Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Fico a Brecely podpísali najväčší biznis Smeru

Predseda vlády Robert Fico a Carlos Ugarte Cruz-Coke z Cintra Infrastructures po podpise zmluvy na výstavbu bratislavského obchvatu. Foto – TASR
Predseda vlády Robert Fico a Carlos Ugarte Cruz-Coke z Cintra Infrastructures po podpise zmluvy na výstavbu bratislavského obchvatu. Foto – TASR

Aktualizované o 15:51. – Obchvat Bratislavy bude stáť takmer dve miliardy eur, no nie je jasné, či dopravu v hlavnom meste Slovenska odľahčí alebo jej priťaží.

V Šamoríne v miestnom hoteli Kormorán podpísali vládni predstavitelia so zástupcami španielskej spoločnosti Cintra zmluvu v hodnote 1,89 miliardy eur. Výmenou za to má konzorcium okolo Cintry postaviť nový obchvat Bratislavy s jeho napojením na Dunajskú Stredu.

Premiér Robert Fico tento projekt po podpise zmluvy označil za životne dôležitý pre Slovensko. „Chcem vysloviť presvedčenie, že dnes nepadne otázka, či tento obchvat bol vôbec potrebný,“ dodal.

obchvat

Fico tým narážal na kritiku, že najväčší biznis druhej vlády Roberta Fica, ktorý podpisovali už zástupcovia jeho tretej – koaličnej vlády, nikto nepodrobil detailnej analýze, či štát nemohol namiesto autostrády pomôcť doprave v Bratislave lacnejšie, rýchlejšie a efektívnejšie.

Teda napríklad kratšou diaľnicou, železničnými koľajami v kombináciami s opatreniami v MHD, spoplatnením parkovania či inou alternatívou.

Čo prinesie nová diaľnica?

„V súčasnosti cez Prístavný most prechádza 100-tisíc automobilov; po realizácii tohto nového projektu očakávame, že cez nový most cez Dunaj prejde denne 30-tisíc vozidiel, čo odľahčí terajšiu hustú premávku hlavného mesta,“ hovoril Fico o prínosoch novej autostrády.

Ani to nemusí celkom sedieť.

„Pri rozhodovaní sme neboli schopní rozlúsknuť socioekonomické benefity, teda to, čo tá diaľnica prinesie. (…) Nemali sme kapacity, nemali sme know-how. A zatiaľ sme ani nenašli spoločnú reč s dopravnými inžiniermi,“ hovoril v marci šéf Inštitútu finančnej politiky, ktorý patrí pod ministerstvo financií, Martin Filko v rozhovore pre Trend.

Analytik inštitútu INEKO a bývalý šéf inštitútu stratégie na ministerstve dopravy za čias ministrovania Jána Figeľa, Ján Kovalčík, zasa opakovane projektu vyčítal možnosť, že ak aj údaje sedia, na jednej strane doprave obchvat trochu pomôže na vstupe do mesta, no v iných miestach jej môže vyvolaním premávky priťažiť.

Po podpise memoranda o spolupráci na obchvate premiér z hotela odišiel. Od jeho hospitalizácie nedal príležitosť klásť mu otázky.

Začne sa od Šamorína

Minister dopravy za Sieť Roman Brecely povedal, že verejnosť musí ešte 12 týždňov počkať, kým sa bagre vyberú na trasu budúcej diaľnice. Toľko asi potrvá, kým sa definitívne zafixujú úroky na úveroch za autostrádu.

Potom sa už začnú stavať prvé kilometre rýchlostnej cesty od Bratislavy smerom na Dunajskú Stredu. A to tie, ktoré sa stavajú jednoduchšie, pretože majú jednoduchší terén. Okrem toho sú v pokročilejšom štádiu, čo sa týka výkupu pôdy. „Začne sa stavať od Šamorína,“ hovoril Brecely.

Na otázku, kedy sa začnú stavať aj náročnejšie úseky obchvatu Bratislavy D4, jasná odpoveď od Brecelyho neprišla. Jednoduchšie časti stavby majú byť hotové v roku 2019, ostatné v roku 2020.

V piatok však potvrdil dávnejšie rozhodnutie Smeru, že diaľnicu stavať treba, hoci nie je jasné, či nemá lepšie alternatívy.

Pôvodne mal zmluvy podpisovať ešte exminister dopravy Ján Počiatek (Smer). Na ich spečatenie dostal povolenie od druhej vlády Smeru, no nepodpísal ich. Nová vláda sa obchvatom zaoberala opäť a bez vážnejších problémov ho schválila.

Zástupcovia španielskej firmy Cintra hovorili o tom, že na stavbe nájdu prácu ľudia zo Slovenska – voziť ich zo Španielska by bolo nelogické.

„Deväťdesiat percent budú miestne pracovné sily,“ povedal Carlos Ugarte Cruz-Coke z Cintra Infrastructures.

Pôjde o druhý projekt PPP na Slovensku. Systém, v ktorom si stavbári na diaľnicu požičajú a štát im ju 30 rokov spláca, sa uplatnil aj na stavbe Nitra – Tekovské Nemce a obchvatu Banskej Bystrice. Každý rok za ňu splácame približne 120 miliónov eur.

pppmostjarovskerame

Takto má vyzerať most ponad Jarovské rameno. Zdroj – obchvatbratislavy.sk

pppkritz

Križovatka Ketelec. Zdroj – obchvatbratislavy.sk

Dnes na DennikE.sk

Ľudia po pohreboch najviac ľutujú, že nič nepovedali, hovorí celebrantka z prírodného cintorína

Celebrantka Monika Suchánska. Foto – archív Moniky Suchánskej, Michal Jenčo
Celebrantka Monika Suchánska. Foto – archív Moniky Suchánskej, Michal Jenčo

Rodinní príslušníci a blízki po pohrebe najčastejšie ľutujú, že na ňom neprehovorili, hovorí Monika Suchánska, celebrantka rozlúčkových obradov. „Keď na ňom však prehovorili, nikdy to neľutujú.“ Obrad podľa nej nie je jednorazová záležitosť a môže navždy zmeniť vzťahy v rodine.

Minúta po minúte

Ďalšie obchody by sa mohli otvoriť od 8. februára, ak prejdeme na covid automat a počet pozitívnych testov bude menej ako 5000, zopakoval Marek Krajčí. Tvrdí, že ďalšie uvoľňovanie je možné, ak by sme sa dostali do kontinuálneho pretestovávania, najmä obyvateľov, ktorí sa budú viac pohybovať a prichádzať do kontaktu s ďalšími ľuďmi. (ta3)

V trnavskej automobilke Stellantis Slovakia absolvovalo testovanie do soboty večera 2604 zamestnancov závodu a dodávateľských firiem v jeho areáli. Pozitívnych bolo 22 ľudí, miera pozitivity počas dvoch dní testovania dosiahla 0,84 %.

Reklamné stavby by sa mohli povoľovať len na dobu určitú, najviac na tri roky. Obce by mohli po novom iniciovať odstránenie nelegálnych reklamných stavieb, ktoré nie sú na jej pozemkoch, ale sú v území obce. Vyplýva to z návrhu novely stavebného zákona, ktorý do parlamentu predložili poslanci zo Za ľudí a SaS.

Zvýšiť by sa mohli aj pokuty za nedodržiavanie zákona. Poslanci tak chcú dosiahnuť znižovanie vizuálneho smogu.

V súčasnosti sa môžu reklamné stavby povoľovať aj na dobu neurčitú. Povolenie na dobu určitú podľa poslancov zabezpečí, že mestá a obce budú môcť periodicky prehodnocovať umiestňovanie reklamných stavieb na ich územiach.

„V prípade, že zdôvodnia, že ich množstvo je neúnosné, môžu na túto skutočnosť poukázať pri predlžovaní doby trvania reklamnej stavby,“ skonštatovali v dôvodovej správe návrhu.

Ak vlastník nepožiada o predĺženie trvania reklamnej stavby alebo sa stavebný úrad rozhodne ju nepredĺžiť, po novom by ju musel vlastník odstrániť do 30 dní. Ak by tak neurobil, mal by zaplatiť pokutu 1350 eur. Poslanci tiež navrhujú sprísniť pokuty za stavbu bez ohlásenia. Zo súčasných 150 až 450 eur by sa mohla zvýšiť na 450 až 1350 eur.

Podľa súčasnej legislatívy môžu iniciovať odstránenie nelegálnej reklamnej stavby len vlastníci alebo prenajímalitelia pozemkov, na ktorých tieto stavby stoja. Po novom by mohla iniciovať odstránenie aj obec, na ktorej území sa stavby nachádzajú.

V prípade nahlásenia nelegálnej reklamnej stavby, čiže postavenej bez stavebného povolenia alebo v rozpore s ním alebo bez ohlásenia by stavebný úrad mal získať povinnosť do 30 dní vydať súhlas s odstránením stavby.

Vlastník pozemku či obec by tak mohla odstrániť reklamnú stavbu na náklady vlastníka stavby. Povolenia pre reklamné stavby vydané na dobu neurčitú by sa mohli po novom obmedziť na tri roky, trvali by teda len do 30. apríla 2024. Nová legislatíva by v prípade schválenia mohla byť účinná od 1. mája tohto roka. (tasr)

V Česku otvorili stovky reštaurácií a barov na protest proti opatreniam. Podniky sú súčasťou iniciatívy Chcípl PES (protiepidemický systém ČR). Podľa organizátorov nie je cieľom protestu na pandémii zarábať, ale prežiť. Tiež chcú založiť politické hnutie Otvoríme Česko.

Účasť na akcii ohlásili reštaurácie z Prahy, Teplíc, Ústí nad Labem, Brna, Kladna či okresu Jihlava, pričom sa k protestu pripojili stovky podnikov. Hromadné akcie, pri ktorých by sa zišli tisíce ľudí ako 10. januára na pražskom Staromestskom námestí, však iniciatíva nechystá.

Hovorca pražského magistrátu Vít Hofman povedal, že otvoreným reštauráciám a podnikom hrozí za porušenie pravidiel pokuta do výšky 20 000 českých korún (765 eur).

Iniciatíva Chcípl PES odmieta podmienku, v súlade s ktorou musia žiadatelia o dotáciu z programu vlády s názvom „Covid Gastro – Uzavreté prevádzky“ uviesť, že nikdy neporušili vládne nariadenie.

Zástupcovia iniciatívy oznámili, že chcú založiť politické hnutie Otevřeme Česko – Chcípl PES. Reštaurácie by sa podľa nich mali stať politickými bunkami a zostať tak otvorené, keďže podľa iniciatívy majú politické rokovania v rámci epidemiologických reštrikcií výnimku. (tasr, novinky)

V trnavskej automobilke Stellantis Slovakia absolvovalo do piatka večera testovanie na covid-19 2177 zamestnancov závodu a dodávateľských firiem. Pozitívnych testov bolo 17, miera pozitivity počas dvoch dní testovania dosiahla 0,78 %.

Testovanie v priestoroch automobilky pokračuje aj v sobotu a v nasledujúcich dňoch. V prípade potreby potrvá do utorka 26. januára.

Nová spoločnosť Stellantis vznikla spojením skupiny Fiat Chrysler Automobiles FCA a skupiny Groupe PSA, ktorej súčasťou je aj trnavská automobilka.

Koaličná rada odsúhlasila vznik agentúry Slovakia Travel, vzniknúť by mohla do 1. apríla 2021. Podmienkou na vznik agentúry na podporu a propagáciu cestovného ruchu je ešte súhlas rezortu financií.

Potvrdil to hovorca ministerstva dopravy a výstavby Ivan Rudolf. „Môžeme potvrdiť, že koaličná rada odsúhlasila vznik agentúry na podporu a propagáciu cestovného ruchu Slovakia Travel, jej vznik je však v zmysle zákona podmienený súhlasom Ministerstva financií (MF) SR. Tento finálny akt ešte nenastal a je nutnou podmienkou vzniku spoločnosti,“ priblížil Rudolf.

Od agentúry si rezort dopravy sľubuje oživenie cestovného ruchu po pandémii ochorenia covid-19, konkurencieschopnosť na zdrojových trhoch, ktorými sú pre SR susedné krajiny, ale aj zvýšenie podielu na HDP národného hospodárstva, podporu regiónov a odstraňovanie regionálnych disparít či podporu rozvoja turistickej infraštruktúry.

Projekt a návrh na vznik organizácie počíta so zriadením samostatnej príspevkovej organizácie podľa vzoru väčšiny funkčných organizácií tohto typu na porovnateľných trhoch, napríklad v Českej republike.

Jej pôsobnosť bude priamo naviazaná na už existujúce regionálne štruktúry, ktorými sú OOCR a KOCR (oblastné a krajské organizácie cestovného ruchu).

Cieľom je pracovať s exaktnými analytickými dátami z regiónov, analyzovať ich a prinášať konkrétne riešenia na skvalitnenie cestovného ruchu na Slovensku, a to aj s prínosmi pre národné hospodárstvo.

„Sme jediná krajina, ktorá má regionálne štruktúry, ale nemáme nad nimi strešnú organizáciu. Založením Slovakia Travel vytvoríme uzatvorený celok,“ podotkol prednedávnom hovorca ministerstva dopravy.

Podľa ministra dopravy Andreja Doležala (nominant Sme rodina) je dôležité, aby agentúra vznikla práve v tomto roku, keď sa očakáva oživenie. „Keď nevznikne Slovakia Travel a nepomôžeme cestovnému ruchu v roku 2021, tak už nemusíme pomáhať vôbec,“ upozornil pred časom na sociálnej sieti. (tasr)

Obce by mohli pokutovať porušenie zákazov zastavenia a státia vozidiel. Vyplýva to z návrhu novely zákona o cestnej premávke, ktorý do parlamentu predložili koaliční poslanci.

Predkladatelia v dôvodovej správe vysvetlili, že „v súčasnosti je možné správny delikt držiteľa vozidla, tzv. objektívna zodpovednosť, prejednať len vtedy, ak je zaznamenaný technickými prostriedkami, ktoré používa alebo využíva Policajný zbor.“

Obec tak nemá možnosť vyhotovovať dôkazy ani vydávať meritórne rozhodnutia v takýchto prípadoch.

Pri zmene legislatívy argumentujú, že mnoho obcí, najmä okresné a krajské mestá, začalo riešiť problematiku parkovania rezidentov a jasne stanovili pravidlá, pričom realizovali príslušné dopravné značenie. Nemajú však kompetencie na kontrolu rešpektovania týchto pravidiel formou objektívnej zodpovednosti.

„Z uvedeného dôvodu je potrebné, aby obec mala možnosť pokutovať držiteľa vozidla za porušenie jeho povinností, a tak zabezpečiť, aby pri prevádzkovaní jeho motorového vozidla boli dodržiavané pravidlá cestnej premávky spočívajúce v zákaze zastavenia alebo státia vozidiel v územnej pôsobnosti konkrétnej obce,“ tvrdia predkladatelia.

Účinnosť novely v prípade jej schválenia navrhujú od 1. mája 2021. (tasr)

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať