Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Prečo má elektronické občianske iba 6 percent ľudí, pýtal sa Pellegrini. IT špičky sa obviňovali

Podpredseda vlády Peter Pellegrini. Zdroj: ITAPA
Podpredseda vlády Peter Pellegrini. Zdroj: ITAPA

Špička slovenského IT biznisu sa sporila, kto je hlavný vinník za slovenskú informatizáciu.

Odhodlane a pomerne razantne predstúpil pred IT komunitu na štvrtkovej konferencii ITAPA vicepremiér Peter Pellegrini. Od júna šéfuje novému úradu, ktorý má dohliadať aj na informatizáciu, a svojím príhovorom chcel ukázať, že by ho IT komunita mala brať teda naozaj vážne. „Chceme veci robiť inak a cítim veľkú zodpovednosť za fungovanie nového úradu,“ presviedčal.

Na Pellegriniho prejav nedočkavo čakali IT ľudia zo Slovensko.digital, štátni úradníci, aj zástupcovia IT dodávateľov pre štát. Keď pred siedmimi mesiacmi na konferencii vystúpil prezident Andrej Kiska, výsledok elektronizácie verejnej správy nazval hanbou a minutú miliardu označil za premrhanú. To len posmelilo IT partiu mladých ľudí, aby ukazovali, kto kde v štátnom IT pochybil a čo s tým.

Kde sa stala chyba

Ani Pellegrini nie je spokojný. Na konferencii ukazoval, ako si cez ústredný portál verejnej správy Slovensko.sk snažil dohodnúť termín na dopravnom inšpektoráte na prepis vozidla, a ako dlho mu trvalo, kým sa preklikal k formuláru.

Niektorí štátni úradníci k tomu v neoficiálnych debatách neskôr poznamenali, že keby sa ministerstvo vnútra, pod ktoré dopravný inšpektorát patrí, lepšie integrovalo so stránkou Slovensko.sk, nebolo by treba toľko klikov. Rovnakú výčitku adresovali aj ďalším úradom. S dodatkom, že keby tento hlavný portál vrátane dizajnu nerobili celý iba IT-čkári, tiež by to dopadlo lepšie.

Pellegrini sa čudoval aj tomu, ako je možné, že elektronické občianske preukazy má 1,4 milióna ľudí, ale bezpečnostný osobný kód a čítačku k preukazom iba 84-tisíc z nich (6 %). „Prečo je to tak a kde nastala chyba?“ pýtal sa.

O pár hodín neskôr sa na tej istej konferencii pokúsil dať na to odpoveď Mário Lelovský, šéf IT Asociácie Slovenska (ITAS). „Ja som ten, kto nemá zaručený elektronický podpis, lebo ma odhovorila pracovníčka,“ opísal vlastnú skúsenosť, keď si šiel k policajtom v bratislavskom Starom Meste pýtať k elektronickej občianke bezpečnostný kód aj čítačku.

Pellegrini pokračoval, že nemôžeme dookola elektronizovať starý svet, IT riešenia musia byť v súlade s architektúrou verejnej správy, a keď tu raz máme serverovňu na ministerstvách financií a vnútra, prečo si chcú úrady nakupovať hardvér samy. „Videl som požiadavky ministerstiev a boli by ste prekvapení, koľko by chceli na hardvér.“

Vicepremiér dal odkaz aj IT dodávateľom: „Pokiaľ nebudú dávať štátu služby, aké si objedná, spoluprácu prerušíme a dáme to verejnosti najavo.“

Odkaz pre Slovensko.digital

Tí, ktorí výsledky informatizácie otvorene kritizujú, si Pellegriniho príhovor pochvaľovali. Pomenoval priamo problémy, neskrýval ich. Pellegrini môže byť spokojný aj s tým, že ho členovia ITAPA označili za najvplyvnejšieho človeka v IT.

Ale niektorí si pamätajú, že na konferencii ITAPA už niekoľkokrát zaznelo to isté. „Či už pri nástupe Radičovej vlády od pána Mikloša, ktorý mal vtedy na starosti informatizáciu, alebo aj pri nástupe vlády Smeru od pána Pellegriniho ešte ako štátneho tajomníka ministerstva financií. A aký je výsledok? V tomto vnímam to riziko,“ poznamenal Ľubor Illek zo Slovensko.digital.

Pellegrini v príhovore použil aj návrhy, o ktorých hovoria ľudia zo Slovensko.digital, a oni si to všimli. Dá sa tiež povedať, že práve im smeroval aj Pellegriniho odkaz, že národnú koncepciu, čo je dôležitý materiál na informatizáciu, nepredloží v podobe, s ktorou verejnosť nesúhlasí.

„Vedia o našich návrhoch a ako keby ich naschvál vložili do tohto prejavu. Čítame to tak, že nám dávajú priestor, aby sme sa do toho zapojili,“ poznamenal Illek.

Príde či nepríde Bojňanský?

Nový šéf informatizácie povedal, že na nový úrad teraz hľadajú nových ľudí, pretože takmer dvadsiatka IT ľudí z bývalej sekcie informatizácie ministerstva financií dala výpoveď. Bol medzi nimi aj Pavel Bojňanský, ktorý sekcii šéfoval deväť rokov. A IT komunita ho považuje za jedného z najvplyvnejších ľudí v štátnom IT a tiež za jedného z tých, ktorí by mali vysvetľovať, prečo to tak s informatizáciou dopadlo.

Bojňanský na konferenciu prišiel. Hovoril o silnom rezortizme. Tvrdil, že riadiace orgány, teda jednotlivé ministerstvá, si v podstate pri IT projektoch robili, čo chceli, a to je pre informatizáciu problém. „Tí, čo za to reálne zodpovedajú, sa tu vôbec neobjavili. To sú rôzni generálni riaditelia sekcií,“ povedal.

Bojňanský dal tiež najavo, že úspechu nového úradu celkom neverí. Lebo kým doteraz do informatizácie hovorili najmä dva úrady (ministerstvo financií a úrad vlády), odteraz to bude šesť úradov (Pellegriniho úrad, ministerstvá financií, vnútra a dopravy, NBÚ a úrad vlády).

Šéf ITAS-u Lelovský Bojňanského pochválil, že dokázal takmer nemožné, keď spojil rezorty.

Odchádzajúci šéf vládneho NASES-u Rastislav Janota to vidí zase tak, že štát nie je jediná strana, ktorá má čo naprávať, ale ani dodávatelia nie sú na tom lepšie. „Jasné, už zadania zo strany štátu sú zlé. Ale neevidujem na strane dodávateľov ľudí, ktorí naozaj majú predstavu, čo je e-government.“

Chýbajú dobrí biznis analytici, biznis architekti, architekti riešení. „Až konkrétni realizátori sú v poriadku,“ myslí si Janota. Najviditeľnejším projektom NASES-u (Národnej agentúry pre sieťové a elektronické služby) z posledného obdobia je kritizovaná stránka Slovensko.sk.

Emil Fitoš z firmy ATOS poznamenal, že najúspešnejšie reformy v tomto regióne boli za Márie Terézie. Ale ani tej by sa to nemuselo podariť, keby boli už vtedy štvorročné volebné cykly.

Málo sebareflexie

Ján Suchal zo Slovensko.digital zhodnotil konferenciu na Facebooku tak, že prítomným chýbala sebareflexia a čelní predstavitelia informatizácie pri okrúhlom stole hovorili opak toho, čo povedia, keď sú vypnuté kamery. „Dokonca elektronický občiansky, ktorý aspoň raz na prihlásenie sa do schránky na slovensko.sk použilo tak 1 % ľudí, bol vyhlásený za úspech a technicky dobrý projekt,“ napísal Suchal.

Pomerne ostrá diskusia sa strhla po tom, čo sa ozval jeden z IT odborníkov, že mal pred polrokom problém so zaručeným elektronickým podpisom (ZEP). Potreboval podpísať jeden dokument pre finančnú správu na stránke Slovensko.sk, ale nevedel si nainštalovať ZEP softvér, hoci všetko preinštaloval, a nepomohol mu ani helpdesk.

Janota vysvetľoval, že to bude problém najskôr finančnej správy, Bojňanský mu pomohol tým, že spomenul, že daniarom dali za to pokutu. „Už to funguje,“ ozval sa zrazu Janota, že mu práve prišla takáto esemeska.

Každopádne, už sa všetci tešia na jesennú ITAPA, kde má prísť aj Kaliňákova pravá ruka, štátna tajomníčka Denisa Saková. Za druhej Ficovej vlády mala na starosti ESO a reforme verejnej správy šéfuje aj teraz. Členovia ITAPA ju zaradili do prvej päťky najvplyvnejších ľudí v slovenskom IT.

Dnes na DennikE.sk

Minúta po minúte

Zdieľať

Európska komisia potvrdila, že zastavila platby na projekty ministerstva práce. „Vzhľadom na systémový charakter zistení a závažnosti situácie navrhla Komisia ako vhodnú formu riešenia plošnú korekciu,“ tvrdí v stanovisku.

Ministerstvo práce priznáva, že komisia zastavila platby, ale ide podľa neho len o projekty na podporu vstupu vybraných skupín mladých ľudí na trh práce a podporu zosúladenia rodinného a pracovného života na Slovensku.

„Slovensku v žiadnom prípade nehrozí ďalší veľký eurofondový škandál,“ odkazuje ministerstvo, ktoré vedie Ján Richter zo Smeru.

Viac k téme: Komisia zastavila Richterovi pre pochybenia eurofondy. Richter tvrdí, že nám nehrozí škandál

Zdieľať

Lufthansa a jej dcérska spoločnosť Austrian Airlines rušia všetky priame lety do a z Číny. Dôvodom je nákaza spôsobená novým koronavírusom, ktorej v Číne podľahlo už viac ako 130 ľudí. Toto preventívne opatrenie bude predbežne platiť do 9. februára a netýka sa Hongkongu.

Rezervácie leteniek budú napriek tomu možné až od 1. marca.

Už predtým pristúpili k rovnakému kroku britské aerolínie British Airways a americká letecká spoločnosť United Airlines. (bild, tasr)

Zdieľať

Žilinská Kia už tiež rieši problémy pre štrajk autodopravcov. „Naši dodávatelia intenzívne riešia nedostatok materiálu, čo sa už odrazilo na obmedzeniach vo výrobe Kia Motors Slovakia. Ak sa situácia nezlepší, budeme nútení zastaviť výrobu automobilov,“ píše v stanovisku automobilka.

Zároveň dôrazne vyzýva zainteresované strany, aby urýchlene dosiahli dohodu a „nezvyšovali tak napätie a zaťaženie zamestnancov nielen v automobilovom priemysle na Slovensku, ale ani našich zákazníkov po celom svete“.

Zdieľať

Štrajkujúca únia autodopravcov nesúhlasí s ponukou vlády, o ďalšom postupe bude debatovať predsedníctvo. „Nesúhlasíme s tým, čo vláda ponúkla, máme stále kamióny na hraniciach,“ povedal Stanislav Skala z únie.

Dodal, že vo večerných hodinách sa očakáva zasadnutie predsedníctva.

„Predsedníctvo rozhodne, uvidíme, čo sa bude diať,“ povedal Skala. Aktuálne podľa jeho slov autodopravcovia akciu na niektorých miestach stlmili.

„Už to bolo neúnosné na tých hraniciach tak ako hore na Orave, tak v Rajke aj v Kútoch,“ povedal Skala.

Zdieľať

Krajiny Európskej únie by nemali pustiť firmy považované za bezpečnostné riziko k budovaniu citlivých častí komunikačných sietí piatej generácie (5G). Uviedla to Európska komisia v odporúčaní, ktoré necháva rozhodnutie týkajúce sa rizikových firiem na členských štátoch.

Čínska spoločnosť Huawei, pred ktorej zapojením do tvorby 5G sietí varujú Spojené štáty, oznámenie Bruselu uvítala.

Únijná exekutíva prichádza s odporúčaním deň po tom, čo Británia napriek odporu USA povolila obmedzený podiel na tvorbe najmodernejšej komunikačnej infraštruktúry spoločnosti Huawei.

Krok EK je vnímaný ako snaha čiastočne vyhovieť americkým požiadavkám a zároveň úplne neznemožniť európskym krajinám získavať cenovo dostupné čínske technológie.

Komisia predstavila spoločnú únijnú stratégiu, ku ktorej sa vlani v marci vyslovili lídri členských krajín.

Počíta s tým, že štáty „uplatnia potrebné obmedzenia pre poskytovateľov, vyhodnotené ako vysoko rizikové“ obzvlášť v oblasti citlivej infraštruktúry. Brusel síce priamo nespomína čínske firmy, ale stratégia vznikala najmä s ohľadom na ich pôsobenie. (čtk)

Zdieľať

Boeing sa vlani prvý raz od roku 1997 prepadol do straty 636 miliónov dolárov. Hlavným dôvodom sú problémy s lietadlami 737 Max, ktoré regulátori odstavili na jar po dvoch tragických nehodách v Indonézii a Etiópii.

Tržby výrobcu lietadiel sa prepadli o štvrtinu na 76,6 miliardy dolárov. Ešte v roku 2018 zarobil vyše 10 miliárd dolárov, vyplýva z výsledkov zverejnených na webovej stránke firmy.

Boeing zvýšil odhad nákladov súvisiacich s uzemnením 737 Max na najmenej 18,6 miliardy dolárov, čo je dvojnásobok oproti jeho doterajším predpokladom, píšu Financial Times.

Čo pomáha Boeingu:

Najväčšiu krízu vo svojej histórii Boeing prežíva najmä vďaka tomu, že sa nezameriava len na komerčné lietadlá, píše portál Zdopravy.cz.

Strata tejto divízie vlani dosiahla 6,7 miliardy dolárov, počet dodaných strojov klesol z 806 na 380 kusov.

Od uzemnenia v marci Boeing nepredal žiadny 737 Max, ich výrobu začiatkom tohto roka zastavil.

Firma predpokladá, že 737 Max by mohol získať povolenie regulátorov na návrat do prevádzky zhruba v polovici tohto roka.

Ďalšie škrty produkcie:

Boeing trápi aj nižší dopyt po kapacitne väčšom lietadle 787 Dreamliner, brzdia ho dosahy americko-čínskej obchodnej vojny.

Pre menší počet objednávok z Číny plánuje znížiť produkciu Dreamlinera zo súčasných 14 lietadiel mesačne na 12. Začiatkom budúceho roka by mohla klesnúť o ďalšie 2 kusy.

Zdieľať

Nemecká vláda zlepšila odhad tohtoročného rastu ekonomiky na 1,1 %, doposiaľ počítala s 1-percentným prírastkom HDP. Naopak, na rok 2021 znížila prognózu rastu na 1,3 % oproti doterajšiemu odhadu 1,5 %.

Podľa ministerstva hospodárstva najväčšej európskej ekonomike tento rok pomôže neobvykle vysoký počet pracovných dní, píše Reuters.

Vlani sa nemecký HDP podľa predbežných údajov štatistického úradu zvýšil o 0,6 %, čo je najpomalšie tempo od roku 2013.

Nemecko sa potýka s dosahmi spomaľovania rastu svetovej ekonomiky. K ťažkostiam prispela aj neistota okolo brexitu a obchodná vojna medzi Spojenými štátmi a Čínou.

Zdieľať

Ministri dopravy a financií Árpád Érsek a Ladislav Kamenický hovoria, že vo vzťahu k požiadavkám autodopravcov urobili maximum. „Z našej strany je to všetko,“ povedal Érsek, ktorému dnes vláda schválila návrh nariadenia, ktorým sa zvyšujú zľavy z mýtneho.

Kamenický zasa pracuje na návrhu na zníženie cestnej dane, ktorá by mala podľa jeho slov priniesť dopravcom úsporu viac než 30 miliónov eur.

Únia autodopravcov Slovenska obnovila v utorok ráno protestnú akciu na hraničných priechodoch. Ich predstavy o ústupkoch boli odlišné.

Zdieľať

Doprava na hraničných priechodoch Svrčinovec a Makov je momentálne bez obmedzení, ešte stále ju však riadia policajti. Štrajk autodopravcov naďalej trvá v Trstenej. (tasr)

Zdieľať

Budúcnosť s robotmi podľa viceguvernéra NBS Ódora: „Viem si predstaviť svet, kde má každý svoju armádu robotov a algoritmov a ľudia sa venujú najmä koníčkom a komunitnej práci, koľko uznajú za vhodné.“

Slovenským ekonómom, ktorých sme pozvali do Panela expertov Denníka E, sme tento týždeň položili otázku:

Je podľa vás Slovensko ohrozené automatizáciou a robotizáciou a ako by malo na to reagovať?

Ľudovít Ódor, viceguvernér NBS

V amazonskom pralese sú ešte kmene, ktoré sa úspešne ubránili príchodu nových technológií na ich územie… Niekedy je dobré pozrieť sa do histórie, aby sme jasnejšie videli, že práve inovácie a revolučné technológie sú hlavným motorom ekonomického rastu a zvyšovania životnej úrovne.

Parné stroje priemyselnej revolúcie síce dramaticky znížili počty ľudí v istých profesiách (napríklad poľnohospodárstvo alebo textilný priemysel), no na druhej strane vytvorili aj množstvo nových, menej fyzicky náročných a lepšie platených zamestnaní. Doterajšia bilancia je pre ľudstvo ako celok ohromne pozitívna.

Dve otázky sú z tohto pohľadu zaujímavé: aká je garancia, že sa história bude opakovať aj v prípade súčasnej technologickej revolúcie, a budú z nej profitovať všetci?

Najskôr k prvej otázke. Neexistuje žiadny ekonomický ani fyzikálny zákon, ktorý by garantoval, že dopyt po pracovnej sile zostane silný po masovom príchode robotov a umelej inteligencie.

V zásade platí, že inovácie ničia množstvo pracovných miest, ale zároveň ich aj vytvárajú. Aká bude čistá bilancia, závisí od toho, či budú ľudia a roboty konkurentmi alebo komplementmi.

Pokojne si viem predstaviť svet, kde má každý svoju armádu robotov a algoritmov a ľudia sa venujú najmä koníčkom a komunitnej práci v časovom rozsahu, ktorý uznajú za vhodné. Životná úroveň a množstvo ľuďmi odpracovaných hodín nemusia ísť ruka v ruke.

Tu sa dostávame k druhej otázke. Vyššia životná úroveň pre ľudstvo ešte neznamená lepší život pre každého alebo pre každú ekonomiku.

Existuje množstvo faktorov, ktoré dokážu meniť bilanciu víťazov a porazených: inovačná kapacita, vzdelanosť pracovnej sily, demografické trendy, inštitúcie na trhu práce, daňová politiky atď.

Preto rozumná hospodárska politika nebráni príchodu nových technológií, ale svedomite pripravuje ekonomiku na transformáciu, aby sa kus väčšieho koláča ušiel čo najväčšiemu počtu ľudí.

Je Slovensko pripravené na tieto zmeny? Bohužiaľ, odpoveďou je jednoznačné nie. Stačí sa pozrieť na rebríčky vedy a výskumu, inovačnej kapacity, investičných priorít alebo politík trhu práce. Uviazli sme v dvadsiatom storočí.

Odpovede ďalších ekonómov čítajte v Paneli expertov Denníka E.

Zdieľať

Guvernér NBS Kažimír povedal, že ekonomika eurozóny sa podľa posledných tvrdých dát stabilizuje, hlavne v oblasti priemyslu. „Z toho vyplýva aj náš triezvy optimizmus, že tieto pozitívne čísla sa s odstupom niekoľkých mesiacov prejavia aj na výkone slovenskej ekonomiky.“

Kažimír povedal, že nedošlo „k žiadnej nákaze“ v oblasti služieb v eurozóne ani na Slovensku. Hybnou silou ekonomiky zostáva domáca spotreba, konkrétne spotreba domácností a dobrá kondícia trhu práce.

„V strednodobom horizonte naša ekonomika čelí niektorým výzvam, tie súvisia so zastaranosťou nášho priemyslu,“ povedal Kažimír.

Zdieľať

Veronika Remišová zo Za ľudí tvrdí, že Európska komisia poslala na Slovensko varovný list a sú pozastavené platby z eurofondov. Ide podľa nej o projekty ministerstva práce, z ktorých sa platili projekty v sociálnej oblasti, ktoré sú pre seniorov, domácu ošetrovateľskú starostlivosť či terénnu starostlivosť.

Zdieľať

Nemecká vláda má dôkazy, že Huawei spolupracuje s čínskymi bezpečnostnými orgánmi. Vyplýva to z tajného dokumentu ministerstva zahraničia, ktorý sa odvoláva na „informácie spravodajských služieb“.

„Na konci roka 2019 boli zo strany amerických tajných služieb odovzdané informácie, podľa ktorých Huawei preukázateľne spolupracuje s čínskymi bezpečnostnými úradmi,“ cituje zo správy nemecký denník Handelsblatt.

Nemecké ministerstvo označilo zistenia Američanov anglickým výrazom „smoking gun“, ktorý sa používa ako označenie pre jasný dôkaz.

Rezort diplomacie chce, aby politická dôveryhodnosť výrobcov bola hlavným kritériom pre schvaľovanie dodávateľov technológií 5G. To by znížilo šance Huaweiu.

Kancelárka Angela Merkelová je proti prísnym obmedzeniam v tomto procese. Obáva sa prípadného zhoršenia vzťahov s Čínou.

Americký tlak:

Huawei sa nesmie zúčastňovať budovania mobilných sietí 5G v Spojených štátoch, ktoré k rovnakému postupu nabádajú aj svojich spojencov.

Napríklad Británia však povolila čínskej firme, aby sa na 5G sieťach mohla podieľať v obmedzenej miere.

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať