Denník N

Pepsi osladia aj pre slovenský trh cukrom, nahradí izoglukózu

Foto – TASR/AP
Foto – TASR/AP

Spoločnosť si od zmeny zloženia známeho nápoja na slovenskom trhu sľubuje nárast predaja, tvrdí, že sa cena nezmení.

Niekoľko rokov výrobcovia kolových nápojov vysvetľovali, prečo majú ich produkty pre slovenský a český trh iné zloženie ako pre iné krajiny. Reagovali tak na kritiku, že v mnohých krajinách sa Coca-Cola a Pepsi sladia cukrom, kým u nás do týchto nápojov pridávajú fruktózovo-gluktózový sirup, teda izoglukózu.

Roky tvrdili, že je to tak pre výrobné možnosti závodov, spotrebiteľské zvyklosti, ale aj pre cenu jednotlivých prísad.

Teraz prvý z výrobcov otočil. Pred pár dňami spoločnosť PepsiCo oznámila, že bude nápoj Pepsi pre český trh sladiť repným cukrom, nie izoglukózou, tak ako napríklad v Nemecku.

Dnes pre Denník N potvrdila, že bude takto postupovať aj na Slovensku. Nápoje s novým zložením by podľa firmy už mali byť na pultoch vybraných obchodných reťazcov u nás.

 Ako sa odlišujú

Izoglukóza

  • vyrába sa z geneticky neupravovanej kukurice, 
  • je to tekutá zmes hroznového cukru­ glukózy a ovocného cukru­ fruktózy

Sacharóza

  • vyrába sa z cukrovej repy alebo cukrovej trstiny
  • je to kryštalická látka sladkej chuti  

Hľadá stratené pozície?

Spoločnosť si od tejto zmeny okrem iného sľubuje aj nárast predaja nápoja Pepsi. „Prechod na Pepsi s cukrom nemá pre koncového spotrebiteľa vplyv na jej cenu,“ tvrdí spoločnosť.

Aj keď si podľa jej výskumov ľudia vyberajú kolové nápoje na základe chuti, každý druhý sa zároveň pozrie aj na etiketu. Na nej si takmer tri štvrtiny ľudí všímajú použité sladidlá.

PepsiCo verí, že chuťovú zmenu ľudia privítajú a ocenia. „Pre nás je to jedna z príležitostí na ďalší rast na domácom trhu kolových nápojov, kde sa nám už v posledných rokoch podarilo zvýšiť podiel na súčasných 13 percent, uviedol Josef Neumann, generálny riaditeľ PepsiCo ČR/SR a Pobaltie.

Len o niečo vyšší podiel sa spoločnosti podarilo dosiahnuť na českom trhu. Tam je to podľa Neumanna asi 15 percent.

Analytik obchodu Ľubomír Drahovský si myslí, že PepsiCo aj týmto krokom hľadá stratené pozície na trhu. „S argumentom, že pridáva do známeho nápoja skutočný cukor, chce ukázať, že ide o kvalitný nápoj,“ vraví Drahovský.

Verí tomu, že sa zmena zloženia do ceny nápoja Pepsi nemusí premietnuť, pretože je to základný nápoj tohto koncernu. No Drahovský sa domnieva, že  ak je výroba s cukrom o niečo drahšia, ako producenti zvykli v minulosti naznačovať, niekde si to koncern dohnať musí, takže môže mierne zvýšiť cenu iných svojich výrobkov.

Odvolávali sa na linky

Pepsi nebol jediným značkovým kolovým nápojom na našom trhu, ktorý obsahoval izoglukózu. Podobne ju do nápoja pridáva aj Coca-Cola, Kofola obsahuje podľa etikety cukor aj fruktózovo-glukózový sirup.

Výrobcovia v minulosti obhajovali pridávanie izoglukózy najmä tým, že sú ich linky u nás prispôsobené na výrobu nápoja s touto prísadou, kým niektoré iné závody sú stavané na výrobu nápoja s cukrom. „Používanie izoglukózy na Slovensku historicky súvisí s vybudovaním závodu na spracovanie kukurice za bývalého režimu na území Slovenska a následne s cukrovou reformou,“ pripomína Jarmila Halgašová z Potravinárskej komory Slovenska.

Momentálne však už ani Pepsi, ani Coca-Cola na Slovensku kolové nápoje nevyrába. Na Slovensku totiž ohlásila ukončenie výroby a dovoz Coca-Coly spoza hraníc.

Coca-Cola urobila opačný krok

V Česku pritom konkurent Pepsi Coca-Cola pred časom urobila opačný krok ako teraz PepsiCo. Pre urýchlenie procesu výroby a zlacnenie nápoja pozmenila aj zloženie nápoja a postup výroby v Česku.

Pred vyše rokom totiž začala pridávať do Coca-Coly izoglukózu namiesto cukru. Mnohých tamojších spotrebiteľov to pobúrilo, pretože aj keď je americká Coca-Cola tiež s izoglukózou, tú s prídavkom cukru mnohí považujú za bližšiu k tej pravej a kvalitnejšiu.

To, že rolu pri nahradení cukru izoglukózou v českom závode hrala cena, zástupcovia koncernu nepopreli. „Rozhodujúcim faktorom pre jej použitie je okrem technologického zjednodušenia výrobného procesu tiež regionálna dostupnosť použitého sladidla a jeho konkurencieschopná cena,“ citoval hovorcu Coca-Coly ČR Milana Luzuma portál idnes.cz.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Ekonomika

Teraz najčítanejšie