Denník N

Bugár zarobil na pozemkoch pod R7 pol milióna eur, kúpil ich, keď trasa ešte nebola definitívna

Foto N – Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Šéf Mosta-Híd v roku 2006 kúpil od príbuzného ornú pôdu, ktorú pred dvomi rokmi výhodne predal štátu. Tvrdí, že v tom čase o trasovaní rýchlostnej cesty nevedel.

Šéf Mosta-Híd zarobil v roku 2014 na predaji pozemkov štátu pol milióna eur. Národná diaľničná spoločnosť od Bélu Bugára kúpila pred dvomi rokmi ornú pôdu v Kvetoslavove v dunajskostredskom okrese, na ktorej sa má stavať rýchlostná cesta R7 medzi Bratislavou a Lučencom.

Bugár vysvetľuje, že pozemky pred desiatimi rokmi kúpil od príbuzného. Denník N na to upozornil sám Bugár. Šlo o približne 42-tisíc metrov štvorcových, čo je dostatočná plocha aj na postavenie väčšieho nákupného centra.

Štát pred dvoma rokmi ponúkol politikovi 12,6 eur za meter štvorcový (spolu 528-tisíc eur), Bugár kúpil pozemky od príbuzného v roku 2006 za 0,65 eur za meter štvorcový, teda 25-tisíc eur za celý pozemok.

Detaily cien, za ktoré sa kupovali pozemky pod R7, zatiaľ známe nie sú, cena pre Bugára zodpovedá odhadom rámca, v ktorom štát nakupoval hromadne.

Trasovanie nebolo definitívne, tušiť sa už dalo

Bugár tvrdí, že keď pozemky kupoval on, neexistovala ešte presná trasa cesty R7. „Trasovanie bolo odsúhlasené až v roku 2011. Bol som vlastníkom pozemkov, ktoré vykúpila odo mňa Národná diaľničná spoločnosť rovnako ako od niekoľko sto ďalších majiteľov.“

V roku 2006 ešte skutočne nebolo úplne jasné, kadiaľ presne by R7 mala ísť. S určitosťou sa vedelo, že to má byť na trase Šamorín, Dunajská Streda, Nové Zámky, Komárno, Lučenec. Na postavenie cesty počas Dzurindovej vlády už vtedy tlačila SMK, v ktorej vtedy pôsobil aj Bugár.

Bývalý minister dopravy Ján Figeľ hovorí, že v roku 2006 sa už dalo tušiť trasovanie R7. „Stavebné zámery sa rodia dlho. Príprava diaľničnej výstavby je zhruba desaťročná záležitosť. My sme to našli v roku 2010 vo fáze, keď už bolo rozhodnuté, kade to pôjde presne. Všetky štúdie, environmentálne dopady, územné konanie a ďalšie konanie už bežali roky. V roku 2006 už mohlo byť známych dosť veľa skutočností, kade to pôjde,“ hovorí Figeľ.

Bývalý minister dopravy však dodáva, že počas jeho ministrovania napríklad menili trasovanie na úseku Bratislava – Holice.

Bugár vlastnil pozemky pri Kvetoslavove, ktoré sú na úseku Bratislava – Holice.

Orientačný návrh trasy rýchlostnej cesty R7 bol podľa NDS v minulosti v územných plánoch žúp ako južný ťah. Diaľničiari sa R7 začali zaoberať, keď bola zaradená do siete rýchlostných ciest. Ešte v roku 2005 vypracovali technickú štúdiu Bratislava – Lučenec.

Analytik INEKO Ján Kovalčík, ktorý sa venoval téme predraženého bratislavského obchvatu, hovorí, že špekulanti vykupovali pozemky, keď už boli jasné trasy a išli na istotu. Zarobili podľa neho viac ako Bugár, ktorý kúpil pozemok za 25-tisíc eur a následne predal štátu za 528-tisíc eur.

Bugár tvrdí, že pri kúpe ani netušil, že by jeho pozemok mohol byť v jednej z alternatív rýchlostnej cesty. „Chcel som vlastniť hodnotnú poľnohospodársku pôdu. Bol som presvedčený, že na Žitnom ostrove získa na hodnote.“ Po kúpe ju prenajal poľnohospodárom.

Bugár hlasoval za zverejnenie zmlúv

Nová vládna koalícia, kde teraz sedí aj Bugárov Most-Híd, sa zaviazala po voľbách postaviť R7. Pre Most to bola jedna z tém kampane. Most-Híd bol dlhodobo fanúšikom stavby PPP D4/R7, jej štart predstavoval verejnosti ako svoju zásluhu.

Pôdu začala NDS vykupovať už v roku 2014, vtedy to bolo 38 percent všetkých pozemkov, rok na to 37 percent a tento rok zatiaľ 14 percent pozemkov. Koncom roka sa začali objavovať špekulanti, ktorí skupovali pozemky napríklad v Dunajskej Lužnej.

NDS dá za pozemky 370 miliónov eur, hodnota obyčajnej poľnohospodárskej pôdy sa oznámením výstavby zvýšila viac ako 80-krát. Keby sa platilo za pozemky ako za pôdu na pestovanie, akou pôvodne zväčša bola, vyšla by daňových poplatníkov najviac na vyše 4 milióny eur.

Opozícia v parlamentne navrhla, aby vláda pripravila zoznam všetkých vykúpených pozemkov pri bratislavskom obchvate a rýchlostnej ceste smerom na Dunajskú Stredu.

Bugár ako jediný koaličný poslanec hlasoval za, návrh neprešiel.

Informáciu o predaji pozemkov štátu za 538-tisíc eur zverejnil predseda Mosta-Híd ešte pred parlamentnými voľbami v rámci projektu Politika open.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na pripomienky@dennikn.sk.

Dnes na dennike.sk

Obchvat Bratislavy

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie