny závod.

„Tesla pravdepodobne hľadá prostredie a infraštruktúru na výrobu vysokokvalitných áut, čo zrejme nájde skôr v Nemecku než na západnom pobreží Spojených štátov,“ cituje Diessa agentúra Bloomberg.

Tesla postaví v Berlíne závod na montáž elektromobilov, pohonných jednotiek a batérií. V lokalite plánuje tiež centrum inžinieringu a dizajnu.

Do nemeckej fabriky investuje 4 miliardy eur, ročne má produkovať do 150-tisíc elektromobilov, píše Bloomberg.

Výrobu plánuje spustiť na budúci rok, na začiatku má produkovať pripravovaný crossover Model Y.

Tesla zatiaľ nezverejnila, kde bude vyrábať nový elektrický pick-up. Aktuálne produkuje tri modely – Model S, X a 3.

Zdieľať

Bývalý guvernér NBS Jozef Makúch rokuje s KDH o spolupráci a kandidatúre vo voľbách. „Formulujem, čo som schopný dať. KDH musí zvážiť, čo som schopný priniesť,“ povedal Makúch. Myslí si, že KDH patrí do parlamentu a chce mu pomôcť v ekonomickej oblasti.

Podľa svojich slov rokuje s predsedom KDH Alojzom Hlinom o tom, akou formou by im dokázal najlepšie pomôcť aj pri „možnom deficite v ekonomických pohľadoch, pokiaľ tam je“.

Na otázku, či chce aktívne vstúpiť do politiky, odpovedal, že jedna vec je byť aktívny a jedna vstúpiť aktívne do politiky. „Aktívne by som chcel ponúknuť odbornú pomoc,“ dodal. (tasr)

Zdieľať

Europarlament sa na súde EÚ sťažuje na umiestnenie novej pracovnej agentúry v Bratislave. Prekáža mu, že o sídle nového orgánu rozhodli členské štáty bez súhlasu poslancov.

Na zriadení Európskeho orgánu pre pracovné záležitosti (ELA) sa dohodli europarlament, Rada EÚ a Európska komisia vo februári. Norma nešpecifikovala sídlo orgánu, s čím poslanci v záujme jej rýchleho prijatia súhlasili.

Členské štáty v júni vybrali Bratislavu bez súhlasu poslancov, čo parlament napadol na súde. Odvolal sa pritom okrem iného na spoločné vyhlásenie všetkých troch inštitúcií, ktoré sa v ňom nepriamo zaviazali k výmene informácií o výbere sídla ELA.

„Nejde ani tak o samotný pracovný úrad, ako skôr o dlhodobý spor medzi Radou EÚ a parlamentom o umiestňovaní sídiel úradov,“ povedal pre Politico europoslanec Jeroen Lenaers, ktorý mal na starosti pravidlá vymedzujúce fungovania ELA.

Podľa ďalších poslancov nemá parlament problém s Bratislavou ako sídlom orgánu, ale so samotným princípom výberu.

Podľa pravidiel EÚ je rozhodovanie o sídlach inštitúcií Únie v rukách členských krajín. Europarlament však tvrdí, že zriadenie ELA súviselo s pravidlami pre voľný pohyb obyvateľov a sociálneho zabezpečenia, do ktorých majú právo vstupovať aj poslanci.

Rada EÚ má podľa zdrojov webu Politico čas zareagovať na podnet na súd do 10. decembra.

Slovenská vláda považuje umiestnenie prvej inštitúcie EÚ v krajine za veľký úspech, ktorý okrem iného zvýši prestíž Slovenska v rámci EÚ a privedie tam viac ako 100 expertov na pracovné právo. Slovenskí diplomati podľa Politica dúfajú, že jadrom medziinštitucionálneho sporu nie je fakt, že agentúra bude sídliť v Bratislave.

Európska komisia predminulý týždeň vypísala výberové konanie na šéfa úradu, ktorý sa má ujať funkcie v januári a pracovať má v Bratislave. Agentúra má pomáhať členským krajinám pri vykonávaní úniových noriem týkajúcich sa cezhraničnej mobility pracovníkov. Má tiež poskytovať zamestnancom aj podnikom informácie v tejto oblasti. Po počiatočnom rozjazde má plne fungovať od roku 2024. (čtk, politico)

Zdieľať

Andrej Danko skritizoval ministra práce Jána Richtera za to, že nevie nájsť spôsob, ako už od januára vyplatiť minimálne dôchodky. „Považujem to za politické chrapúnstvo,“ povedal Danko.

Smer a jeho nominanti v Sociálnej poisťovni podľa Danka schválne zdržujú vyplatenie týchto dôchodkov, aby bránili rast preferencií SNS. „Nedovolím nejakému Richterovi ničiť prácu SNS. Ak nebudú vyplatené tieto dôchodky, podľa mňa sa dopustia aj trestných činov,“ dodal Danko.

Šéf Sociálnej poisťovne, exminister Smeru Ľubomír Vážny, ešte v októbri vyhlásil, že na vyplatenie týchto dôchodkov potrebuje viac času. „Vecne a technicky to nie je možné, ledva to budeme vedieť zrealizovať od roku 2021,“ povedal Vážny.

Zdieľať

Slovenský Cinemax expanduje do Česka. Prvé multikino otvorí na budúci rok pri Olomouci

Slovenská sieť multikín Cinemax pripravuje vstup na český trh, prvý multiplex má otvoriť na budúci rok v nákupnom centre Olympia pri Olomouci. Rodinná firma prevádzkuje multikiná v 12 slovenských mestách.

„Sieť multiplexov Cinemax vstupuje projektom v Olympii Olomouc na český trh. Pôjde o ich prvú českú pobočku,“ uvádza spoločnosť Next Management, ktorá zabezpečuje správu nákupného centra Olympia.

Multikino so 7 sálami a kapacitou vyše 800 sedadiel by malo začať fungovať v 2. polroku 2020.

Cinemax bude treťou sieťou multikín v stotisícovom Olomouci. V miestnych obchodných centrách už pôsobia prevádzkovatelia kín Premiere Cinemas a Cine Star.

V roku 2018 denník Sme uviedol, že Cinemax pripravuje expanziu do Rumunska.

Slovenská kinojednotka

Sieť kín Cinemax vybudovala bratislavská rodina Drobných.

Podľa webovej stránky firmy reťazec tvorí 13 viacsálových kín na Slovensku, v ktorých sa nachádza 65 sál s celkovou kapacitou zhruba 10 500 sedadiel.

Týždenník Trend v roku 2016 napísal, že Cinemax ovláda polovicu slovenského trhu premietania filmov.

V ostatných dvoch rokoch tržby Cinemaxu presiahli 16 miliónov eur, vlani zarobil v čistom rekordných takmer 977 tisíc eur.

Drobní kontrolujú aj distribučnú spoločnosť Continental film.

(čtk, e)

Zdieľať

Slovenské domácnosti budú môcť lacno kupovať od štátu drevo z kalamitnej ťažby, ktoré možno využiť najmä na kúrenie. Štátny podnik Lesy SR ho plánuje predávať iba za výrobné náklady, pretože na trhu je prebytok.

Následky kalamít, ktoré spôsobili sucho, vietor či hmyz, viedli v strednej Európe podľa slovenského ministerstva k presýteniu trhu s drevom z ihličnatých stromov a k poklesu cien. Okrem toho sa zvyšujú náklady na skladovanie dreva.

Podnik má oproti vlaňajšku dvojnásobné zásoby dreva. Tento rok v októbri prekročili 106-tisíc metrov kubických.

Tretinu zo spomínaných zásob firma plánuje predať len za produkčné náklady. Každá domácnosť by mohla odobrať päť metrov kubických dreva za cenu o tretinu nižšiu oproti trhovej cene. (čtk)

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať