Denník N

Sieť a Smer už ignorujú infozákon, nechcú ukázať, kto zarobil na pozemkoch za 300 miliónov eur

Aktualizované o 14:55 – Transparency International a Denník N dostali zamietavú odpoveď na žiadosť o informácie, od koho a za koľko nakupoval štát pozemky pod bratislavský obchvat.

Pamätáte sa na sociálne balíčky druhej Ficovej vlády? Tak tie dokopy stáli približne 350 miliónov eur. To je približne suma, ktorú štát už takmer celú minul na tajný výkup pôdy pod plánovaný bratislavský obchvat aj s jeho napojením na Dunajskú Stredu.

Pozemky pod túto autostrádu vyjdú podľa aktuálnych prepočtov Národnej diaľničnej na 327 miliónov eur, podľa iných vládnych zdrojov to malo byť aj o 50 miliónov eur viac.

Od koho tieto pozemky štát kúpil, vláda tají. Nielenže Národná diaľničná využila možnosť zmluvy nezverejniť na webe, ale odmieta ich ukázať aj po špeciálnej žiadosti, ktorú podľa infozákona dala štátnej diaľničnej firme (NDS) Transparency International a Denník N. Transparency o svojej žiadosti píše na facebooku.

Mimovládka chcela vidieť zoznam zmlúv o predaji pôdy v hodnote vyššej ako 10-tisíc eur. Denník N žiadal sprístupniť všetky zmluvy. Sú to naozaj dôležité informácie pre verejnosť – veď len jediná zmluva, ktorú dobrovoľne ukázal šéf strany Most-Híd, Béla Bugár, ukázala, že on sám na najväčšom realitnom biznise, aký kedy štát robil, vytvoril zisk pol milióna.

Stalo sa to jednoducho: V roku 2006 kúpil od príbuzného pôdu v Kvetoslavove po 0,6 eura za štvorcový meter, to je bežná cena za tento typ pôdy. Vtedy ešte nebolo trasovanie diaľnice doladené. Keď sa na pozemkoch natrasuje diaľnica, už sa na ne nahliada ako na stavebné parcely. To sa stalo aj v Bugárovom prípade a diaľničiari mu vyplatili 528-tisíc eur, čiže asi 30 eur za štvorcový meter.

Takýchto ekonomických zázrakov vo forme stonásobného nárastu hodnoty tej istej parcely skrývajú zmluvy veľa, z verejne dostupných informácií z katastra je zjavné, že predvídaví podnikatelia často získali pôdu pod obchvatom len nedávno – v roku 2014.

Štátnu diaľničnú spoločnosť v súčasnosti vedie nominant Siete Robert Auxt, projekt obchvatu kompletne riadil vtedajší aj súčasný štátny tajomník, Viktor Stromček zo Smeru.

Diaľničiarov by vraj ochromili

Čo je také vážne, že štát nechce ukázať zmluvy s prijímateľmi diaľničného sociálneho balíčka?

Ministerstvo dopravy píše, že NDS nemá povinnosť informácie spracovávať, a teda ani do takej formy, ako žiada Transparency International.

„Vraj preto, lebo tie informácie treba vyhľadať a spracovať, a to podľa zákona nemusia. Vraj poskytnutie takýchto informácií by NDS (počet zamestnancov 1 416, obrat 244 miliónov, zisk 23 miliónov eur) spôsobilo technické a personálne problémy a podobné infožiadosti by mohli ochromiť chod príslušných organizačných zložiek NDS,“ píše Transparency.

Toto by sa zrejme nepozdávalo ministerke spravodlivosti Lucii Žitňanskej (Most-Híd). Hoci ešte za éry vlády Ivety Radičovej sama dala do zákona výnimku, podľa ktorej nemusia diaľničiari takéto zmluvy automaticky posielať do registra zmlúv, neznamená to, že ich nemá poskytnúť na požiadanie. Tak to odkázal jej hovorca Denníku N.

Transparency sa proti rozhodnutiu diaľničiarov odvolala, je pripravená podať na nich aj žalobu, ak svoj prístup nezmenia.

Cestári zverejnia aj číslo parcely

Také ťažké by to pritom nemalo byť. Napríklad kolegovia diaľničiarov zo Slovenskej správy ciest automaticky do registra zmlúv posielajú aj zmluvy o kúpe pôdy pod cesty prvej triedy, ktoré majú na starosti. A nájde sa tam všetko – mená, priezviská, čísla parciel aj cena.

Neobstál by tak ani argument Radoslava Procházku, ktorý sa šéf Siete rozhodol opakovať po štátnom tajomníkovi ministerstva dopravy za Smer, Viktorovi Stromčekovi: „Zmluvy obsahujú osobné údaje a vzhľadom na ochranu informácií ich nie je možné zverejniť v plnom obsahu.“ Tak to aspoň nedávno odpísali z jeho tlačového oddelenia.

Transparency International neposkytol štát žiadnu informáciu. Denníku N tiež žiadnu. Odpísal to isté, čo mimovládke, no pridal aj niekoľko odsekov o ochrane súkromia predávajúcich.

„Keďže ste nepreukázali súhlas dotknutých osôb so sprístupnením požadovaných informácií, NDS vám uvedené informácie nesprístupňuje,“ píšu diaľničiari. Inak povedané: Na to, aby diaľničiari informácie poskytli, musíme mať súhlas všetkých predávajúcich v obrom biznise, ktorých sprístupniť štát nechce.

Teraz je ešte na rade posúdiť rozhodnutie diaľničiarov ministerstvo dopravy. To má posledné slovo v prípadoch, keď Národná diaľničná žiadosti podľa infozákona nevyhovie.

Napríklad takí cestári zvyknú v zmluvách písať, že keby neboli zverejnené, potom ani neplatia a tiež sa v nich dáva súhlas na spracovanie osobných údajov.

Ten istý Procházka ešte pred voľbami robil tlačové konferencie o špekulantoch, ktorí predvídavo od ľudí pri Nitre lacno skúpili ornú pôdu. Hneď nato sa ukázalo, že na nej bude stáť závod automobilky Jaguar Land Rover. Vtedy išlo o 2 milióny eur v prospech prezieravých podnikateľov.

Sú to aj tí istí, ktorí vlastnia aj parcely pod obchvatom. Tisíce štvorcových metrov pôdy tu podľa katastra vlastní Marek Noga z firmy Poľnohospodárska pôda, ktorá obchádzala majiteľov pôdy pod Jaguar, aj spoločne s advokátom Ľubomírom Klčom, známym Moniky Flašíkovej-Beňovej.

Napríklad na týchto pozemkoch bude veľká križovatka Ketelec:

pozemoknaozaj

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Obchvat Bratislavy

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie