Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Po diaľnici z Bratislavy do Košíc v roku 2020? Zabudnite, priznal Brecely

Nie 2010, ani 2020. Nový minister dopravy priznal, že D1 sa odsúva. Mohla by tak byť hotová v roku 2022, ale aj neskôr.

Šoféri, ktorí brali vážne programové vyhlásenie nového vládneho štvorlístka, môžu zostať sklamaní. Sľub o hotovej D1 medzi Bratislavou a Košicami do roku 2020 už neplatí.

Nový minister dopravy Roman Brecely (Sieť) priznal, že táto vláda nebude motoristom odovzdávať posledný kus D1. Jeden bude chýbať aj v roku 2020.

„My dáme do užívania celú diaľnicu v dĺžke 450 kilometrov okrem 13-kilometrového úseku, ktorý nemáme šancu stihnúť,“ konštatoval Brecely v relácii rádia Expres Braňo Závodský Naživo.

Hovoril o kilometroch úseku pri Ružomberku, Turany – Hubová. Tento úsek je problematický, pretože diaľnica tu pretína chránenú prírodu Veľkej a Malej Fatry.

Kreslí sa a hodnotí

Dlhé roky v Národnej diaľničnej spoločnosti rátali s tým, že diaľnica sa bude ťahať vo veľkej miere po povrchu chránenej prírody. To sa nepozdávalo ochranárom, a tak sa roky debatuje a prekresľuje diaľnica.

Tentoraz však Brecely hovorí o veľkej zmene. Avizuje, že štát možno pôjde cestou razenia dlhého tunela s názvom Korbeľka, ktorý presadzovali ochranári.

„Môj osobný názor je, že sa asi vrátime k alternatíve tunela Korbeľka. Ale je to len môj dojem v tejto chvíli a je to veľmi predbežné,“ dodal šéf rezortu dopravy.

Rok 2020 nebol reálny

Odhady, ako by to oddialilo plány pre hotovú D1, sú rôzne. Vo Výskumnom ústave dopravnom sa hovorilo aj o tom, že by to spôsobilo časový sklz dva až tri roky, niektorí odborníci spomínajú aj 5-ročný sklz, napríklad bývalý investičný šéf diaľničiarov Juraj Čermák.

Aj keby sa diaľnica neprekresľovala, termíny z vládneho programu by boli nereálne.

„Najoptimistickejší termín je rok 2021,“ zhodnotil nedávno Jozef Ridzoň zo Slovenskej ornitologickej spoločnosti, koľko by trvalo, keby štát zostal pri povrchovej verzii diaľnice, ktorá je o niečo viac projektovo pripravená.

Lepšie pre prírodu

Keby sa staval dlhší tunel, nebolo by to drahšie, ale lepšie pre prírodu. No vyžiadalo by si to asi rok razenia navyše, čiže D1 by bola od Košíc po Bratislavu hotová najskôr asi v roku 2022.

Takto asi uvažuje aj Brecely. Aktuálne sa podľa neho posudzujú jednotlivé varianty diaľnice a ich vplyv na životné prostredie. Podľa Brecelyho by to malo byť hotové v priebehu budúceho roka a v roku 2018 by sa cesta mala začať stavať, aby bola dokončená v roku 2021 alebo 2022, opisuje Brecelyho slová agentúra TASR.

Okrem toho, že  stále nie je jasná trasa autostrády, treba rátať aj s tendrom na výber stavbára pre túto časť D1. To, že úsek nebude v roku 2020, tak bolo jasné už dávnejšie.

Eurofondy už sú rozdelené

Možno preto je vládny program písaný zvláštne. Píše sa v ňom, že D1 je priorita a že „cieľom vlády je umožniť motoristickej verejnosti už od roku 2020 využívať všetky diaľničné úseky“.

Otázne bude na poslednú chvíľu aj financovanie problematického úseku pri Ružomberku. Úsek má stáť asi 700 miliónov eur a všetky eurofondy už sú rozdelené.

Na trase medzi Bratislavou a Košicami bude v roku 2020 aj naďalej chýbať druhá rúra tunela Branisko. Zatiaľ na ňu nie sú nijaké termíny, jedna rúra vraj na obsluhu územia stačí. Do roku 2020 sa má ešte postaviť juhozápadný obchvat Prešova, ktorý bude súčasťou D1, a úsek Budimír – Bidovce pri Košiciach.

dialnice-web

Dnes na DennikE.sk

  • Ekonomický newsfilter: Slovensko má šancu na obrovské peniaze
  • Cestovný ruch: Chorvátsko otvorí hranice pre občanov desiatich krajín vrátane Slovenska, dátum nie je známy
  • Makro: Nálada v slovenskej ekonomike padla v máji najnižšie za 11 rokov
  • Bratislava: Mestskí poslanci schválili kúpu 49 % v dcére vodární od firmy Ivana Kmotríka
  • Firmy: SES Tlmače ohlásili prepúšťanie, ukončenie výroby je jeden z dvoch scenárov
  • Výroba: Boeing obnovil výrobu problematických lietadiel 737 Max, ktorú zastavil v januári
  • Vývoj: Ekonomika USA v 1. štvrťroku klesla v prepočte na celý rok o 5 %, najviac od krízy v roku 2009
  • Radíme: Ako odmietnuť odklad dovolenky a kedy sa dajú získať peniaze
Zdieľať

Ochranu pred konkurzom nikomu neodporúča. Prišiel o nemeckých dodávateľov, a tak ju zasa rýchlo zrušil

O ochranu pred veriteľmi už požiadal aj vlastník celého nákupného centra Styla, v ktorom sídli aj firma We-Tec. Foto N - Tomáš Benedikovič
O ochranu pred veriteľmi už požiadal aj vlastník celého nákupného centra Styla, v ktorom sídli aj firma We-Tec. Foto N – Tomáš Benedikovič

Bratislavský predajca nábytku We-Tec je prvou firmou, ktorej súdy na vlastnú žiadosť spätne zrušili dočasnú vládnu ochranu pred konkurzmi. Využívala ju len dva týždne, no rýchlo prišla o dodávky od zneistených zahraničných dodávateľov.

Zdieľať

Ako mám odmietnuť odklad dovolenky a získať peniaze? (otázky a odpovede)

Foto N - Denisa Čimová
Foto N – Denisa Čimová

Ak máte 65 a viac rokov a cestovka vám ponúka zmenu zmluvy k objednanej dovolenke, ale vy chcete radšej späť peniaze, treba dodatok písomne odmietnuť. Prinášame otázky a odpovede k novele zákona, ktorá umožňuje cestovkám vracať peniaze neskôr.

Minúta po minúte

Zdieľať

Firmy dostali usmernenie hygienika na bezpečný návrat ľudí do práce

Na pracoviskách by sa v spoločných priestoroch a pri kontakte s inými osobami mali nosiť rúška a zamestnávateľ by sa mal snažiť zabezpečiť aspoň dvojmetrové vzdialenosti medzi ľuďmi, uvádza sa v usmernení k ochranným opatreniam na pracoviskách, ktoré dnes vydal úrad verejného zdravotníctva.

Pretože každá organizácia má iné podmienky vykonávania práce, podľa úradu je na zamestnávateľovi a na jeho dohode so zástupcom zamestnancov, ktoré z opatrení uvedie do praxe. Tak, aby jeho prevádzka aspoň čiastočne fungovala, no zároveň sa znížilo riziko šírenia infekcie.

Čo odporúča hlavný hygienik:

  • Pre rúška platia už skoršie opatrenia o zákaze pohybovať sa na verejnosti bez prekrytia horných dýchacích ciest. Verejnosťou sa rozumie aj pracovisko.
  • Zamestnávateľ nie je povinný rúška poskytnúť, ak nejde o pracoviská ako nemocnice či laboratóriá.
  • Dezinfekciu rúk je zamestnávateľ povinný zabezpečiť pri vstupe na pracovisko, pravidelne musí dezinfikovať podlahy a dotykové plochy.
  • Spoločné používanie zariadení a pomôcok (písacích potrieb, klávesníc) by sa malo zredukovať na nevyhnutné minimum.
  • Meranie teploty nie je povinné, ale odporúča sa.
  • Vhodnejšie ako klimatizácia je prirodzené vetranie, pri vetraní vzduchotechnikou sa odporúča zvýšiť výmenu vzduchu vo všetkých priestoroch. Ak bola dva mesiace vypnutá, mala by bežať aspoň deň pred nástupom ľudí do práce.
  • Pracovné postupy by mal zamestnávateľ prehodnotiť tak, aby sa skrátili časy, ktoré zamestnanci strávia v menšom odstupe a zredukovala sa frekvencia kontaktov na najnižšiu mieru. Odporúča sa práca on-line a telefonická komunikácia, nemalo by dochádzať k nadbytočnému zhromažďovaniu.
  • Úrad zároveň odporúča opatrenia kombinovať. Napríklad zabezpečiť odstupy medzi zamestnancami minimálne dva metre, v prípade vyššieho počtu zamestnancov striedať zamestnancov pracujúcich na pracovisku a zamestnancov pracujúcich v režime home office tak, aby sa dali dodržiavať bezpečné vzdialenosti.
  • Inou možnosťou je doplniť bariéry, ak to charakter práce a bezpečnostné predpisy umožnia.
  • Používanie výťahov by sa malo obmedziť a kapacitu úrad odporúča využívať len na štvrtinu.
Zdieľať

American Airlines prepustí 30 % zamestnancov v administratíve, viac než 5000 ľudí. Firma reaguje na pokles záujmu o leteckú dopravu spôsobený koronavírusom.

Škrty sa dotknú zamestnancov v manažmente a v podporných profesiách, ktorých spoločnosť zamestnáva 17 000. American Airlines uviedla, že bude prijímať žiadosti o dobrovoľné odchody s odstupným do 10. júna. Keď sa neprihlási dosť ľudí, pristúpi k nedobrovoľnému prepúšťaniu. Dotknutým zamestnancom rozhodnutie oznámi v júli, platení budú do konca septembra. (čtk)

Zdieľať

V novele zákona o zájazdoch nevidí prezidentka Čaputová protiústavnosť. Z hľadiska ochrany spotrebiteľa bolo pre ňu na podpis dostatočné to, že obsahuje množstvo výnimiek, takže zohľadňuje skupiny spotrebiteľov, ktoré nebudú znášať záťaž v podobe nevyplatených peňazí.

Súčasne si je vedomá aj stanoviska Európskej komisie k tejto téme. „Bolo to stručné, pokiaľ viem, upozornenie na to, aby bol braný ohľad na práva spotrebiteľov,“ skonštatovala.

Zároveň poukázala na situáciu okolo pandémie nového koronavírusu. Tá podľa nej spôsobila, že bolo potrebné v krátkom čase prijímať množstvo odvážnych zmien zákonov, „ktoré niekedy možno išli až na hranu ústavnosti“. „Ale sme naozaj v mimoriadnej situácii, kompenzujeme straty jedného celého segmentu ekonomiky a toto som považovala za dôležité,“ vyhlásila prezidentka. (tasr)

Viac k téme: Seniori nad 65 rokov sa dostanú k peniazom namiesto zrušených dovoleniek skôr

Zdieľať

Chorvátsko úplne otvorí hranice pre občanov desiatich krajín vrátane Slovenska, konkrétny dátum však ešte nie je známy. Pre urýchlenie vstupnej procedúry odporúča vláda návštevníkom dopredu vyplniť elektronickú registráciu.

Vstup do krajiny turistom umožnilo Chorvátsko neoficiálne už začiatkom mája na základe preukázania „hospodárskych záujmov“ alebo rezervácie pobytov.

Pre občanov Slovinska, Maďarska, Rakúska, Česka, Slovenska, Poľska, Nemecka a troch pobaltských štátov teraz Chorvátsko udelí výnimku z opatrení, ktoré inak vstup do krajiny zakazovali. (čtk)

Zdieľať

Košice odpustia poplatky za letné terasy, zmenu schválilo mestské zastupiteľstvo, bude platiť od 1. júna do 31. decembra.

Jej cieľom je pomoc právnickým osobám a fyzickým osobám – podnikateľom zmierniť negatívne sociálno-ekonomické dôsledky pandémie. Niektorí poslanci v diskusii vyjadrili názor, že táto zmena VZN rieši len malú skupinu podnikateľov. Návrh, aby sa odpustenie uvedenej dane týkalo aj trvalého parkovania taxislužieb, MsZ v tesnom hlasovaním neschválilo.

Ročný príjem z poplatkov za vonkajšie sedenie predstavuje pre mesto zhruba 250 000 eur. Ich odpustenie bude možné len pri splnení všetkých podmienok, žiadateľ bude musieť mať takisto vyrovnané všetky finančné podlžnosti voči mestu. Za rok 2019 eviduje mesto nedoplatok za letné terasy v sume okolo 25 000 eur. (tasr)

Zdieľať

O podporu v nezamestnanosti v USA minulý týždeň požiadalo vyše 2,1 milióna ľudí. Počet nových žiadostí opäť klesol, no dva a pol mesiaca zostáva nad 2 miliónmi. Od vypuknutia koronakrízy v polovici marca prišlo o prácu zhruba 41 miliónov ľudí.

Počet nových žiadostí o dávky v predchádzajúcom týždni do 16. mája dosiahol 2,45 milióna. Najnovšie tak klesol ôsmy týždeň po sebe, no zostáva zhruba 10-krát vyšší než pred marcovým vypuknutím pandémie.

Miera nezamestnanosti za máj, ktorú štatistici zverejnia začiatkom júna, by podľa analytikov mohla prekročiť 20 percent. Už v súčasnosti je najvyššie od veľkej hospodárskej krízy v 30. rokoch minulého storočia.

„Obávam sa, že sme svedkami druhého kola prepúšťania v súkromnom sektore, ktoré v spojení s rastúcim počtom prepustených vo verejnom sektore zvyšuje počet nezamestnaných,“ hovorí Joel Naroff zo spoločnosti Naroff Economics.

„Ak je to tak, vzhľadom k tempu opätovného otvárania by sme sa mohli nachádzať v dlhšom období mimoriadne vysokej nezamestnanosti. Znamená to, že zotavenie bude pomalšie a bude trvať oveľa dlhšie.“

Ministerstvo obchodu informovalo, že HDP Spojených štátov v 1. štvrťroku klesol v prepočte na celý rok o 5 %, čo je najhlbší prepad od finančnej krízy pred 10 rokmi. (reuters, cnbc, čtk)

Zdieľať

Záujemcovia o prvú pomoc za apríl môžu zasielať výkazy alebo žiadosti aj s výkazmi len do 31. mája do polnoci, upozorňuje ministerstvo práce. Od 1. júna začnú úrady práce prijímať výkazy aj žiadosti za máj.

Žiadatelia, ktorí za apríl žiadajú o pomoc v rámci rovnakého opatrenia ako za mesiac marec

  • Pošlú úradom práce iba vyplnený výkaz, do ktorého uvedú číslo uzatvorenej dohody s úradom práce.
  • Ak ešte dohodu nemajú, ale žiadosť za marec poslali, môžu požiadať o príspevok za apríl a vo výkaze neuvedú číslo dohody.

Žiadatelia, ktorí za apríl žiadajú o pomoc v rámci odlišného opatrenia ako za mesiac marec

  • Proces žiadania o príspevok je rovnaký ako v marci.
  • Žiadateľ elektronicky vyplní žiadosť a výkaz pre dané opatrenie a nepodpísané dva dokumenty pošle elektronicky na e-mail prislúchajúceho úradu práce.
  • Žiadatelia sa môžu ďalší mesiac rozhodnúť aj pre príspevok z iného opatrenia podľa toho, ktorá pomoc je pre nich výhodnejšia. Prechádzať však nemôžu v rámci opatrenia 3. Ak raz požiadali o príspevok 3A, nemôžu ďalší mesiac žiadať o príspevok 3B či naopak.

Žiadatelia, ktorí za apríl žiadajú o pomoc prvýkrát

  • Elektronicky vyplnia žiadosť a výkaz pre dané opatrenie.
  • Nepodpísané dva dokumenty pošlú elektronicky na emailovú adresu prislúchajúceho úradu práce.
Zdieľať

Ekonomika USA v 1. štvrťroku klesla v prepočte na celý rok o 5 %, čo je najviac od finančnej krízy v roku 2009. V porovnaní s prvým odhadom z apríla je prepad hlbší, ešte výraznejší pokles sa očakáva v 2. kvartáli.

V apríli americké ministerstvo obchodu uviedlo, že ekonomika v 1. štvrťroku v prepočte na celý rok klesla o 4,8 %. V poslednom kvartáli vlaňajška HDP stúpol o 2,1 %.

Pandémia koronavírusu začala naplno ovplyvňovať ekonomiku USA v marci, teda v poslednom mesiaci úvodného štvrťroka. Veľa podnikov muselo výrazne utlmiť činnosť alebo úplne prerušiť aktivity, za 11 týždňov požiadalo o podporu v nezamestnanosti zhruba 41 miliónov ľudí.

Prvým štvrťrokom sa v USA zrejme končí rekordne dlhé obdobie hospodárskej expanzie, ktoré trvalo od roku 2009. Podľa analytikov má americká ekonomika to najhoršie iba pred sebou, keď sa začne prejavovať pokles výdavkov spotrebiteľov i firiem. (čtk)

Zdieľať

Boeing obnovil výrobu problematických lietadiel 737 Max, ktorú zastavil v januári. Správa o reštarte produkcie prišla krátko potom, ako firma oznámila v Spojených štátoch prepúšťanie takmer 7000 ľudí.

O obnovení výroby lietadiel 737 Max v americkom Rentone informuje portál Zdopravy.cz. Produkcia zatiaľ pobeží pomalým tempom vzhľadom k zavádzaniu opatrení zameraných na bezpečnosť práce a kvalitu.

Lietadlá 737 Max sú celosvetovo uzemnené od vlaňajšieho marca, keď ich prevádzku zakázali úrady po dvoch tragických nehodách v Ázii a Afrike. Boeing stále nezískal povolenie na opätovné nasadenie strojov.

Boeing oznámil, že v prvej vlne prepustí 6770 ľudí v USA z celkového počtu 160-tisíc zamestnancov. V nasledujúcich mesiacoch majú prísť o prácu ďalšie tisícky ľudí.

Zdieľať

Medziročná inflácia v Nemecku podľa metodiky EÚ sa v máji ďalej spomalila na 0,5 percenta z aprílových 0,8 percenta. Rast spotrebiteľských cien v najväčšej európskej ekonomike sa tak ešte viac vzdialil od cieľa ECB tesne pod 2 percentami.

V porovnaní s predchádzajúcim mesiacom zostali harmonizované ceny podľa predbežných výsledkov bez zmeny. Analytici prognózovali pokles o 0,1 %, v medziročnom porovnaní odhadovali májovú infláciu na 0,5 %.

Podľa domácej metodiky dosiahol rast cien v máji 0,6 %, k zvoľneniu inflácie najviac prispelo zlacnenie energií o 8,5 %. Naopak, ceny potravín vzrástli o 4,5 % a služby zdraželi o 1,3 %.

Rýchly odhad inflácie vychádza z údajov od šiestich zo 16 spolkových krajín, v ktorých žije vyše polovica nemeckej populácie. Konečné údaje za máj zverejnia štatistici v polovici júna. (čtk)

Zdieľať

Ruskí boháči zarobili v období pandémie desiatky miliárd dolárov

Najmajetnejší Rusi počas pandémie koronavírusu zbohatli o 62 miliárd dolárov. V Rusku za uplynulé dva mesiace pribudli dvaja noví dolároví miliardári, celkovo ich je 104 s úhrnným majetkom 454 miliárd dolárov.

„Marcové pády cien akcií na burzách po celom svete silne postihli biznis najväčších boháčov sveta, ale za vyše dva mesiace, ktoré odvtedy uplynuli, dolároví miliardári len bohatli. Bokom nezostali ani boháči z ruského rebríčka,“ píše magazín Forbes.

Od polovice marca americký burzový index Dow Jones vzrástol o 23 percent podobne ako širší index S&P. Index moskovskej burzy stúpol o 30 percent.

Majetok piatich najbohatších Rusov sa počas tohto obdobia zväčšil o 22,6 miliardy dolárov na 109,5 miliardy dolárov.

Kto sú najbohatší Rusi (majetok v mld. USD):

1. Vladimir Potanin (26,1) – patrí mu ťažiarsky gigant Norilsk Nickel. Počas pandémie zarobil najviac, jeho majetok sa zväčšil o 6,4 miliardy dolárov,

2. Leonid Michelson (22,5) – zo spoločnosti Novatek,

3. a 4. oceliari Vladimir Lisin (21 mld.) a Alexej Mordašov (19,1),

5. Vagit Alekperov (20,8) – vlastník ropného koncernu Lukoil

Podľa Forbesu v globálnom meradle v období koronavírusu najviac zarobili miliardári, ktorých podnikanie je späté s internetom.

Uhľobarón Dmitrij Bosov, ktorý v rebríčku ruského Forbesu figuroval s majetkom odhadovaným na 1,1 miliardy dolárov na 86. priečke, začiatkom mesiaca podľa médií spáchal samovraždu. (čtk)

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať