Denník N

Aká bude pokuta za chýbajúcu diaľničnú známku? 50, 100 či 150 eur?

Foto – TASR
Foto – TASR

Poslanci otvoria politicky citlivú tému o výške postihov pre šoférov, ktorí jazdia po spoplatnených úsekoch bez známok. Na stole je návrh ministra aj opozície.

Koľko by mal zaplatiť šofér, ktorý vstúpi na spoplatnenú diaľnicu bez diaľničnej známky? Malo by to byť 150 eur. Postačí aj 100 eur, ak šofér pokutu zaplatí do 15 dní.

Píše sa to v návrhu novely zákona o diaľničnej známke, ktorý predložil minister dopravy Roman Brecely (Sieť). Je to prvý vážnejší legislatívny počin, ktorý Sieť pošle na rokovanie vlády a do parlamentu.

Diaľničné známky

  • Na Slovensku je 10-dňová za 10 eur, mesačná za 14 eur a ročná za 50 eur.
  • Pokuty za chýbajúce známky sa mali vyberať automaticky. Keby sa tak stalo, od februára do konca apríla by sa na vyrubených pokutách vybralo približne 20 miliónov eur. Systém bol zle nastavený, umožňoval posielať za každý deň jazdy načierno 300-eurovú pokutu.
  • Ministerstvo dopravy navrhlo zmenu: pokutu vo výške 150 eur, mohla by sa poslať iba raz za mesiac. Tomu, kto ju zaplatí do 15 dní, by sa znížila na 100 eur. Pokutu naďalej bude môcť systém poslať najneskôr tri roky od jazdy načierno.
  • Ten, kto dostane druhú pokutu, by ju nemusel platiť, ak si kúpi ročnú známku.
  • Pokuty sa budú spätne posielať aj tým, ktorí jazdili načierno od februára do 1. júna, odkedy má platiť nová úprava.

Chce to urobiť expresne rýchlo, aby novinky platili od prvého júna. Ďalšia parlamentná schôdza sa začala v utorok.

Ak Brecelyho podľa očakávania podržia koaliční partneri vo vláde, v parlamente bude mať jeho návrh konkurenciu. Strana SaS, ktorá je v opozícii, totiž predložila vlastný návrh legislatívnej úpravy.

Myslí si, že pokuta by mala byť v takej výške,  v akej je ročná známka, teda 50 eur. „To platí pre prípad, že šofér zaplatí pokutu do 30 dní; 100 eur navrhujeme pre tých, ktorí to nechajú tak,“ opisuje opozičný návrh poslanec za SaS Miroslav Ivan.

Vyššie jednorazové sumy pokút sa poslancovi SaS nepozdávajú. Tvrdí totiž, že ten, kto jazdí načierno, neohrozuje ostatných ako napríklad šofér pod vplyvom alkoholu.

Pokuta by zároveň mala šoféra motivovať, aby si radšej kúpil nálepku, než jazdil načierno, naznačil Ivan.

Takúto pokutu by SaS posielala šoférom za každý jeden deň, kedy by jazdili po diaľnici načierno. Najviac však 30 dní po sebe.

Brecely, naopak, zastáva názor, že šofér môže dostať 150-eurovú pokutu – ale iba raz za mesiac.

Prečo tá debata?

Možnosť posielať pokutu každý deň priniesol do zákonov bývalý minister dopravy za Smer Ján Počiatek. Spustil systém, v ktorom šofér zadá pri kúpe známky svoje evidenčné číslo do registra a keď kamery na ceste odfotia značku, ktorá v ňom nie je, automaticky majiteľovi vozidla pošle pokutu. Počiatek pracoval so sumou 300 eur denne.

Systém, ktorý spustil vo februári tohto roka, sa ukázal ako nefunkčný. Na diaľnici prichytil tisíce ľudí bez známky každý deň, no bolo by politicky neúnosné a zrejme aj technicky nemožné, aby posielal ľuďom každý deň 300-eurovú pokutu, a to aj s veľkým časovým oneskorením od momentu čiernej jazdy.

Počiatkov omyl spôsobil, že sa automatické pokuty v podstate od februára neposielajú. Policajti tvrdia, že medzitým čiernych pasažierov chytajú aspoň bez automatických pokút, v spolupráci s diaľničiarmi.

„Za prvé štyri mesiace príslušníci Policajného zboru prerokovali v blokovom konaní 169 priestupkov na sumu 10 010 eur,“ píše hovorca Policajného zboru Martin Wäldl.

V blokovom konaní môžu policajti dať na mieste šoférovi pokutu za chýbajúcu známku vo výške 50 až 200 eur.

Ani automatický pokutový systém nezabudne na šoférov, ktorých počas jazdy načierno pristihli predtým, ako začne nová právna norma platiť. Spätne sa im bude posielať po jednej 150-eurovej pokute, mieni zatiaľ ministerstvo dopravy.

Prečo sa tak ponáhľate?

Debata o citlivej politickej otázke môže ukázať, ako bude v parlamente fungovať súboj opozície s vládnou štvorkou.

Zmenám v diaľničných známkach od Siete dáva vopred súhlas ministerstvo financií vedené Petrom Kažimírom zo Smeru. „Beriem na vedomie, že predpokladaný úbytok príjmov z titulu zníženia pokút bude uhradený zvýšením percenta úhrady pokút a zvýšením disciplíny prevádzkovateľov vozidiel týkajúcej sa zakúpenia diaľničnej známky,“ komentuje Brecelyho novelu rezort financií.

O návrhu SaS si ministerstvo myslí, že by tiež znamenal mínus pre štátny rozpočet, no vytýka mu, že pri ňom chýba informácia, aký presne by priniesol výpadok.

„Je potrebné uviesť finančné dôsledky návrhu na rozpočet verejnej správy, a to nielen na bežný rok, ale aj na tri nasledujúce roky. Spolu s tým je potrebné uviesť aj návrh na úhradu úbytku príjmov,“ píše Kažimírovo ministerstvo s odkazom na to, že SaS chce oslobodiť od platby diaľničných známok prípojné vozíky.

No ministerstvo financií sa nevyhlo ani kritike Brecelyho. Vytýka mu, že sa tak ponáhľal s novelou, že skrátil obvyklú dvojtýždňovú lehotu na verejnú debatu na 7 dní, a nenapísal, čo také vážne ho na to oprávňuje. Ministerstvo obrany pod vedením SNS upozorňuje Brecelyho na to isté: skrátiť tradičné lehoty na predkladanie návrhov sa dá iba v mimoriadnej situácii, ako je napríklad ohrozenie života ľudí.

Na ministerstve dopravy teraz vyhodnocujú pripomienky. Týkajú sa aj prelínania sa rôznych pochybení v oblasti platby za diaľničné známky.

Prídu ďalšie zmeny

Poslanec Ivan (SaS) hovorí, že nejaké riešenie diaľničných známok prijať treba. Ak v parlamente návrh SaS neprejde, budú sa snažiť nájsť riešenie cez pozmeňovacie návrhy k vládnemu návrhu zákona.

Jeho predkladateľovi v pripomienkovom konaní inštitúcie odkazujú, že 1. jún je blízko a novela nebola ešte ani na vláde.

Brecely zasa avizuje, že v ďalšom kroku plánuje v diaľničnom systéme aj iné zmeny, napríklad umožniť šoférom kúpu ročnej známky, ktorá by pre každého platila 365 dní.

To je v návrhu SaS už dnes. Na to, aby to tak mohlo fungovať, však treba zrejme urobiť technické zmeny aj v systéme e-známok, ktorý štátu dodal SkyToll za 14 miliónov eur. Táto firma má na starosti prijímanie platieb od šoférov a ich nahadzovanie do registra platiacich. Kamery na diaľniciach a chytanie čiernych pasažierov má v náplni práce NDS.

🗳️ Ak chcete podporiť našu prácu pred druhým kolom volieb aj nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom.🗳️

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Diaľničné známky

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie