Denník N

Majiteľ RegioJetu: Kotleba nie je bežný fašista, zvolili ho ľudia

Jančura si v januári 2015 podáva ruku s Kotlebom, ktorý podpísal licenciu na novú autobusovú linku Banská Bystrica - Nitra - Bratislava. Foto - Banskobystrický kraj
Jančura si v januári 2015 podáva ruku s Kotlebom, ktorý podpísal licenciu na novú autobusovú linku Banská Bystrica – Nitra – Bratislava. Foto – Banskobystrický kraj

Podnikateľ Radim Jančura sa v Česku zaplietol do politického súboja, Česi mu pripomenuli spoluprácu s Kotlebom.

Na začiatku bola krátka schôdzka pred fotografmi. V januári 2015 si majiteľ RegioJetu Radim Jančura podal ruku s banskobystrickým županom a vodcom extrémistickej Ľudovej strany Naše Slovensko Marianom Kotlebom.

Kotlebov úrad vtedy udelil Jančurovi povolenie, aby mohol jazdiť na autobusovej linke medzi Banskou Bystricou a Bratislavou. Obaja muži sa spolu vyfotili a urobili neformálnu tlačovú konferenciu, počas ktorej Jančura ukázal Kotlebovi svoje žlté autobusy.

Po roku a pol sa táto schôdzka Jančurovi vracia aj s úrokmi. V domovskom Česku sa totiž iniciatívne zamiešal do politického sporu, v ktorom sa hrá o obsadenie elitného policajného útvaru. Jančura verejne podporil svojho dlhoročného spojenca, ministra financií Andreja Babiša (ANO), ktorý sa pre pomery v polícii rozhádal s ministrom vnútra Milanom Chovancom (ČSSD).

Jančura sa pokúsil na Chovanca zatlačiť a na svoje autobusy, ktoré jazdia na českých linkách, umiestnil ministrovu fotku aj s mobilom a pár kritickými heslami.

3652213--napiste-chovancovi-vyzyva-radim-jancura--1-950x0p0
Jančurove autobusy jazdia s podobizňou ministra vnútra Milana Chovanca, ktorého označuje nepriamo za mafiána, pretože chce zlúčiť elitný Útvar pre odhaľovanie organizovaného zločinu (ÚOOZ) s inými útvarmi. Foto – Český rozhlas

Či tým niečo Jančura získal, je však otázka. Minister Chovanec i viacerí Česi mu vytkli, že práve on nemusí byť vhodným arbitrom politického sporu. A Facebookom sa začali šíriť jeho niekdajšie fotky, na ktorých si podáva ruku s Kotlebom.

Kotleba nie je zločinec

Jančura v reakcii na to poskytol rozhovor serveru Aktuálně.cz, v ktorom prezentoval aj svoj názor na Kotlebu. „On nie je úplne bežný fašista, pretože ho zvolili ľudia,“ hovorí napríklad Jančura.

Podať si s ním ruku je podľa neho slušnosť – zvlášť, keď mu udelil požadovanú licenciu. „Keď vám dáva licenciu so svojím podpisom, je ťažké si s ním nepodať ruku. Slušnosť je podať ruku úplne každému,“ hovorí.

Jančura pripúšťa, že Kotleba nie je práve štandardný politik. Je si vedomý aj toho, že kotlebovci postavili svoju kampaň napríklad na zvyšovaní averzie voči Rómom. „Áno, síce vyhral voľby vďaka rómskej otázke, ale keby v tom bolo niečo nezákonné, určite by bol odstavený,“ myslí si Jančura.

Zároveň však dodáva, že v politike si podľa neho aj tak nie je veľmi z čoho vyberať. „Každý má nejakú úchylku, iní župani majú úchylku kradnúť, on má úchylku nacionalizmu až fašizmu a je to zlé,“ dodáva ku Kotlebovi.

Banskobystrický župan Kotleba stojí zatiaľ na strane RegioJetu. Udelil mu licenciu, ktorú mu v Bratislave odmietli. Foto - TASR
Jančura v januári 2015 pozval Kotlebu na prehliadku svojich autobusov ako prejav vďaky za udelenú licenciu. Foto – TASR

Fotka za licenciu

Jančurov vzťah ku Kotlebovi je špecifický. Na jeho úrad sa svojho času obrátil preto, že iné kraje sa s ním nechceli baviť. Koncom roku 2014 najprv oslovil Bratislavský kraj so žiadosťou, aby mu dovolili jazdiť na linke medzi Bratislavou, Nitrou a Banskou Bystricou.

Jančura plánoval jazdiť bez štátnych dotácií a úradníci nemali zdanlivo dôvod, prečo mu nevyhovieť. Napriek tomu však licenciu nedostal – proti novej linke sa totiž postavili regionálni politici v Nitre, čo Bratislavský kraj zobral do úvahy.

Napríklad primátor Jozef Dvonč (Smer) tvrdil, že autobusy RegioJetu by zbytočne zahustili dopravu v meste alebo že by ich nezvládla absorbovať tamojšia autobusová stanica, ktorú mesto rekonštruuje.

Tieto výhrady pôsobili účelovo a Jančura nitrianských politikov obvinil z toho, že sa snažia len pomôcť konkurenčným dopravcom, ktorí mali z jeho príchodu obavy.

Marian Kotleba s manželkou Frederikou, zamestnankyňou podniku, ktorý ovláda samosprávny kraj. Foto - TASR
Udelenie licencie pre RegioJet dokázal Kotleba marketingovo využiť. Prezentoval ju ako jeden z významných krokov, ktorými pomohol Banskobystrickému kraju. Foto – TASR

O potrebnú licenciu preto Jančura nakoniec požiadal Kotlebu, ktorého kraj je tiež na zvolenej trase, a preto mu tiež mohol povolenie vydať.

„Každý Slovák vie, prečo tá fotka vznikla. Bol to Kotleba, kto nám dal licenciu, pretože ju vydať musel. Keď sa potom spýtal, či sa môžeme vyfotiť, neviem si predstaviť, že by som povedal, že mu ruku nepodám,“ vysvetlil Jančura pre Aktuálně.cz.

Kotleba sa nekritizuje

Odvtedy Jančura Kotlebu nijako verejne nekritizoval – na rozdiel od iných slovenských politikov.

Pre anabázu s licenciou si napríklad zaplatil bilbordy, v ktorých bratislavského župana Pavla Freša (SDKÚ), nitrianskeho župana Milana Belicu i nitrianskeho primátora Dvonča (obaja Smer) označil za zodpovedných za korupciu a klientelizmus a Nitriansky a Bratislavský kraj za „kraj korupcie a klientelizmu“.

O premiérovi Robertovi Ficovi zase vyhlásil, že je „politický korupčník“, ktorý podpláca voličov bezplatnými vlakmi. Tie konkurujú jeho žltým vlakom.

V prípade Kotlebu to však bolo skôr naopak. V marci denník Pravda upozornil na to, že na monitoroch v Jančurových autobusoch bežalo krátke propagačné video z Banskobystrického kraja, na ktorom Kotleba vyhlasuje víťazku súťaže krásy na strednej škole.

„Prostredníctvom našich médií poskytujeme priestor neziskovému sektoru aj organizáciám, ktoré sa venujú práci s mladými ľuďmi,“ povedal k tomu hovorca RegioJetu Aleš Ondrůj.

Na korupciu a klientelizmus upozorňuje RegioJet bilbordami. Foto N- Tomáš Benedikovič
Pred rokom a pol Jančura neváhal zaplatiť si bilbordy, na ktorých si vybavoval účty so slovenskými politikmi, čo mu nechceli dať licenciu. Foto N – Tomáš Benedikovič

 

Mobily nepohodlných politikov

Boj so slovenskými politikmi Jančurovi poslúžil aj na to, aby si otestoval svoje vlastné metódy politickej komunikácie. Tie spočívajú v zverejňovaní mobilných čísel na nepohodlných politikov, aby si to vraj s nimi mohli vybaviť priamo občania.

Pred rokom na jar vo svojich autobusoch zverejnil mobil na primátora Nitry Dvonča. Na jeseň zase to isté zopakoval s mobilom na vtedajšieho ministra dopravy Jána Počiatka (Smer), ktorého žiadal, aby zrušil vlaky InterCity, ktoré konkurovali jeho žltým expresom.

„Rozhodol som sa zverejniť svoje i Počiatkovo číslo, aby nám slovenská verejnosť mohla napísať svoj názor,“ vysvetlil Jančura.

To isté teraz urobil aj v Česku. Pri aktuálnom spore o vedenie policajného útvaru nechal na autobusoch umiestniť mobil na premiéra Bohuslava Sobotku aj na ministra vnútra Chovanca.

Chovanec následne Jančurovi cez video ironicky poďakoval, že mu robí reklamu. „Keď ste pred tromi rokmi poskytli zadarmo reklamné plochy na svojich autobusoch miliardárovi pánovi Andrejovi Babišovi, netušil som, že rovnakú česť budem mať aj ja,“ odkázal Jančurovi.

Ďalšie útoky na našu redakciu: Kaliňák po večeroch číha na Leška, Smer žaluje Martina M. Šimečku. Denník N v sledovaní každého kroku vlády nepoľaví, ale ak má pre vás práca našich novinárov a novináriek väčšiu hodnotu, ako je cena predplatného, môžete prispieť na ich prácu a obranu v sporoch darom. Vopred ďakujeme 🫶

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Ekonomika

Teraz najčítanejšie