Denník N

Širokého Váhostav môže ísť do najväčšieho tendra tejto vlády cez Číňanov

Základný kameň u nás možno budú v budúcnosti poklopkávať aj Číňania. Foto - Tasr
Základný kameň u nás možno budú v budúcnosti poklopkávať aj Číňania. Foto – Tasr

Stavebný gigant tvrdí, že sa nezapojí do tendra na výstavbu bratislavského obchvatu za štyri miliardy eur. Rád by sa však dohodol s víťazom a pracoval pre neho.

Keď sa budú blížiť parlamentné voľby, Smer rozhodne, komu pridelí svoju najväčšiu zákazku. Reč je o obchvate Bratislavy s jeho napojením na Dunajskú Stredu, ktorý môže podľa odhadov vyjsť aj na 4 miliardy eur.

Tesne pred voľbami, keď plánuje súťaž vyhodnotiť, nebude musieť Ficova vláda odpovedať na otázku, či a prečo by ju mal vyhrať tradičný staviteľ diaľnic – Váhostav Juraja Širokého. Tvrdí totiž, že sa do súťaže nezapojí.

,,Nezúčastníme sa tendra priamo, ale, samozrejme, máme záujem podieľať sa na stavbe ako subdodávateľ,“ avizuje šéf Váhostavu Marián Moravčík.

Odôvodňuje to tým, že Váhostav sám nedokáže splniť prísne podmienky, ktoré na víťaza kladie ministerstvo dopravy v tomto tendri. Na to, aby sa spojil s inými, ako to urobil pri podobnom projekte pred pár rokmi, a vyhovel kritériám, nemá peniaze, vysvetľuje šéf firmy, ktorá pracuje na tom, aby veľkú časť svojich dlhov škrtla a podnikala ďalej.

Chcú sa dohodnúť

Váhostav sa preto bude snažiť dohodnúť si prácu s tým, kto zákazku od štátu dostane.

Moravčík si myslí, že veľkú šancu kvalifikovať sa medzi štvoricu finalistov, spomedzi ktorých sa bude vyberať víťaz, majú niektoré čínske firmy. ,,Dnes nikto na svete nestavia viac ako Číňania,“ skonštatoval.

So zástupcami čínskych firiem už dokonca aj rokoval. Rozprávali sa o tom, či by Váhostav s diaľnicou pomohol, keby tender vyhrali.

Číňania sú v štúdii

Keď štát zisťoval, kto a aký záujem by mal získať zákazku na megaobchvat, oslovil aj firmu China Construction and Communication Company. O tom, že ju oslovili, píšu v štúdii realizovateľnosti poradcovia ministerstva dopravy.

Do prieskumu sa dostali ešte ďalšie tri čínske firmy. Nejde už však o stavbárov, ale o tých, ktorí by v konzorciu alebo zvonka boli ochotné na diaľnicu požičať. Štúdia vymenúva spoločnosti China – CEE fund, Bank of China a China Development Bank Corporation.

Financovanie je v tomto prípade dôležité, pretože ten, kto bude diaľnicu stavať, si na ňu bude musieť aj požičať a ďalších 30 rokov sa o ňu starať. Preto môže štát počas 30 rokov zaplatiť za diaľnicu s odhadovanými stavebnými nákladmi 1,3 miliardy eur nakoniec až za 4 miliardy eur. Veľkú časť z tejto sumy majú tvoriť úroky.

🗳️ Ak chcete podporiť našu prácu pred druhým kolom volieb aj nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom.🗳️

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Obchvat Bratislavy

Ekonomika

Teraz najčítanejšie