Denník N

Fico a Brecely podpísali najväčší biznis Smeru

Predseda vlády Robert Fico a Carlos Ugarte Cruz-Coke z Cintra Infrastructures po podpise zmluvy na výstavbu bratislavského obchvatu. Foto – TASR
Predseda vlády Robert Fico a Carlos Ugarte Cruz-Coke z Cintra Infrastructures po podpise zmluvy na výstavbu bratislavského obchvatu. Foto – TASR

Aktualizované o 15:51. – Obchvat Bratislavy bude stáť takmer dve miliardy eur, no nie je jasné, či dopravu v hlavnom meste Slovenska odľahčí alebo jej priťaží.

V Šamoríne v miestnom hoteli Kormorán podpísali vládni predstavitelia so zástupcami španielskej spoločnosti Cintra zmluvu v hodnote 1,89 miliardy eur. Výmenou za to má konzorcium okolo Cintry postaviť nový obchvat Bratislavy s jeho napojením na Dunajskú Stredu.

Premiér Robert Fico tento projekt po podpise zmluvy označil za životne dôležitý pre Slovensko. „Chcem vysloviť presvedčenie, že dnes nepadne otázka, či tento obchvat bol vôbec potrebný,“ dodal.

obchvat

Fico tým narážal na kritiku, že najväčší biznis druhej vlády Roberta Fica, ktorý podpisovali už zástupcovia jeho tretej – koaličnej vlády, nikto nepodrobil detailnej analýze, či štát nemohol namiesto autostrády pomôcť doprave v Bratislave lacnejšie, rýchlejšie a efektívnejšie.

Teda napríklad kratšou diaľnicou, železničnými koľajami v kombináciami s opatreniami v MHD, spoplatnením parkovania či inou alternatívou.

Čo prinesie nová diaľnica?

„V súčasnosti cez Prístavný most prechádza 100-tisíc automobilov; po realizácii tohto nového projektu očakávame, že cez nový most cez Dunaj prejde denne 30-tisíc vozidiel, čo odľahčí terajšiu hustú premávku hlavného mesta,“ hovoril Fico o prínosoch novej autostrády.

Ani to nemusí celkom sedieť.

„Pri rozhodovaní sme neboli schopní rozlúsknuť socioekonomické benefity, teda to, čo tá diaľnica prinesie. (…) Nemali sme kapacity, nemali sme know-how. A zatiaľ sme ani nenašli spoločnú reč s dopravnými inžiniermi,“ hovoril v marci šéf Inštitútu finančnej politiky, ktorý patrí pod ministerstvo financií, Martin Filko v rozhovore pre Trend.

Analytik inštitútu INEKO a bývalý šéf inštitútu stratégie na ministerstve dopravy za čias ministrovania Jána Figeľa, Ján Kovalčík, zasa opakovane projektu vyčítal možnosť, že ak aj údaje sedia, na jednej strane doprave obchvat trochu pomôže na vstupe do mesta, no v iných miestach jej môže vyvolaním premávky priťažiť.

Po podpise memoranda o spolupráci na obchvate premiér z hotela odišiel. Od jeho hospitalizácie nedal príležitosť klásť mu otázky.

Začne sa od Šamorína

Minister dopravy za Sieť Roman Brecely povedal, že verejnosť musí ešte 12 týždňov počkať, kým sa bagre vyberú na trasu budúcej diaľnice. Toľko asi potrvá, kým sa definitívne zafixujú úroky na úveroch za autostrádu.

Potom sa už začnú stavať prvé kilometre rýchlostnej cesty od Bratislavy smerom na Dunajskú Stredu. A to tie, ktoré sa stavajú jednoduchšie, pretože majú jednoduchší terén. Okrem toho sú v pokročilejšom štádiu, čo sa týka výkupu pôdy. „Začne sa stavať od Šamorína,“ hovoril Brecely.

Na otázku, kedy sa začnú stavať aj náročnejšie úseky obchvatu Bratislavy D4, jasná odpoveď od Brecelyho neprišla. Jednoduchšie časti stavby majú byť hotové v roku 2019, ostatné v roku 2020.

V piatok však potvrdil dávnejšie rozhodnutie Smeru, že diaľnicu stavať treba, hoci nie je jasné, či nemá lepšie alternatívy.

Pôvodne mal zmluvy podpisovať ešte exminister dopravy Ján Počiatek (Smer). Na ich spečatenie dostal povolenie od druhej vlády Smeru, no nepodpísal ich. Nová vláda sa obchvatom zaoberala opäť a bez vážnejších problémov ho schválila.

Zástupcovia španielskej firmy Cintra hovorili o tom, že na stavbe nájdu prácu ľudia zo Slovenska – voziť ich zo Španielska by bolo nelogické.

„Deväťdesiat percent budú miestne pracovné sily,“ povedal Carlos Ugarte Cruz-Coke z Cintra Infrastructures.

Pôjde o druhý projekt PPP na Slovensku. Systém, v ktorom si stavbári na diaľnicu požičajú a štát im ju 30 rokov spláca, sa uplatnil aj na stavbe Nitra – Tekovské Nemce a obchvatu Banskej Bystrice. Každý rok za ňu splácame približne 120 miliónov eur.

pppmostjarovskerame

Takto má vyzerať most ponad Jarovské rameno. Zdroj – obchvatbratislavy.sk

pppkritz

Križovatka Ketelec. Zdroj – obchvatbratislavy.sk

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Obchvat Bratislavy

Ekonomika

Teraz najčítanejšie