Denník N

V Prešove nevedia za 4 roky postaviť 4-kilometrový obchvat, zápchy sú tam ako v Bratislave

Foto - Tasr
Foto – Tasr

Superlacná firma odišla zo stavby, štátu sa predĺžil superrýchly náhradný tender, pôvodná firma rieši dlhy podľa vzoru Váhostav a mesto Prešov vyhlásilo mimoriadnu situáciu.

Odviezť ráno deti do školy a nestratiť pritom v zápchach skoro hodinu? Už dávno to nie je len bratislavský problém, podobná situácia je už aj v takmer stotisícovom Prešove.

Mesto oficiálne priznáva, že mestská doprava niekedy mešká aj sto minút. Čitateľ z Prešova, Ján, zasa rozpráva o tom, ako mu 10-kilometrový úsek prešovskými cestami k výpadovke na Košice trvalo prejsť 50 minút. Vysvetľuje, že najhoršie to býva v pondelok. „Vtedy pustia kamióny z Poľska a doprava v Prešove kolabuje. To je jedno z akého smeru,“ opisuje Prešovčan.

Šanca, žeby sa to tento rok zmenilo, je nízka hoci v Prešove stavajú miniatúrny obchvat už od roku 2012.

Cesta je rozkopaná a nestavia sa

Slovenská správa ciest na štvorkilometrovú cestu nachystala 32 miliónov eur s DPH. Najviac mal pomôcť nadjazd, ktorý by triedil tranzitujúcich od návštevníkov mesta.

Združenie okolo firmy Hant malo byť podľa pôvodných plánov cestárov so stavbou hotové už v lete minulého roka, no je už takmer isté, že napokon sa nepodarí dosiahnuť ani rýchlosť stavby jeden kilometer za jeden rok.

Pre porovnanie, desať kilometrov cesty Pstruša – Kriváň v regióne Zvolena, ktorá ma vyššie parametre ako prešovský miniobchvat, postavil štát za dva roky.

Miniobchvat Prešova

  • Konzorcium firmy Hant BA DS a španielskej Anik podpísali zmluvu na menší obchvat Prešova v máji roku 2012.
  • Ide o stavbu nového cestného úseku v dĺžke 2,192 km, rekonštrukciu existujúcich ciest v dĺžke 1,6 km a úpravu a výstavbu 8 mostov a 3 križovatiek na juhozápadnom okraji Prešova.
  • Víťaz vzišiel z tendra, do ktorého sa hlásilo 9 záujemcov.
  • Konzorcium vedené Hantom bolo s cenou 26,7 milióna eur bez DPH najlacnejšie.
  • Slovenská správa ciest, pod ktorú spadajú cesty prvej triedy, podľa odhadov v tendri očakávala, že práce môžu vyjsť aj na vyše 47 miliónov eur bez DPH.

Prešovčanov stojacich v zápche neupokojuje ani pohľad na stavbárov, ktorí by už mali finišovať s robotou na obchvate. Od marca minulého roku totiž na stavbe nikto nie je.

Štát z toho vinil Hant. Firmu podozrieval, že má problémy s platením dodávateľom a nedá sa na ňu spoľahnúť.

Koncom minulého roka preto Hant zo stavby vyprevadili a pridali symbolickú pokutu 10-tisíc eur.

Nový tender vyhral podľa kuloárnych informácií Doprastav, no aj tak sa nič nedeje.

Prečo sa ešte nestavia

Cestári chceli mať pred podpisom zmluvy s víťazom novej súťaže istotu, že v tendri neporušili zákon a vyžiadali si preto stanovisko Úradu pre verejné obstarávanie. Doprastav totiž vybrali v superrýchlom a neverejnom tendri, v ktorom napriamo oslovili niekoľko firiem.

Kontrolný úrad má na rozhodnutie 90 dní, čo znamená, žeby mal odpovedať najneskôr do polovice júna.

Čas je dôležitý. Stavebná sezóna sa práve rozbehla, každý jeden jej mesiac môže  pomôcť. Hant pritom na stavbe urobil len polovicu plánovaných prác. Minister dopravy Roman Brecely sľubuje, že o pár týždňov sa zmluva podpíše a stavba potom potrvá desať mesiacov, píše TASR.

