Denník N

Časy lacných diaľnic sú preč, Brecely doťahuje Počiatkove tendre takmer za miliardu

Foto – TASR
Foto – TASR

Najlacnejšia zostava nových úsekov vychádza drahšie, než štát čakal. Podľa odhadov bol za ne ochotný zaplatiť 778 miliónov eur, najlacnejšie ponuky vyšli na 793 miliónov.

Skanska, Strabag a Eurovia majú blízko k trom posledným veľkým diaľničným zákazkám, ktoré rozbehol ešte bývalý minister dopravy Ján Počiatek (Smer). V tendroch na stavbu úsekov v celkovej dĺžke 28 kilometrov totiž predložili najlacnejšie ponuky.

Odznelo to na otváraní cenových ponúk, na ktoré Národná diaľničná spoločnosť (NDS) pod vedením Roberta Auxta zo Siete pustila Denník N.

Skanska dala štátu najnižšiu ponuku v hodnote 197 miliónov eur bez DPH na stavbu 14-kilometrovej časti D1 pri Košiciach v úseku Budimír – Bidovce.

Združenie okolo spoločnosti Eurovia, ktorého členom je napríklad aj Doprastav, zasa najlacnejšie ponúka postaviť vyše 7-kilometrový juhozápadný obchvat Prešova. NDS predložili tieto firmy obálku s cenou 356 miliónov eur bez DPH.

Obchvat Čadce s najväčšou pravdepodobnosťou postaví firma Strabag v konzorciu so spoločnosťami Porr a Hochtief za 239 miliónov eur.

Spolu tak ide o zákazky za 793 miliónov eur bez DPH.

Štát čakal nižšiu sumu

Ešte to však neznamená, že  do hry o posledné Počiatkove obrie tendre nemôže zasiahnuť aj niektorý z ďalších uchádzačov. NDS sa ešte raz na predložené ponuky pozrie a buď si najlacnejšie verzie diaľnic vyberie, alebo ich môže teoreticky aj vylúčiť. Ozvať s námietkami by sa mohli aj konkurenti, ktorí predložili drahšie ponuky.

Najlacnejšia zostava nových diaľničných kilometrov vychádza pritom drahšie, než štát čakal. Podľa odhadov bol ochotný zaplatiť za ne 778 miliónov eur.

Skanska aj Eurovia svojimi cenovými ponukami odhady štátnych expertíz na stavbách na D1 mierne podliezli, zato obchvat Čadce od Strabagu vychádza 40 miliónov eur nad štátnou expertízou.

V tendroch, ktoré rozbiehal ako minister dopravy ešte Ján Figeľ (KDH), stavbári podliezali štátne odhady aj o 50 percent. Neskôr Počiatek vyhlásil viac súťaží naraz a ceny rástli.

Najväčšia konkurencia bola v prípade troch spomínaných v hre o jednoduchšiu stavbu pri Košiciach, o ktorú sa prihlásili piati záujemcovia. Na ďalšie dve diaľnice si trúfli iba tri, v oboch prípadoch príbuzné konzorciá – okolo Eurovie, Strabagu a spoločnosti M-Silnice.

Váhostav vylúčili

Posledné tri Počiatkove súťaže sa ťahajú už asi rok. Na dlhší čas to budú posledné zákazky pre stavebné firmy, eurofondy na diaľnice sú už totiž vyčerpané.

V žiadnom z týchto tendrov nemá šancu cez verejné obstarávanie zabodovať Váhostav. Jedine, že by sa s víťazom dohodol na subdodávkach.

„Váhostav sa zapojil do dvoch súťaží NDS – na obchvat Prešova a na úsek medzi Budimírom a Bidovcami. Vzhľadom na to, že partner v združení nesplnil technické kritériá, nebolo konzorcium vyzvané na predloženie cenovej ponuky,“ povedal nedávno hovorca Váhostavu Tomáš Halán.

🗳️ Ak chcete podporiť našu prácu pred druhým kolom volieb aj nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom.🗳️

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Ekonomika

Teraz najčítanejšie