Denník N

Čo je s dvojmiliardovým obchvatom, po ktorom túžil Smer?

Najviac pripravené na stavbu sú pozemky tam, kde sa stavia najľahšie. Obchvat má byť hotový v roku 2020.

Pamätáte sa na najväčšiu zákazku druhej vlády Roberta Fica? Obchvat Bratislavy aj s jeho napojením na Dunajskú Stredu za 1,89 miliardy eur mal byť pôvodne spečatený zmluvou pred voľbami.

Ján Počiatek tesne pred voľbami zmluvu nepodpísal a neurobil to ani potom, keď na to mal stále formálny mandát.

Na ministerstvo dopravy po ňom prišiel šéfovať Roman Brecely (Sieť). Stavebná sezóna je v plnom prúde a s 59-kilometrovou autostrádou to nepohlo.

„Projektovanie a začiatok stavebných prác môže koncesionár robiť okamžite po podpísaní zmluvy podľa svojho rozvrhu a dostupnosti príslušných povolení,“ vysvetľuje hovorkyňa nového ministra dopravy Romana Brecelyho (Sieť) Karolína Ducká.

Kedy to bude? Veď pomaly uplynie aj lehota, dokedy si musí víťaz tendra, konzorcium okolo španielskej firmy Cintra, stáť za svojou cenovou ponukou. Táto lehota uplynie na budúci týždeň, 13. mája, upozornil na blogu Inštitút INEKO.

„Termín finančného uzavretia 13. mája stále považujeme za reálny, keďže koncesionár na ňom priebežne pracuje,“ sľubuje Ducká.

U Brecelyho teraz riešia, či v obchvate nenechala bývalá vláda nášľapné míny. Nepreverovala, či náhodou neexistuje lepšie a lacnejšie riešenie, ako odľahčiť doprave v Bratislave. Aj tie jej analýzy prínosov obchvatu, ktoré dala na stôl, boli spochybňované.

„Dopravný model má závažné nedostatky, výpočet socioekonomických prínosov je významne prikrášlený a nedôveryhodný,“ píše inštitút INEKO.

Brecely si nechal zvolať expertný tím, prezerajú zmluvu, fixujú rozkolísané úroky, ktoré bude štát splácať Španielom. Riešiť však musia aj problém s pozemkami, na ktorých sa má asfaltovať.

„Čo sa týka pozemkov potrebných na začiatok výstavby, tak termíny v koncesnej zmluve sú aktuálne predmetom rokovaní s koncesionárom, o výsledku ktorých budeme verejnosť informovať po ich skončení,“ hovorí Ducká.

Najviac pripravené, čiže vykúpené a so všetkými potrebnými povoleniami, sú tie, ktoré sú potrebné najmenej, medzi Dunajskou Lužnou a Holicami. To je časť autostrády, na ktorej sa očakáva najmenšia premávka.

Táto časť je tiež jednoduchšia na výstavbu. Opačne je na tom plánovaný most cez Dunaj či cesta na Prievoze. Smer chce mať PPP diaľnicu hotovú v roku 2020. U Brecelyho zatiaľ termín nespochybnili.

Pozemky pod obchvat majú len tento rok vyjsť na asi 200 miliónov eur. O viaceré z nich prebiehajú súdne spory. Svedčia o tom zápisy na listoch vlastníctva.

Medzi majiteľmi sporných parciel sa ukazuje aj Marek Noga z firmy Poľnohospodárska pôda, ktorá sa zviditeľnila pri pozemkovej kauze okolo automobilky Jaguar. Vtedy od ľudí v Lužiankach skupovali pozemky za pár desiatok centov za štvorcový meter.

Hneď nato sa ukázalo, že na nich bude stáť závod Jaguara a štát takýto štvorcový meter vykupuje po 15 eur za štvorcový meter. Potom štát oznámil, že sa postará o to, aby ľudia v Lužiankach neprišli o svoje peniaze pre pozemkových priekupníkov.

Na pozemkoch pod obchvatom figurujú aj ďalší ľudia okolo Marka Nogu.

Ak má pre vás práca našich novinárov pred prezidentskými voľbami väčšiu hodnotu, ako je cena predplatného, môžete ich podporiť aj darom. Vopred ďakujeme 🫶

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Ekonomika

Teraz najčítanejšie