S ďalšími sľubmi je opatrné aj ministerstvo dopravy. Už nehovorí žiaden termín dostavby, len opakuje, čo je známe – pred podpisom novej zmluvy sa čaká na verdikt Úradu pre verejné obstarávanie.

Mimoriadka aj na papieri

V Prešove medzitým platí mimoriadny stav. Mesto ho vyhlásilo koncom minulého roka s vysvetlením, že situácia je taká vážna, že môže spôsobovať problémy sanitkám dostať sa včas k pacientom, či hasičom a policajtom k ich zásahom.

To riziko naozaj existuje, no príčina vyhlásenia úradného mimoriadneho stavu, je zrejme prozaickejšia. Ak chcel štát urýchliť tender, potreboval od mesta takýto papier. Štátny tajomník ministerstva dopravy Viktor Stromček sa za jeho vystavenie mohol prihovoriť, keď v čase pred prípravou tendra navštívil prešovskú primátorku Andreu Turčanovú.

Prečo si cestári až teraz overujú, či rýchlym tendrom neporušujú zákon? pýta sa šéf Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo a dlhoročný prešovský krajský predseda SDKÚ Ondrej Matej. A odpovedá si, že štát má zrejme problém získať eurofondy na dostavbu projektu, ktorý už raz skončil fiaskom.

Podľa vzoru Váhostav

Náhly dopyt na Úrad pre verejné obstarávanie mohla spôsobiť aj vidina súdu s firmou Hant. „V súvislosti s neplatným odstúpením od zmluvy sme podali žalobu na Slovenskú správu ciest,“ tvrdí firma Hant, ktorá sa začiatkom roka premenovala na Dopravné stavby.

Čo sa bude diať na súde, si môže štát predstaviť už z terajších vyhlásení firmy. Podnik tvrdí, že za meškanie stavby nemôže, že o pokute 10-tisíc eur nič nevie, že im štátni cestári hádzali polená pod nohy a vôbec nespolupracovali, keď sa napríklad ukázalo, že nesedí statika. Na konci im vraj správa ciest jednoducho prestala platiť. Tvrdí, že ani zápchy nesúvisia s obchvatom ale s dostavaním inej infraštruktúry.

Pre štát to bude nepríjemné počúvať zvlášť v situácii, ak by Hant (po novom Dopravné stavby) po sebe nechal dlhy u dodávateľov. Taký scenár je veľmi pravdepodobný. Trnavský okresný súd nedávno zastavil konkurzné konanie začaté v Dopravných stavbách, pretože podnik sa rozhodol naštartovať súdnu reštrukturalizáciu. Teda akcionári by ostali akcionármi, akurát časť dlhov by sa odpísala a časť dočasne zmrazila. Rovnako ako pri Váhostave, no bez pomoci štátu.

Prešov – mesto obchvatov

Hoci Prešov je zapchatý a štát nevie postaviť ani štvorkilometrový miniobchvat, plány už rátajú s novými veľkorysími projektami. Úsek zvaný Prešov, západ – Prešov, juh je súčasťou hlavného ťahu D1 a doba jeho stavby sa odhaduje na 4 roky.

Diaľničiari by mohli zákazku v predpokladanej hodnote 369,5 milióna eur odklepnúť v najbližších dňoch.
Úrad pre verejné obstarávanie v apríli rozsekol námietky záujemcov o zmluvu na obchvat, no jeho rozhodnutie ešte nie je zverejnené.

Povolebné debaty navyše ukazujú, že mesto Prešov môže byť multiobchvatové. Strana Sieť a jej minister Brecely vážne plánujú stavať aj takzvaný severný obchvat. Ten je súčasťou cesty R4, od Prešov na poľské hranice.

„Prešov by tak bolo jediné krajské mesto, ktoré by malo obchvat z jednej aj z druhej strany. A to by bol absolútny luxus,“ myslí si bývalý investičný šéf Národnej diaľničnej spoločnosti Juraj Čermák.

Podľa poslanca prešovského zastupiteľstva Richarda Drutarovského je to práve severný obchvat, ktorý Prešov potrebuje, najväčší problém Prešova je totiž prejazd na trase Poprad – Vranov nad Topľou.

Nezávislosť médií na Slovensku nebola od roku 1989 nikdy vo väčšom ohrození, ako je teraz. Ak nás chcete podporiť nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom. Vopred ďakujeme🤞

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie