Denník N

Tri percentá sú málo, veritelia Carrefouru chcú radšej konkurz ako reštrukturalizáciu

Štyrom veľkým veriteľom nevyplatí vlastník Carrefouru nič, pretože to zrejme boli firmy prepojené s vlastníkom obchodu.

Firma Retail Value Stores, ktorá prevádzkuje na Slovensku päť obchodov Carrefour, neplánuje vyplatiť všetkým veriteľom tri percentá z peňazí, ktoré im dlhuje. Vyplýva to z návrhu reštrukturalizačného plánu, ktorý predložila veriteľskému výboru.

Zo skupiny viac ako štyroch stoviek veriteľov, ktorých pohľadávky správca reštrukturalizácie uznal, totiž vyňala štyroch veriteľov, ktorí spravujú plochy, kde predajne Carrefour v troch mestách Slovenska fungujú. Sú to spoločnosti Bainbridge Slovakia Danubia Hyper, Bainbridge Slovakia Žilina Hyper, Bainbridge Bratislava Polus Hyper a Bainbridge Slovakia Košice Hyper.

Suma, ktorú im Retail Value Stores za prenájom nezaplatila, pritom podľa návrhu reštrukturalizačného plánu dosiahla takmer 6 miliónov eur. Z návrhu vyplýva, že by z nich nemali dostať nič.

Na vyplatenie troch percent ostatným veriteľom si chce prevádzkovateľ Carrefouru požičať v Sberbank. Podľa návrhu reštrukturalizačného plánu ráta s tým, že od banky, ktorej vlastníkom je skupina Penta, dostane úver vo výške 431-tisíc eur.

Ak by táto možnosť Retail Value Stores nevyšla, má pripravenú druhú alternatívu: poskytnutie peňazí na výplatu veriteľov od firmy Ozeta.

Oba možné zdroje hotovosti zrejme súvisia s kontaktmi Jozefa Špirka, ktorý mal ako partner Penty napríklad aj Ozetu. Špirko sa v júli stal novým členom Dozornej rady Retail Value Stores.

Bude to vyzerať lepšie?

Štyri firmy, ktoré spoločnosti Retail Value Stores prenajímajú predajné plochy, majú podľa obchodného registra vlastníka registrovaného v Luxembursku. Počas reštrukturalizácie tieto podniky svoje pohľadávky za 6 miliónov eur postúpili na spoločnosti, ktoré sú spriaznené so súčasnými akcionármi Retail Value Stores.

Tvorcovia reštrukturalizačného plánu zaradili ich pohľadávky do kategórie podriadených pohľadávok. Urobili tak z dôvodu prepojenia súčasných vlastníkov pohľadávok s novými akcionármi firmy Retail Value Stores.

Takéto postúpenie a zaradenie pohľadávok podľa advokáta Viktora Mišíka, ktorý vo veriteľskom výbore zastupuje spoločnosť Mäsokombinát Polička, môžu byť vnímané ako gesto dobrej vôle vo vzťahu k ostatným veriteľom.

No nemožno podľa neho vylúčiť ani taktický úmysel vyhnúť sa podobnému skúmaniu, či zo strany týchto spoločností v minulosti nedošlo k zvýhodneniu voči ostatným veriteľom.

 Ako sa snažia oživiť Carrefour

  • dohodli nové nájomné podmienky, celková predajná plocha sa tak zredukovala o tri pätiny – z pôvodnej výmery asi 54 000 štvorcových metrov asi na 20 000,
  • zredukovali náklady na nájomnom, čo sa po redukcii plôch prejaví v úspore na nákladoch za nájom v rozsahu cca 80 %,
  • snažia sa okresať prevádzkové náklady, cieľ je ich znížiť až o 70 %,
  • pri novom naskladňovaní predajní s menšou plochou a optimalizovaným sortimentom plánujú znížiť obrat. 

Existujú indície, že tieto firmy vlastní cez luxemburské schránky jeden z bývalých akcionárov Retail Value Stores a takéto osobné a majetkové prepojenie by mohlo naraziť na nevôľu ostatných veriteľov.

Keďže zaradenie štyroch veľkých veriteľov do skupiny tých, ktorí nedostanú nič, je nejasné rovnako ako ich vlastnícka štuktúra a možné prepojenie na firmu, ktorá chce vymazať väčšinu dlhov, mali by to jej zástupcovia vysvetliť. Advokát Mišík naznačil, že o to budú predstaviteľov Retail Value Stores aj reštrukturalizačného správcu žiadať na zasadnutí veriteľského výboru.

Ten by sa mal podľa zákona zísť do 15 dní od predloženia návrhu reštrukturalizačného plánu, teda od piatka 29. júla. Členovia veriteľského výboru odhadujú, že by sa mohli stretnúť už 10. augusta.

Vysvetliť chcú aj plány predaja pozemku

Mišík bude žiadať vysvetlenie aj ďalšej nejasnej veci vo vyše 100-stranovom reštrukturalizačnom pláne. Naznačil totiž, že sa mu zdajú výrazne podhodnotené výnosy, ktoré vyčíslila firma pri potenciálnom predaji pozemkov, ak by šla do konkurzu.

V reštrukturalizačnom pláne firma priznala, že pozemok v Žiline nekúpila pred rokmi na to, aby na ňom postavila predajňu Carrefour, keďže v meste už jednu má, ale preto, aby sa k lukratívnej ploche nedostal niekto z konkurentov, ktorý by tam mohol otvoriť obchod.

Vo vyčíslení výnosov a nákladov je uvedená účtovná hodnota pozemku 1,6 milióna eur a ráta sa s jeho predajom za cenu okolo 750-tisíc eur, pričom však náklady na uskutočnenie predaja sú vyčíslené na 650-tisíc eur.

Nákladová položka za predaj pozemku sa zdá byť nereálna. Naznačuje tiež, že samotný výnos z predaja pozemku by zrejme bol vyšší, ako je suma navrhovaná na odškodnenie veriteľov vo výške troch percent. Ak by boli náklady predpokladané na predaj pozemku reálne, teda napríklad 50-tisíc eur, bol by podľa Mišíka rozdiel medzi výťažkom v prípadnom konkurze a uspokojením veriteľov v rámci reštrukturalizácie taký markantný, že by spoločnosť mala problém obhájiť mieru uspokojenia v reštrukturalizácii na úrovni, ktorú navrhla.

„Budeme sa pýtať, ako dospeli k takejto prognóze za predaj pozemku,“ vraví Mišík.

Naznačuje, že čísla z reštrukturalizačného plánu skôr ukazujú, že reálny výťažok z konkurzu by bol vyšší, ako z reštrukturalizácie, ktorá umožní vymazať dlhy voči väčšine veriteľov do výšky 97 percent. Podľa Mišíka treba mať na zreteli aj negatívny dosah na podnikateľské prostredie, pokiaľ by sa schválila reštrukturalizácia s takou rekordne nízkou mierou uspokojenia veriteľov, čo by mohlo aj iných podnikateľov motivovať, aby konali podobne.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Problémy Carrefouru

Ekonomika

Teraz najčítanejšie