Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Socializmus na železnici neskončí, nová vláda chce hýčkať štátneho dopravcu

Ilustračné foto N - Tomáš Benedikovič
Ilustračné foto N – Tomáš Benedikovič

Predseda SNS Andrej Danko uspel so svojím plánom vrátiť do hry štátne IC vlaky. Ako zabezpečiť ich ziskovosť, nepovedal.

Na železničnej stanici v Senci bolo ešte na jeseň možné vidieť úkaz, ktorý mnohým ľudom príliš nepridával na psychickej pohode.

Jeden z prímestských autobusov sem ráno prichádzal práve vo chvíli, keď smerom do Bratislavy odchádzal osobný vlak. Cestujúci tak museli čakať polhodinu na ďalší spoj.

Hoci podobných nedorozumení na Slovensku ubúda, vlaky a prímestské autobusy stále nie sú natoľko zosúladené, ako by bolo potreba.

Dôvod? Cestovné poriadky pre autobusy zostavujú úradníci v krajoch, grafikon pre vlaky vymýšľa štát.  Pokiaľ však tretia Ficova vláda bude brať vážne sľuby, ktoré si napísala do programového vyhlásenia, v dohľadnej dobe sa to zmení.

Koalícia sľubuje novú inštitúciu, ktorá bude na území Slovenska koordinovať autobusovú i vlakovú dopravu.

„Vláda pripraví podmienky pre vznik dopravnej autority, ktorá by zastrešila objednávanie výkonov vo verejnom záujme v železničnej i autobusovej doprave,“ uvádza programový dokument.

Vznik takéhoto úradu je jednou z mála noviniek, ktorú program v oblasti železničnej dopravy prináša. Inak sa so žiadnou väčšou revolúciou nepočíta.

Zľavy len pre niekoho

Slovenskou železnicou v uplynulom období hýbali hlavne dve veci: zavedenie Ficových zliav a príchod súkromného RegioJetu na najdôležitejšiu trať medzi Košicami a Bratislavou.

Prvú z týchto vecí rieši program len okrajovo – bezplatným vlakov v ich súčasnom rozsahu nehovorí ani áno, ani nie.

„Vláda sa zaväzuje naďalej poskytovať sociálne zľavy pre zraniteľné skupiny obyvateľstva,“ hovorí programové vyhlásenie.

Hlavná stanica v Bratislave je oproti novej stanici vo všetkom výrazne pozadu. Foto N - Tomáš Benedikovič
Ficove zľavy pomohli naplniť slovenské vlaky, niekedy až preplniť. Ročne podľa neoficiálnych údajov stoja zhruba 30 miliónov eur. Foto N – Tomáš Benedikovič

Čo sa tým presne myslí? Patria študenti do 26 rokov, ktorí  zľavy využívajú najčastejšie, medzi zraniteľné skupiny obyvateľstva? Nikto nevie.

Prekvapením však je, že Ficov Smer sa – aspoň nateraz – vzdal nápadu rozšíriť stopercentné zľavy aj na prímestské autobusy, ktoré navážajú ľudí k vlakovej doprave.

Túto myšlienku predstavil Fico v decembri na straníckom sneme v Nitre, v programovom vyhlásení však o nej nie je žiadna zmienka.

Víkendové IC vlaky?

O niečo jasnejšia je predstava vlády o pomeroch na trati Bratislava – Košice. Predseda SNS Andrej Danko si presadil návrat expresných vlakov InterCity, ktoré štát zrušil v januári tohto roku, keď nezvládali konkurovať žltým vlakom Regiojetu.

„Vláda ešte v roku 2016 prehodnotí zrušenie vlakov Intercity na najvyťaženejšej diaľkovej trati medzi Bratislavou a Košicami s cieľom čo najrýchlejšieho obnovenia tejto trate,“ píše sa v dokumente.

Tento plán má však jedno slabé miesto. Ficova druhá vláda nechala IC vlaky zrušiť s argumentom, že pri cenovej vojne s RegioJetom nemajú šancu byť ziskové.

„Urobili sme všetky možné opatrenia na zlepšenie ekonomiky a súčasne sme priniesli skvalitnenie služieb cestujúcim. Napriek tomu končíme, pretože sme zodpovední manažéri a nemôžeme sa správať nehospodárne,“ hovoril ešte v decembri šéf  Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) Pavol Gábor.

ZSSK pri príchode RegioJetu zaviedla vo vlakoch InterCity prémiovú triedu 1 plus, kde má cestujúci v cene lístka aj trojchodové menu. Foto - ZSSK
ZSSK v súvislosti s príchodoch RegioJetu zaviedla vo vlakoch InterCity prémiovú triedu 1 plus, kde mal cestujúci v cene lístka aj trojchodové menu. Ani to na úspech nestačilo. Foto – ZSSK

Súkromný RegioJet síce medzičasom ohlásil výrazné zdraženie, avšak nikto, vrátane Danka, doteraz neukázal žiadnu analýzu, ako by sa obnovené„ícečka“ dali prevádzkovať so ziskom.

ZSSK by totiž tento typ vlakov mala byť schopná prevádzkovať bez dotácií – na rozdiel bod bežných rýchlikov či osobákov. „IC vlaky sú prémiový produkt, ktorý nezabezpečuje základnú dopravnú obslužnosť. Štát podľa pravidiel, ktoré platia kdekoľvek v Európskej únii, nemôže takéto vlaky dotovať,“ prízvukuje majiteľ RegioJetu Radim Jančura.

Vláde sa tak zatiaľ črtá len jediná férová možnosť, ako IC vlaky obnoviť a zároveň na ne nedoplácať – nechať ich jazdiť len v silné dni ako je piatok, či nedeľa.

Počas týchto špičiek je totiž na železnici taký dopyt zo strany cestujúcich, že by sa vedľa seba uživili expresné vlaky oboch dopravcov.

„V piatok alebo v nedeľu by boli vlaky plné, aj keby obaja dopravcovia jazdili za 30 eur,“ poznamenal pred časom Jančura.

On-line predaj ako sa patrí

Nová vláda sa v programe netají tým, že počas nasledujúcich štyroch rokoch dostane jasnú preferenciu jej štátny dopravca. Železničnej spoločnosti Slovensko by rada napríklad našla v Európe „strategických partnerov“.

„Vláda zváži strategické riešenia slúžiace posilneniu konkurencieschopnosti Železničnej spoločnosti Slovensko a ďalšiemu zvýšeniu kvality jej služieb. Cieľom je presadenie ZSSK ako prozákaznícky orientovaného operátora osobnej železničnej dopravy,“ uvádza dokument.

Štátnej firme by mali pribúdať aj ďalšie moderné súpravy, ktoré doteraz získavala hlavne vďaka eurofondom: „Vláda bude pokračovať v rozsiahlom modernizačnom programe v oblasti vozňového parku osobnej železničnej dopravy s cieľom urýchleného zvýšenia komfortu cestovania“.

ZSSK doteraz vďaka eurofondom získala desiatky nových súprav určených na regionálne trate. Foto - TASR
ZSSK doteraz vďaka eurofondom získala desiatky nových súprav určených na regionálne trate. Foto – TASR

Popri tom chcú politici naučiť štátneho dopravcu predávať lístky cez internet user friendly spôsobom.

„Dôraz sa bude klásť aj na zefektívnenie spôsobu predaja cestovných lístkov prostredníctvom moderných nástrojov ako internet či mobilné aplikácie a na celkovú úroveň komunikácie ZSSK s verejnosťou,“ dodáva programové vyhlásenie.

Danko: neznášam žlté vlaky

Z dikcie dokumentu zároveň nepriamo vyplýva, že tretia Ficova vláda príliš nepočíta s tým, že by na Slovensko pozývala ďalších súkromných dopravcov. Nespomínajú sa v ňom žiadne kroky smerom k takzvanej liberalizácii železničnej dopravy, ktorú sa opatrne snažila presadzovať aj druhá Ficova vláda.

Bývalý minister Ján Počiatek ešte na jeseň rozbehol súťaž o prevádzku dotovaných rýchlikov medzi Bratislavou a Banskou Bystricou, do ktorej sa mohli prihlásiť aj súkromní dopravcovia. Vyhrať má ten, kto ponúkne, že bude jazdiť za najnižšie dotácie pri najvyššej kvalite.

V programe tretej Ficovej vlády sa o žiadnych takýchto súťažiach nehovorí. Nespomína sa ani ďalší osud tejto Počiatkovej súťaže, ktorá bola prvou svojho druhu na Slovensku.

RegioJet
Jediným súkromníkom, ktorého si dnes štát najíma na niektorú z dotovaných tratí, je český RegioJet. Radičovej vláda ním nahradila štátneho dopravcu na linke Komárno – Bratislava. Tomuto rozhodnutiu ale vtedy nepredchádzala otvorená súťaž. Foto N – Tomáš Benedikovič

Viaceré strany, vrátane napríklad Mostu-Híd, pritom ešte pred voľbami hovorili, že by v tomto trende chceli pokračovať.

„Naším cieľom je ďalšie otváranie železničnej dopravy, keďže je evidentné, že prináša väčšiu konkurenciu a s tým je spojená vyššia kvalita služieb, ako aj tlak na ceny. Z toho profituje občan, čo by malo byť naším hlavným cieľom,“ uviedol v januári predseda Mostu-Híd Béla Bugár.

Naopak, jeho súčasný koaličný partner Danko od začiatku dával najavo, že súkromné vlaky – zvlášť tie od RegioJetu – mu na Slovensku vadia. „Neznášam tie žlté vlaky a autobusy. Radšej mám tie naše. Žlté vlaky a autobusy musia ísť preč,“ povedal pred voľbami pre Hospodárske noviny.

Dnes na DennikE.sk

  • Štrajk: Trnavská PSA musela priebežne zastavovať výrobu, pre blokádu hraníc počas štrajku autodopravcov
  • Ekonomický newsfilter: Kmotrík chce za štadión viac, zvýšenie ceny štátu neprinesie úžitok
  • Vláda: Ministri dnes rozhodnú o zvýšení kúpnej ceny za Národný futbalový štadión
  • Aerolínie: British Airways zrušili pre koronavírus lety do pevninskej Číny
  • Doprava: SAD Zvolen prijala dohodu s Banskobystrickým krajom, od stredy má jazdiť podľa zmluvy
Zdieľať

Jaroslav Haščák by chcel vyzerať ako normálny podnikateľ, ale nie je

Jaroslav Haščák počas prestávky súdneho pojednávania. Foto N - Tomáš Benedikovič
Jaroslav Haščák počas prestávky súdneho pojednávania. Foto N – Tomáš Benedikovič

Jaroslav Haščák by chcel vyzerať ako normálny podnikateľ, ale nie je, píše Konštantín Čikovský v texte o kariére šéfa Penty. „Možno napokon vykľučkuje zo všetkého tak, že ostane na slobode. Nebude sa však môcť čudovať, že o jeho vine dnes už nepochybuje nikto.“

Minúta po minúte

Zdieľať

Trnavská automobilka PSA musela pre štrajk autodopravcov priebežne zastavovať výrobu na jednotlivých prevádzkach. Dôvodom sú zablokované kamióny s dielcami, ktoré zostali stáť na hraničných priechodoch. Situácia sa môže ďalej komplikovať.

K prerušeniam produkcie došlo v utorok večer, informoval hovorca PSA Peter Švec.

Kamióny so súčiastkami stáli najmä na hraniciach s Poľskom, ale aj s Českom a Maďarskom. PSA sa dielcami čiastočne predzásobila.

„Problém sa pre nás komplikuje aj tým, že nielen kamióny od dodávateľov k nám, ale aj kamióny k dodávateľom sa teraz nevedia dostať,“ približuje Švec.

Únia autodopravcov Slovenska v utorok obnovila protestné zhromaždenia na hraničných priechodoch a blokuje ich. Tvrdí, že vláda odmieta akceptovať jej požiadavky a k dohode nedošlo. (tasr)

Zdieľať

Ekonomický newsfilter: Kmotrík pýta od vlády za štadión znova viac, rozumné je trvať na starej cene +

  • Panika trhov z čínskeho vírusu sa zmenšila
  • Autobusári nezískali od Luntera novú zmluvu a ustúpili
  • Avast si poškodil meno, predával podrobné dáta o užívateľoch
Zdieľať

Trnavská automobilka PSA tvrdí, že pre štrajk autodopravcov hrozí zastavenie výroby. Dôvodom sú podľa hovorcu Petra Šveca blokované kamióny na hraniciach, predovšetkým z Poľska.

Zdieľať

Mesto Ružomberok zakázalo protest autodopravcov. Polícia tvrdí, že akcia sa koná na nebezpečnom mieste a v zlom počasí.

Celé stanovisko mesta:

Zástupcovia mesta Ružomberok v neskorých hodinách 28. 1. 2020 podpísali rozhodnutie, ktorým sa zakazuje zhromaždenie Únie autodopravcov Slovenska, ktoré sa koná 28. 1. 2020 v meste Ružomberok.

Mesto Ružomberok tak konalo na základe podnetu Okresného riaditeľstva policajného zboru v Ružomberku zo dňa 28. 1. 2020 s poukazom na ustanovenie o zhromažďovacom práve. Vzhľadom na nepriaznivé poveternostné podmienky OR PZ vyhodnotilo, že zhromaždenie sa koná na nebezpečnom mieste, kde účastníkom hrozí závažné nebezpečenstvo pre ich zdravie. So zreteľom k nedostatočnej viditeľnosti, hustému sneženiu vzniklo riziko ohrozenia zdravia účastníkov zhromaždenia, ale aj okolo jazdiacich vodičov vozidiel. Zhromaždenie sa vykonáva v mieste, kde vzhľadom ku klimatickým podmienkam dochádza k výraznému obmedzeniu dopravy, bezpečnému prejazdu vozidiel záchranných zložiek, prejazdnosti vozidiel údržby a situácia je momentálne v závažnom rozpore so záujmom obyvateľstva. Takéto zhromaždenie môže závažným spôsobom ohroziť život a zdravie obyvateľov.

Mesto Ružomberok sa vo svojom rozhodnutí opiera aj o niektoré závažné nedostatky oznámenia zo strany únie autodopravcov. Dňa 28. 1. 2020 bolo mestu v ranných hodinách doručené oznámenie o konaní zhromaždenia. Podľa zákona o zhromažďovacom práve je zvolávateľ povinný zhromaždenie písomne oznámiť obci tak, aby obec oznámenie dostala aspoň 5 dní pred dňom jeho konania. Zároveň v oznámení, ktoré mesto dostalo v ranných hodinách dňa zhromaždenia, neboli uvedené údaje o účele zhromaždenia a predpokladanom čase jeho ukončenia, údaje o predpokladanom počte účastníkov zhromaždenia a iné.

Uvedené dôvody sú právne relevantnými dôvodmi na zakázanie verejného zhromaždenia dňa 28. 1. 2020 v meste Ružomberok. Proti tomuto rozhodnutiu nemožno podať odvolanie.

Zdieľať

Národná banka Slovenska tvrdí, že žiadne hromadné prepúšťanie nechystá, o prácu má prísť asi desať zamestnancov. „Začali sme proces reštrukturalizácie. Nie je to hromadné prepúšťanie.“

Informáciu o možnom hromadnom prepúšťaní, ktoré by sa mohlo dotknúť 79 ľudí, priniesol Index. Vychádzal z informácie ústredia práce, ktoré Indexu napísalo, že evidujú nahlášku od zamestnávateľa, ktorý vykonáva „činnosti centrálnej banky“.

Túto činnosť na Slovensku vykonáva iba Národná banka Slovenska.

„Národná banka Slovenska začala proces reštrukturalizácie. Nie je to hromadné prepúšťanie. Týka sa úseku obozretného dohľadu a úseku regulácie a ochrany finančných spotrebiteľov k 1.3. 2020. Predpokladáme, že sa reštrukturalizácia dotkne približne desiatich zamestnancov,“ uviedla NBS v stanovisku, ktoré poskytla Denníku E.

Podľa poslednej správy o výsledku hospodárenia NBS ku koncu roka 2018 zamestnávala 1110 ľudí.

Zdieľať

SAD Zvolen sa v stredu nezúčastní na rokovaní s vedením Banskobystrického kraja. Členovia predstavenstva firmy to oznámili v liste predsedovi kraja Jánovi Lunterovi. (tasr)

Zdieľať

Philips zvažuje predaj divízie domácich spotrebičov, ktorá vyrába napríklad kávovary, vysávače alebo čističky vzduchu. Po oddelení divízií na výrobu osvetlenia a spotrebnej elektroniky sa sústreďuje najmä na zdravotnícke technológie.

Tržby Philipsu z predaja domácich spotrebičov vlani dosiahli 2,3 miliardy eur. K predaju divízie by mohlo dôjsť do polovice roka 2021.

„Táto divízia nie je strategicky vhodná pre našu budúcnosť ako lídra v oblasti zdravotníckych technológií,“ cituje Reuters šéfa Philipsu Fransa van Houtena.

Celkové tržby Philipsu vlani poskočili o 4 % na 19,5 miliardy eur.

Zdieľať

Ryanair varoval pred prepúšťaním pilotov a palubného personálu a zatváraním ďalších základní. Dôvodom hroziacich reštrikcií je opätovný odklad dodávok uzemnených lietadiel Boeing 737 Max. Letecká spoločnosť očakáva prvé kusy na jeseň.

Dopravca v internom dokumente uvádza, že prvé stroje 737 Max by mohol prevziať najskôr v septembri alebo októbri, píše Reuters.

Ryanair sa spoliehal na to, že ich bude mať k dispozícii v júni a zaradí ich do letového plánu na letnú sezónu.

Lietadlá 737 Max boli najpredávanejším modelom z flotily Boeingu. Regulátori po celom svete ich odstavili vlani v marci po dvoch tragických nehodách zapríčinených softvérovou chybou stroja.

Ryanair disponuje viac ako 450 lietadlami. Od Boeingu má objednaných 210 strojov 737 Max.

Boeing očakáva, že regulátori povolia návrat problematického lietadla do prevádzky zhruba v polovici roka.

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať