Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Americký energetický vyslanec: Plyn vyvážame do Kuvajtu, môžeme aj k vám

Americký vyslanec pre medzinárodné energetické otázky Amos Hochstein.
Americký vyslanec pre medzinárodné energetické otázky Amos Hochstein.

Dôvodom, prečo do Európy neprichádza viac plynu zo Spojených štátov, nie je cena, hovorí americký vyslanec pre medzinárodné energetické otázky AMOS HOCHSTEIN.

Ste energetickým vyslancom, robíte energetickú diplomaciu. O týchto veciach v Európskej únii i na Slovensku hovoríme často, nie vždy ich však vieme aj robiť. V čom spočíva vaša práca?

Som vyslancom pre medzinárodné energetické otázky amerického ministra zahraničných vecí. Zaujíma ma energetika vo všetkých významoch a jej prieniky so zahraničnou politikou, s národnou bezpečnosťou a ekonomickou bezpečnosťou. To môže znamenať čokoľvek od odopierania ziskov z ropy v Sýrii pre Daíš cez energetické sankcie proti Rusku alebo Iránu až po pomoc rozvojovým krajinám v dosahovaní cieľov v obnoviteľných energiách. Taktiež to môže znamenať, ako nazeráme na energetickú bezpečnosť v Európe. A na to, čo môže priniesť v Európe tú zmenu, ktorá umožní krajinám zbaviť sa závislosti od jedného dodávateľa a diverzifikovať portfólio dodávateľov.

Náš rozhovor ste elegantne priviedli k dnešnému (13. júla) neformálnemu zasadnutiu ministrov energetiky pod vedením slovenského predsedníctva v Rade EÚ. Aké boli vaše hlavné odkazy pre európskych ministrov v Bratislave?

Moja prezentácia ukazovala fakt, že svet energetiky sa za posledných päť, sedem rokov od základov zmenil.

Hovoríte o revolúcii bridlicového plynu v Spojených štátoch a o skvapalnenom zemnom plyne (LNG)?

Bridlicový plyn je jedna vec. Revolúcia bridlicovej ropy je druhá vec. A teraz koncept LNG (zemný plyn, ktorý sa za veľmi nízkej teploty a vysokého tlaku mení na kvapalinu a ktorého objem sa tak zníži na jednu šesťstotinu; to umožňuje jeho prepravu vo veľkých objemoch – pozn. red.). Plynovod zvyknem pripodobovať ku katolíckemu manželstvu. Ak postavíte plynovod za miliardy dolárov medzi výrobcom plynu a spotrebiteľom, nebudete ho kupovať od nikoho iného. Pretože nemáte žiadnu inú infraštruktúru. Okrem toho ste za tento plynovod zaplatili obrovské množstvo peňazí, takže ho musíte používať. Vôbec nemáte flexibilitu. Uviazli ste. Potom prišiel LNG a zmenil pravidlá hry. Ak postavíte terminál LNG, môžete si LNG kúpiť od kohokoľvek, kto ho predáva. Môžete zjednávať cenu. Ale potom sa udiala ďalšia revolúcia. Len za obdobie posledných štyroch, piatich rokov. Namiesto budovania terminálov LNG na pobreží, ktoré stoja zopár miliárd dolárov, môžete mať plávajúcu jednotku na skladovanie a regazifikáciu (FSRU). (Skvapalnený zemný plyn je potrebné pred distribúciou spotrebiteľom vrátiť do plynného skupenstva – pozn. red.)

Litva má jednu takú.

Áno. A Pakistan ďalšiu. Izrael a Jordánsko ich majú. A viete, v čom je rozdiel? Stojí iba zopár stoviek miliónov dolárov. A tento rok prídu firmy a povedia krajinám: „Dáme vám plavidlo zadarmo, ak budete od nás päť rokov kupovať plyn.“

Ale ceny v Európe sú dlhodobo nižšie než v Ázii. Takže LNG putuje skôr do Ázie. Ak nejaký americký LNG prichádza do Európy, tak iba v zanedbateľných množstvách.

Nesúhlasím. Obchodníci vezmú LNG a predajú ho kdekoľvek na svete. Nemôžete sa pozerať len na ceny. Aj vzdialenosť a čas prepravy stoja množstvo peňazí. Koľko dní trvá, kým dorazí do Ázie či Európy? Prvých 12 či 13 dodávok predali Spojené štáty do Brazílie, Argentíny, Čile, Dubaja, Kuvajtu, Portugalska a Indie. Oveľa viac ich teda smerovalo do Európy, na Blízky východ a do Južnej Ameriky ako do Číny, Japonska alebo Kórey. Prečo do Európy neprichádza viac LNG? To je tá otázka, ktorú by si ľudia mali klásť. Nesúvisí to s cenou.

S čím to teda súvisí?

Európa nie je jednotná. Jej spôsob usporiadania nedáva veľmi zmysel.

Hovoríte o nízkej miere využitia terminálov LNG v západnej Európe?

Presne. Problémom Európy je, že má množstvo terminálov LNG, no všetky sú na zlých miestach. Máme terminály LNG v Španielsku a Portugalsku. Ale plyn sa nedostane ďalej. Neexistuje žiaden plynovod, čo by dostal plyn zo Španielska do zvyšku Európy, teda ďalej než do Francúzska. Pár terminálov LNG je v Taliansku a fungujú. Lenže v strednej a vo východnej Európe nie sú žiadne.

Jeden je v Poľsku.

Áno, Poľsko práve jeden otvorilo. Onedlho k nim bude prichádzať množstvo plynu. To isté platí pre Litvu. Spojené štáty pomohli Litve získať LNG, pretože bola energetickým ostrovom stopercentne závislým od Gazpromu. Ešte než LNG dorazilo, len tým, že podpísali zmluvu, dokázali Litovčania vyrokovať zmenu zmluvy s Gazpromom a znížiť cenu o 20 – 30 percent.

To, za čo som sa dnes zasadzoval a prečo cestujem zajtra do Grécka, je umiestnenie plávajúceho terminálu LNG v Grécku. Blízko bulharských hraníc. Aby mohol LNG vstúpiť do Bulharska a odtiaľ do Rumunska a Srbska. Ďalší plávajúci terminál LNG na chorvátskom ostrove Krk by mal dodávať plyn do Maďarska, Slovinska a na Ukrajinu. Keď urobíte len toto a investujete do infraštruktúry, neoslobodíte sa od ruského plynu; ale to už nebude potrebné. Na ruskom plyne nie je nič zlé, ale nemal by byť jedinou dostupnou možnosťou. Ako som už niektorým povedal: ruský plyn je o. k. Ak hrá podľa pravidiel a nesnaží sa do nich vnášať zmätok. Majú obrovské množstvo plynu a nie je žiaden dôvod, prečo by k nim európski zákazníci nemali mať prístup. Rovnako však neexistuje dôvod, prečo by európski zákazníci nemali mať možnosť vyjednať si lepšiu cenu. Napríklad cez súťaž s Gazpromom. Verím, že LNG dorazí do Európy. Hneď ako tam bude infraštruktúra. Preto nalieham a tvrdo pracujem na tom, aby sme to dosiahli.

Posilňovanie prepojení patrí k dlhodobým plánom Európskej komisie a podpredsedu pre energetickú úniu Maroša Šefčoviča. Napríklad ani Slovensko nemá prístup k poľskému terminálu LNG, pretože medzi Slovenskom a Poľskom nemáme prepojenie. Ako konkrétne chcú Spojené štáty pomáhať Európe? Zlepšia sa podmienky na vývoz LNG do Európy? V súčasnosti vývoz závisí od administratívnych postupov založených na ad hoc rozhodnutiach.

Po prvé, myslím si, že pán Šefčovič vykonáva neuveriteľnú prácu. Zvádza ťažký boj v snahe dosiahnuť energetickú úniu v celej Európe. To nie je ľahká úloha. Sotva som pred tým stretol niekoho, kto pracuje toľko veľa hodín. A stále to vyzerá, usudzujúc podľa jeho účtu na Twitteri, že je v niekoľkých krajinách naraz. Myslím si, že má dvojníka (smiech).

Rozprávame sa každý týždeň. Sme v pravidelnom kontakte. EÚ má úlohu vystupovať ako riadiaca rozhodovacia inštitúcia. Náš vzťah s viacerými členskými štátmi je veľmi silný, historický. My sme tiež krajina energetiky. Sú tu spoločnosti, s ktorými sa môžem porozprávať a porozumieť, ako vytvoriť podmienky pre investície zo súkromného sektora. Nemôžem však americkým spoločnostiam nakázať, komu majú plyn predávať.

Ale môžete im povoliť alebo zakázať vyvážať ho.

To je pravda. Môžeme im vydávať licencie na vývoz. To však už nie je téma. Licencie, ktoré sme udelili na vývoz, predstavujú 100 miliárd kubických metrov. To je obrovské množstvo plynu. Celkový ročný dopyt v Európe je 400 miliárd kubických metrov. Po rokoch schvaľovania licencií sa výstavba završuje. Vývoz sme začali tento rok z prvého terminálu v Louisiane 13 dodávkami. A v roku 2020 budeme druhým najväčším vývozcom na svete. Jediné, čo bráni americkému LNG pred dosiahnutím Európy, je, že si ho európske terminály musia kúpiť. V dostupnosti, udeľovaní licencií či v predpisoch nie je žiaden problém.

Myslíte si, že Európania môžu poraziť vyššie ceny v Ázii či inde vo svete objemom dovozu?

Áno, vďaka blízkosti, polohe a dostupnosti sa americký plyn môže dostať do Európy. A už sa vlastne aj dostáva. Súčasná poloha terminálov LNG bránila príchodu plynu. A aj fakt, že bolo treba naplniť skoršie záväzky.

Ako ovplyvní plynovod Nord Stream 2 americké záujmy v Európe? Technicky vzaté, Nord Stream 2 predstavuje iba zmenu trasy pre rovnaké dodávky ruského plynu do EÚ. Nie je to, samozrejme, výhodné pre Slovensko ani Poľsko. Ale ako vnímate Nord Stream 2 vy?

Ja si pri každom projekte kladiem rovnaké otázky. Aká je motivácia tohto projektu? Rozumiem jeho ekonomickým súvislostiam? Alebo je to iba čisto politický projekt? Ak áno, mám veľké obavy o jeho zámery.

Rusi vravia, že Nord Stream 2 zníži náklady na prepravu, takže ide o ekonomický projekt.

Pozriete sa na projekt a poviete si: „Mám plyn, ktorý prichádza z istých nálezísk v Rusku a potrebuje sa dostať k zákazníkom. Mám k dispozícii mnohomiliardový existujúci plynovod.“ Väčšina firiem by urobila všetko pre to, aby nemusela stavať ďalšie potrubie, pretože to stojí množstvo peňazí – viac než 10 miliárd dolárov.

Ale oni tvrdia, že ukrajinský plynovod nemajú pod kontrolou.

Ale oni nemajú pod kontrolou ani Nord Stream 2. Vytvorili totiž konzorcium a to je predmetom európskeho práva. Preto musí byť plynovod otvorený.

Ale budú ho prevádzkovať.

Na tom nezáleží. Predávajú plyn, majú zákazníkov. Iba preto, že neovládajú plynovod, potrebujú minúť 12 miliárd dolárov na stavbu ďalšieho? Načo? Keby ste ako akcionár prišli do firmy a povedali: „Ideme minúť 12 miliárd dolárov na niečo, čo ani nepotrebujeme,“ tak by okamžite vyhodili výkonného riaditeľa. Iba že by to nebolo o hodnote pre akcionára. Iba že by to nebolo o ekonomickej hodnote. Iba že by to bolo o sledovaní politických cieľov zo strany politických špičiek, a nie zo strany riaditeľa firmy a predstavenstva. Toto je úroveň poškodenia, ktorú spôsobíte s projektom ako Nord Stream 2: vezmete dve miliardy dolárov z príjmov krehkej ekonomiky, ako je tá ukrajinská, a to v čase, keď sa ju medzinárodné spoločenstvo snaží podporiť. Ako sa z toho spamätáte? Na to je jednoduchá odpoveď: nijako. Ekonomika skolabuje. Slovensko stojí opodiaľ. Nemyslím si však, že chcú poškodiť Slovensko. Ale vyzerá to tak, že im nezáleží na tom, ak ho poškodia. Pre slovenský rozpočet a ekonomiku je to takmer miliarda dolárov. To nedokážete nahradiť.

Ale tu ide o viac než len o Ukrajinu a Slovensko. Polovica Európy má prístup k integrovanému a voľnému trhu s plynom. A tá druhá je dôsledkom studenej vojny napojená plynovodom na Rusko. Energetická mapa Európy je nevyvážená. Plynovodmi Nord Stream 2 a South Stream odsúdite strednú a východnú Európu na ďalších 30 – 50 rokov závislosti od jedného dodávateľa. Pozrite sa na dnešný cenový rozdiel, koľko platia ľudia v Bulharsku či Maďarsku v porovnaní s Nemcami.

Pokiaľ nepostavíte viac prepojení so západnou Európou.

To nepomôže. Budete privádzať ten istý plyn, akurát cez iné potrubie. Nie je nutné stavať prepojenia so západnou Európou, potrebujete vybudovať infraštruktúru, ktorá umožní týmto krajinám prijímať alternatívne dodávky plynu. Ak ste z Nemecka, môžete sa rozhodnúť pre nórsky plyn. Ak ste v Taliansku, môžete mať skvapalnený plyn zo Španielska.

Nemci veľmi intenzívne lobujú za projekt Nord Stream 2 v celej Európe. Rozprávali ste sa o tom s nimi?

Nemecko je blízky priateľ a blízky spojenec Spojených štátov. Sme k sebe úprimní a otvorení vo všetkých záležitostiach vrátane tejto.

No zdá sa, že vašim radám nenačúvajú.

Je mi jasné, že niektorí ľudia v Nemecku to vidia inak než ja. Ale bolo by chybou považovať to len za malý izolovaný projekt. Bude mať veľký vplyv na celú Európu. Ak máte niečo, čo ovplyvní Európu negatívnym spôsobom, nie je to klasický prípad, keď by mali inštitúcie EÚ prísť a povedať: „Toto nemusí byť až taký dobrý nápad.“ Vytvorili ste pozíciu podpredsedu Európskej komisie pre energetickú úniu. A potom urobíte tento projekt?

Skompromitovalo by to jeho pozíciu.

Kompromituje to samotný koncept. A umožňuje to oživenie deliacej línie, ktorá rozdeľovala Európu počas studenej vojny. Nie ako vojenská, ale ako ekonomická línia. Nemyslím si, že je v záujme Európy a Spojených štátov.

Rozhovor je publikovaný v rámci partnerstva Denníka N s portálom EurActiv.sk.

Dnes na DennikE.sk

Zdieľať

Šéf NKÚ: Hrozí, že sa nevýhodná zmluva so SkyTollom predĺži o 5 rokov

Karol Mitrík, riaditeľ SIS v rokoch 2010 až 2012. Foto N - Tomáš Benedikovič
Karol Mitrík, riaditeľ SIS v rokoch 2010 až 2012. Foto N – Tomáš Benedikovič

V krátkom čase predloží NKÚ vláde po mýte aj správu o vodárňach. „Tam sme vyhodnotili, že došlo k tichému prechodu strategických vodárenských spoločností na privátne osoby,“  hovorí šéf úradu Karol Mitrík.

Minúta po minúte

Zdieľať

Francúzska vláda podporí plán fúzie automobiliek PSA a Fiat Chrysler. Obe skupiny by mali tento týždeň podpísať záväzné memorandum o porozumení.

PSA Group si zabezpečila súhlas jedného z najväčších akcionárov, ktorým je francúzska vláda, píše Bloomberg s odvolaním sa na zdroje oboznámené so situáciou.

Francúzsko kontroluje v PSA približne 12-percentný podiel prostredníctvom spoločnosti BPI.

PSA a Fiat Chrysler načrtli plán zlúčenia na konci októbra. Ak sa spoja, vznikne štvrtá najväčšia automobilová skupina na svete s kombinovanou ročnou produkciou viac ako 8 miliónov áut.

V spoločnom podniku sa môžu ocitnúť značky ako Peugeot, Citroën, Fiat, Chrysler, Alfa Romeo či Ram.

Výkonným šéfom sa má stať riaditeľ PSA Carlos Tavares. Funkciu prezidenta by mal vykonávať John Elkann, ktorý ju zastáva aj v automobilke Fiat Chrysler.

Zdieľať

Pri Košiciach otvorili nový diaľničný úsek. D1 Budimír – Bidovce je dlhý 14,4 kilometra a motoristi ho prejdú za 8 minút, čo predstavuje značnú časovú úsporu oproti starej ceste. Zároveň ide aj o finančnú úsporu na palive (14 %), píše ministerstvo dopravy.

„K tejto diaľnici mám osobný vzťah. Ide o jeden z prvých úsekov, ktorého výstavbu som odštartoval po nástupe do funkcie, a práce išli aj napriek menším prekážkam pomerne hladko a hlavne načas,“ povedal minister dopravy Árpád Érsek.

Projekt sa začal stavať v novembri 2016. K dnešnému dňu boli diaľnica a krátky úsek rýchlostnej cesty R2/R4 sprejazdnené v plnom profile.

Výstavba všetkých súvisiacich stavebných objektov bude finálne ukončená v júni budúceho roka.

Napriek mimoriadnym udalostiam, ako bol pôdny zosuv, ktorý spomalil stavebné práce, alebo letné 5-mesačné stavebné obmedzenia kvôli hniezdeniu chráneného orla kráľovského, sa podarilo spojazdniť celý úsek v zmluvnom termíne, píše ministerstvo.

Diaľnica sa v Budimíre napojí na hotovú diaľnicu D1 z Prešova s pokračovaním cez údolie rieky Torysa.

Zdieľať

Dotácie na nákup elektromobilov sa minuli za štyri minúty. Opakovanú registráciu spustila Slovenská inovačná a energetická agentúra dnes. Problémy z minulého týždňa, keď skolaboval server, sa nezopakovali a šesť miliónov eur vyčlenených na dotácie sa minulo rýchlo.

Peniaze po splnení ďalších podmienok dostane 668 žiadateľov, ktorí požiadali o dotáciu na 786 automobilov.

Ministerstvo hospodárstva anulovalo pre technické problémy všetky predchádzajúce registrácie a pre veľký záujem zvýšilo sumu určenú na dotácie z piatich na šesť miliónov eur.

Záujem o dotácie niekoľkonásobne prekračuje objem prostriedkov vyčlenených na podporu nákupu elektromobilov.

Na nákup nového vozidla s čisto elektrickým pohonom bolo možné získať príspevok 8000 eur, v prípade plug-in hybridu to je 5000 eur. Podporu by tak mohlo získať maximálne 750 vozidiel na čisto elektrický pohon, resp. 1200 plug-in hybridov.

Elektronická online registrácia je prvým krokom k úspešnému získaniu dotácie. Rezort hospodárstva podpíše s úspešnými žiadateľmi zmluvu o poskytnutí dotácie. Tí budú mať 12 mesiacov na to, aby si kúpili auto a následne im štát dotáciu refunduje. Automobil budú musieť vlastniť minimálne dva roky a nebudú môcť využiť lízing.

Fyzická osoba nepodnikateľ a subjekty verejnej samosprávy mali možnosť získať podporu na jedno vozidlo, podnikateľov bude obmedzovať maximálna povolená výška dotácií od štátu v súlade s legislatívou EÚ. Maximálna obstarávacia cena vozidla, na ktoré bolo možné získať dotáciu, je 50-tisíc eur s daňou z pridanej hodnoty (DPH). (tasr)

Zdieľať

Remetova Dúha spochybnila raziu pri rozostavanom tuneli Višňové

Stavbári spochybnili policajnú raziu pri tuneli Višňové, zástupcovia štátu vravia, že prišlo na ich slová. Polícia od rána zasahuje vo firmách Dúha a Salini, ktoré tunel stavali a nedokončili, ale aj v štátnej NDS, ktorá si ich objednala.

Spoločnosť Dúha považuje zásah Národnej kriminálnej agentúry (NAKA) vo svojom sídle za bezpredmetný a účelový. TASR o tom vo vyhlásení informovalo tlačové oddelenie stavebnej firmy. „Zamestnanci spoločnosti Dúha bez toho, aby boli zastrašovaní zásahom, ktorý je medializovaný, sú pripravení a inštruovaní poskytnúť všetky doklady k dielu Višňové, ktorými Dúha disponuje,“ informovala firma.

NAKA od rána zasahuje v Prešovskom, Žilinskom a Bratislavskom kraji. Vykonáva zaisťovaciu akciu s názvom „Tunel“, ktorá sa týka výstavby diaľničného úseku D1 Lietavská Lúčka – Višňové.

Podľa informácií Denníka E zasahuje v priestoroch Dúhy v Bratislave a Prešove a aj na stavbe, ktorá sa nachádza pár kilometrov od Žiliny. Zasahuje aj v priestoroch talianskej firmy Salini Impregilo. Tá ako dominantný člen združenia úsek D1 s tunelom Višňové stavala spolu s Dúhou.

Policajti spravili raziu aj v štátnej Národnej diaľničnej spoločnosti. Tá si ešte v roku 2014 za jednofarebnej vlády Smeru-SD výstavbu úseku objednala. Takto pred rokom sa však vyhrotil konflikt medzi ňou a stavbármi, čo viedlo k predčasnému ukončeniu zmluvy.

Aj Dúha mala podľa svojho vyjadrenia informácie o možných podozreniach, pre ktoré podala trestné oznámenie na NAKA v Banskej Bystrici. „Spoločnosť Dúha je pripravená poskytnúť všetky doklady a dokumenty k dielu Višňové a je pripravená plne spolupracovať. Má výsostný záujem, aby boli vyšetrené všetky kuloárne podozrenia či už na strane zhotoviteľa, objednávateľa, alebo stavebného dozoru. Zároveň sme rovnako za to, aby sa týmto spôsobom postupovalo vo všetkých prípadoch,“ dodala firma vo vyhlásení.

Podľa ministerstva dopravy zásah potvrdzuje, že zastaviť výstavbu tunela Višňové bolo správne. Hovorkyňa rezortu Karolína Ducká tvrdí, že na stavbe boli od začiatku problémy, ktoré súčasné vedenie rezortu dopravy zdedilo po svojich predchodcoch. Ministerstvo dopravy aj NDS podľa jej slov poskytnú maximálnu súčinnosť orgánom činným v trestnom konaní. V prípade, že došlo k porušeniu zákona, vinník musí byť podľa hovorkyne potrestaný.

NDS v marci ukončila zmluvu so zhotoviteľom úseku združením Salini Impregilo – Dúha z dôvodu dlhodobo neuspokojivého postupu výstavby. Zhotoviteľ zložil 27. marca novú bankovú záruku, čím dohoda o ukončení kontraktu nadobudla účinnosť. Spor o vzájomné nároky z pôvodnej zmluvy pokračuje doteraz. NDS medzitým pripravuje tender na nového dodávateľa stavby.

Úsek diaľnice D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala má byť po dokončení dlhý takmer 14 kilometrov, s jeho výstavbou sa začalo v lete 2014. Súčasťou stavby je aj 7,5-kilometrový tunel Višňové, ktorý má byť po dokončení najdlhším diaľničným tunelom na Slovensku.

Zdieľať

Arca sa posilňuje v slovenskej energetike. Kúpila VNG Slovakia, ktorá zásobuje teplom Nitru

Arca Capital kúpila firmu VNG Slovakia, ktorá sa spoločne s mestom podieľa na dodávkach tepla v Nitre. Arca už zásobuje teplom ďalšie tri slovenské mestá – Topoľčany, Handlovú a Bardejov.

Arca uskutočnila transakciu prostredníctvom dcérskej spoločnosti ACS teplo, píše ČTK.

„Novými akvizíciami v teplárenstve sme sa stali jedným z piatich najväčších súkromných hráčov na slovenskom trhu v tomto segmente podnikania,“ hovorí predseda predstavenstva Arca Capital Rastislav Velič.

VNG Slovakia sa v rámci akvizície premenovala na ACS Plyn a v Nitrianskej teplárenskej spoločnosti, ktorá je hlavným dodávateľom tepla v Nitre, drží 49 percent akcií.

Aká veľká je Arca v teplárenstve:

  • dcéra ACS teplo distribuuje prostredníctvom svojich firiem energiu pre viac ako 50-tisíc slovenských domácností,
  • prevádzkuje aj 900 odberných miest a vyše 125 km tepelných rozvodov,
  • NTS zásobuje teplom viac ako 20-tisíc domácností.

VNG Slovakia bola súčasťou nemeckého koncernu VNG, ktorý patrí k najvýznamnejším nemeckým aj európskym dovozcom zemného plynu.

Jadrom obchodných aktivít skupiny je dovoz a dodávka plynu pre veľkoobchod.

Kto vlastní Arca Capital:

Väčšinovým akcionárom so 60-percentným podielom je Velič, 30 percent vlastní Peter Krištofovič a desatinu drží Henrich Kiš.

Majoritným vlastníkom spoločnosti bol v minulosti finančník Pavol Krúpa.

Zdieľať

Čína hrozí Nemecku odvetou. Ak zakáže Huawei, môže mu siahnuť na autá

Čínsky veľvyslanec v Nemecku pohrozil odvetou, ak Berlín vylúči Huawei ako dodávateľa technológií pre 5G siete. Poukázal na milióny áut, ktoré predávajú nemecké automobilky v Číne.

Veľvyslanec Wu Ken smeroval svoje vyjadrenie k pripravovanému zákonu, ktorý má v Nemecku zakázať „nedôveryhodných“ 5G dodávateľov, píše Bloomberg.

Návrh explicitne nezmieňuje Huawei, no je šitý na čínsku firmu a prichádza po mesiacoch diskusií o bezpečnosti v oblasti 5G sietí.

Čo je v stávke:

  • Čína je najväčším obchodným partnerom Nemecka s ročným objemom zhruba 200 miliárd eur,
  • čínsky trh je najväčším odbytiskom vozidiel pre automobilky Volkswagen, Daimler aj BMW,
  • v období od januára do novembra VW predal v Číne 34 percent vozidiel.

Na vytlačenie spoločnosti Huawei z budovania 5G sietí naliehajú najmä Spojené štáty, ktoré firmu upodozrievajú zo špionáže pre čínsku vládu.

Veľvyslanec Wu tvrdí, že Huawei nemá žiadnu zákonnú povinnosť poskytovať dáta vláde v Pekingu.

Pripomína, že nemeckí výrobcovia mali vlani štvrtinový podiel na celkovom predaji áut v Číne, ktorý dosiahol 28 miliónov kusov.

„Mohli by sme jedného dňa povedať, že nemecké autá už nie sú bezpečné, pretože dokážeme vyrábať vlastné vozidlá? Nie. To je čistý protekcionizmus,“ hovorí Wu.

Zdieľať

Talianska vláda poskytne 900 miliónov eur na záchranu zadlženej družstevnej banky Popolare di Bari, ktorá nedávno oznámila, že potrebuje okamžitú finančnú pomoc 1 miliardu eur. Banka je pre rastúce kapitálové straty pod zvláštnou správou.

Zvýšenie kapitálu Popolare di Bari bude financovať štátom vlastnený finančný ústav Banca del Mezzogiorno-Mediocredito Centrale, ktorému poskytne peniaze ministerstvo financií, píše Reuters.

Popolare di Bari je najväčší peňažný ústav v regióne zaostalého talianskeho juhu. Jeho krach by mohol rozpútať sociálne nepokoje, ide preto o citlivú politickú záležitosť.

V čom je problém:

  • problematické úvery Popolare di Bari dosahujú 1,2 miliardy eur a predstavujú až štvrtinu pôžičiek;
  • vykázané straty banky v prvom polroku presiahli 500 miliónov eur;
  • podielové listy, na ktoré sa nevzťahuje poistenie vkladov, nakúpilo zhruba 70-tisíc malých sporiteľov. Ak banka skrachuje, prídu o všetko.

„Banka prerobila miliardu eur čiastočne pre recesiu, ale aj preto, že za posledné tri až štyri roky sa požičiavalo bez akýchkoľvek pravidiel,“ povedal pred pár dňami šéf Popolare di Bari Vincenzo de Bustis.

Talianska vláda musela v posledných rokoch opakovane zachraňovať banky. Došlo aj na najstarší peňažný ústav na svete Monte dei Paschi di Siena.

Zdieľať

Na Slovensku je momentálne 19 150 včelárov, majú 305 000 včelstiev. Podľa ministerky pôdohospodárstva Gabriely Matečnej je počet včelárov u nás najvyšší za posledných 20 rokov a stále rastie.

Zdieľať

Ekonomický newsfilter: Všetko, čo potrebujte vedieť o daniach a odvodoch na rok 2020

  • Daň bude nižšia, ale zďaleka nie pre všetkých.
  • Mení sa aj daňový poriadok – za dane môžete prísť napríklad o vodičský preukaz.
  • Menej papierov a daňové mini úľavy pre zamestnávateľov.
Zdieľať

V Česku aj na Slovensku objavili podvodné stránky, ktoré ponúkajú smartfón Samsung Galaxy S10+ za niekoľko eur. Tvária sa ako stránky známych médií či spoločností, ako napríklad iDnes.cz, iHned.cz, Aktuality.sk, T-Mobile či Samsung.

Väčšinou sú písané lámanou češtinou či slovenčinou a vyžadujú zadanie osobných údajov a zaslanie platby z účtu.

Tieto stránky často menia svoju podobu, samotný obsah ponuky aj internetovú adresu a užívateľ sa na ne môže, okrem iného, dostať po kliknutí na podozrivo formulovaný sponzorovaný post na Facebooku, ktorý napríklad informuje o špeciálnej akcii Samsungu. Klienti týmto riskujú nielen stratu zaslaných peňazí, ale aj zneužitie svojej identity. (tasr)

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať