Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

E-známku kúpite aj dvakrát, peniaze vrátiť nechcú. Kto za to môže?

Foto - Tasr
Foto – Tasr

Peniaze nevrátime, môžete si za to sami. Tak znie zjednodušene častá odpoveď ľuďom, ktorí sa sťažujú na systém elektronických diaľničných známok.

Firma SkyToll, ktorá systém štátu dodala a bude ho ešte asi osem rokov prevádzkovať, posiela takúto odpoveď aj ľuďom, ktorí si omylom kúpili dve diaľničné nálepky na to isté auto.

 E-známky

  • Od februára funguje systém elektronických diaľničných známok.
  • Sú desaťdňové, mesačné a ročné za 10, 14 a 50 eur.
  • Šofér si ich kúpi cez internet, mobil, na pumpe alebo v automate. Zadá svoje EČV a zaplatí.
  • Kamery Národnej diaľničnej spoločnosti robia záznamy značiek áut na diaľniciach. V noci ich spárujú s registrom značiek, za ktoré je zaplatená známka. Doplatiť sa dá dodatočne, kým neprebehne spárovanie.
  • Napriek tomu deň čo deň vraj zachytáva tisíc čiernych pasažierov. Na ilustráciu, napríklad v jeden februárový deň ich bolo vyše 7-tisíc.
  • Systém predaja známok dodal SkyToll, počas ôsmich rokov má na ňom zinkasovať asi 14 miliónov eur.

Môže sa to stať jednoducho. Motorista Matúš redakcii opísal, ako sa neskoordinoval so zamestnankyňou, a kým ona kúpila 50-eurovú ročnú nálepku cez počítač, on zaplatil za auto tej istej značky na pumpe.

Overili sme si to na webe eznamka.sk, nový systém totiž sprostredkuje informácie hocikomu o akejkoľvek značke, ktorú zadá. Keď sme zadali tú od Matúša, objavila sa informácia, že jeho auto môže po diaľnici jazdiť celý rok rovno aj dvojmo, má to tak zaplatené.

Na zmenu chyby je 15 minút

„Pri kupovaní druhej e-známky bol zákazník upozornený na to, že na vozidlo existuje platná ročná diaľničná známka, a bol vyzvaný na rozhodnutie, či chce naozaj známku zakúpiť,“ vysvetľuje SkyToll, prečo žiadosti o vrátenie peňazí za druhú známku na tú istú značku nevyhovel.

Navyše od momentu, keď druhú nálepku kúpil, uplynula dlhšia lehota, než umožňujú na opravu všeobecné obchodné podmienky, píše SkyToll. V nich sa píše, že len ten, kto si chybu uvedomí do 15 minút, môže údaje v databáze zmeniť. Inak je za ne zodpovedný šofér.

V inej situácii bol Robert, ktorý  sa pomýlil pri vypĺňaní kontaktnej e-mailovej adresy. Keďže mu vďaka chybe neprišlo potvrdenie, že má nálepku zaplatenú, kupoval ešte raz.

Podobne ako Matúšovi však ani Robertovi peniaze nevrátia, nastavenie systému to neumožňuje. Správca systému tvrdí, že ho tiež vraj pri druhej kúpe známky varoval, že už jednu má. Skúšali sme duplicitný nákup, systém upozorní na už kúpenú známku, no ak si šofér chce byť istý a nevie o tom, že si už nálepku kupoval, nemusí to stačiť.

Aj peniaze z predaja duplicitných známok putujú do Národnej diaľničnej spoločnosti. SkyToll si z nich sťahuje 2,8-percentnú províziu.

 

Takýchto a ďalších reklamácií má zrejme SkyToll veľa. Paradoxne zrejme aj od ľudí, ktorým systém, naopak, nálepku nedovolil kúpiť práve preto, že ju už mali, aj keď o tom nevedeli, pretože im ju kúpil omylom niekto iný. Stačilo urobiť preklep v evidenčnom čísle.

To bol aj prípad motoristky z Bratislavy, ktorá sa snažila známku pred pár týždňami kúpiť. Pumpár jej povedal, že na číslo, ktoré má jej auto, si už kúpil e-známku niekto iný. „Mne ju predať nemohol a povedal, že v systéme sa to nedá zmeniť,“ opísala svoju skúsenosť Denníku N.

Na to, že k omylu môže dôjsť, myslí napríklad systém elektronických nálepiek, ktorý funguje už roky v Maďarsku. Umožňuje napríklad zmeniť tri symboly v evidenčnom čísle za poplatok po 5 eur. Vodičom tiež umožní zaplatiť najviac dve pokuty, aj keď by ich dostali viac.

Systém e-známok u nás pritom umožní vyrubiť vysoké pokuty vodičom, ktorí známku nemajú, bez ohľadu na to, či ju nemajú naschvál, alebo omylom. Potom by mali dostať šancu presvedčiť okresný úrad, že sa stal omyl a nemali v úmysle jazdiť načierno. Za každý jeden deň jazdy načierno hrozí pokuta aj po 300 eur. Pritom systém hlási niekedy aj 7-tisíc čiernych pasažierov denne.

O tom, že zákony a systém sú nesprávne nastavené, a nielen preto, že nemyslia na ľudský faktor, svedčí aj to, že štát si od februára, odkedy systém naplno funguje, netrúfol alebo technicky nebol schopný posielať čiernym pasažierom pokuty.

Minister dopravy Roman Brecely (Sieť) preto sľubuje, že urýchlene nájde riešenie, ktoré bude pre všetkých spravodlivé. Ráta sa teda s tým, že neomilostí od pokút napríklad tých, čo vedome a bez dôvodu vyrazili na diaľnicu bez známky.

Bolo to už v podmienkach

Kde je spravodlivosť pre tých, ktorí chaos spôsobili? Spýtali sme sa, či už Národná diaľničná spoločnosť (NDS) za niečo pokutovala SkyToll, ktorý systém prevádzkuje. Odpovedi sa však vyhla.

Pochválila sa, že pri tendri definovala všetky potrebné funkcionality pre „korektné a efektívne fungovanie systému“.

SkyToll dal do systému presne to, čo si od neho NDS objednala. Do súťažných podmienok zadala napríklad aj to, že napraviť chybu pri kúpe e-známky je v zásade možné iba pre tých, ktorí preregistrovávajú auto alebo menia krajinu jeho registrácie.

„Nie je to technický problém. Ide o nastavenie pravidiel, ktoré definovali tendrové podmienky,“ tvrdí hovorca SkyTollu Anton Bódis.

Kto je za to zodpovedný?

Potrestá ministerstvo dopravy ľudí, ktorí chystali pre e-známky legislatívu a opísali, ako má systém elektronických známok fungovať? A koho, ak Ján Počiatek už nie je minister dopravy a vo funkcii už nie je ani vtedajší šéf NDS Milan Gajdoš?

Na ministerstve zatiaľ zisťujú, čo všetko treba napraviť. „Vyriešenie všetkých otázok súvisiacich s e-známkami je pre rezort dopravy i nové vedenie NDS manažérskou prioritou,“ povedala Brecelyho hovorkyňa Karolína Ducká. Debatuje sa aj o istej forme generálneho pardonu. Niečo také navrhuje opozičná SaS.

Ministerstvo dopravy sa podľa doterajších vyjadrení prikláňa aj na stranu diaľničiarov. Obhajuje ich tým, že pokuty za chýbajúce e-známky vôbec nemajú na starosti, to vraj okresné úrady.

Tým však chýbajú podklady od diaľničiarov, ktorí podľa zákona spolupracujú pri dôkaznom materiáli o čiernych pasažieroch. NDS má pritom na starosti kamery na cestách a hľadanie neplatičov. SkyToll len predáva známky, vedie evidenciu platiteľov a dáva ju NDS.

„Vyzývame ministerstvo dopravy, aby zverejnilo informáciu, či je systém automatickej kontroly diaľničných známok schopný generovať podklady o využívaní diaľničných úsekov a následne podklady pre pokuty, prípadne prečo systém nie je funkčný,“ odkázal Brecelymu Ondrej Matej z Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo.

Už má skúsenosti s nefunkčným mýtom

Nastolenie spravodlivého e-systému na diaľniciach, aj keď to ministerstvo zatiaľ nehovorí, môže znamenať okrem zmeny zákonov aj zmenu objednávky od SkyTollu. Podľa toho, o čo by išlo, mohol by si za to teoreticky pýtať aj peniaze navyše.

Brecely doposiaľ hovorí o zmenách v kontrole čiernych jazdcov, ktorú majú na starosti diaľničiari.

SkyToll nie je v takejto situácii po prvý raz. V roku 2010 spustila firma elektronické mýto. Keď sa na hraniciach vytvorili kolóny a kamionisti protestovali proti systému, ktorý účtoval takpovediac nadivoko, začali sa vychytávať chyby, ktoré vtedajší minister dopravy Ľubomír Vážny nazýval detskými.

Podmienky podnikania v mýte sa odvtedy viackrát zmenili.

Dnes na DennikE.sk

Zdieľať

Richard Sulík: Máme v programe rovnú daň a budeme sa zasadzovať za to, aby sme sa opäť k nej vrátili

Predseda SaS si myslí, že tento a budúci rok Slovensko určite nebude mať vyrovnaný rozpočet a minister financií Kamenický s tým nemôže nič urobiť.

Stručne z ďalších tém z rozhovoru s Richardom Sulíkom:

  • Zavedenie výdavkových limitov nie je dogma
  • Súhlasí so zvýšením platov vo verejnej správe, ale žiada personálny audit
  • Rovná daň je stále priorita SaS, na jej sadzbu nemá Sulík vyhranený názor
  • Minimálnu mzdu by nerušil a zaviedol by pravidlo, že bude mať výšku 50 percent priemernej
  • Súhlasí aj s myšlienkou minimálneho dôchodku, len by ho konštruoval inak, ako navrhuje SNS
  • Miesto obedov zadarmo by Sulík dal daňové bonusy rodičom
  • Miesto vlakov zadarmo by SaS navrhla veľké zľavy a rovnaké pravidlá pre autobusy
  • Čítajte celý rozhovor s Richardom Sulíkom.
Foto N - Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Minúta po minúte

Zdieľať

Brusel dovolil E.ON-u ovládnuť VSE. Chýba ale súhlas štátu

Nemecký koncern E.ON bude s prevzatím Východoslovenskej energetiky čakať na novú vládu. E.ON síce získal súhlas Európskej komisie, ale potrebuje ešte aj dohodu so štátom. Kabinet Smeru si chce na akcie VSE uplatniť predkupné právo.

Súhlas Európskej komisie sa týka nielen Východoslovenskej energetiky (VSE), ale aj mnohých iných európskych firiem, ktoré si medzi sebou vymieňajú nadnárodné nemecké koncerny E.ON a RWE.

V prípade Slovenska to má mať jeden významný efekt: E.ON, ktorý už vlastní Západoslovenskú energetiku (ZSE), prevezme aj VSE.

Posilnil by si tak postavenie v obchode s energiami a zdvojnásobil by územie, na ktorom zabezpečuje distribúciu elektriny ku koncovým zákazníkom.

Aký to má háčik:

O VSE prejavil záujem aj minister hospodárstva Peter Žiga, ktorý by ho chcel včleniť do portfólia štátneho obchodníka s plynom SPP.

Tento fakt je už niekoľko mesiacov známy. Nové je podľa informácií Denníka E to, že Žiga nemá ambíciu svoj plán uskutočniť za tejto vlády, keďže mu na to zostáva primálo času. Zároveň však nedal súhlas, aby E.ON mohol ovládnuť VSE.

Nemci tak nemôžu svoj výmenný obchod na Slovensku dokončiť.

Bude sa teda čakať, kto získa výkonnú moc po najbližších parlamentných voľbách a či bude mať aj on záujem ovládnuť VSE tak, ako to plánuje Smer-SD.

Zdieľať

Úrad pre dohľad nedovolil poslancom nahliadnuť, ako komisia vyberala firmy, ktoré dostali licencie na záchranky. „Konanie predsedu Haška je neospravedlniteľné. Najprv odmietol zbaviť jednotlivých členov komisie mlčanlivosti, teraz zabránil poslancom súťaž skontrolovať,“ povedala poslankyňa SaS Jana Cigániková. 

„Ako má občan veriť takémuto úradu, ktorý má navyše dohliadať nad jeho zdravotnou starostlivosťou?“ dodala s tým, že žiada ministerku Kalavskú, aby navrhla odvolanie Tomáša Haška.

Viac o téme čítajte tu.

Zdieľať

Jozef Mihál zo Spolu hovorí, že koalícia pri dôchodkoch nerešpektuje vlastnú zmenu ústavy. Pri výpočte veku pri ženách by niektoré prišli o štyri mesačné dôchodky, upozorňuje.

Celé vyjadrenie bez úprav:

Strany vládnej koalície pripravili zákon o stanovení dôchodkového veku, ktorý je protiústavný a poškodzuje práva veľkej skupiny občanov. Po “obedoch zadarmo” podľa neho vládna väčšina opäť dokázala, že nie je schopná riadne spravovať štát.

Zákon o stanovení dôchodkového veku zavádza tabuľku, v ktorej je určený dôchodkový vek pre jednotlivé vekové ročníky a osobitne pre mužov a ženy podľa počtu vychovaných detí. Lenže vládna koalícia nerešpektuje zmenu ústavy, ktorú sama navrhla a nedávno pretlačila v parlamente.

Podľa prijatej ústavnej zmeny má mať žena, ktorá vychovala tri a viac detí, dôchodkový vek o 18 mesiacov nižší. Príklad: muž, ročník narodenia 1960, má podľa tabuľky dôchodkový vek 63 rokov. V zmysle ústavy žena, ktorá vychovala tri deti, má mať dôchodkový 61 rokov a 6 mesiacov. V tabuľke, ktorú navrhla vládna koalícia, má dôchodkový vek 61 rokov a 10 mesiacov. Chcú ju obrať o 4 mesačné dôchodky.

Poslanci SPOLU nesúhlasili so zmenou ústavy. “Navyše, drastické a časté zásahy do dôchodkového systému škodia súčasným aj budúcim dôchodcom. Avšak, ústavu je potrebné dodržiavať,” dodal J. Mihál.

Zdieľať

Nemecký ZEW indikátor ekonomického sentimentu v septembri oproti augustu výrazne vzrástol o 21,6 bodu (na -22,5 bodu). Vrátil sa tak na svoju júnovú úroveň, no je už takmer tri roky výrazne pod úrovňou dlhodobého priemeru (21,5 bodu).

Hodnotenie súčasnej ekonomickej situácie kleslo (o 6,4 bodu na -19,9 bodu), čo je najnižšia úroveň od mája 2010, upozornila Národná banka Slovenska.

„Nárast indikátora neznamená, že je vývoj nemeckej ekonomiky na nasledujúcich 6 mesiacov jednoznačný – výhľad ekonomiky je naďalej podľa úrovne indikátora negatívny,“ uviedla NBS.

Nenaplnili sa však očakávania finančných expertov o zintenzívnení obchodného konfliktu medzi USA a Čínou a pretrváva nádej, že sa bude dať vyhnúť brexitu bez dohody.

Aj napriek zlepšeniu je v treťom štvrťroku priemerná hodnota ZEW výrazne pod úrovňou predchádzajúceho kvartálu. Indikuje tak riziko možného poklesu ekonomiky aj v treťom štvrťroku.

Zdieľať

Sme rodina tvrdí, že „nespravodlivý výpočet“ odchodu do dôchodku sa týka 111-tisíc žien. Petra Krištúfková oznámila, že podali pozmeňovací návrh, ktorý problém odstráni.

Od 1. júla začal platiť ústavný zákon, ktorý rieši dôchodkový strop. Dôchodkový vek na Slovensku sa ústavne zastropoval na 64 rokov. Ženy zároveň pôjdu do dôchodku skôr za výchovu dieťaťa.

Krištúfková však upozornila, že súčasná právna úprava neakceptuje ústavný zákon a približne 111-tisíc žien je v tejto súvislosti diskriminovaných. Ženám narodeným v rokoch 1958, 1959 a 1960 sa podľa nej neodpočítava za každé dieťa šesť mesiacov.

Ani pozmeňovací návrh predložený na parlamentnom sociálnom výbore poslancom Ľubomírom Vážnym, ktorého súčasťou bola tabuľka, fixne definujúca vek odchodu do dôchodku, podľa jej slov nevyriešila spôsobenú nespravodlivosť voči tejto skupine žien.

„Nie je jasné, podľa akého kľúča bola táto tabuľka vyhotovená, keď ústavný zákon jasne hovorí: odpočet na každé vychované dieťa je 6 mesiacov,“ podotkla Krištúfková.

Zároveň skonštatovala, že hnutie Sme rodina predkladá do parlamentu pozmeňujúci návrh, „ktorého súčasťou je nová fixná tabuľka, ktorá spravodlivo odpočítava šesť mesiacov za každé vychované dieťa“. (tasr)

Zdieľať

Prvý dodávateľ elektriny oznámil výrazné zvýšenie cien

Domácnostiam na budúci rok výrazne stúpne cena elektriny. Predajca Magna Energia zvýši cenu silovej elektriny o takmer 24 %, schválil mu to regulačný úrad. Celková cena, ktorá zahŕňa aj iné poplatky, stúpne zhruba o 10 %.

Ceny elektriny budú zvyšovať aj ďalší predajcovia vrátane veľkých firiem, ako sú ZSE, VSE a SSE. Dôvodom je výrazný nárast ceny takzvanej silovej elektriny, ktorú obchodníci nakupujú na burze.

Širší pohľad: V prvom polroku 2019 bola priemerná cena na Pražskej energetickej burze 52 eur, rok predtým 40 eur. Pri výpočte cien na ďalší rok sa vychádza práve z vývoja medzi týmito dvomi obdobiami.

Nárast ceny je v súlade s očakávaniami. Ceny na burze totiž postupne rastú už od roku 2016. Dôvodom je najmä rast cien emisných povoleniek, ktoré si musia kupovať výrobcovia elektriny, takže im zvyšujú náklady.

Magna Energia podľa svojho vyjadrenia zvýši ceny pre všetkých odberateľov zo 48 na 60 eur za MWh.
Väčší zákazníci, medzi ktorými sú najmä firmy, sa zvyšovania cien až tak báť nemusia. Ceny sa im totiž menia na základe trhového princípu, neurčuje ich regulačný úrad.

Kedy padne rozhodnutie: O celkovej cene pre domácnosti a ďalších menších odberateľov bude rozhodovať Úrad pre reguláciu sieťových odvetví na konci roka. Celková cena obsahuje aj iné poplatky, ktoré pokrývajú najmä distribúciu a prenos elektriny a dotácie pre uhoľné bane a obnoviteľné zdroje. Niektoré z nich sa môžu aj znižovať.

Celková regulovaná cena na budúci rok sa podľa odhadov zvýši približne o 10 percent.

Zdieľať

Danko zopakoval, že cigarety a alkohol sa s podporou SNS zdražovať nebudú. Od ministra financií Kamenického skôr očakáva, že bude riešiť platový nepomer úradníkov vo vysokých funkciách – napríklad že úradníci v NBS zarábajú viac ako predseda parlamentu či vlády.

