Denník N

Prevádzkovateľ Carrefouru pýtal peniaze za poškodenie dobrej povesti, súd ich zadlženej firme nepriznal

Foto - TASR
Foto – TASR

Spoločnosť Retail Value Stores sa domáhala finančného odškodnenia za článok, ktorý bol zverejnený na webe. Okresný súd v Žiline jej žalobu zamietol.

Meškal s výplatou faktúr dodávateľom za tovar, neplatil pokuty štátu ani poistné Sociálnej poisťovni, napriek tomu sa prevádzkovateľ predajní Carrefour domáhal náhrady škody za poškodenie dobrého mena. Spoločnosť Retail Value Stores ju vyčíslila na 20-tisíc eur.

Okresný súd v Žiline jej ju však tento týždeň nepriznal, Denníku N to potvrdil hovorca Krajského súdu v Žiline Jozef Michňa. „Okresný súd v Žiline vyhlásil rozsudok, ktorým zamietol žalobu navrhovateľa, ktorý sa domáhal zaplatenia primeraného zadosťučinenia vo výške 20 000 eur,“ spresnil.

Rozhodnutie ešte nie je konečné, dá sa proti nemu odvolať na krajský súd.

Hovorili o zásahu do povesti

Peniaze žiadala spoločnosť Retail Value Stores od firmy Azet SK, a. s., do ktorej portfólia patrí portál Aktuality.sk, a tiež od analytika obchodu Ľubomíra Drahovského. Žalobu podala v lete minulého roka.

Odškodnenia sa domáhala za článok, ktorý vlani v júli portál zverejnil a v ktorom opisoval problémy v predajniach Carrefour. V ňom citoval aj slová analytika.  

Podľa jeho advokáta Martina Dolníka právny zástupca spoločnosti Retail Value Stores tvrdil, že analytik aj portál poškodili firmu informáciou, že jej zanikla zmluva o franchisingu na prevádzkovanie značky Carrefour na Slovensku. Prevádzkovateľ Carrefouru u nás tvrdil, že táto informácia zasiahla do dobrej povesti firmy.

To však žalovaní spochybnili, podľa Dolníka totiž už v tom čase, keďže mali predajne Carrefour vážne problémy, chýbala firme Retail Value Stores dobrá povesť. „Existujú aj rozhodnutia súdov, že o dobrej povesti sa nedá hovoriť v prípade, ak si firma neplní svoje záväzky riadne a včas, čo sa aj preukázalo, táto firma má nesplnené záväzky v státisícoch eur,“ vraví Dolník.

Doplnil, že takýto výrok nie je oprávnený zasiahnuť do povesti, pretože jeho intenzita je na prípadnú ujmu mizivá. V napadnutom výroku, za ktorý prevádzkovateľ Carrefouru pýtal odškodnenie, nič očierňujúce ani hanlivé nevideli.

Opravu nežiadali

Spoločnosť Retail Value Stores pritom nežiadala za článok či výrok ospravedlnenie ani zverejnenie opravy, ako obvykle ten, kto sa cíti byť poškodený textom, zvykne žiadať. Súdnou cestou sa len snažila dostať k náhrade nemajetkovej ujmy, ktorú firma vyčíslila na 20-tisíc eur.

Sudca podľa advokáta Dolníka uznal, že intenzita zásahu nebola taká vysoká, aby za ňu súd priznal akúkoľvek nemajetkovú umu. Aj preto sa rozhodol odškodnenie nepriznať. Na písomné rozhodnutie ešte obe strany čakajú.

Ak sa Retail Value Stores neodvolá alebo ak krajský súd v prípade odvolania rozhodnutie okresného súdu potvrdí, mala by firma Retail Value Stores uhradiť aj súdne trovy. Tie ešte nie sú vyčíslené, ale budú v stovkách, maximálne niekoľkých tisíckach eur.

Ich dlhy ešte vyčísľujú

V čase, keď spoločnosť Retail Value Stores podala túto žalobu, ktorou sa snažila ochrániť svoje dobré meno, už mala vážne finančné problémy. Z jej obchodov dodávatelia sťahovali tovar, pretože im spoločnosť načas a riadne neplatila.

Začiatkom tohto roka podala návrh na reštrukturalizáciu. Jej začatie bratislavský súd v marci povolil a veritelia firmy si môžu do konca apríla uplatniť svoje pohľadávky.

Ich presná výška zatiaľ nie je známa. Slovenská poľnohospodárska a potravinárska komora tento týždeň zverejnila, že za 22 dodávateľov potravín presiahla 930-tisíc eur. To sú však len pohľadávky od členov komory a troch firiem, ktoré v komore nie sú.

Viac ako milión eur vyrubil štát spoločnosti Retail Value Stores na pokutách za porušenie zákona o neprimeraných podmienkach. Dlh voči Sociálnej poisťovni sa vyšplhal podľa jej webu k 11. aprílu na takmer 233-tisíc eur.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Problémy Carrefouru

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie