Denník N

Výrobcovia nákladiakov dostali rekordnú pokutu za kartel – 2,9 miliardy eur

Ilustračné foto – Tasr
Ilustračné foto – Tasr

Aktualizované o 14:50 Šéfovia firiem, ktoré vyrobia 90 percent európskych nákladiakov, sa stretávali a dohadovali na cenách. Zákazníci 14 rokov preplácali ich autá.

Obrí výrobcovia nákladiakov sa roky dohovárali na cenách. Európska komisia im teraz udelila rekordnú pokutu.

„MAN, Volvo/Renault, Daimler, Iveco a DAF porušili protikartelové pravidlá Európskej únie. Títo výrobcovia áut sa 14 rokov dohadovali na cenách. Európska komisia im uložila pokutu 2,9 miliardy eur,“ informoval v utorok Brusel.

Je to mimoriadne významná udalosť nielen z hľadiska veľkosti pokuty, ale najmä z pohľadu toho, ako výrobcovia poškodili svojich zákazníkov. Európska komisia píše, že výrobcovia zapojení do kartelu tvoria 90 percent všetkej výroby nákladiakov v Európe.

„Nie je akceptovateľné, aby MAN, Volvo/Renault, Daimler, Iveco a DAF, ktorí spoločne vyrobia 9 z desiatich stredne ťažkých a ťažkých nákladných áut vyrobených v Európe, boli zapojení do kartelu namiesto toho, aby si konkurovali,“ píše v stanovisku Brusel.

Najväčšiu časť pokuty – 1 miliardu eur dostal Daimler, MAN sa pokute vyhol, pretože kartel orgánom ohlásil. Brusel potom v roku 2011 podnikol v kanceláriách autovýrobcov razie.

Kto dostal akú pokutu

  • Daimler – 1 008 766 000 eur
  • DAF – 752 679 000 eur
  • Volvo/Renault – 670 448 000 eur
  • IVECO – 494 606 000
  • MAN – 0 eur

Brusel pritom vo veci kartelu koná aj proti spoločnosti Scania, zatiaľ však nerozhodol.

Úradníci z Bruselu hovoria, že šéfovia autovýrobcov sa začali najprv stretávať v rokoch 1997 až 2004, vtedy išlo o osobné schôdzky, dohodu dopĺňali telefonicky. V ďalších rokoch už pribudla koordinácia elektronickou cestou.

Výrobcovia si dohadovali nielen veľkoobchodné ceny, ktoré sa potom prejavili aj na účte konečnému zákazníkovi, ale tiež zosúladili postupne svoje prispôsobovanie sa čoraz prísnejším ekologickým normám Únie. Spoločne postupne predstavovali nové ekologické technológie tak, aby ich celé zaplatil zákazník.

Počas vyšetrovania všetky spoločnosti potvrdili, že boli zapojené do kartelu, a dohodli sa na urovnaní prípadu.

V histórii Brusel takúto vysokú pokutu ešte nikdy nikomu neudelil. Kartel autovýrobcom má byť jasným signálom, že niečo podobné sa tolerovať nebude.

„V rokoch 2012 až 2014 uložila Európska komisia pokuty za účasť na karteloch v celkovej výške 5,74 miliardy eur. Rekordne vysokú pokutu pre celý kartel uložila Európska komisia v roku 2012 výrobcom trubíc pre televízory a počítačové monitory. Pokuta sa vtedy vyšplhala na 1,409 miliardy eur,“ informovalo zastúpenie Európskej komisie na Slovensku.

Jeho hovorca Andrej Králik dodal, že ďalšie vyššie pokuty padli v biznise s autosklom, a to 1,185 miliardy eur v roku 2008, automobilových ložísk – 953 miliónov eur v roku 2014, a výťahov a eskalátorov v hodnote 832 miliónov eur v roku 2007.

„Historicky najvyššiu pokutu uloženú jednému páchateľovi utŕžil Saint Gobain v karteli s autosklom,“ opísal Králik najvyššiu pokutu pre konkrétnu firmu, a to v hodnote 715 miliónov eur.

Pri výrobcoch výťahov zasa išlo o pokutu pre spoločnosti ThyssenKrupp, Otis, Kone, Schindler a Mitsubishi za to, že si dohadovali ceny a podsúvali kontrakty. Dialo sa to v rokoch 1995 až 2004 v Belgicku, Nemecku, Luxembursku a Holandsku.

K pokute pre kartel autovýrobcov má svojou výškou najbližšie zatiaľ len avizovaná pokuta, o ktorej hovorí Brusel v súvislosti s ruským Gazpromom.

Ruskej spoločnosti Brusel hrozí pokutou v hodnote 10 percent z tržieb, čo je maximálna pokuta, akú môže uložiť. Ročný obchod Gazpromu predstavuje vyše 100 miliárd eur.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na pripomienky@dennikn.sk.

Dnes na dennike.sk

Ekonomika

Teraz najčítanejšie