Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Počiatkovu križovatku riešil parlament. Mal som čo robiť, aby som sa nesmial, hovoril Stromček

Križovatku Triblavina neustále menia. Jej tvar je kľúčový pre šoférov a výnosnosť developerských projektov pri D1. Zdroj – enviro.gov.sk
Križovatku Triblavina neustále menia. Jej tvar je kľúčový pre šoférov a výnosnosť developerských projektov pri D1. Zdroj – enviro.gov.sk

Okolo žiadnej križovatky ešte nebolo toľko debát ako o tej, ktorú po sebe zanechal Ján Počiatek na projekte rozšírenej D1 z Bratislavy do Trnavy.

Štát rozširuje diaľnicu medzi Bratislavou a Trnavou z doterajších provizórnych šiestich pruhov na plnohodnotné a už na tom aj pracuje.

Na trase sa črtá nová križovatka Triblavina. Vyše roka ju stavia firma Porr. Spory okolo nej sa tak vyostrili, že sa vo štvrtok dostali aj na program rokovania parlamentného výboru pre hospodárstvo.

Križovatku, ktorá môže určiť budúce tvary na D1, totiž začali koncom minulého roka prekresľovať. Namiesto troch plnohodnotných pruhov bude mať štyri. Zúži sa však hrdlo jej napojenia na okolité územie a z projektov sa škrtnú súvislé cesty vedúce okolo diaľnice.

Tieto cesty sa volajú kolektory a mali sa po nich súvisle, pohodlne a často na D1 pripájať šoféri z lokalít okolo D1.

Keď zostane z Triblaviny hlavne masívna križovatka, najlepšie sa na ňu pripojí ten, kto je najbližšie. Po oboch jej stranách sa rozpína logistické centrum a bytová výstavba projektu Starland, upozorňujú členovia petičného výboru, ktorý pre prekreslenú križovatku vytvorili poslanci bernolákovského zastupiteľstva Peter Hanic a Mária Kisková.

Pre ostatných ľudí a developerov už zmenená križovatka takým prínosom byť nemusí, práve naopak. Problém vraj pocítia aj v Zálesí či v Malinove, hovoria oponenti vládnych plánov.

Takto bola Triblavina projektovaná pôvodne: kolektory mali umožniť autám plynulo a často sa napájať na D1 a odpájať od nej vo frekventovanej zóne pred Bratislavou. 

Zdroj: cas.sk, mah, anc, vizuál NDS
Zdroj: cas.sk, mah, anc, vizuál NDS

A takto Triblavinu na prelome rokov prekreslili v Národnej diaľničnej spoločnosti:

Takto chcú prekresliť križovatku zvanú Triblavinu. Má ústiť do Bernolákova a Chorvátskeho Grobu. Zdroj: enviro.gov.sk
Takto chcú prekresliť križovatku zvanú Triblavina. Má ústiť do Bernolákova a Chorvátskeho Grobu. Zdroj: enviro.gov.sk

V hospodárskom parlamentnom výbore sa preto poslanci pýtali, čo sa stalo, že sa križovatka prekresľuje počas stavby a v rozpore s platným územným plánom, čiže načierno.

Zmenu mali priniesť prieskumy

Poslanec zo SaS Miroslav Ivan si v predložených dokumentoch prečítal, že zmena súvisí s novými dopravnými prieskumami. Vraj preukázali, že takéto riešenie je lepšie než pôvodná, štedrejšia križovatka.

„Sú schválené územné plány, vydané územné rozhodnutie, stavebné povolenie a teraz: Kto ten prieskum objednal a prečo? Neveríme tým právoplatným rozhodnutiam?“ pýtal sa Ivan.

„Mal som čo robiť, aby som sa nerozosmial,“ reagoval štátny tajomník ministerstva dopravy Viktor Stromček (Smer). Poslancovi Ivanovi hovoril, že keď bola reč o PPP obchvate Bratislavy, kritizoval Ivan pre zmenu to, že mu dopravné prieskumy chýbali.

Stromček dodal, že aj do budúcna považuje za dôležité, aby sa infraštruktúra stavala tam, kde ju treba, a to majú povedať zasa prieskumy.

Ako je potom možné, že projektanti nedávno upozorňovali príslušné inštitúcie, že v danej lokalite treba k pôvodnému riešeniu pridať až tri kolektorové pásy po každej strane a nie, naopak, odobrať? Jasná odpoveď na otázky poslancov a petičiarov v parlamente nepadla, no prišli prísľuby o sprístupnení dopravných prieskumov a aj o tom, prečo a ako to s prekresľovaním diaľnice bolo.

Zmenili diaľnicu, aby ušetrili?

Štvrtkové parlamentné sedenie narobilo okolo križovatky z éry Jána Počiatka ešte viac hmly, než bolo predtým.

Výbor sa uzniesol na tom, že stavba sa pozastaví, kým sa rozhodne, ako vlastne má vyzerať. Pôvodne ju mala firma Porr dostavať do apríla budúceho roka.

Na ministerstve dopravy a v Národnej diaľničnej spoločnosti sa teraz rozhoduje, ako ďalej s križovatkou.

Stromček zasa avizuje, že vyhovieť sa nedá vždy každému a že aj v iných častiach Slovenska treba stavať cesty, nielen pri Bratislave. Nehovoriac o tom, že v tomto úseku pôjde aj podľa nových plánov o štyri pruhy diaľnice v oboch smeroch a ľudia sa vraj budú mať ako na D1 pripájať, vyplýva zo slov štátneho tajomníka.

Je pravda, že sa očakáva, že projekt rozšírenia D1 môže vyjsť aj na 1 miliardu eur. Stromček zasa hovorí o tom, že výdavky diaľničiarov už pár rokov patria do okruhu verejných financií, a tiež sa už nemôžu len tak míňať.

Koľko sa ušetrí, ak sa prekreslí plánované rozšírenie D1 Bratislavy a Trnavy či Triblavina? Jasnú odpoveď sme od štátneho tajomníka nedostali.

Na pozemkoch sú plomby

Kisková z petičného výboru zasa upozornila, že v súvislosti s projektom Starland padlo už niekoľko podaní na prokuratúru, namietajúcich proti zákonnosti postupu pri zámene developerských pozemkov pre Starland. Na niektorých sú už aj plomby, rečnila Kisková.

Zástupcovia petičného výboru sa s ministerstvom dopravy nezhodnú ani na tom, že by pôvodné riešenie križovatky bránilo komfortnému prepojeniu rozšírenej D1 s plánovaným obchvatom Bratislavy D4.

Ministerstvo dopravy momentálne ovláda strana Sieť. Jej nominant v kresle ministra Roman Brecely na výbor neprišiel, bol na pracovnej ceste. V minulosti Sieť navrhla, aby projekt skontrolovala Slovenská stavebná inšpekcia.

„Ak sa potvrdí podozrenie, že ide o čiernu stavbu s fatálnymi dôsledkami na budúcu priepustnosť diaľnice D1, je to dôvod na vyvodenie politickej zodpovednosti na vládnej úrovni,“ písala Sieť pred voľbami.

Teraz sa čaká, s akým riešením príde.

„Vždy im je a bude vytvorený priestor,“ hovoril Stromček o tom, že sa budú hľadať riešenia, ktoré by vyhovovali obyvateľom dotknutého územia čo najviac.

Kandidát do volieb za OĽaNO Michal Drotován na blogu Denníka N pred voľbami písal, že v Starlande kedysi pôsobil podnikateľ Peter Korbačka aj Mário Hoffmann.

V blogu na sme.sk píše o chobotnici ministra dopravy Jána Počiatka, spomína aj ministra životného prostredia Petra Žigu. Myslí si, že zmeny, aké sa robia na Triblavine, sa nedejú len tak bez rozsiahleho vysvetlenia, a hľadal by za nimi skôr developerov.

„Takéto veci sa dejú v prípade NDS iba na priamy príkaz zhora, takže je za to celé spoluzodpovedný minister Počiatek s ministrom Žigom,“ píše Drotován na blogu.

Starland nehovorí, kto je jeho majiteľom, špekulovalo sa o J&T.

Dnes na DennikE.sk

  • Ekonomický newsfilter: Slovensko má šancu na obrovské peniaze
  • Cestovný ruch: Chorvátsko otvorí hranice pre občanov desiatich krajín vrátane Slovenska, dátum nie je známy
  • Makro: Nálada v slovenskej ekonomike padla v máji najnižšie za 11 rokov
  • Bratislava: Mestskí poslanci schválili kúpu 49 % v dcére vodární od firmy Ivana Kmotríka
  • Firmy: SES Tlmače ohlásili prepúšťanie, ukončenie výroby je jeden z dvoch scenárov
  • Výroba: Boeing obnovil výrobu problematických lietadiel 737 Max, ktorú zastavil v januári
  • Vývoj: Ekonomika USA v 1. štvrťroku klesla v prepočte na celý rok o 5 %, najviac od krízy v roku 2009
  • Radíme: Ako odmietnuť odklad dovolenky a kedy sa dajú získať peniaze
Zdieľať

Ochranu pred konkurzom nikomu neodporúča. Prišiel o nemeckých dodávateľov, a tak ju zasa rýchlo zrušil

O ochranu pred veriteľmi už požiadal aj vlastník celého nákupného centra Styla, v ktorom sídli aj firma We-Tec. Foto N - Tomáš Benedikovič
O ochranu pred veriteľmi už požiadal aj vlastník celého nákupného centra Styla, v ktorom sídli aj firma We-Tec. Foto N – Tomáš Benedikovič

Bratislavský predajca nábytku We-Tec je prvou firmou, ktorej súdy na vlastnú žiadosť spätne zrušili dočasnú vládnu ochranu pred konkurzmi. Využívala ju len dva týždne, no rýchlo prišla o dodávky od zneistených zahraničných dodávateľov.

Zdieľať

Ako mám odmietnuť odklad dovolenky a získať peniaze? (otázky a odpovede)

Foto N - Denisa Čimová
Foto N – Denisa Čimová

Ak máte 65 a viac rokov a cestovka vám ponúka zmenu zmluvy k objednanej dovolenke, ale vy chcete radšej späť peniaze, treba dodatok písomne odmietnuť. Prinášame otázky a odpovede k novele zákona, ktorá umožňuje cestovkám vracať peniaze neskôr.

Minúta po minúte

Zdieľať

Firmy dostali usmernenie hygienika na bezpečný návrat ľudí do práce

Na pracoviskách by sa v spoločných priestoroch a pri kontakte s inými osobami mali nosiť rúška a zamestnávateľ by sa mal snažiť zabezpečiť aspoň dvojmetrové vzdialenosti medzi ľuďmi, uvádza sa v usmernení k ochranným opatreniam na pracoviskách, ktoré dnes vydal úrad verejného zdravotníctva.

Pretože každá organizácia má iné podmienky vykonávania práce, podľa úradu je na zamestnávateľovi a na jeho dohode so zástupcom zamestnancov, ktoré z opatrení uvedie do praxe. Tak, aby jeho prevádzka aspoň čiastočne fungovala, no zároveň sa znížilo riziko šírenia infekcie.

Čo odporúča hlavný hygienik:

  • Pre rúška platia už skoršie opatrenia o zákaze pohybovať sa na verejnosti bez prekrytia horných dýchacích ciest. Verejnosťou sa rozumie aj pracovisko.
  • Zamestnávateľ nie je povinný rúška poskytnúť, ak nejde o pracoviská ako nemocnice či laboratóriá.
  • Dezinfekciu rúk je zamestnávateľ povinný zabezpečiť pri vstupe na pracovisko, pravidelne musí dezinfikovať podlahy a dotykové plochy.
  • Spoločné používanie zariadení a pomôcok (písacích potrieb, klávesníc) by sa malo zredukovať na nevyhnutné minimum.
  • Meranie teploty nie je povinné, ale odporúča sa.
  • Vhodnejšie ako klimatizácia je prirodzené vetranie, pri vetraní vzduchotechnikou sa odporúča zvýšiť výmenu vzduchu vo všetkých priestoroch. Ak bola dva mesiace vypnutá, mala by bežať aspoň deň pred nástupom ľudí do práce.
  • Pracovné postupy by mal zamestnávateľ prehodnotiť tak, aby sa skrátili časy, ktoré zamestnanci strávia v menšom odstupe a zredukovala sa frekvencia kontaktov na najnižšiu mieru. Odporúča sa práca on-line a telefonická komunikácia, nemalo by dochádzať k nadbytočnému zhromažďovaniu.
  • Úrad zároveň odporúča opatrenia kombinovať. Napríklad zabezpečiť odstupy medzi zamestnancami minimálne dva metre, v prípade vyššieho počtu zamestnancov striedať zamestnancov pracujúcich na pracovisku a zamestnancov pracujúcich v režime home office tak, aby sa dali dodržiavať bezpečné vzdialenosti.
  • Inou možnosťou je doplniť bariéry, ak to charakter práce a bezpečnostné predpisy umožnia.
  • Používanie výťahov by sa malo obmedziť a kapacitu úrad odporúča využívať len na štvrtinu.
Zdieľať

American Airlines prepustí 30 % zamestnancov v administratíve, viac než 5000 ľudí. Firma reaguje na pokles záujmu o leteckú dopravu spôsobený koronavírusom.

Škrty sa dotknú zamestnancov v manažmente a v podporných profesiách, ktorých spoločnosť zamestnáva 17 000. American Airlines uviedla, že bude prijímať žiadosti o dobrovoľné odchody s odstupným do 10. júna. Keď sa neprihlási dosť ľudí, pristúpi k nedobrovoľnému prepúšťaniu. Dotknutým zamestnancom rozhodnutie oznámi v júli, platení budú do konca septembra. (čtk)

Zdieľať

V novele zákona o zájazdoch nevidí prezidentka Čaputová protiústavnosť. Z hľadiska ochrany spotrebiteľa bolo pre ňu na podpis dostatočné to, že obsahuje množstvo výnimiek, takže zohľadňuje skupiny spotrebiteľov, ktoré nebudú znášať záťaž v podobe nevyplatených peňazí.

Súčasne si je vedomá aj stanoviska Európskej komisie k tejto téme. „Bolo to stručné, pokiaľ viem, upozornenie na to, aby bol braný ohľad na práva spotrebiteľov,“ skonštatovala.

Zároveň poukázala na situáciu okolo pandémie nového koronavírusu. Tá podľa nej spôsobila, že bolo potrebné v krátkom čase prijímať množstvo odvážnych zmien zákonov, „ktoré niekedy možno išli až na hranu ústavnosti“. „Ale sme naozaj v mimoriadnej situácii, kompenzujeme straty jedného celého segmentu ekonomiky a toto som považovala za dôležité,“ vyhlásila prezidentka. (tasr)

Viac k téme: Seniori nad 65 rokov sa dostanú k peniazom namiesto zrušených dovoleniek skôr

Zdieľať

Chorvátsko úplne otvorí hranice pre občanov desiatich krajín vrátane Slovenska, konkrétny dátum však ešte nie je známy. Pre urýchlenie vstupnej procedúry odporúča vláda návštevníkom dopredu vyplniť elektronickú registráciu.

Vstup do krajiny turistom umožnilo Chorvátsko neoficiálne už začiatkom mája na základe preukázania „hospodárskych záujmov“ alebo rezervácie pobytov.

Pre občanov Slovinska, Maďarska, Rakúska, Česka, Slovenska, Poľska, Nemecka a troch pobaltských štátov teraz Chorvátsko udelí výnimku z opatrení, ktoré inak vstup do krajiny zakazovali. (čtk)

Zdieľať

Košice odpustia poplatky za letné terasy, zmenu schválilo mestské zastupiteľstvo, bude platiť od 1. júna do 31. decembra.

Jej cieľom je pomoc právnickým osobám a fyzickým osobám – podnikateľom zmierniť negatívne sociálno-ekonomické dôsledky pandémie. Niektorí poslanci v diskusii vyjadrili názor, že táto zmena VZN rieši len malú skupinu podnikateľov. Návrh, aby sa odpustenie uvedenej dane týkalo aj trvalého parkovania taxislužieb, MsZ v tesnom hlasovaním neschválilo.

Ročný príjem z poplatkov za vonkajšie sedenie predstavuje pre mesto zhruba 250 000 eur. Ich odpustenie bude možné len pri splnení všetkých podmienok, žiadateľ bude musieť mať takisto vyrovnané všetky finančné podlžnosti voči mestu. Za rok 2019 eviduje mesto nedoplatok za letné terasy v sume okolo 25 000 eur. (tasr)

Zdieľať

O podporu v nezamestnanosti v USA minulý týždeň požiadalo vyše 2,1 milióna ľudí. Počet nových žiadostí opäť klesol, no dva a pol mesiaca zostáva nad 2 miliónmi. Od vypuknutia koronakrízy v polovici marca prišlo o prácu zhruba 41 miliónov ľudí.

Počet nových žiadostí o dávky v predchádzajúcom týždni do 16. mája dosiahol 2,45 milióna. Najnovšie tak klesol ôsmy týždeň po sebe, no zostáva zhruba 10-krát vyšší než pred marcovým vypuknutím pandémie.

Miera nezamestnanosti za máj, ktorú štatistici zverejnia začiatkom júna, by podľa analytikov mohla prekročiť 20 percent. Už v súčasnosti je najvyššie od veľkej hospodárskej krízy v 30. rokoch minulého storočia.

„Obávam sa, že sme svedkami druhého kola prepúšťania v súkromnom sektore, ktoré v spojení s rastúcim počtom prepustených vo verejnom sektore zvyšuje počet nezamestnaných,“ hovorí Joel Naroff zo spoločnosti Naroff Economics.

„Ak je to tak, vzhľadom k tempu opätovného otvárania by sme sa mohli nachádzať v dlhšom období mimoriadne vysokej nezamestnanosti. Znamená to, že zotavenie bude pomalšie a bude trvať oveľa dlhšie.“

Ministerstvo obchodu informovalo, že HDP Spojených štátov v 1. štvrťroku klesol v prepočte na celý rok o 5 %, čo je najhlbší prepad od finančnej krízy pred 10 rokmi. (reuters, cnbc, čtk)

Zdieľať

Záujemcovia o prvú pomoc za apríl môžu zasielať výkazy alebo žiadosti aj s výkazmi len do 31. mája do polnoci, upozorňuje ministerstvo práce. Od 1. júna začnú úrady práce prijímať výkazy aj žiadosti za máj.

Žiadatelia, ktorí za apríl žiadajú o pomoc v rámci rovnakého opatrenia ako za mesiac marec

  • Pošlú úradom práce iba vyplnený výkaz, do ktorého uvedú číslo uzatvorenej dohody s úradom práce.
  • Ak ešte dohodu nemajú, ale žiadosť za marec poslali, môžu požiadať o príspevok za apríl a vo výkaze neuvedú číslo dohody.

Žiadatelia, ktorí za apríl žiadajú o pomoc v rámci odlišného opatrenia ako za mesiac marec

  • Proces žiadania o príspevok je rovnaký ako v marci.
  • Žiadateľ elektronicky vyplní žiadosť a výkaz pre dané opatrenie a nepodpísané dva dokumenty pošle elektronicky na e-mail prislúchajúceho úradu práce.
  • Žiadatelia sa môžu ďalší mesiac rozhodnúť aj pre príspevok z iného opatrenia podľa toho, ktorá pomoc je pre nich výhodnejšia. Prechádzať však nemôžu v rámci opatrenia 3. Ak raz požiadali o príspevok 3A, nemôžu ďalší mesiac žiadať o príspevok 3B či naopak.

Žiadatelia, ktorí za apríl žiadajú o pomoc prvýkrát

  • Elektronicky vyplnia žiadosť a výkaz pre dané opatrenie.
  • Nepodpísané dva dokumenty pošlú elektronicky na emailovú adresu prislúchajúceho úradu práce.
Zdieľať

Ekonomika USA v 1. štvrťroku klesla v prepočte na celý rok o 5 %, čo je najviac od finančnej krízy v roku 2009. V porovnaní s prvým odhadom z apríla je prepad hlbší, ešte výraznejší pokles sa očakáva v 2. kvartáli.

V apríli americké ministerstvo obchodu uviedlo, že ekonomika v 1. štvrťroku v prepočte na celý rok klesla o 4,8 %. V poslednom kvartáli vlaňajška HDP stúpol o 2,1 %.

Pandémia koronavírusu začala naplno ovplyvňovať ekonomiku USA v marci, teda v poslednom mesiaci úvodného štvrťroka. Veľa podnikov muselo výrazne utlmiť činnosť alebo úplne prerušiť aktivity, za 11 týždňov požiadalo o podporu v nezamestnanosti zhruba 41 miliónov ľudí.

Prvým štvrťrokom sa v USA zrejme končí rekordne dlhé obdobie hospodárskej expanzie, ktoré trvalo od roku 2009. Podľa analytikov má americká ekonomika to najhoršie iba pred sebou, keď sa začne prejavovať pokles výdavkov spotrebiteľov i firiem. (čtk)

Zdieľať

Boeing obnovil výrobu problematických lietadiel 737 Max, ktorú zastavil v januári. Správa o reštarte produkcie prišla krátko potom, ako firma oznámila v Spojených štátoch prepúšťanie takmer 7000 ľudí.

O obnovení výroby lietadiel 737 Max v americkom Rentone informuje portál Zdopravy.cz. Produkcia zatiaľ pobeží pomalým tempom vzhľadom k zavádzaniu opatrení zameraných na bezpečnosť práce a kvalitu.

Lietadlá 737 Max sú celosvetovo uzemnené od vlaňajšieho marca, keď ich prevádzku zakázali úrady po dvoch tragických nehodách v Ázii a Afrike. Boeing stále nezískal povolenie na opätovné nasadenie strojov.

Boeing oznámil, že v prvej vlne prepustí 6770 ľudí v USA z celkového počtu 160-tisíc zamestnancov. V nasledujúcich mesiacoch majú prísť o prácu ďalšie tisícky ľudí.

Zdieľať

Medziročná inflácia v Nemecku podľa metodiky EÚ sa v máji ďalej spomalila na 0,5 percenta z aprílových 0,8 percenta. Rast spotrebiteľských cien v najväčšej európskej ekonomike sa tak ešte viac vzdialil od cieľa ECB tesne pod 2 percentami.

V porovnaní s predchádzajúcim mesiacom zostali harmonizované ceny podľa predbežných výsledkov bez zmeny. Analytici prognózovali pokles o 0,1 %, v medziročnom porovnaní odhadovali májovú infláciu na 0,5 %.

Podľa domácej metodiky dosiahol rast cien v máji 0,6 %, k zvoľneniu inflácie najviac prispelo zlacnenie energií o 8,5 %. Naopak, ceny potravín vzrástli o 4,5 % a služby zdraželi o 1,3 %.

Rýchly odhad inflácie vychádza z údajov od šiestich zo 16 spolkových krajín, v ktorých žije vyše polovica nemeckej populácie. Konečné údaje za máj zverejnia štatistici v polovici júna. (čtk)

Zdieľať

Ruskí boháči zarobili v období pandémie desiatky miliárd dolárov

Najmajetnejší Rusi počas pandémie koronavírusu zbohatli o 62 miliárd dolárov. V Rusku za uplynulé dva mesiace pribudli dvaja noví dolároví miliardári, celkovo ich je 104 s úhrnným majetkom 454 miliárd dolárov.

„Marcové pády cien akcií na burzách po celom svete silne postihli biznis najväčších boháčov sveta, ale za vyše dva mesiace, ktoré odvtedy uplynuli, dolároví miliardári len bohatli. Bokom nezostali ani boháči z ruského rebríčka,“ píše magazín Forbes.

Od polovice marca americký burzový index Dow Jones vzrástol o 23 percent podobne ako širší index S&P. Index moskovskej burzy stúpol o 30 percent.

Majetok piatich najbohatších Rusov sa počas tohto obdobia zväčšil o 22,6 miliardy dolárov na 109,5 miliardy dolárov.

Kto sú najbohatší Rusi (majetok v mld. USD):

1. Vladimir Potanin (26,1) – patrí mu ťažiarsky gigant Norilsk Nickel. Počas pandémie zarobil najviac, jeho majetok sa zväčšil o 6,4 miliardy dolárov,

2. Leonid Michelson (22,5) – zo spoločnosti Novatek,

3. a 4. oceliari Vladimir Lisin (21 mld.) a Alexej Mordašov (19,1),

5. Vagit Alekperov (20,8) – vlastník ropného koncernu Lukoil

Podľa Forbesu v globálnom meradle v období koronavírusu najviac zarobili miliardári, ktorých podnikanie je späté s internetom.

Uhľobarón Dmitrij Bosov, ktorý v rebríčku ruského Forbesu figuroval s majetkom odhadovaným na 1,1 miliardy dolárov na 86. priečke, začiatkom mesiaca podľa médií spáchal samovraždu. (čtk)

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať