Denník N

Systém e-známok neposlal jedinú pokutu, v hre je aj generálny pardon

Koncom minulého roka predvádzal dnes už bývalý šéf Národnej diaľničnej spoločnosti Milan Gajdoš kúpu elektronickej známky. Za ním stojí vtedajší minister dopravy Ján Počiatek. Foto – TASR
Koncom minulého roka predvádzal dnes už bývalý šéf Národnej diaľničnej spoločnosti Milan Gajdoš kúpu elektronickej známky. Za ním stojí vtedajší minister dopravy Ján Počiatek. Foto – TASR

Stál 14 miliónov eur, ale nefunguje tak, ako má. Systém elektronických diaľničných známok denne zachytí tisíce adeptov na 300-eurové pokuty.

Pavol si kúpil ročnú elektronickú diaľničnú známku. Zaplatil za ňu 50 eur, no pri vpisovaní evidenčného čísla vozidla sa pomýlil. To je problém, pretože ak ho na diaľnici zachytia kamery, budú ho brať ako čierneho pasažiera a môže dostať 300-eurovú pokutu.

Požiadal preto prevádzkovateľa systému e-známok SkyToll, aby preklep v systéme napravil, pretože za jeho peniaze jazdí niekto iný, komu sa trafil do takzvanej ŠPZ-ky. No nepochodil, predajca e-známok ho upozornil, že podľa obchodných podmienok za chybné údaje nesie vinu šofér.

„Bol som nútený kúpiť si novú ročnú známku so správnou ŠPZ,“ reagoval nespokojný šofér. Ešte chvíľu dúfal, že nájde človeka so značkou, ktorej zaplatil známku, a vyrovnajú sa. Nakoniec sa dozvedel, že značka, akú omylom zadal, v policajnej databáze vôbec nefiguruje.

Maďarský predajca to dokáže

Ak sa šofér pomýli v zadávaní evidenčného čísla pri kúpe maďarskej elektronickej známky, môže ho opraviť. Maximálne ide o tri symboly, za každý jeden sa platí okolo 5 eur, podľa kurzu, píše sa v dokumente od maďarských úradov, ktoré poslali jednému z našich čitateľov.

U nás šoférom, ako je Pavol, hrozí, že ak si nekúpia novú známku na správnu značku, dostanú za jazdu po diaľnici pokutu. Niektorí však ani nemusia vedieť, že sa pomýlili.

Platí, že  kamery zachytávajú ŠPZ-ky každý deň a v noci ich spárujú s údajmi o platiacich šoféroch. Ak teda niekto jazdí desať dní po diaľniciach bez známky, môže teoreticky dostať pokutu každý deň, aj keď mu chýba jedna desaťdňová nálepka za 10 eur. Vyplýva to zo zverejnených informácií.

 E-známky

  • Od februára funguje systém elektronických diaľničných známok.
  • Sú desaťdňové, mesačné a ročné za 10, 14 a 50 eur.
  • Šofér si ich kúpi cez internet, mobil, na pumpe alebo v automate. Zadá svoje EČV a zaplatí.
  • Kamery robia záznamy značiek áut na diaľniciach. V noci ich spárujú s registrom značiek, za ktoré je zaplatená diaľničná známka. Doplatiť sa dá dodatočne, kým neprebehne spárovanie.
  • Systém dodal SkyToll, počas ôsmich rokov má na ňom zinkasovať asi 14 miliónov eur.

Aj na takéto prípady majú pritom naši južní susedia riešenie, ktoré je pre vodičov prijateľné: Ten, kto v poslednom čase dostal viac ako dve pokuty, môže požiadať, aby platil iba dve. Jedna maďarská pokuta pre bežné auto stojí necelých 90 eur, v tom je už 40-eurový poplatok za náklady spojené s jej uplatnením.

Pokuty nechodia

Pokuty za jazdu bez e-známok po spoplatnených úsekoch u nás mali začať dostávať čierni pasažieri do schránok od začiatku februára.

Len za jediný februárový deň pritom na diaľnici nachytali 7483 čiernych pasažierov. Keby ich denne bolo napríklad 5000, za február a marec mohli teoreticky do domácností doraziť pokuty v hodnote aj 90 miliónov eur.

Koľkí z nich by sa sťažovali, že o novom systéme nevedeli? Koľkí z nich si známku kúpili, no nevšimli si, že sa pomýlili? Koľkým niekto iný kúpil známku, no nevedeli, kedy sa presne končí jej platnosť? Rôznych sťažovateľov by mohlo byť veľa.

No kým štát nerozpošle pokuty, nie je jasné, či systém reálne funguje a ako na podobné prípady reaguje. Nevedno, či rozbeh pokút nebrzdia aj technické problémy s množstvom údajov.

„Národná diaľničná spoločnosť (NDS) nemá v kompetencii posielanie a vyberanie pokút,“ opakuje jej hovorkyňa Eva Žgravčáková pri otázke, kedy budú pokuty realitou.

V zákone sa pritom píše, že NDS má právo zabezpečovať dôkazy o čiernych pasažieroch pre okresné úrady, ktoré pokuty vyberajú. Okresné úrady píšu, že od diaľničiarov nemajú k pokutám žiadne podklady.

Odpustia im pokuty?

Politické riziko z vysokých pokút a technických či praktických problémov okolo fungovania nového systému môže byť za tým, že sa špekuluje aj o možnom odpúšťaní pokút.

SaS žiada vládnu koalíciu o generálny pardon pre ľudí, ktorí by mohli doplatiť na takto nastavený systém. Naznačuje, že niektorí šoféri, ktorí pri kúpe nálepky urobili preklep, si to nemuseli všimnúť a keďže pokuty nechodia, tak to ani nezistili a môžu ich dostať naraz veľa.

Opozícia navrhuje, aby kým sa systém rozbehne, dostali previnilci jednorazovú 50-eurovú pokutu.

Nové vedenie ministerstva dopravy otvorene hovorí o problémoch systému, ktorý nastavili jeho predchodcovia.  „Ministerstvo urýchlene hľadá také riešenie sfunkčnenia systému, ktoré bude spoľahlivé a spravodlivé, považuje to za jednu zo svojich manažérskych priorít. Nie je vylúčené, že súčasťou riešenia bude aj legislatívna úprava,“ píše hovorkyňa ministra Romana Brecelyho Karolína Ducká.

V krátkom čase by teda Brecely mal predstaviť návrh legislatívnych zmien, ktoré by nastavili lepší pomer medzi jazdou načierno a sankciou za ňu. Otázne je, aké budú ústupky a čo na ne povedia šoféri, ktorí si známku riadne zaplatili.

Zarobia aj ďalší?

Po zavedení nového systému, ktorý mal byť automatický, výnos z nálepiek oproti rovnakým obdobiam vzrástol. SkyToll naďalej inkasuje províziu 2,8 percenta z predaja nálepiek, predpokladá sa, že za osem rokov tak zinkasuje 14 miliónov eur.

SkyToll formálne zrejme chybu neurobil, iba dodal to, čo si štát objednal, a prevádzkuje nový systém. Na starosti nemá kontrolu čiernych pasažierov, to rieši NDS, ktorá si SkyToll vybrala v tendri.

Podľa prehľadu potenciálnych subdodávateľov sa chce SkyToll podeliť o peniaze s firmami ako Paywell, Tempest, Towercom či Kedros.

Pre šoférov znamená nový systém e-nálepiek aj výhody. Nálepku si môžu kúpiť aj cez telefón či cez internet.

Napríklad v Rakúsku sa chystajú zaviesť podobnú novinku v roku 2018. Nepozdáva sa im však myšlienka zavádzať drahý systém aj na všetky pumpy. Uvažujú o možnosti kúpy elektronických nálepiek cez mobil a internet.

Dnes na dennike.sk

Diaľničné známky

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie