Denník N

Miliónovú pokutu dostal tretí reťazec, po Tescu a Kauflande ju vymerali Bille

Ilustračné foto N – Vladimír Šimíček
Ilustračné foto N – Vladimír Šimíček

Vysoké postihy pre obchodníkov by sa mohli znížiť. Kým sa tak však stane, pribúdajú rozhodnutia o ich vymeraní ďalším predajcom.

Počet predajcov s vysokými pokutami sa ešte rozšíri, naznačil začiatkom minulého roka vtedajší minister pôdohospodárstva Ľubomír Jahnátek. Šéf Štátnej veterinárnej a potravinovej správy (ŠVPS) Jozef Bíreš ho v rozhovore pre Denník N doplnil, že miliónové pokuty hrozia takmer všetkým reťazcom, ktoré na Slovensku pôsobia.

Ich vyjadrenia vychádzali z kontrol, ktoré už inšpektori absolvovali, no neboli ešte definitívne uzavreté. Aj preto nemohli konkretizovať, ktorým obchodníkom miliónové pokuty vymerali.

V tom čase už bolo známe, že miliónovú pokutu dostal hypermarket Tesco v Partizánskom. Odvtedy pribudli ďalšie štyri pokuty v takejto výške pre Tesco, pri všetkých dosiahol reťazec na súde odklad ich zaplatenia.

Jednu miliónovú pokutu dostal aj Kaufland za nedostatky v predajni v Liptovskom Mikuláši. Podobne ako Tesco dosiahol odklad na jej uhradenie.

Teraz sa zoznam tých, ktorí by mali štátu zaplatiť milión eur, rozšíril o ďalší nadnárodný reťazec. V máji ŠVPS potvrdila, no až teraz zverejnila na webe rozhodnutie o miliónovej pokute pre Billu. 

Neustrážili si dátumy

Vysokú pokutu dostala za prehrešky vo svojom obchode na ulici Aleja Jána Pavla II. v Rožňave. Inšpekcia ich zistila počas tohtoročnej januárovej kontroly.

Podľa rozhodnutia inšpektori v čase svojej návštevy v tomto obchode našli na pultoch štyri druhy potravín po dobe spotreby. Podľa ŠVPS sa to týkalo produktov syrový korbáčik, Chef menu Hamburger, Chef menu Cheeseburger a mliečny nápoj Muller s príchuťou arašidov v čokoláde.

Nájdené potraviny po dobe spotreby vyčíslila inšpekcia na 11,77 eura. Okrem syrového korbáčika mala Billa v regáli z každej zadržanej potraviny len po jednom kuse.

Ďalších osem druhov potravín našla ŠVPS v tejto predajni po dobe minimálnej trvanlivosti. Medzi týmito potravinami bola napríklad francúzska horčica, pivo Gambrinus, fazuľa s koktejlovými párkami v konzerve Hamé, nesýtené ovocné nápoje či muffiny. V tomto obchode tiež našli jedno balenie kávy Segafredo za 5,49 eura, ktoré nemalo označené dátum minimálnej trvanlivosti.

Podľa zistení inšpektorov nemali v obchode tak, ako mali mať, údaje o prítomnosti alergénov pri nebalenom pečive predávanom samoobslužným spôsobom. Katalóg s údajmi o pekárenských výrobkoch bol podľa ŠVPS v kancelárii, nie v obchode.

ŠVPS tiež vedeniu predajne vytkla nedostatky v hygiene predaja aj skladovania. Tvrdí, že obchod nezabezpečil vyhovujúci hygienický stav zariadení používaných pri predaji potravín.

Vyšší trest po nižšom

No podobne ako v prípade Tesca či Kauflandu dostala aj Billa miliónovú pokutu preto, že jej už pri predošlej kontrole nižší postih vymerali a zopakovala podľa inšpektorov tie isté chyby, za ktoré už nižšiu pokutu dostala. Podľa rozhodnutia, ktoré zverejnila ŠVPS na webe, totiž inšpektori už v tomto rožňavskom obchode boli v decembri 2014 – predošlé rozhodnutie nadobudlo právoplatnosť v januári 2015.

Vtedy dali Bille za predaj niekoľkých výrobkov po dobe spotreby a minimálnej trvanlivosti pokutu 5000 eur. Inšpekcia tvrdí, že už vtedy išlo o opakovaný prehrešok proti zákonu o potravinách, ktorého sa táto predajňa dopustila.

Šéf ŠVPS Bíreš opakovane povedal, že inšpekcia nemá inú možnosť, ako dať miliónovú pokutu, ak zistí opakovane tie isté prehrešky v tej istej predajni. Zákon o potravinách stanovuje, že v prípade, ak do jedného roka odo dňa nadobudnutia právoplatnosti rozhodnutia o uložení pokuty dôjde k opakovanému porušeniu povinností, za ktoré bola uložená pokuta, musí dať inšpekcia pokutu od 1 milióna do 5 miliónov eur.

V budúcnosti by sa mohli vysoké pokuty znížiť, naznačil pred voľbami Jahnátek a hovorí o tom aj nová ministerka pôdohospodárstva Gabriela Matečná. Novelizáciu zákona o potravinách jej ministerstvo už chystá, ale ako sa pokuty znížia, zatiaľ nie je jasné.

Výsledky kontroly spochybnili

Billa sa obhajovala tým, že dátumy spotreby a minimálnej trvanlivosti pracovníci pravidelne kontrolujú a vedú o tom záznamy. „Okrem toho spoločnosť prijala preventívne opatrenia, a to systémom kontroly dátumov spotreby a dátumov minimálnej trvanlivosti už na príjme potravín, pričom evidencia je elektronická,“ tvrdí.

To, že napriek tomu pri takom veľkom množstve produktov môžu sporadicky ostať na pultoch potraviny po dobe spotreby či minimálnej trvanlivosti, pripisuje v odvolaní tomu,  že samotné stiahnutie tovarov ostáva fyzickou záležitosťou, ktorá závisí od ľudského faktora.

Advokátska kancelária Soukeník-Štrpka ktorá podala odvolanie proti miliónovej pokute, v rozhodnutí podľa ŠVPS uviedla, že produkty po dobe spotreby a minimálnej trvanlivosti sa nachádzali mimo predajnej plochy a neboli ponúkané spotrebiteľom na predaj. „Produkty boli inšpektormi nájdené v sociálnych miestnostiach pre zamestnancov, pričom to vyplýva aj z fotodokumentácie k záznamu o výkone úradnej kontroly potravín. Uvádzanie potravín na trh po dátume spotreby či minimálnej trvanlivosti nie je žiadnym spôsobom preukázané,“ tvrdí advokátska kancelária.

Aj preto si myslí, že na miliónovú pokutu nie je dôvod, pretože podľa nej nedošlo k opakovanému porušeniu tej istej povinnosti. „Vzhľadom na to, že potraviny po dátume spotreby či minimálnej trvanlivosti sa nenachádzali na predajnej ploche, ale v sociálnych zariadeniach určených pre zamestnancov, nedošlo k opakovanému porušeniu povinnosti vyplývajúcej z ustanovenia zákona o potravinách,“ napísala v odvolaní advokátska kancelária.

Inšpekcia však trvá na tom, že tieto potraviny stiahli z predajnej plochy Billy a následne ich vyfotografovali v sociálnej miestnosti pre zamestnancov, kde inšpektori robili záznam z úradnej kontroly.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Problémy Carrefouru

Ekonomika

Teraz najčítanejšie