Zdieľať

Koaličná rada, na ktorej by sa mal zúčastniť aj minister financií kvôli štátnemu rozpočtu, by podľa Danka mohla byť vo štvrtok alebo v piatok. „Verím, že to pragmaticky uzavrieme tak, aby budúci štátny rozpočet zbehol v Národnej rade bez problémov,“ uviedol šéf SNS.

Zdieľať

EK povolila Nemcom veľkú energetickú rošádu. Musia však predať aktíva v Česku aj Maďarsku

E.ON môže prevziať časť majetku konkurenčnej firmy innogy, rozhodla Európska komisia. Podmienkou je, že splní viaceré podmienky, ku ktorým patrí predaj aktív v Nemecku, Česku a Maďarsku. Na Slovensku transakcia dostala zelenú.

Komisia pristúpila na návrh, ktorý jej predložil samotný E.ON.

„Záväzky, ktoré E.ON ponúkol, zabezpečia, že fúzia nebude viesť k menšiemu výberu a vyšším cenám na trhoch, kde tieto firmy pôsobia,“ cituje Reuters európsku komisárku pre hospodársku súťaž Margrethe Vestagerovú.

Čo musia predať:

  • väčšinu teplárenského biznisu E.ON v Nemecku, upustí od prevádzky 34 elektrických nabíjacích staníc na diaľničných ťahoch;
  • časť maloobchodného elektrárenského portfólia E.ON na maďarskom trhu;
  • plynárenské a elektrárenské aktivity innogy v Česku.

E.ON kupuje majetok innogy v rámci zložitej dohody s materskou energetikou RWE. Plynom a elektrinou bude po novom zásobovať okolo 50 miliónov zákazníkov po celej Európe.

Ako si podelia aktivity:

  • E.ON bude pôsobiť prevažne v distribúcii a maloobchodnom predaji elektriny a plynu.
  • RWE sa sústredí na veľkoobchod s elektrinou, chce byť silným hráčom na trhu obnoviteľných zdrojov energie.

RWE už skôr získala od EK povolenie na prevzatie výroby elektriny z obnoviteľných zdrojov a jadra od E.ON, čo je tiež súčasťou celej transakcie.

Čo s tým má SPP:

O firmy RWE na Slovensku, v Česku a Maďarsku prejavil záujem stratový Slovenský plynárenský priemysel (SPP) pod kontrolou štátu.

Na Slovensku RWE ovláda distribútora elektriny Východoslovenskú energetiku (VSE), E.ON zasa Západoslovenskú energetiku. Majú v nich 49 percent akcií a manažérsku kontrolu. Pod VSE patrí ešte obchodník s plynom innogy Slovensko.

SPP by vyhovovalo, keby Brusel nariadil dvom nemeckým koncernom predať aj slovenské aktíva niekomu tretiemu. Takto rozhodol v prípade českého a maďarského biznisu.

O slovenské dcérske firmy RWE by sa potom mohol uchádzať SPP. Európska komisia však E.ON-u dovolila, aby prevzal všetky slovenské aktíva RWE.

Nový investor českej časti innogy bude známy v budúcom roku, cituje ČTK hovorcu innogy ČR Martina Chalupského.

Kritické reakcie

Kritici verdiktu Európskej komisie sa obávajú, že E.ON bude mať napriek predaju viacerých aktív príliš silnú pozíciu na niektorých trhoch, čo môže viesť k rastu koncových cien energií.

Podmienky EK boli príliš mierne, mieni Udo Sieverding zo spotrebiteľskej centrály v najľudnatejšej spolkovej krajine Severné Porýnie-Vestfálsko.

E.ON sa totiž nemusí vzdať napríklad podielov v mestských firmách alebo v regionálnych predajcoch elektriny.

„Konkurencia a inovácie pôjdu bokom,“ tvrdí predajca ekologického plynu a elektriny Lichtblick. Verdikt komisie podľa tejto firmy povedie k zásadným zmenám na nemeckom energetickom trhu.

Foto - TASR/AP
Foto – TASR/AP