Denník N

Ružomberok možno o rok obídete rýchlejšie, ale určite nie o 10 minút, ako sľubovali

Takto začali v roku 2014 raziť tunel Čebrať. Foto – TASR
Takto začali v roku 2014 raziť tunel Čebrať. Foto – TASR

Keď Váhostav a OHL začali pred vyše rokom raziť tunel na nových 15 kilometroch D1, zistili, že vŕtajú do nestabilnej pôdy. Odvtedy práce stoja.

Začalo sa to tým, že štátni obstarávači vylúčili tri lacnejšie verzie ružomberského obchvatu z tendra a zmluvu za 227 miliónov eur bez DPH priklepli firmám Váhostav a OHL ŽS. Ich šéfovia Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) v zmluve z decembra 2013 sľúbili, že novú, 15-kilometrovú diaľnicu odovzdajú v júni 2017.

Ružomberok mali šoféri po dokončení tejto stavby obísť po diaľnici o 9,5 minúty rýchlejšie než dnes. Kamióny to mali zvládnuť oproti dnešným podmienkam o 10,3 minúty rýchlejšie, odhadol Výskumný ústav dopravný pri Žiline.

Tunel načas nebude

To však ešte stavbári a NDS nevedeli, že narazia na nestabilný svah. Keď začali koncom roka 2014 raziť dvojkilometrový tunel popod vrch Čebrať, pôda sa začala zosúvať a museli s prácami prestať.

Teraz by tunel potreboval ešte asi dva roky práce, tak to odhaduje bývalý investičný šéf NDS Juraj Čermák. Inak povedané, ani na budúci rok hotový nebude a už vôbec nie v lete, ako sa plánovalo.

Kedy teda tunel a aj celý úsek dokončia?  Podľa štátnych diaľničiarov je predčasné a nekorektné hovoriť o tom, či a ako sa zmení harmonogram, kým analýzy neukážu čo ďalej. Podobne to vidia s odpoveďou na otázku, či a o koľko to predraží výstavbu.

„Každé z predložených riešení môže spôsobiť isté predĺženie lehoty výstavby,“ povedala hovorkyňa NDS Eva Žgravčáková.

Trasa tunela by sa teda mala prekresliť a zrejme aj predĺžiť. NDS tvrdí, že technické riešenie už posúvajú cez inštitúcie, ktoré majú posúdiť, či nie je príliš agresívne voči prírode.

Zatiaľ stavajú okolo tunela

Kto za to môže a akú pokutu zaplatí? Nikto, tvrdí NDS.

Geologické posudky, ktoré vypracovala spoločnosť Dopravoprojekt v roku 2006, plne vyhovovali vtedajším normám. Písalo sa v nich, že „lokalita bola vyhodnotená z hľadiska aktivity územia ako stabilizovaná, s výskytom potenciálne aktívnych zosuvov. Technické riešenie stavby bolo navrhnuté na základe výsledkov z geologického prieskumu a vtedajšieho poznania aktivity územia“.

Potom vraj prišli klimatické zmeny a extrémne zrážky, preto sa v roku 2014 urobili ďalšie testy. „Bola zistená aktivita územia až v hĺbke 40 metrov. Ide o zásah vyššej moci,“ vraví Žgravčáková.

Zatiaľ stavajú okolo

Kilometre diaľnice okolo tunela Čebrať sa dajú poprepájať s existujúcimi cestami tak, aby šoféri mohli po nich jazdiť, aj keď tunel hotový nebude. NDS vraví, že medzitým stavajú, čo sa dá, teraz robia napríklad na mostoch obchvatu.

Hlavným článkom v stavebnom konzorciu sa medzičasom stala firma OHL, prehodila si tak líderstvo s Váhostavom Juraja Širokého, ktorého firmu zaskočili v roku 2014 finančné problémy.

Úsek pri Ružomberku, ktorý majú firmy na starosti, nadväzuje na ďalšiu problematickú časť D1: Turany – Hubová. Tá sa bude musieť úplne pretrasovať, pretože tak, ako je naprojektovaná dnes, príliš zasahuje do chránenej prírody. Najbližších šesť až osem rokov hotová nebude.

Ostatné časti D1 sú už buď aspoň rozostavané, alebo o ich výstavbu prebieha súťaž.

🗳️ Ak chcete podporiť našu prácu pred druhým kolom volieb aj nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom.🗳️

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie