Denník N

Idú stavať veľký a drahý južný obchvat Prešova, šoférom ušetrí 8 minút

Kolóny v Prešove. Foto – TASR
Kolóny v Prešove. Foto – TASR

Na juhozápade Prešova stavajú malý vnútorný obchvat, na stavbu veľkého juhozápadného štát práve podpísal zmluvu. Veľký plánujú aj na severe mesta.

Za Ružomberkom až po Prešov môžu šoféri pohodlne pridávať plyn. D1 je tu už kompletne dokončená približne pol roka. Na konci súvislej D1, v Prešove, majú zato veľký dopravný problém: odviezť dieťa do školy tam v pondelok ráno zaberie aj takmer hodinu. Pustia sa kamióny z Poľska, a tak je výjazd na výpadovku na Košice zapchatý.

Problém už začali riešiť pred štyrmi rokmi, keď rozostavali malý, sotva štvorkilometrový vnútorný cestný obchvat mesta. Bude vraj hotový na jar, no dopravu v Prešove celkom neodbremení.

Teraz minister dopravy Roman Brecely (Sieť) plánuje rozostavať ďalší, takmer osemkilometrový obchvat tohto mesta. Národná diaľničná spoločnosť už dala vedieť firme Eurovia, že zvíťazila v súťaži na stavbu cesty, ktorá bude súčasťou D1 z Bratislavy do Košíc.

Táto firma má za stavbu zinkasovať 356 miliónov eur bez DPH. Obchvat má začať stavať ešte tento rok a jazdiť sa po ňom má v roku 2020.

Posledný úsek D1 medzi Košicami a Bratislavou pri Ružomberku vraj bude dokončený najneskôr v roku 2024.

Štyri percentá pod odhadom

Keď dokončia veľký juhozápadný obchvat Prešova, šoféri v osobných autách ušetria 8,3 minúty, nákladné vozidlá podľa prepočtov Výskumného ústavu dopravného v Žiline túto trasu zvládnu o 7,2 minúty rýchlejšie ako dnes.

Ktorá diaľnica sa oplatí

  • Štát sa rozhodol, že začne analyzovať, ktoré diaľnice sa oplatí stavať a ktoré naopak menej alebo stačia aj neskôr. Eurofondy na ne čoskoro úplne dôjdú a v rozpočte je na autostrády asi 300 mil. eur ročne.
  • Vybral diaľnice v hodnote 6,5 miliardy eur, pri ktorých sa bude hodnotiť, či je dobrý nápad investovať do nich. 
  • Patria sem úseky ako Bátka – Figa, Tvrdošín – Nižná či Giraltovce – Kuková
  • Štát vytypoval aj diaľnice, pri ktorých výhody analyzovať nebude. Sú v hodnote 2,1 miliardy eur
  • Patrí sem juho-západný obchvat Prešova, severný obchvat Prešova, obchvat Čadce či Košíc. Práve pri veľkých mestách je priestor analyzovať rôzne varianty, ako dopravu v meste odľahčiť aj inak než len autostrádou, napríklad kombináciou zmien v parkovacej politike, lepšej MHD či stavbou novej cesty.

Termíny začatia a dokončenia stavby by mali platiť v prípade, že sa žiadna z firiem, ktorí v súťaži neuspeli, neodvolá. V súťaži konkurovali Eurovii konzorciá okolo firmy Strabag a na našom diaľničnom trhu doteraz neznáma firma M-Silnice. Prax však ukazuje, že keď sa už štát rozhodne, málokedy sa niekto ozve s námietkami.

Štát pri vypisovaní súťaže na tento obchvat predpokladal, že by mohol vyjsť na 369,5 milióna eur. To je číslo zo štátnej expertízy, ktoré sa spravidla berie ako najhorší možný scenár.

Celé roky ho však stavbári v tendroch výrazne podliezali, niekedy o tretinu, ale aj o viac. V tomto prípade Eurovia podliezla štátny odhad približne o štyri percentá.

V cene je tunel aj mosty

Za stavbu veľkého juhozápadného obchvatu Prešova má Eurovia zinkasovať v prepočte vyše 45 miliónov na jeden kilometer. Toľko približne stojí kilometer diaľnice v tuneli.

Alebo inak: Za 410 miliónov eur sa u nás stavia jeden z najzložitejších úsekov D1 so 7,5-kilometrovým tunelom Višňové. V tejto cene je už aj stavba nadväzujúcich ďalších siedmich kilometrov.

Juhozápadný obchvat Prešova zahŕňa tiež tunel, bude merať 2,2 kilometra. Okrem toho sa na ňom ráta s 18 mostami.

Rovnaké tri firmy, ako sa zapojili do súťaže o tento obchvat Prešova, sa objavili aj v boji o ďalšiu aktuálnu zákazku – obchvat Čadce. Pri nej najlacnejší záujemca – konzorcium okolo Strabagu – preskočil štátny odhad o takmer 40 miliónov eur.

Boom má vplyv na cenu

Spýtali sme sa Protimonopolného úradu, čo hovorí na pomerne vysoké ceny vysúťažených obchvatov; ten však nezvykne komentovať ani prípady, ktoré prešetruje. „Úrad v danom sektore vykonáva úkony, zhromažďuje a vyhodnocuje informácie – ku konkrétnym prípadom a okolnostiam sa v tejto fáze vyšetrovania nie je možné vyjadriť.“

Štátu vysoká cena pri Prešove neprekáža; čo sa Čadce týka, ešte sa nerozhodol.

Šéf Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Robert Auxt v rozhovore pre Denník N povedal, že ceny generuje trh a že sa do budúcna sa bude štát snažiť načasovať súťaže tak, aby neprebiehali naraz a netlačili na cenu, ako to bolo v prípade spomínaných zákaziek, ktoré zanechal Smer.

„Stavebný trh na Slovensku ide skôr do fázy expanzie a boomu, veľa sa stavia. Všetky kapacity sú využívané na viacerých bodoch na Slovensku, to má vplyv na jednotkovú cenu,“ hovoril Auxt.

Budú dva, aj keď to nebude výhodné

Stavba, ktorú štát rozbieha pri Prešove, je dobrou správou pre krajské mesto. No štát, ktorému eurofondy na diaľnice dochádzajú, kreslí okolo Prešova dva veľké obchvaty.

Okrem juhozápadného plánuje aj severný obchvat mesta, ktorý mala Sieť v prioritách – dostal sa aj do programového vyhlásenia vlády. Ten má uľahčiť tranzit smerom na poľské hranice.

„Prešov by tak bolo jediné krajské mesto, ktoré by malo obchvat z jednej aj z druhej strany. A to by bol absolútny luxus. Každé mesto by to chcelo, ale máme málo peňazí,“ povedal bývalý investičný šéf NDS Juraj Čermák.

Inak povedané: peniaze, ktoré štát investuje do zbytočne veľkorysého riešenia na jednom mieste, môžu chýbať v inom kraji. Analytici upozorňujú, že pri obmedzených zdrojoch na diaľnice treba analyzovať, aké všetky možné aj efektívnejšie dopravné riešenia priniesť napríklad do veľkých miest, aby sa nestalo to, že jednému regiónu sa pomôže veľa a iným vôbec alebo len oveľa neskôr.

Vysúťažené už dotiahnu

Štát sa pritom vo svojom programovom vyhlásení chváli novým projektom Hodnota za peniaze. Ten má analyzovať, kam sa najviac oplatí investovať štátne zdroje.

Čo povedali analýzy o konkurenčných obchvatoch Prešova? Ktorý treba a ktorý vôbec alebo až neskôr?

Minister dopravy Roman Brecely to v pondelok nevedel povedať. Avizoval, že na Prešov sa analytici kriticky dívať nebudú.

„Toto sú veci, ktoré už boli vysúťažené, my už len preberáme veci, ktoré už boli spravené,“ povedal Brecely pre Denník N. Dodal, že analytický projekt Hodnota za peniaze je vec, do ktorej ministri vstupujú – čaká ich v budúcnosti.

V utorok už bolo jasné, čo má na mysli Brecely. V ten deň totiž štát zverejnil priebežnú správu o novom prístupe k hodnoteniu obrích infraštruktúrnych projektov. Píše sa v nej, že štát vytypoval diaľnice v hodnote 6,5 miliard eur, ktorých prínosy v pomere k cene bude hodnotiť a podľa toho aj odporúčať ako investíciu. Ani jeden z prešovských obchvatov v tomto zozname nie je.

Severný aj juhozápadný obchvat Prešova sa ocitli na zozname projektov v hodnote vyše 2 miliardy, ktoré sa kriticky hodnotiť nebudú, sú už vraj výrazne rozpracované. Severný obchvat Prešova napríklad práve prechádza procesom stavebného konania.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na pripomienky@dennikn.sk.

Dnes na dennike.sk

Obchvat Prešova

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie