Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Čo všetko už premiér porozprával o futbalovom štadióne (vybrané citáty a sľuby 2009 – 2016)

Júl 2009: Štadiónom porazíme krízu

„Vnímame podporu štadióna ako cestu, ktorá bude mať pozitívny vplyv na hospodársky rast na Slovensku,“ povedal v júli 2009 premiér Robert Fico.

Stavbu Národného futbalového štadióna s 22-tisíc miestami a investíciou 68 miliónov eur opisoval predseda vlády Smer/SNS/HZDS ako účinný prvok v boji proti kríze. Prisľúbil, že na štadióne bude hrať reprezentácia v roku 2012. V tom čase sa to zdalo dôležité, Slovensko bolo blízko postupu na MS vo futbale v Juhoafrickej republike.

„Výstavba futbalového štadióna sa v súčasnosti stala mimoriadne aktuálnou odbornou aj verejnou témou a nevyhnutnou podmienkou pre ďalšie pôsobenie futbalovej reprezentácie na území Slovenskej republiky,“ písalo sa vo vládnom materiáli.

Máj 2010: Ok, ale najprv nám dajte 10 miliónov

Prvá komplikácia. Za starý štadión pýta firma, v ktorej sedí aj Ivan Kmotrík, 10 miliónov eur. Zaplatiť by malo mesto Bratislava, až potom by sa mohlo búrať a za vládnu dotáciu začať stavať nový štadión.

Júl 2010: Nová vláda, nové pravidlá

Tesne po výmene prvej Ficovej vlády za Radičovej kabinet sa v rozpočte stoplo prvých 28 miliónov eur, ktoré sa mali investovať do prvej etapy bratislavskej futbalovej dominanty.

September 2010: Slovan na to má, Slovan si poradí

„Ideme do toho. Nie, nemám ťažké srdce na žiadnu vládu. Výsledok je však nulový. Iniciatívu prevezme náš klub,“ povedal v septembri 2010 Kmotrík. Avizoval možnosť, že štadión zaplatí jeho vlastný klub Slovan. Pripustil aj alternatívu postupnej rekonštrukcie.

Na otázku, či očakáva pomoc napríklad od futbalového zväzu, odpovedal: „Zatiaľ nemáme nič sľúbené a skúsenosti z minulosti nie sú bohvieaké. Do týždňa chceme skresať pôvodný rozpočet, až po dôkladnej kalkulácii uvidíme, na čo naozaj máme.“

Ivan Kmotrík a Ivan Gašparovič na futbale. Foto - TASR
Ivan Kmotrík a Ivan Gašparovič na futbale. Foto – TASR

Október 2010: Nie, štadión nie je priorita

Zo štátnej dotácie definitívne zišlo. Ozvalo sa ministerstvo školstva, že je predsa len kríza a treba šetriť. Neznamená to, že štadión nebude nikdy a vôbec, ale až vtedy, keď na to budú peniaze.

„Bude to do veľkej miery závisieť od stavu verejných financií,“ povedal minister školstva Eugen Jurzyca.

November 2010: Postavme ho, ale radšej v Petržalke

Vláda Ivety Radičovej uvažuje, že prípadný štadión by bolo lepšie stavať v Petržalke. Ide najmä o dostupnosť a o náklady. Tehelné pole je v širšom centre hlavného mesta.

„Počítame aj s účasťou privátneho sektora, samozrejme na súťažnom princípe a tak, aby sa čo najviac znížili náklady štátu,“ povedal minister financií Ivan Mikloš. Avizuje, že štadión sa dá postaviť výrazne lacnejšie než za sumy, o ktorých hovoril Smer. V Európe je to vraj bežne len 50 až 60 percent 70-miliónových odhadov od Smeru.

Myšlienka sa pozdávala aj šéfovi Slovenského futbalového zväzu Jánovi Kováčikovi. „Vybudovanie štadióna na zelenej lúke je výhodnejšie ako prestavba starého objektu na Tehelnom poli,“ povedal.

Jún 2011: Kmotrík nechce vedľa štadióna hotel, ako má Široký

V novom modeli športového areálu na Tehelnom poli nebude hotel, aj keď ho pôvodne u Kmotríka chceli po vzore vedľajšej hokejovej arény. Ukázalo sa, že treba postaviť veľa miest na parkovanie pod zemou.

„Hotel nebudeme stavať, namiesto neho chceme urobiť nejaké športové byty, reštauráciu, cukráreň, kaviareň a podobnú infraštruktúru a občiansku vybavenosť, ktorá by nám zarobila na podzemné garáže,“ hovoril Kmotrík.

Podzemné garáže sú veľká nákladová položka, okolie Tehelného poľa príliš nedáva na výber, kde inde ako pod zemou ich stavať.

September 2012: Nemáme peniaze? Tak spravme PPP

„Dnes nemôžeme vynaložiť jednorazovo 40 až 45 miliónov eur na výstavbu štadióna. Preto sa uvažuje o tom, že by sa nastavil nejaký splátkový kalendár,“ rečnil po nástupe do čela svojej druhej vlády nový premiér Robert Fico. Pripúšťal, že by štadión by sa mohol stavať aj formou PPP.

Júl 2013: 27,2 milióna. A ani euro viac

Ficova vláda schválila, že na Národný futbalový štadión na Tehelnom poli prispeje 27,2 milióna eur. To je maximum, vyjadrené ako 40 percent z predpokladanej ceny štadióna.

To je o niečo menej ako percentá, ktoré päť mesiacov predtým schválili vo vláde ako štátnu spoluúčasť na ďalších 20 štadiónoch po Slovensku. Celková hodnota dotácie: 45 miliónov eur. Najviac malo ísť na štadión pre trnavský Spartak Vladimíra Poóra. Rátalo sa, že to môže byť asi 13 miliónov eur, no toľko sa zrejme nakoniec nevyčerpalo.

„Všetci budú zdraví a budú športovať,“ hovoril minister hospodárstva Tomáš Malatinský.

Júl 2013: Lebo tak sa Ivan Kmotrík rozhodol

Ivan Kmotrík začal búrať starý Slovan. Očakáva, že nový bude hotový zhruba v roku 2015.

„Bol by som radšej, ak by bola alternatíva, že to postaví štát a bude to mať štát a mesto a my ako Slovan Bratislava sa budeme starať o mládež,“ odpovedal na otázku, či závidí majiteľovi susedného zimného štadióna pre hokejový Slovan Juraja Širokého, ktorý sa celý zaplatil z verejných zdrojov.

Kmotrík v júli ukázal, ako má štadión spoludotovaný štátom vyzerať. Kreslil ho architekt Karol Kállay, ktorého majiteľ Slovana oslovil po kamarátskej linke.

„Lebo som sa rozhodol, že nebude súťaž,“ hovoril Kmotrík, prečo má štát prispieť na štadión, do ktorého vzhľadu nemôže hovoriť.

Máj 2015: Kmotrík peniaze nemá, ale my áno

Premiér oznamuje, že Kmotrík nemá dosť peňazí na dostavbu. Vláda zaplatí celý národný futbalový štadión, má to stáť 45 miliónov eur.

„Futbal je významný sociálny fenomén. Tisíce až státisíce ľudí sú zapojení do tohto športu,“ vysvetľoval v lete roku 2015 náhle rozhodnutie.

Október 2015: 24 miliónov? Nie. 45 miliónov? Nie. 68 miliónov je správne

Štát prispeje na štadión sumou 68 miliónov eur. „To je rámec, s ktorým pracujeme,“ informoval vtedajší minister školstva Juraj Draxler.

Suma, o ktorej hovoril Fico, bola len odhad nákladov na hrubú stavbu. V sume 68 miliónov eur je už zarátané aj vybavenie.

So štadiónom sa podľa ministra treba ponáhľať, chce ho mať hotový najneskôr do konca roku 2017.

Máj 2016: Ešte drobná zmena – bude to 75 miliónov

Na štadión môže Kmotrík zo štátneho minúť najviac 75 miliónov eur. Kmotrík štadión najprv postaví s nenávratnou dotáciou 27,2 milióna eur. Keď ho dostavia, môže ho predať vláde a doplatí sa mu zvyšok.

Novú schému zvolili preto, že je efektívnejšie projekt netrieštiť počas prípravy a stavby na komerčnú časť s bytmi či kanceláriami a športovú časť, ktorú má dotovať štát. Pritom sa už súťaží o stavbu samotného štadióna a súťaž nikto neplánuje rušiť.

„Ministerstvo školstva dostalo v programovom vyhlásení úlohu, ktorou je, aby v roku 2018 bol postavený Národný futbalový štadión. Toto riešenie, ktoré odporučili aj právni a ekonomickí experti, je najefektívnejšie,“ vysvetľoval minister školstva Peter Plavčan (SNS).

Prečo opäť stojí viac?

„Sú tu nejaké historické náklady už vynaložené už investorom, to znamená búracie práce, predprípravné práce, takisto je tu projektová činnosť, architektonická činnosť,“ vymenoval zástupca poradenskej spoločnosti Peter Borák.

U Poóra stolička za 700 eur, u Kmotríka za 3500

KPMG je firma, ktorej ministerstvo školstva zadalo úlohu zanalyzovať, čo je najlepšie urobiť, ak chceme mať národný štadión najneskôr v roku 2017. Poradcovia na vzorke 17 štadiónov s kapacitou od 15 000 do 30 000 miest ukazujú, že stred nákladov na jedno miesto v hľadisku je na úrovni niečo vyše 3-tisíc eur. Napríklad jedno miesto na štadióne BBVA Compass v Brightone vyšlo na 3 378 eur.

Štátna dotácia na jedno miesto bratislavského Národného štadióna vyjde v priemere približne na 3,5-tisíc eur.

V Trnave, asi 50 kilometrov od Bratislavy, dostavali minulý rok štadión, na ktorom bude hrávať domáci Spartak Trnava Vladimíra Poóra. Tiež spĺňa požiadavky UEFA aj FIFA, zmestí sa naň 19-tisíc ľudí. Stál aj s komerčnou časťou približne 30 miliónov eur, športová časť vyšla asi na 22 miliónov eur. Štát prispel sumou 13,5 milióna eur.

V prepočte na jedno miesto v hľadisku je to zhruba 700 eur.

Žiadna analýza o tom, či a ak áno, kde a za koľko najviac by štátu národný štadión prospel.

Foto N - Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Dnes na DennikE.sk

Zdieľať

Generálny riaditeľ Slovnaftu Szabó: Ako jedni z prvých sme si priznali, že nemôžeme vyrábať len uhľovodíkové palivá

Foto N - Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Slovnaft chce do roku 2030 polovicu svojej výroby presmerovať do výroby plastov a chemikálií. Firma zároveň hľadá nové biznisy, ktoré s ropou vôbec nemusia súvisieť. O rozsiahlych tohtoročných modernizáciách hovorí jeho výkonný šéf Gabriel Szabó.

Minúta po minúte

Zdieľať

Prepoisťovacia kampaň bola podľa exministra zdravotníctva Tomáša Druckera (Dobrá voľba) nelegálna. Zo štátnej VšZP malo odísť 140-tisíc poistencov. Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou by to mal preveriť, Drucker dal podnet.

V porovnaní s uplynulým rokom ide v rámci odlevu poistencov takmer o štvornásobný nárast.

Bývalý šéf VšZP Miroslav Kočan (Dobrá voľba) povedal, že súkromné zdravotné poisťovne získavali nových poistencov cez  agentúry za finančnú odmenu. Každá mala dostať milióny eur.

„Takýto postup je v rozpore so zákonom. Na Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou preto podávame podnet, aby takéto nekalé praktiky prešetril,“ povedal Kočan s tým, že úrad má preveriť, ako sú zaúčtované náklady na získavanie nových poistencov a z akých peňazí.

Súkromné zdravotné poisťovne Dôvera a Union podozrenia z nelegálnej kampane odmietajú. (tasr, sita)

Zdieľať

Čo je Lex Haščák od PS/Spolu: Penta by mala dva roky na to, aby si vybrala, či chce mať poisťovňu, nemocnice či lekárne. Firmy nebudú môcť obchodovať so štátom a vlastniť médiá. Inak by mali dostať vysoké pokuty. Opozičná PS/Spolu chce zákon predložiť v decembri do parlamentu.

Zdieľať

V apríli vznikne Siemens Energy a začne konkurovať energetickým gigantom

Koncern Siemens plánuje vytvorenie vlastnej energetickej odnože, ktorá bude kótovaná na frankfurtskej burze. Siemens Energy má konkurovať veľkým energetickým hráčom na trhu s obnoviteľnými energiami.

Siemens Energy by mala podľa portálu euro.cz poskytovať služby predovšetkým s využitím technológií Siemensu. Koncern chce využiť, že až pätina dodávok energie na svete je postavená na ich technológiách. Venuje sa celej škále energetiky okrem jadra.

Firma kladie dôraz na obnoviteľné zdroje, najmä na veternú energiu, keďže dcérska firma Siemens Gamesa nedávno kúpila krachujúceho nemeckého výrobcu turbín Senvion a stala sa svetovou jednotkou vo výstavbe veterných turbín na mori.

Kontúry budúcej Siemens Energy:

  • Začne samostatne fungovať od apríla 2020,
  • v septembri má vstúpiť na burzu, Siemens si ponechá najviac 49 %,
  • obrat budúcej firmy sa teraz v rámci koncernu pohybuje okolo 27 mld. eur,
  • zamestnáva po celom svete 88-tisíc pracovníkov,
  • už teraz je kandidátom na umiestnenie v indexe DAX, ktorý zahŕňa tridsať najväčších nemeckých firiem.

Generálnym riaditeľom novej firmy sa má stať Michael Sen, šéf divízie Siemens Gas and Power Operating Compan. Za najväčšiu výzvu a zároveň príležitosť považuje klimatickú zmenu.

Zdieľať

Národná diaľničná spoločnosť posunula termín v 9,5-miliónovom tendri na kontrolu elektronických diaľničných známok zo stredy 23. októbra na 31. október. Posúvanie termínov v štátnych tendroch nie je výnimočné. 

Ide o termín, dokedy sa majú NDS prihlásiť záujemcovia o zákazku. Pôvodný údaj označila NDS v oznámení za nesprávny.

Tender vyhlásili diaľničiari v septembri tohto roka, kontrakt s víťazom plánujú podpisovať na štyri roky. Odhadovaná cena 9,5 milióna eur je horný limit bez DPH.

„Predmetom zákazky je poskytnutie služby zberu dát a identifikácie evidenčných čísiel v dopravnom prúde predovšetkým pre účely kontroly úhrady elektronických diaľničných známok po 1.1. 2021,“ píše Národná diaľničná.

Momentálne funguje pokutovanie čiernych pasažierov vďaka kamerám. Konkrétne NDS ich má podľa údajov spred troch rokov 114.

Kamery snímajú poznávacie značky vozidiel na diaľniciach a rýchlostných cestách. Nasnímané údaje sa automaticky porovnávajú s databázou áut, za ktoré je uhradená diaľničná známka. Register o úhradách má firma SkyToll, ktorá je dodávateľom predajného systému e-známok.

Pokutovanie štát rieši cez štátny Jednotný informačný systém v cestnej doprave, odkiaľ putujú podklady na vyrubenie pokuty na okresné úrady. Tie by mali potvrdené pokuty posielať priamo do schránok šoférov.

Zdieľať

Boeingu spadol zisk o polovicu. Dôvodom je nútená odstávka lietadiel 737 Max

Boeingu v 3. štvrťroku klesol čistý zisk medziročne o 51 % na 1,17 miliardy dolárov. K prepadu prispeli negatívne dosahy vynútenej odstávky strojov 737 Max po dvoch tragédiách. Akcie firmy reagovali na výsledky miernym rastom.

Boeing naďalej očakáva obnovenie prevádzky lietadiel 737 Max vo 4. kvartáli, píše Reuters.

„Našou najvyššou prioritou zostáva bezpečný návrat 737 Max do služby,“ vyhlásil šéf Boeingu Dennis Muilenburg.

Novinky Boeingu v kocke:

  • celkové tržby Boeingu v 3. štvrťroku dosiahli takmer 20 miliárd dolárov, medziročne klesli o 21 percent;
  • výrobca dodal v 3. kvartáli zákazníkom 62 komerčných lietadiel, pred rokom ich bolo výrazne viac, až 190 kusov;
  • v utorok prišiel o miesto riaditeľ divízie komerčných lietadiel Kevin McAllistera, ktorý dohliadal na výrobu strojov 737 Max.

Prevádzka lietadiel 737 Max je celosvetovo pozastavená od polovice marca po dvoch tragédiách, ktoré sa stali so zhruba 5-mesačným odstupom.

V Indonézii a Etiópii pri nich zahynulo spolu 346 ľudí.

V marci Boeing tiež pozastavil dodávky 737 Max zákazníkom.

Zdieľať

Väčšina slovenských miest plánuje zvyšovanie dane z nehnuteľností a ďalších poplatkov, aby vykryli výpadky príjmov, ktoré budú mať samosprávy v dôsledku viacerých nových zákonov, najmä novelizácie zvyšujúcej nezdaniteľnú časť príjmov fyzických osôb.

Po stredajšom rokovaní to z diskusie prezídia Únie miest Slovenska tlmočil predseda únie a primátor Trenčína Richard Rybníček.

„Môžem jednoznačne povedať, že sa tak chystá urobiť vyše 95 percent členov ÚMS,“ skonštatoval. Členmi únie je približne tretina miest na Slovensku, v ktorých žijú asi dve tretiny mestského obyvateľstva.

Podľa Rybníčka budú však k rovnakému kroku donútené aj mnohé obce.

„Dôvod je rovnaký ako v prípade miest, zabezpečiť zdroje na to, aby služby, ktoré v rámci svojich kompetencií samosprávy poskytujú, udržali minimálne na rovnakej úrovni ako v súčasnosti a zároveň sa pripravili aj na ekonomicky horšie časy, ktoré nás čakajú,“ zdôraznil Rybníček.

Viceprezident ÚMS a primátor Hlohovca Miroslav Kollár zároveň podotkol, že samosprávy nemajú inú možnosť, keďže sú povinné zostavovať vyrovnaný alebo prebytkový rozpočet. „Ak nezvýšia dane, nebudú tak môcť urobiť,“ skonštatoval.

Rybníček zopakoval, že chystané nepopulárne opatrenia sú dôsledkom viacerých zákonov, ktoré v poslednom období zákonodarcovia prijali a premietajú sa do výšky výdavkov samospráv.

„Sú to tzv. chodníková novela, obedy zadarmo, veľmi výrazné zvýšenie nezdaniteľnej časti príjmu fyzických osôb, ale aj novela zákona o sociálnych službách a tiež novela o základných požiadavkách na bezpečnosť detských ihrísk, to všetko zvyšuje naše výdavky,“ upozornil.

Odmietol zároveň argumentáciu poslancov, že mestá a obce majú pri lepšom výbere daní a pri zvýšených príjmoch v posledných rokoch dostatočné zdroje na financovanie nových opatrení. Rybníček tvrdí, že zvýšené výdavky v dôsledku sociálnych balíčkov a ďalších legislatívnych úprav zvyšujú výdavky nad úroveň príjmov.

Rybníček v súvislosti so stredajším rokovaním prezídia ÚMS potvrdil, že jednou z priorít únie je pokračovať v príprave reformy verejnej správy.

„Budeme tvrdo vyžadovať od budúcej vlády i parlamentu, aby sa vytvorila komisia pre štrukturálnu reformu štátnej a verejnej správy,“ dodal s tým, že chce spolupracovať aj so Združením miest a obcí Slovenska. (tasr)

Zdieľať

Billa v tichosti spustila novú službu nakupovania s mobilom. Zákazník s vernostnou kartou si môže smartfónom priebežne skenovať tovar počas nákupu. Pri odchode z predajne ho nemusí vykladať pri pokladni, ale rovno zaplatí.

Obchodník sprístupnil službu zatiaľ v troch bratislavských a jednom trnavskom supermarkete, píšu Živé.sk.

Zákazníkovi v predajni stačí na nakupovanie smartfón s fotoaparátom, do ktorého si stiahne aplikáciu.

„Pre pridanie položky na virtuálny blok stačí na kameru naskenovať našu špeciálnu cenovku a ona sa tak vloží do zoznamu,“ opisuje funkciu Billa.

Keď zákazník skončí s nakupovaním, príde k pokladni, ukáže mobil a pracovníkovi zaplatí. Tovar netreba vykladať na pás, predavač však môže nákup skontrolovať.

Podobnú službu nakupovania so skenerom alebo mobilom ponúka už dlhší čas konkurenčné Tesco.

Zdieľať

Europarlament chce viac peňazí na inovácie a zmrazenie financií Ankare. Viac podporiť by sa mal v rozpočte aj boj proti klimatickým zmenám, študentský program Erasmus, opatrenia v oblasti migrácie a zamestnanosť mladých. (čtk)

Zdieľať

Nissan plánuje znižovanie kapacít. V hre je aj koniec značky Datsun

Nissan zvažuje ukončenie výroby áut pod značkou Datsun, plánuje aj znižovanie produkčných kapacít vo viacerých závodoch. Zmeny sú súčasťou zámeru zoštíhliť podnikanie a zvýšiť ziskovosť biznisu.

Automobilka mení stratégiu, ktorú vytýčil predchádzajúci líder Carlos Ghosn. Jej súčasťou boli ambiciózne ciele predaja v Spojených štátoch a na ďalších trhoch, píše Reuters.

Vychádza z informácií nemenovaných zdrojov, Nissan sa k nim odmietol vyjadriť.

Prečo to má Datsun nahnuté:

  •  vytratil sa z trhu v 80. rokoch minulého storočia, Nissan značku oživil pod Ghosnovým vedením a oslovuje ňou zákazníkov na rýchlo rastúcich trhoch;
  • modely Datsun sa vyrábajú v Indonézii, Indii a Rusku, ktoré patria k hlavným odbytiskám tejto značky;
  • Datsun a Nissan sa navzájom kanibalizujú na viacerých trhoch.

„Skončíme s podporou dvoch mainstreamových značiek na trhu, kde máme jedno- alebo dvojpercentný podiel,“ cituje Reuters nemenovaný zdroj.

Kde osekajú kapacity:

Kandidátmi na znižovanie výrobných kapacít sú všetky krajiny, v ktorých má Nissan produkčné závody, s výnimkou Číny.

Plán nepočíta s kompletným zatvorením žiadnej fabriky.

V USA, ktoré sú jedným z najväčších trhov Nissanu, chce firma skončiť s kupovaním si trhového podielu prostredníctvom predaja áut požičovniam a ďalším prevádzkovateľom flotíl za výrazné zľavy.

Pod Ghosnom sa Nissan snažil dosiahnuť ciele predaja za každú cenu. Tieto praktiky ničili ziskovosť a podkopávali imidž firmy.

Nissan by mal nové strategické plány oznámiť tento mesiac.

Pred niekoľkými dňami vymenil výkonné vedenie. Šéfom sa stal Makoto Uchida, ktorý doteraz riadil biznis Nissanu v Číne.

Zámerom Nissanu je aj získať zdroje, aby sa mohol viac sústrediť na americký a čínsky trh.

Zdieľať

Štátny tajomník ministerstva financií Radko Kuruc sa vzdal funkcie na vlastnú žiadosť. V rezorte pôsobil od roku 2012, keď začínal ako poradca ministra a riaditeľ odboru, neskôr sa stal štátnym tajomníkom. Predtým pôsobil v NBS aj v Inštitúte hospodárskej politiky.

V súčasnosti pôsobí ešte ako podpredseda dozornej rady v národnej lotériovej spoločnosti Tipos, je predsedom Dozornej rady Slovenskej konsolidačnej a predsedom Dozornej rady SZRB Asset Management.

Ministerstvo financií malo doteraz dvoch štátnych tajomníkov. Druhou je tajomníčka Dana Meager, ktorá je na ministerstve od roku 2016.

„Radko Kuruc bude naďalej pôsobiť na ministerstve ako externý poradca ministra pre oblasť rozpočtu. Ministerstvo financií nateraz neplánuje obsadiť uvoľnené miesto štátneho tajomníka a bude pracovať iba s jednou štátnou tajomníčkou, Danou Meager,“ informoval tlačový odbor rezortu financií.(tasr)

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať