Denník N

Hitom internetových obchodov sú kamenné predajne

Zoot chce mať obchody vo všetkých krajských mestách na Slovensku a v Česku. Foto N - Tomáš Benedikovič
Zoot chce mať obchody vo všetkých krajských mestách na Slovensku a v Česku. Foto N – Tomáš Benedikovič

Online obchodníci otvárajú stále viac kamenných predajní. Tvrdia, že ak ich majú, sú pre zákazníkov dôveryhodnejší, pomáhajú im aj zvyšovať tržby.

Predávajú tovar najmä cez internet, no otvárajú stále viac kamenných obchodov, kde si zákazníci môžu tovar vyskúšať, vyzdvihnúť, ale tiež vrátiť. Chcú ich mať v nákupných centrách, ale aj na frekventovaných uliciach.

Touto cestou sa vybral napríklad online obchod s oblečením Zoot, zatiaľ má dve kamenné predajne v Bratislave, štyri v Prahe a po jednej v Českých Budějoviciach, Plzni a Brne.

„Do budúcnosti plánujeme obchody vo všetkých krajských mestách v Česku a na Slovensku,“ povedala Andrea Burgerová zo spoločnosti Zoot.

Kamenné predajne rozširuje aj internetové kníhkupectvo Martinus. V auguste chce otvoriť obchod v novom nákupnom centre City Arena v Trnave, do konca roka ďalší v Poprade.

Prelistovať či vyzdvihnúť knihy si už dnes môžu zákazníci v jeho predajniach v Bratislave, Nitre, Žiline, Košiciach a Martine.

Martinus neberie pôsobenie mimo sféry online predaja ako nič nové, začínal totiž v Martine ako kamenný obchod. Juraj Šlesár z Martinus.sk tvrdí, že kamenné obchody umožňujú ponúkať aj iné služby ako e-shopy.

„Do hry, samozrejme, vstupuje aj stále silná preferencia Slovákov nakupovať v kamenných kníhkupectvách,“ dodáva.

Chcú byť blízko bydliska

Do obchodných centier u nás však expandujú najmä e-shopy s mobilmi, príslušenstvom a hrami, tvrdí Peter Pohanka z realitno-poradenskej spoločnosti CBRE.

Progamingshop.sk sa tak dostal do nákupných centier Shopping Palace v Bratislave, Atrium Optima Košice či RGB Liptov v Liptovskom Mikuláši.

Sieť predajní v nákupných centrách vo Zvolene, v Poprade, Trenčíne a Leviciach už má Mobilonline.sk, Nikita.sk obsadila plochy v nitrianskom centre Mlyny a v bratislavskom Avione.

O miesto v nákupných centrách však majú podľa Pohanku záujem aj veľké internetové obchody Mall.sk a Alza.sk.

„Rokujú s viacerými obchodnými centrami, problémom je najmä výška nájomného, konkurencia, ktorá predáva rovnaký tovar, a samostatné vstupy z nákupného centra rovnako aj z interiéru,“ povedal pre Denník N.

Úspešný e-shop sa bez kamenných predajní nezaobíde, reaguje Denisa Dlabová zo spoločností Alza.cz a Alza.sk, ktoré už majú 45 kamenných predajní, z nich 11 na Slovensku.

Dlabová tvrdí, že tieto obchody posilňujú dôveryhodnosť online predajcov, zákazníci totiž vnímajú pozitívne, keď majú obchod blízko bydliska.

Okrem blízkosti k zákazníkom sa podľa Jána Laša z kníhkupectva Gorila.sk, ktoré má predajňu v Bratislave a výdajné miesto v Košiciach, posilňuje aj vnímanie značky.

Predaj na webe podľa neho môže fungovať aj bez kamenných predajní, ale je lepšie ich mať. „Aj preto, že Slovensko je ešte v nakupovaní na internete konzervatívne,“ vysvetľuje.

Nie sú to len výdajne

Kamenné obchody e-shopov ľudia často a radi využívajú na osobný odber. Napríklad v Alze si vlani osobne prevzali dve tretiny objednávok.

Pohanka tvrdí, že slovenskí zákazníci uprednostňujú osobný odber, najmä preto, že nechcú platiť za doručenie tovaru, niektorí aj preto, že nedôverujú platbám cez internet. Chcú mať tiež kontrolu nad vyzdvihnutím kúpeného tovaru, a to v prípade doručenia poštou či kuriérom nie vždy majú.

Kamenné predajne e-shopov však spravidla neslúžia len ako výdajne, poskytujú kompletný servis či poradenstvo. Dá sa v nich tovar aj reklamovať či vrátiť.

Zákazníci majú radi kamenné predajne, lebo si tam môžu tovar aj vyskúšať. Pre Zoot je to dôležité, lebo sa pri kúpe oblečenia cez internet obávajú, že netrafia veľkosť alebo že látka bude iná ako na fotkách na webe.

„On-line si v pohodlí vyberú a vo výdajni si to pred zaplatením vyskúšajú,“ hovorí Burgerová z firmy Zoot. Ak nezvolia vhodnú veľkosť, môžu tovar nechať v predajni. Vyhnú sa tak posielaniu tovaru späť.

Podporujú predaj

Kamenné obchody nezvyšujú len dôveru ľudí v on-line predajcov, ale aj podporujú predaj a tržby. „Je zaujímavé, že v bratislavských predajniach sa stále zvyšuje aj obrat v off-line predaji,“ dodáva Burgerová.

Tržby zvyšujú aj kamenné predajne kníhkupectiev. „Zákazník si napríklad cez e-shop kúpi DVD, ale v predajni si kúpi aj knihu,“ dodáva Laš z Gorila.sk. Funguje to však aj naopak – keď zákazník nenájde to, čo hľadá v predajni, môže si to ešte v nej objednať on-line.

V Martinuse už tvoria tržby kamenných obchodov asi polovicu celkových tržieb. Ľudia sa však v predajniach správajú inak ako na webe.

„Na internete často nakupujú s konkrétnym cieľom a predstavou, nákupy v kamenných kníhkupectvách sú oveľa spontánnejšie,“ vraví Šlesár. Dodal, že v predajni často rozhoduje o kúpe obálka a anotácia, ľudia si aj nechajú poradiť od kníhkupca.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na pripomienky@dennikn.sk.

Dnes na dennike.sk

Ekonomika

Teraz najčítanejšie