Denník N

Choma neposlúchol Fica. Má drahšie auto, ako odporúča vláda

Foto - Tasr
Foto – Tasr

Štátni tajomníci a šéfovia úradov majú na nákup služobných áut limity. Na primátorov sa nevzťahujú, no vláda im odporúčala, aby neprekročili limit určený štátnym úradníkom.

Košický primátor Richard Raši (Smer) môže žilinskému kolegovi a spolustraníkovi Igorovi Chomovi len potichu závidieť – aspoň čo sa služobného auta týka. Raši sa vozí za primátorskými povinnosťami na Škode Octavia za 27,5 tisíca eur, no Choma práve objednal pre žilinskú radnicu predĺženú verziu Audi A8 za 71,7 tisíca eur.

Pre ilustráciu, bratislavský primátor Ivo Nesrovnal jazdí na Audi A6. Kupoval ho však ešte v roku 2008 jeho predchodca Andrej Ďurkovský a vyšlo vtedy na 65-tisíc eur.

V tom istom roku trnavskému županovi Tiborovi Mikušovi kúpili Audi A8 za 94,5 tisíca eur. Jeho hovorca Ivan Krajčovič upozorňuje, že zostatková hodnota tohto auta je nulová.

Bezpečnosť je dôležitá

Platí, že vrcholný predstaviteľ štátu či samosprávy musí byť na cestách v bezpečí.

Za všetko hovorí príklad zo susedného Česka. Alena Vitásková, šéfka českého regulačného úradu, ktorý zodpovedá za ceny energií, pred troma rokmi zverejnila, že ju chcel niekto vytlačiť z diaľnice medzi Prahou a Jihlavou. Médiá písali, že šliapla na prsty podvodníkom so solárnymi dotáciami, neskôr ju v jednom prípade tiež obvinili a spor pokračuje.

Starú služobnú Škodu Superb vlani Vitásková vymenila. Aj keď v súkromí preferuje modely BMW, do práce jej kúpili opäť Škodu Superb. Vyšla na niečo vyše 34-tisíc eur, má pancierové sklá aj dvere.

V tom istom roku kupoval nové služobné vozidlo aj šéf nášho regulačného úradu Jozef Holjenčík. Jeho úrad má vo veľkej miere v rukách stámiliónové dotácie súkromníkom, na ktoré sa všetci skladajú vo faktúrach za elektrinu.

Audi A6 v tmavomodrej metalíze pre jeho úrad vyšlo na 53 760 eur s DPH.

Kupovali ho od rovnakej firmy, aká súťažila aj o dodávku osobného auta pre žilinskú radnicu. Bola to firma Galimex, jediný konkurent víťaznej firmy AC Bratislava, v ktorej je konateľom aj exminister hospodárstva Jirko Malchárek.

Sú na ne tabuľky

Na služobné autá pre vysokých štátnych úradníkov sa skladáme z daní. Preto je namieste otázka: Čo je ešte primerané a čo už nie? Sú limity, ktoré rešpektujú požiadavku, aby štátni predstavitelia reprezentovali, boli cestou v bezpečí a zároveň aby autá neboli neprimerane drahé?

Minister financií Peter Kažimír (Smer) predložil koncom roku 2014 na rokovanie vlády tabuľky s maximálnymi kúpnymi cenami áut pre konkrétne funkcie, ktoré nahradili staré ešte z roku 2001. Vládne nariadenie obsahuje 5 limitov a vymenúva desiatky funkcií, pre ktoré platia.

Ministerstvo vnútra má na nákup vládnych limuzín zo zákona výnimku a nemá stanovený limit. „Dôvod je ten, že vozidlá Úradu na ochranu ústavných činiteľov a diplomatických misií, ktoré prepravujú ministrov a iných ústavných činiteľov, sú väčšinou špeciálne upravované tak, aby spĺňali potrebné bezpečnostné parametre na ochranu posádky,“ povedala hovorkyňa ministerstva vnútra Andrea Dobiášová.

Kúpa vozidla pre Holjenčíka je však typický tabuľkový príklad. Maximálny limit určený na auto pre šéfa regulačného úradu je 48-tisíc eur bez DPH, čiže 57 600 eur aj s DPH, takže pri kúpe Audi A6 sa do limitu úrad, ktorý vedie Holjenčík, vošiel.

Tento limit platí aj pre štátnych tajomníkov či vedúcich služobných úradov. O čosi nižší – 51,6 tisíca eur s DPH – platí napríklad pri kúpe služobných áut pre vládnych splnomocnencov či námestníka riaditeľa Národného bezpečnostného úradu.

Neposlúchol odporúčanie

Šéfovia v samospráve sa v tabuľkách s limitmi na obstaranie osobných áut priamo nespomínajú, tie sú podľa ministerstva financií určené pre rozpočtové a štátne príspevkové organizácie.

No keď nariadenie s limitmi schvaľovali vo vláde, uzniesli sa ministri aj na odporúčaní samosprávam. Z jeho znenia vyplýva, že by autá, ktoré primátori kupujú, nemali prekročiť maximálny limit, ktorý musia dodržať pri kúpe vysokí štátni úradníci.

„Vláda pri schvaľovaní nariadenia odporúčala okrem iného aj predsedom samosprávnych krajov, primátorom miest, starostom obcí rešpektovať maximálny limit výdavkov na obstaranie osobných automobilov, ustanovený týmto nariadením, a určiť vo svojich interných predpisoch uplatňovanie tohto limitu s primeraným vnútorným členením,“ píše ministerstvo financií.

U Chomu však odporúčanie z vlády, v ktorej má väčšinu jeho materská strana Smer, odignorovali. Nedodržali totiž síce nezáväzný, ale odporúčaný maximálny limit na kúpu auta 57 600 eur.

Poslanci schválili iný limit

Choma sa vyjadril, že uznesenie sa netýka samosprávy. Keď sme sa pýtali na odporúčanie v uznesení, odpísal: „Obávam sa, že opäť nemáte pravdu.“

Žilinský viceprimátor Patrik Groma povedal, že nákup zodpovedá cenovému stropu, aký na nákup schválili poslanci mesta, a to 80-tisíc eur, niektorí poslanci sa ho zatiaľ bez výsledku pokúšali znížiť.

„Nastavili sa parametre tak, aby to bolo na poslancami schválenú sumu, a očakávali sme, že tá cena pôjde nižšie,“ povedal Groma.

Mestský poslanec Žiliny Ľubo Bechný, ktorý na nákup auta pre primátora Chomu upozornil, na blogu píše, že to, koľko peňazí sa dá na auto, je „len na poslancoch, akú sumu odsúhlasia“.

To znamená, že na zastupiteľstve sa zväčša debatuje o sumách, ktoré sa vyčlenia z rozpočtu. Cenu ešte môže znížiť kvalitné obstarávanie, ktoré sa väčšinou robí cez elektronické aukcie.

Sú zbytočne vysoké?

Samosprávne nariadenia o cenových stropoch na autá sme na webe nenašli. Analytik inštitútu INESS Radovan Ďurana si myslí, že podobné výdavky samospráv treba viac strážiť.

„Samosprávy majú v tomto prípade odlišné postavenie, keďže nie sú štátna správa. Výdavky by si mali kontrolovať samy, alebo by ich mali kontrolovať zastupiteľstvá a občania. Zodpovedné zastupiteľstvá si môžu samy schváliť nariadenie o maximálnej cene za vozidlo,“ myslí si Ďurana. Nákup žilinskej radnice označil za plytvanie.

Medzery vidí aj vo vládnom nariadení o limitoch na nákup áut pre vymenované funkcie. Píše sa v ňom, že taký šéf málo známeho Dopravného úradu si môže dopriať služobné auto v cene najviac 51,6 tisíca eur.

„Limity v ňom uvedené sú zbytočne vysoké. Škoda Superb alebo Volkswagen Passat CC v najvyššej možnej výbave sa dajú kúpiť za zhruba 40-tisíc eur vrátane DPH. Takéto luxusné auto si môže napríklad kúpiť podpredseda Dopravného úradu. Načo? Nevidíme dôvod, prečo by mal napríklad vedúci Kancelárie verejného ochrancu práv mať možnosť z daní občanov si  kúpiť auto, ktoré je o 12-tisíc eur drahšie ako práve najdrahší Superb, keď je zrejmé, že reprezentatívny charakter nie je v jeho funkcii relevantný,“ komentoval Ďurana limity v nariadení.

Autá si medzi sebou točia

A ako je to s autami najvyšších predstaviteľov štátu, ako je premiér, prezident či ministri?

Ministerstvo vnútra, pod ktoré spadá Úrad pre ochranu ústavných činiteľov, ako sú aj ministri, ktorý má ich autá na starosti, nehovorí, kto presne aké auto používa. Autá sa totiž medzi používateľmi točia a je nebezpečné, aby niekto vedel, v akom aute ktorý minister jazdí najčastejšie. Bezpečnosť je tiež dôvodom, prečo tu neplatia finančné limity.

„Z takticko-bezpečnostných dôvodov nebudeme špecifikovať, ktorý činiteľ sa kedy vozí v akom aute. Autá nie sú určené pre konkrétnu osobu, ale riaditeľ úradu rozhodne, aké vozidlá budú použité na prepravu určených osôb. Výber konkrétneho vozidla závisí od programu určenej osoby a regiónu, v ktorom sa určená osoba pohybuje,“ povedala hovorkyňa ministerstva vnútra Dobiášová.

Kupovali Škodu

Štát pre najvyšších predstaviteľov kúpil niekoľko vozidiel, ide najmä o Audi, BMW, Mercedes Benz, Škoda Superb. Väčšinou ide o staršie autá, najmladšie Audi je z roku 2009, najmladšie BMW z roku 2008. Posledný Mercedes pochádza z minulého roku.

Naposledy sa kupovala pre vládne špičky Škoda Superb, tento rok, a stála 39 595,98 eura. Cenový limit pri nákupe bezpečných áut pre ústavných činiteľov nemajú – sú väčšinou špeciálne upravované tak, aby spĺňali potrebné bezpečnostné parametre na ochranu posádky, píše ministerstvo vnútra.

Ministri a ďalší členovia vlády niekedy tiež používajú autá, ktoré Kaliňákovmu rezortu prenajímajú zdarma, napríklad ako benefit z iných odberateľských autozmlúv, ktoré má uzatvorené.

Na českom ministerstve dopravy nám bez okolkov povedali, že minister Dan Ťok jazdí na Škode Superb. „Pán minister používa vozidlo Škoda Superb, rok výroby 2016. Jeho obstarávacia cena bola 1 052 700 českých korún (v prepočte približne 39-tisíc eur, pozn. red.),“ povedal Ťokov hovorca Zdeněk Neusar.

Od českého ministra financií Andreja Babiša nám odkázali, že „jeho prepravu zaisťuje Útvar pre ochranu ústavných činiteľov, ktorý z bezpečnostných dôvodov tieto informácie neposkytuje. Kým získal minister štatút chránenej osoby, využíval na služobné účely svoj súkromný automobil Audi A8“.

Babiš pritom práve chystá veľký nákup štátnych služobných áut. Počas dvoch rokov chce nakúpiť 1 100 až 1 500 áut pre 12 ministerstiev a všetky podriadené organizácie.

Autá si prenajmú od Malchárka

U nás sa práve jeden veľký tender skončil. Výsledkom je, že ministerstvo vnútra si bude prenajímať autá na účely predsedníctva Slovenska v Únii od troch firiem. Jednou z nich je firma Group M, ktorej predsedom predstavenstva je exminister hospodárstva Jirko Malchárek.

Štátu bude prenajímať modely BMW. „Táto rámcová dohoda sa uzatvára na lehotu určitú, 48 mesiacov odo dňa nadobudnutia jej účinnosti, respektíve do vyčerpania finančného limitu všetkých rámcových dohôd uzatvorených na základe verejného obstarávania, teda do finančného limitu 4 milióny eur bez DPH, podľa toho, ktorá skutočnosť nastane skôr,“ píše sa v zmluve.

„Najnovšie limuzíny, využívané v rámci predsedníctva v rade EÚ, sú zapožičané s tým, že v budúcnosti bude možnosť ich odkúpenia,“ informoval tlačový odbor ministerstva vnútra.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie