Denník N

Jaguar nás bude stáť pol miliardy aj bez zarátania 130-miliónovej dotácie

Vláda pomôže automobilke na štart stámiliónmi eur. Investícia priniesla už aj žaloby či trestné oznámenie za ohováranie na štátneho tajomníka ministerstva dopravy Viktora Stromčeka (druhý vpravo). Foto – TASR
Vláda pomôže automobilke na štart stámiliónmi eur. Investícia priniesla už aj žaloby či trestné oznámenie za ohováranie na štátneho tajomníka ministerstva dopravy Viktora Stromčeka (druhý vpravo). Foto – TASR

Jedno číslo hovorí štát oficiálne, druhé ukazuje zrátavanie reálnych objednávok na podporu projektu.

Rozdiel medzi oficiálnou výškou štátnej pomoci automobilke Jaguar Land Rover a tým, koľko nás naozaj bude stáť jej príchod do Nitry, je podľa doteraz zverejnených informácií už v stovkách miliónov eur.

Najnovšie poslali úradníci do éteru oznam, že hľadajú niekoho, kto v priemyselnom parku pre autovýrobcu a jeho subdodávateľov „pripraví cestnú infraštruktúru“. Nachystali na to 199 miliónov eur bez dane. Už len to je viac ako oficiálny strop pomoci 130 miliónov eur.

V decembri zasa štát podpísal zmluvu s firmou Strabag, v ktorej sa píše, že mu zaplatí 123 miliónov eur za „prípravu strategického parku“.

Medzitým prebieha aj súťaž v predpokladanej hodnote 110 miliónov eur. Víťaz bude mať na starosti „hrubé terénne úpravy“ pre automobilovú investíciu.

Keď sa to zráta, do priemyselného parku naleje štát takmer 450 miliónov eur, a to nerátame drobnejšie tendre o stavbu dočasných či finálnych inžinierskych sietí, o stavbu pripojenia parku na R1 pri Nitre (len pri týchto napojeniach je reč asi o 10 miliónoch eur) či vybudovanie ochrany pred tisícročnou vodou.

Hovorili o inej sume

Čísla o týchto tendroch popierajú slová premiéra, ktorými obhajoval rozhodnutie podporiť investíciu automobilky v predpokladanej výške 1,4 miliardy eur.

„Aj keď sa toto číslo možno zdá vysoké, treba si uvedomiť, že ide len o 9 percent z celkovej investície,“ rečnil Fico o 130-miliónovej dotácii.

Vládou spomínaných 130 miliónov eur ide priamo Jaguaru, to znamená, že nie sú zahrnuté v nákladoch na prípravu priemyselného parku, ktoré sa ocitli na úrovni okolo pol miliardy eur.

Spoločne s priamou dotáciou ide na priemyselný areál zo štátneho dokopy okolo 600 miliónov eur, čo je už skoro na úrovni polovice avizovanej investície.

Peniaze na Jaguar

Príprava cestnej infraštruktúry

Štát práve vyhlásil súťaž, čaká, že ho obslužné a ďalšie komunikácie, ako aj mosty, cesty či múry a verejné osvetlenie v blízkosti parku vyjdú na 198 892 115 eur bez DPH. 

Príprava priemyselného parku

Zabezpečí ju Strabag, podpísal zmluvu za 123 098 661 eur bez dane. Štát v oznámeniach píše, že pod prípravou parku si treba predstaviť zameranie územia, vyňatie z poľnohospodárskeho fondu, projekty, stavbu inžinierskych sietí či hrubé terénne úpravy. 

Hrubé terénne úpravy

Prebieha tender, odhaduje sa cena 110 000 000 eur bez DPH. Má ísť o odstránenie, uskladnenie a odvezenie ornice, oplotenie či zabezpečenie dokumentácie na kolaudáciu stavby. 

Finálne inžinierske siete

Práve prebieha verejné obstarávanie, cenový odhad je 13 479 050 eur bez DPH. 

Výstavba dočasných inžinierskych sietí

Zrealizovala firma Vion za 2 699 886 eur.

Napojenie parku na R1

Časť dostal za úlohu postaviť Strabag v roku 2014 za 2 898 742 eur, druhú časť tento rok spoločnosť Skanska za 5 533 333 eur.

Stavebný dozor

Práve ho hľadajú, očakáva sa cena 1 100 000 eur.

 

Akákoľvek štátna analýza benefitov a nákladov nového investora a jeho subdodávateľov chýba, údaje o štátnych stavebných zákazkách na prípravu nitrianskeho areálu sú neprehľadné a jedna druhej sa podobajú.

Nízku mieru zrozumiteľnosti má aj oficiálne vysvetlenie, ktoré k tomu poskytlo ministerstvo dopravy: „Príprava cestnej infraštruktúry Strategického parku Nitra zahŕňa výstavbu celej cestnej infraštruktúry v rámci strategického parku vrátane protihlukových opatrení a napojení parku na diaľničnú infraštruktúru. Pri hrubých terénnych úpravách ide o úpravu terénu potrebnú pre náročné hydrogeologické pomery v území tak, aby toto územie bolo použiteľné pre budúcu priemyselnú výrobu. Pri príprave inžinierskych sietí ide o napojenie strategického parku na inžinierske siete.“

Projekt príchodu automobilky do Nitry od začiatku riadil štátny tajomník Viktor Stromček (Smer), ktorý je zároveň splnomocnencom vlády pre strategické investície.

Všetky práce súvisiace s prípravou staveniska pre výstavbu závodu Jaguar Land Rover pokraèujú pod¾a plánovaného harmonogramu. V areáli priemyselného parku vzniká Centrum vzdelávania a služieb. Polovica z neho bude slúži pre Jaguar Land Rover, druhú plánuje využíva na vzdelávanie zamestnancov Nitriansky samosprávny kraj a mesto Nitra. Výstavba nového terminálu pre železniènú dopravu je v závere verejného obstarávania, výstavba by sa mala zaèa v lete tohto roka. V spolupráci so záchrannými zložkami vznikne v areáli priemyselného parku stredisko integrovaných služieb. V oblasti cestnej infraštruktúry pribudne obchvat Dražoviec, ktorý by mal by hotový v roku 2018. Samotný investor plánuje zaèa s výstavbou závodu na prelome prvého a druhého polroka tohto roka. Na snímke splnomocnenec vlády SR pre prípravu a realizáciu strategických parkov Viktor Stromèek poèas prehliadky výstavby strategického parku v Nitrianskom kraji, v katastrálnom území obcí Mlynárce, Zobor, Drážovce, Lužianky, Èakajovce a Zbehy s celkovou výmerou 732,93 hektárov, ktorého súèasou bude závod spoloènosti Jaguar Land Rover v stredu 18. mája 2016. FOTO TASR - Henrich Mišoviè
V mene vlády rokoval s automobilkou Viktor Stromček, ktorý riadi aj nasledujúce obstarávania. Foto – TASR

Štát zvykne argumentovať, že peniaze idú pre celý priemyselný park, a teda z nich nebude ťažiť len Jaguar, ale aj ďalšie firmy, ktoré prídu do Nitry vyrábať. Stromček v máji napríklad avizoval, že do parku príde aj ďalšia 100-miliónová investícia naviazaná na Jaguar, zamestná napriamo 200 až 300 ľudí.

Dôkazom, že štát na nitriansky park myslel aj pred ohláškou Jaguara, je zmluva za niečo vyše 2 milióny z roku 2014, ktorá sčasti rieši napojenie parku na R1.

„Časť investícií do infraštruktúry priamo nesúvisí s výstavbou tohto parku, ale ide o dlhšie pripravované stavby, napríklad zjazdy na R1,“ píše ministerstvo dopravy.

Ďalšie obstarávania sa rozbehli neskôr, viaceré len v posledných mesiacoch. Píše sa v nich aj o odstraňovaní ornice, zatiaľ čo Jaguar hlási, že na konci leta začne stavať samotný závod.

„Park pri Nitre je prvým strategickým parkom na Slovensku, ktorý nie je určený iba pre jedného investora, ale podniky v tomto areáli zabezpečia tisícky pracovných miest a rozvoj celého regiónu,“ povedala hovorkyňa ministerstva dopravy Karolína Ducká. Podobne veľké a drahé priemyselné parky štát neeviduje.

Už teraz sa hlási 40-tisíc záujemcov

Závod bude pre slovenskú ekonomiku významnou pomocou, o tom pochybnosť medzi vládnymi či bankovými analytikmi nie je.

Priamo v závode bude postupne pracovať 2 800 ľudí. Ďalších, vyše 10-tisíc, treba rátať u subdodávateľov.

Automobilka začne v Nitre vyrábať luxusné modely v roku 2018, ročne to bude približne 150-tisíc áut.

Minister financií Peter Kažimír predpokladá, že automobilka má potenciál dostať rast Slovenska tento rok až k hranici 4 percentá.

Je pravdepodobné, že Jaguar nezostane pri 2 800 nitrianskych zamestnancoch. V úvahách už má aj rozšírenie závodu o ďalších 1 100 ľudí a navýšiť investíciu na 1,9 miliardy eur. Firma avizuje čistý plat 870 eur a ľudia sa jej už hlásia s tým, že by v nej radi pracovali.

Šéf nitrianskeho projektu Alexander Wortberg povedal, že sa prihlásilo viac ako 40-tisíc ľudí.

Tiež platí, že automobilka ešte ani neprišla a už sa okolo nej točia aj škandály. Začalo sa to, keď sa partia bystrých obchodníkov s nehnuteľnosťami dostala k pozemkom pod budúcim závodom Jaugar. Skúpila ich lacno od ľudí, ktorých presvedčili, že im ornica aj tak na nič nebude. Pár týždňov nato vysvitlo, o aké lukratívne pozemky ide.

Štát ich najprv kúpi, neskôr mu má Jaguar primerane zaplatiť. Aký bude rozdiel medzi nákladmi štátu a Jaguara na pozemky, zatiaľ nie je jasné.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Ekonomika

Teraz najčítanejšie