Denník N

5 absurdít Počiatkovho systému diaľničných e-známok a automatických pokút

Najväčšou výhodou elektronických diaľničných nálepiek malo byť to, že ich šoféri nemusia nalepovať a odlepovať zo skla. Takto systém uvádzal do testovacej prevádzky v decembri minulého roku dnes už exminister dopravy Ján Počiatek. Foto - Tasr
Najväčšou výhodou elektronických diaľničných nálepiek malo byť to, že ich šoféri nemusia nalepovať a odlepovať zo skla. Takto systém uvádzal do testovacej prevádzky v decembri minulého roku dnes už exminister dopravy Ján Počiatek. Foto – Tasr

Vychrlí záplavu 300-eurových pokút a možno aj neprávom. Pozrite si zoznam anomálií v systéme elektronických diaľničných známok, ktorý za vyše 14 miliónov eur obstarali za Jána Počiatka.

Za desaťdňovú nálepku hrozila aj trojtisícová pokuta

Keby štát pokračoval v tom, ako pripravil Ján Počiatek nový systém elektronických diaľničných známok, vyzeralo by to takto:

Ten, koho kamery nachytajú na diaľnici bez diaľničnej nálepky, dostane automaticky do schránky 300-eurovú pokutu. Obria pokuta dorazí za každý jeden deň jazdy načierno.

Mohla by tak pre niektorých narásť do výšky niekoľko tisíc eur a pritom by stačilo kúpiť si trebárs desaťdňovú nálepku za 10 eur.

Zvyšok chaosu je spôsobený tým, ako sa nálepky kupujú a kontrolujú: na pumpe, cez internet alebo v mobile šofér naťuká evidenčné číslo auta, pre ktoré chce známku, a zaplatí. Systém ho zaregistruje v databáze platiacich. Keď auto vyrazí na cestu, kamera ho nasníma a večer sa porovnajú údaje z kamier s údajmi z databázy. Kde sa nespárujú, nasleduje pokuta.

Takto to malo fungovať od februára. Politici si chybu v nastavení uvedomili, preto zatiaľ žiadna pokuta neodišla.

Nový minister dopravy Roman Brecely oznámil, že v lete ich posielať začne. Dovtedy chce zmeniť zákon tak, aby pokuty boli vo výške 150 eur, prípadne 100 eur pre toho, kto zaplatí sankciu do 15 dní. Viac ako jedna pokuta za mesiac sa posielať nebude.

Pritom ročná nálepka stojí 50 eur.

A čo tí, ktorí jazdili načierno vo februári, v marci či apríli? Dostanú jednorazový trest: 150 eur. Novinky, ktoré chystá Brecely, majú byť totiž retroaktívne.

Takíto šoféri môžu byť zvýhodnení oproti tým, ktorí v druhej časti roka vbehnú na diaľnicu načierno rovno dvakrát za dva mesiace. Uvažuje sa o tom, že druhá pokuta by sa odpustila tomu, kto si následne kúpi ročnú známku.

Nemysleli na zahraničných šoférov

Za Počiatka nikto nemyslel ani na to, že u nás jazdia aj zahraniční šoféri. Systém preto nie je nastavený tak, aby aj im poslal do schránky fotku auta a pribalil pokutu. Napríklad Maďari, ktorí majú systém elektronickej nálepky dávnejšie, bez problémov na Slovensko pokuty posielajú už približne rok.

Docieliť, aby aj zahraniční šoféri museli platiť za jazdu po našich diaľniciach, plánuje štát až v „ďalšom kroku“. Vymáhaniu pokút bránia medzištátne právne bariéry.

Tým, že sa na to nemyslelo skôr, príde štát o veľa peňazí: 150-tisíc čiernych pasažierov, ktorých zatiaľ systém u nás zachytil, pochádzalo zo zahraničia, menšina, čiže 100-tisíc áut, bola zo Slovenska.

Keby sa týmto všetkým poslali pokuty podľa pôvodne nastaveného systému, išlo by o 20 miliónov eur.

Plne funkčný systém je funkčný, len ak kamery nezlyhajú

„Systém je plne funkčný,“ hovorí Brecely o tom, čo sa podarilo počas niekoľkých týždňov zistiť o známkovom IT, ktorý zdedil po exministrovi Počiatkovi.

V číslach znamená „plne funkčný“, že systém funguje správne na 95 až 97 percent, priznáva Brecely. Čo presne sa tým myslí, zatiaľ nie je jasné.

Hovorí sa o tom, že kamery majú v praxi problém rozlíšiť platcu od neplatiča, ak má napríklad auto zašpinené evidenčné číslo. O tom, že takýto problém existuje, povedal Denníku N aktuálny šéf Národnej diaľničnej spoločnosti Róbert Auxt.

Nálepku môžete kúpiť inému šoférovi, ale opraviť sa to nedá

Ak šofér pri kúpe známky urobí preklep v evidenčnom čísle auta, kúpi známku niekomu inému. Lepší prípad je, ak na to sám príde, napríklad si všimne chybu v e-maile, ktorý mu potvrdí platbu. Zmeniť sa to nedá, tak je to nastavené. Zostáva kúpiť si novú známku, tentoraz na správne auto. Inak príde pokuta.

Šofér sa môže pokúsiť nájsť dotyčného, ktorému známku kúpil, a nejako sa dohodnúť s ním.

Aj ten, komu nálepka zdarma spadla z neba, môže mať problém. Ak napríklad neodsleduje, kedy sa končí platnosť známky. Tomu, kto ju kúpil, príde sms upozornenie pred uplynutím tejto lehoty.

Ak si chce šofér kúpiť pre istotu ešte druhú známku, systém ho k tomu často nepustí. Tak sa to stalo napríklad motoristke z Bratislavy.

Pritom v praxi vzniká aj opačný problém: šéf kúpi známku na pumpe a zamestnankyňa na to isté auto zasa cez internet. Peniaze vrátiť nechcú.

Jediná šanca, ako preklep opraviť, prichádza, ak o ňu požiadate do 15-tich minút.

Ministerstvo dopravy sľubuje, že aj toto zmení a v systéme sa budú môcť opravovať takéto preklepy ľahšie. Kedy a ako, nevedno.

Žiadnu z noviniek, ktoré ohlasuje Brecely, zatiaľ verejnosť nevidela na papieri. Tento týždeň ich chce poslať na verejné pripomienkovanie, malo by ísť o riešenie najpálčivejších problémov, ako je výška pokút.

Až prax pritom odhalí napríklad prípadné chyby pri pokutách za chýbajúcu známku pre autá zdravotne ťažko postihnutých.

Technické zmeny treba riešiť v nastaveniach s dodávateľom IT systému.

Milióny pre SkyToll odídu tak či tak

Kým bude Brecely dolaďovať to, čo nefunguje, známa spoločnosť SkyToll bude inkasovať peniaze od daňových poplatníkov. Je víťazom tendra na dodanie časti problematického systému.

SkyToll známky predáva, nahadzuje údaje o predplatených „ešpézetkách“ do registra a vyberá platby za známky. Z nich si 2,8 percenta strháva za svoje služby.

Zodpovednosť má minimálnu. Ani nastavenia v samotnej zmluve príliš detailne neopisujú službu, ktorú SkyToll zabezpečuje. Kontrolu cez kamery a hľadanie čiernych pasažierov má na starosti Národná diaľničná spoločnosť.

Minister Brecely hovorí, že politická zodpovednosť za zle nastavený systém už vyvodená bola, zmenil sa šéf Národnej diaľničnej spoločnosti – namiesto Milana Gajdoša jej dočasne prišiel šéfovať Róbert Auxt.

SkyToll má za osem rokov prevádzky jeho známkovej databázy zinkasovať asi 14 miliónov eur. Diaľničiarov stáli iba kamery ďalšie 3 milióny eur.

Pokiaľ by sa menili technické nároky na službu, môže na tom teoreticky zarobiť SkyToll. Jeho zmluva obsahuje aj ďalšie možnosti, ako si privyrobiť napríklad v momente, keď bude svoj IT register na známky predávať naspäť štátu.

Ročný príjem z diaľničných známok bol v posledných rokoch niečo pod 60 miliónov eur. Začiatok tohto roka ukazuje, že hrozba automatických pokút zabrala a známok sa začalo predávať viac, hovorí sa o pätinovom náraste tržieb zo známok.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Diaľničné známky

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie