Denník N

Česi začnú od pondelka zvolávať autá z emisného škandálu VW do servisov, onedlho to bude aj u nás

Foto – Tasr
Foto – Tasr

Ten, kto má Škodu Fabia s dotknutým motorom, zrejme strávi v servise viac času. Nemalo by to trvať viac než hodinu-dve.

Koncern Volkswagen začne v Česku v pondelok zvolávať do servisov autá, ktorých sa týka emisný škandál z minulého roka. „V prvej vlne pôjde o modely Volkswagen Amarok, Volkswagen Golf, Audi A4, A5 a Q5, a Seat Exeo s motormi 2.0 TDI,“ píše agentúra ČTK.

V autách s dieselovými motormi sa bude aktualizovať softvér, vďaka ktorému dokázali optimalizovať svoje nastavenia tak, aby podliezali prísne emisné limity počas homologizačných testov. Tie musí mať auto pred uvedením na trh.

V Česku sa bude akcia týkať asi 58-tisíc áut značky Volkswagen, Audi a Seat a približne 106-tisíc škodoviek. Autá značky Škoda sa zatiaľ nezvolávajú, začne sa s nimi neskôr.

Celá úprava v podobe aktualizácie softvéru má trvať pol hodiny až hodinu, je zadarmo, majiteľ auta si môže prípadne na ten čas vyžiadať náhradné vozidlo.

Postupuje sa od Nemecka

To, že v Česku už začali autá zvolávať, znamená, že onedlho sa táto akcia začne aj u nás.

„Ide sa postupne, v horizonte mesiaca – dvoch to začne aj u nás,“ odhaduje Peter Lenďák, šéf firmy S-EKA, ktorú štát poveril dozorom nad emisnými kontrolórmi. Zvolávacie akcie začali v Nemecku.

Na Slovensku sa to bude tiež týkať najmä majiteľov áut obľúbenej značky Škoda. Tak ako v Česku, postupne sa zvolajú autá s motormi s objemom 1.2, 1.6 a 2.0 TDI.

Vo všeobecnosti ide o autá s motorom typu EA 189 spĺňajúcim emisnú normu Euro 5, ktoré sa už v Európe nepredávajú. Tie, ktorých sa to týka, pochádzajú z rokov 2009 – 2014.

V servise najviac času strávia ľudia, ktorí vlastnia autá s dieselovým motorom 1.6. Tie sa budú zrejme zvolávať najneskôr. V týchto vozidlách sa bude robiť aj úprava sania, vmontujú doň usmerňovač prúdenia vzduchu. Tiež by malo ísť skôr o kozmetickú záležitosť, ktorá netrvá dlhšie než 2 hodiny. V praxi môže ísť napríklad o vozidlá Škoda Fabia.

Je to dobrovoľné

„Schvaľovacie orgány prehodnotili vzniknutú situáciu a z dôvodu, že súčasný stav dotknutých vozidiel nepredstavuje vážne nebezpečenstvo pre bezpečnosť cestnej premávky alebo vážne poškodenie životného prostredia, nenariadili povinné stiahnutie vozidiel z predaja alebo z prevádzky,“ informovalo na svojom webe približne v marci slovenské ministerstvo dopravy.

V praxi sa majiteľ dotknutého auta rozhodne, či zájsť do servisu alebo nie. Alebo si ani nemusí nájsť v schránke od importéra informáciu o tom, že sa ho zvolávacia akcia týka.

„Predajca má prehľad o vozidlách, ktoré predal. Importér ako zástupca výrobcu vyzve všetkých, ktorým predal auto, na zvolávaciu akciu. Bude postupovať podľa VIN kódu vozidla. Pri tých autách, ktoré už nemajú prvého majiteľa, sa to majitelia môžu dozvedieť hlavne z médií alebo pri servisnej prehliadke v autorizovanom servise. Ten, kto si kúpil auto z druhej ruky, alebo ho doviezol, je už pre importéra neidentifikovateľný,“ hovorí Lenďák.

Importéri nechávajú na svojich stránkach šoférom možnosť preveriť, či je ich auto dotknuté. Potom tiež môžu majiteľov áut kontaktovať.

Cieľom týchto opatrení je, aby po ich zavedení zostala spotreba paliva, výkonové parametre i hodnoty emisií CO2 bez zmeny. Celkovo je nutné vytvoriť okolo tisícky rôznych verzií softvéru. Líšia sa pre jednotlivé modely, modelové roky, objemové a výkonové varianty a podobne.

Škandál vypukol vlani, keď americká Agentúra pre životné prostredie obvinila koncern Volkswagen, že jeho turbodieselové motory pod typovým označením EA 189 vo verzii Euro 5 sú schopné obchádzať homologizačné meranie emisií. Riadiaca jednotka rozpozná, keď sa auto podrobuje emisnému testu a prejde na ekologický režim, pri ktorom auto produkuje výrazne menej škodlivín.

Celkovo však tieto motory namontovali do 11 miliónov áut koncernu Volkswagen po celom svete, z čoho je asi 1,2 miliónov áut značky Škoda.

🗳️ Ak chcete podporiť našu prácu pred druhým kolom volieb aj nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom.🗳️

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Škandál Volkswagenu

Ekonomika

Teraz najčítanejšie