Denník N

Pozrite si rebríček 10 najväčších nákupných centier na Slovensku

Foto N – Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Majú len málo originálnych nájomcov, spotrebitelia nakupujú v obchodoch rovnakých značiek v Bratislave a na východe Slovenska za tie isté ceny. Analytik naznačuje, že by ceny mohli viac zohľadniť regionálne rozdiely.

Slovensko má desiatky nákupných centier, no len jedno z nich je skutočne veľké. Iba Avion Shopping Park pri bratislavskom letisku, ktorého súčasťou je aj IKEA, má totiž viac ako 100-tisíc metrov štvorcových predajnej plochy. Aj bez švédskeho obchodného domu s nábytkom by však bol Avion naším najväčším nákupným centrom.

Ďalšie štyri nákupné centrá u nás sú síce väčšie, no majú len približne polovicu predajnej plochy Avionu. Tri z nich ležia tiež v hlavnom meste, štvrté v Košiciach.

Do rebríčka desiatich najväčších obchodných centier, ktorý zostavil Denník N s developerskými a poradenskými spoločnosťami CBRE, Colliers International a Cushman & Wakefield, sa dostali len tri mimobratislavské centrá – Atrium Optima Košice, Madaras v Spišskej Novej Vsi a košický Aupark. Kým Optima patrí medzi väčšie, Madaras a Aupark v Košiciach sú o niečo menšie, no pre náš trh veľkosťou typické nákupné centrá.

graf-web

Menšia veľkosť obchodných centier v regiónoch podľa analytika obchodu Ľubomíra Drahovského zohľadňuje počet obyvateľov, ktorí v nich žijú, a tiež kúpyschopnosť. Sústredenie väčšiny najväčších nákupných centier do Bratislavy považuje za logické.

V tomto meste môžu obchodníci rátať nielen s viac ako polmiliónom obyvateľov, ale počas pracovného týždňa aj s desaťtisícami potenciálnych zákazníkov, ktorí tu pracujú alebo mestom prechádzajú. Na Bratislavu totiž podľa neho pripadá takmer polovica maloobchodných tržieb, kým ďalšie kraje tvoria len po 7 až 9 percent tržieb.

Jediným väčším nákupným centrom, ktoré vyrástlo v okresnom meste, nie v sídle kraja čo v hlavnom meste, je Madaras v Spišskej Novej Vsi. Foto - TASR
Jediným väčším nákupným centrom, čo vyrástlo v okresnom meste, je Madaras v Spišskej Novej Vsi. Foto – TASR

„Kúpna sila v regiónoch a spotrebiteľské správanie dávajú priestor skôr kompaktnejším centrám s prenajímateľnou plochou do 35-tisíc metrov štvorcových v prémiovej lokalite v centre miest,“ povedal Lukáš Šarközi z Colliers International. Medzi ne patrí nielen Aupark v Košicach, ale napríklad aj Mlyny v Nitre a Europa Shopping Center v Banskej Bystrici.

Obchodné centrá na okraji miest bez blízkosti väčších sídliskových lokalít v regiónoch podľa Šarköziho veľmi neuspeli alebo nenaplnili maloobchodný potenciál mesta. „Tento trend by sa nemal meniť, lebo developeri sa zameriavajú na regionálne mestá a majú od projektov reálne očakávania,“ tvrdí Šarközi.

Meniť sa nebude ani rebríček najväčších centier, hoci počas tohto roku pribudne niekoľko ďalších. „Do konca roku sa otvorí City Arena v Trnave a Forum v Poprade. Keďže budú v menších mestách, tak veľkosťou prenajímateľnej plochy ani počtom obchodov nezmenia poradie prvej desiatky,“ vraví Peter Sluka zo spoločnosti Cushman & Wakefield.

Na periférii je miest najviac

Najväčšie nákupné centrum má aj najviac parkovacích miest, zhruba dvojnásobok toho, čo jeho menší konkurenti z prvej päťky rebríčka.

Blízkosť obchodného domu IKEA  rozširuje možnosti na parkovanie v Avione. Foto N - Tomáš Benedikovič
Blízkosť obchodného domu IKEA rozširuje možnosti parkovania v Avione. Foto N – Tomáš Benedikovič

Platí však, že tie obchodné centrá, ktoré vyrástli vo vnútri miest a sú obkolesené budovami, majú aj pri porovnateľnej predajnej ploche o niekoľko stoviek menej miest na parkovanie ako tie, ktoré stoja na okraji. Takým príkladom sú Polus, Central či Eurovea na jednej strane a Bory či Shopping Palace, ktoré sú už takmer na hranici hlavného mesta, na strane druhej.

V pomere k veľkosti predajnej plochy – tesne nad 30-tisíc metrov štvorcových – i počtu predajní ponúka relatívne málo miest na státie áut aj Europa Shopping Center v Banskej Bystrici.

„Vo všeobecnosti platí, že na návštevu obchodného centra na periférii miest sa najviac využíva auto – až 95 %, kým v centrách miest je to len polovica. Zhruba rovnako ľudia využívajú MHD či iné druhy dopravy,“ vraví Šarközi z Colliers International.

Najviac predajní má Aupark

Hoci má Avion dvojnásobok plochy iných veľkých nákupných centier u nás a najviac miest na státie auta, neznamená to, že má aj najväčšiu ponuku obchodov. Ak by ste chceli vyraziť za nákupmi tam, kde sa sústredilo najviac predajní, mali by ste sa vybrať do Petržalky do Auparku. Pod jeho strechou totiž nájdete 240 predajní.

Aupark v Bratislave hostil aj výstavu postavičiek vytvorených z kociek LEGO. Foto - TASR
Aupark v Bratislave hostil aj výstavu postavičiek z kociek LEGO. Foto – TASR

Avion, ktorého obchody majú celkovo väčšiu predajnú plochu, by v počte predajní neobsadil ani druhú priečku. Hoci mu po rozšírení desiatky predajní pribudli, predstihli ho bratislavské centrá Bory Mall aj Eurovea.

Vo väčšine z veľkých centier však môžete počítať so 100 až 150 obchodmi. Mnohé predajne s oblečením, obuvou, drogériou, hračkami či knihami pritom nájdete vo všetkých veľkých nákupných centrách.

Známe značky držia ceny

To, že sú v takmer všetkých väčších centrách tie isté obchody, považuje Drahovský za pochopiteľné. Z hľadiska zásobovania a logistiky je pre ne výhodnejšie byť vo viacerých lokalitách.

„Čo už za logické nepovažujem, je to, že majú vo všetkých lokalitách rovnaké ceny,“ tvrdí Drahovský. Aj keď sa totiž vyberiete do nákupných centier mimo hlavného mesta do obchodov obľúbených značiek, ktoré poznáte z Bratislavy, nemôžete počítať s tým, že tam zaplatíte menej.

New Yorker nie je len v najväčších obchodných centrách. Foto – TASR

Ak odlišné ceny v nákupných centrách predsa nájdete, môže to podľa Šarköziho byť najmä v gastronomických prevádzkach. „Tam môžu byť v cenách aj niekoľkonásobné rozdiely,“ tvrdí.

Medzinárodné reťazce ako napríklad H&M, New Yorker, Celio, Peek & Cloppenburg či Zara však majú rovnakú cenovú politiku minimálne pre celú oblasť strednej Európy, tvrdí Sluka z Cushman & Wakefield. „Takže cenový rozdiel medzi obchodom v hlavnom meste a v regióne nenájdeme,“ vraví.

Pri obchodoch, ktoré patria do väčších reťazcov, iný postup neprichádza do úvahy, tvrdí Peter Pohanka zo spoločnosti CBRE. Cenotvorba sa u nich totiž rieši centrálne a elektronicky, rovnako aj pokladničné systémy.

„Bolo by logisticky aj personálne náročné individuálne štítkovať rovnaký tovar podľa umiestnenia predajne. Nehovoriac o marketingu, kolobehu zásob a reklamáciách,“ dodal Pohanka.

Počas výpredajov sa ceny v regiónoch môžu odlišovať. Foto - TASR
Počas výpredajov sa ceny v regiónoch môžu odlišovať. Foto – TASR

S tým však Drahovský nesúhlasí: myslí si, že by prelepovanie štítkov inými cenami nemal byť taký problém, keď funguje počas výpredajov. Značkové obchody by mali podľa neho zohľadňovať regionálne rozdiely a najmä akceptovať odlišnú kúpyschopnosť ľudí v rôznych lokalitách.

Analytik obchodu vraví, že by sa nižšími cenami v obchodoch mohli regionálne centrá od bratislavských odlíšiť tak, ako to funguje napríklad v Nemecku. Domnieva sa, že pri nižších cenách nájmu a menšej ploche obchodov by si to aj u nás mohli dovoliť.

Mimo Bratislavy nechcú ísť

S väčším odlíšením z pohľadu skladby obchodov pritom majú naše centrá problém – originálnejšie zloženie nájomcov im chýba. Aj tie, čo sú menšie alebo otvoria neskôr, by sa pritom mohli značkami, ktoré zákazník inde nenájde, odlíšiť od konkurencie a prilákať ľudí k pravidelným či aspoň občasným návštevám.

To sa však novým či rozširujúcim sa centrám darí slabo. Ak sa navyše aj niektoré značky objavia len v jednom či v dvoch centrách, nemusí za tým byť mimoriadna schopnosť ich vlastníka získať exkluzívnu značku, ale napríklad to, že tú značku väčšina nášho trhu neláka.

„Na Slovensku sa to, že sa niektorí nájomcovia nenachádzajú v každom centre, spája skôr s ich všeobecnou expanznou skepsou,“ vraví Šarközi.

Módna značka Bershka ostala len v Bratislave. Foto - TASR
Módna značka Bershka ostala len v Bratislave. Foto – TASR

Ako príklad uvádza korporáciu Inditex, pod ktorú patria značky Zara, Stradivarius, Bershka a Pull & Bear. Tieto obchody sa rozhodli ostať len v Bratislave a aj v rámci nej sú iba v centrách Avion, Aupark a Central – neprenajali si ani plochy v novom veľkom centre Bory Mall.

Podobný postup zvolil Peek & Cloppenburg, ktorý si prenajíma väčšiu plochu, aby na ňu dostal všetky prémiové značky oblečenia, ktoré predáva. Na Slovensku sa však tiež viaže len k Bratislave, regionálne trhy pre tento obchod totiž nie sú dosť veľké.

Originálnych je málo

„Hoci by sa na prvý pohľad mohlo zdať, že v každom obchodnom centre sa všetky značky opakujú, nie je to celkom tak,“ ubezpečuje Peter Pohanka zo spoločnosti CBRE. Najmä bratislavské centrá dokázali prilákať aj značky, ktoré v iných nákupných galériách nie sú.

Eurovea sa tak môže pochváliť značkami Cerruti, Tru Trussardi, Karen Millen či Pinko. Central má módne obchody Marella či DC Shoes. Polus dokázal prilákať značku Paul Frank; podľa Šarköziho ide nielen o jediný obchod tejto značky u nás, ale aj v strednej Európe.

Marc O’Polo má vlastný obchod len v Auparku v Bratislave, kde sa exkluzívne usídlili aj módna značka La Martina či klenotníctvo Thomas Sabo.

Len v obchodnom centre Bory Mall sú zatiaľ predajňa s módou pre dievčatá a mladé ženy Sinsay, značka Skechers, predajňa Lego alebo detské módne značky Brums a Idexe.

🗳️ Ak chcete podporiť našu prácu pred druhým kolom volieb aj nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom.🗳️

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Ekonomika

Teraz najčítanejšie