Denník N

Posledné Počiatkove tendre: Firmy pýtajú za dva obchvaty cenu, akoby to mali byť tunely

Najnovšie diaľničné zákazky sa môžu predražiť o 100 miliónov eur. Za to sa už dá opraviť 500 kilometrov ciest prvej triedy, upozorňuje inštitút INEKO.

Ľudia v okolí Prešova či Čadce, ktorí čakajú na nové cesty v okolí svojich svojich miest, majú dôvod na radosť. Štát už má v rukách ponuky od stavebných firiem, ktoré chcú stavať obchvat Prešova a diaľnicu, ktorá bude sčasti slúžiť ako obchvat Čadce. V ideálnom prípade sa stavať začne už tento rok. Má to však jednu podstatnú chybu – firmy ponúkli veľmi vysoké ceny.

Predraženie ponúk na stavby obchvatov v Prešove a Čadci odhadol inštitút INEKO na sto miliónov eur. To je suma, za ktorú by sa napríklad dalo opraviť 500 kilometrov ciest prvej triedy alebo postaviť 10 až 15 kilometrov novej rýchlostnej cesty.

dialnice2

Ceny týchto stavieb prepočítané na kilometer vyzerajú, akoby nešlo o bežné diaľnice, ale o kompletné razenie tunelov a ich stavbu. Analýza INEKO naznačuje, že príčinou sú chyby pri vypisovaní tendrov a to, že sa firmy dohodli a ceny umelo nadvihli. V INEKO aktuálne pracuje Ján Kovalčík, ktorý kedysi šéfoval stratégii ministerstva dopravy za vlády Ivety Radičovej.

Z čoho to vyplýva?

Napríklad za jediný kilometer obchvatu Čadce pýta najlacnejšie konzorcium okolo firmy Porr a Strabag vyše 42 miliónov eur. Pri juhozápadnom obchvate Prešova sa hlási s najnižšou ponukou konzorcium okolo Eurovie a Doprastavu s cenou 45 miliónov eur za jediný kilometer.

Toľko zriedkakedy stojí aj kilometer diaľničného úseku s tunelom.

Pri Čadci sa pritom žiaden tunel podľa výkresov neplánujedy, iba náročnejšie estaká. Pri Prešove áno, má byť dlhý niečo vyše 2 kilometrov, čo je však len štvrtina dĺžky obchvatu.pociatek

Bežný kilometer diaľnice v tuneli vyjde na 40 miliónov eur, odhaduje v rozhovore pre Denník N Martin Bakoš, riaditeľ dozornej firmy Amberg Engineering Slovakia.

„Tunel Bôrik, ktorý je dlhý približne jeden kilometer, stál 48 miliónov eur. Do tejto ceny je započítaný už aj zisk firmy,“ vysvetľoval Bakoš.

O čosi menej drahé sú potom mosty a najlacnejšie vychádzajú diaľnice po rovinke. Vychádza to niekedy na 12 až 13 miliónov eur na kilometer.

Na ilustráciu: jeden kilometer dlhoočakávaného úseku D1, ktorého polovicu tvorí 7,5-kilometrový tunel Višňové pri Žiline, sa aktuálne stavia za 30 miliónov eur. A to ešte v súťaži nevyhrala najlacnejšia verzia ponúkanej diaľnice.

Zrejme sa dohodli

Tajomstvo vysokých cien najnovších diaľničných tendrov môže spočívať v tom, že sa stavbári jednoducho dohodli, naznačuje INEKO.

Štát totiž pred rokom za ministrovania Jána Počiatka vypísal naraz tri veľké diaľničné zákazky. Okrem spomínaných dvoch – pri Prešove a Čadci – sa tak v týchto dňoch rozhoduje aj o východnom diaľničnom oblúku pri Košiciach.

Národná diaľničná spoločnosť otvárala obálky so všetkými ponukami v troch tendroch v ten istý deň. Stavbári sa v jej zasadačke striedali 15 minút po sebe. Teraz sa čaká, ako o nich rozhodne.

V prípade obchvatu Košíc sa ako najlacnejšia v tendri ukázala Skanska, odhady štátu podliezla len mierne. Oproti najdrahšej verzii diaľnice bola Skanska lacnejšia o 22 percent, jeden kilometer ponúkla postaviť za 13,7 milióna eur.

Pri Čadci a Prešove boli stavbári s cenami tesne blízko seba: „Všetky sa vtesnali do rozpätia troch, respektíve štyroch percent, čo je na takýchto stavbách mimoriadne neobvyklé,“ upozorňuje INEKO.

Súťažili tí istí

Podozrenia z kartelu už len umocňuje to, že v dvoch súťažiach boli iba tri konzorciá, a to tie isté. Iba v hre o obchvat Košíc prišli do tendra okrem Doprastavu, Strabagu a firmy M-Silnice ešte dvaja iní súťažiaci. Pri Košiciach išlo o technicky najmenej náročný úsek.

„Ak by sa aj v treťom tendri stretli len tri opakujúce sa konzorciá, na základe najnižšej ceny by v ňom vyhralo tretie z nich,“ píše INEKO.

Dôvod na extra vysoké ceny môže spočívať okrem kartelu v tom, že nie je bežné, aby si firmy držali v jednom čase kapacity na tri veľké stavby. Tri súťaže naraz potom dvíhajú ceny.

„Ani veľké stavebné firmy nemajú kapacity v rovnakom čase oceňovať zároveň tri náročné diaľničné stavby. Je vysoko pravdepodobné, že NDS mohla výrazne nižšie ponuky dostať aj na ostatné dva úseky. Stačilo by súťaže vyhlasovať postupne, s odstupom aspoň dvoch mesiacov,“ píše inštitút INEKO.pociatkove_dialnice

Štát zatiaľ nepovedal jasne, ako naloží s netradičnými ponukami, ktoré mu poslali stavbári.

„Obálky s cenovými ponukami boli do NDS zaslané predtým, ako som sem prišiel. Čo sa týka cien, tie generuje trh. Ceny sa vyhodnotia a následne budeme postupovať v zmysle obstarávania, dúfame, že až po úspešný podpis zmlúv,“ povedal v rozhovore pre Denník N šéf NDS Robert Auxt (Sieť).

Nový šéf diaľničiarov tiež spomínal, že ceny v tendroch sú veľmi blízko seba. Na cenu však podľa jeho slov vplýva aj to, že je momentálne veľa diaľnic rozostavaných.

„Cenové ponuky sú tiež veľmi blízko seba. To nemusí priamo naznačovať, že ide o nejaký kartel, ale môže to naznačovať, že lokálni hráči vidia situáciu rovnako a sú v určitom komforte s aktuálnymi zákazkami, ktoré majú,“ povedal Auxt.

Diaľničiari pôvodne hlásili, že súťaže uzatvoria do konca mája. Rozhodnutie môže padnúť aj každým dňom.

Na ministerstve financií medzitým Inštitút finančnej politiky pracuje na posúdení, ktoré diaľnice sa nám oplatí stavať ako prvé a ako by bolo vhodné pokračovať. Nová stratégia sa pripravuje aj na ministerstve dopravy.

V minulosti pritom stavbári štátne cenové odhady podliezali – aj o vyše 50 percent. Najviac to bolo za čias ministra dopravy z KDH Jána Figeľa. Vtedy stratégii na Figeľovom ministerstve šéfoval Kovalčík z INEKO.

Vyššie ceny sa vrátili neskôr. Napríklad stavba D1 Svrčinovec – Skalité na trase Žilina – Poľsko vyjde podľa zmluvy na 330 miliónov eur. Ide o stavbu, o ktorú sa istý čas zaujímal aj Protimonopolný úrad.

V prepočte na kilometer však zďaleka nevychádza tak draho ako obchvat Žiliny, úsek Žilina, Strážov – Brodno, kde jediný kilometer cesty vychádza na 60 miliónov eur. Polovica z neho je tunel a druhá náročná estakáda.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na pripomienky@dennikn.sk.

Dnes na dennike.sk

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie