Denník N

Aj zo škaredej mrkvy môže byť dobrá sviečková, presviedča reťazec v Česku

Foto – Penny Market
Foto – Penny Market

V Česku rozbehli predaj zeleniny a ovocia neštandardných tvarov, snažia sa tak znížiť plytvanie potravinami. U nás o tom obchody neuvažujú.

Neuspeli by na pestovateľských súťažiach, nie sú bežne na pultoch predajní, aj keď chutia rovnako ako ich výstavnejšie kúsky. Zdeformované plody ovocia či zeleniny sa spravidla nedostanú do obchodov, pretože neprejdú prísnymi kritériami výberu obchodných reťazcov.

V Česku však dostali šancu. Diskontný reťazec Penny Market v Česku zaradil škaredú zeleninu a ovocie od českých dodávateľov, s ktorými štandardne spolupracuje, do bežnej ponuky. Jej predaj podporil aj kampaňou v letáku.

5097508

„Mrkva nemusí byť krásna, aby z nej bola skvelá sviečková. Dajte šancu zelenine, ktorá je viac poctivá než krásna,“ píše v sloganoch. Spotrebiteľom naznačuje, že atypické výrastky na zelenine neovplyvnia chuť plodiny, môže byť rovnaká ako pri vydarených kúskoch.

Reťazec tvrdí, že chce týmto krokom najmä znížiť plytvanie potravinami a zároveň pomôcť českým farmárom s vypestovanými produktmi, ktoré nespĺňajú aktuálne nastavené estetické kritériá. „Vzhľadom na to, že sortiment ovocia a zeleniny nakupujú tri štvrtiny Čechov práve v supermarketoch, chceme týmto krokom zdôrazniť hlavne kvalitu produktov a tiež to, že ich rozmanité tvary nemajú vplyv na ich chuť či kvalitu,“ vraví reťazec.

K podobnému predaju nevzhľadnej zeleniny sa v zahraničí odhodlali obchodníci už pred dvomi rokmi. Už v lete 2014 napríklad rozbehol takýto predaj francúzsky reťazec Intermarché. Jeden z najväčších hypermarketov v krajine ponúkol zrastené mrkvy či zemiaky s hrčami s takmer tretinovou zľavou a bol o ne záujem.

Niekde ich už nenašli

Reakcie na sociálnych sieťach naznačujú, že  ľudia kupujú aj škaredé plody v českých predajniach Penny Market. Na mnohých miestach ich zákazníci už počas prvého týždňa v debničkách nenašli.

„Mne je úplne jedno, aký tvar má cibuľa. Hľadala som v Penny, ale nevidela som tam nič také,“ napísala na Facebook reťazca Zdena Koláčková. „Chcela som kúpiť uhorky, ale cez víkend sa nedali dostať,“ posťažovala sa ďalšia zákazníčka.

S obdobnou skúsenosťou sa Denníku N zverila aj Barbora, ktorá si chcela zdeformované plody pozrieť v brnianskej predajni. Aj keď štyri letáky lákali na predaj „menejcennej“ zeleniny, v debničke nenašli ani jeden takýto kúsok.

V Česku je pritom zľava oproti vydareným produktom nižšia ako vo Francúzsku. „Cena neštandardného ovocia a zeleniny je nižšia minimálne o 10 percent v porovnaní s esteticky zodpovedajúcim produktom,“ reagovali z PR reťazca Penny Market v Česku.

K tomu, aký je záujem o nevzhľadnejšie kúsky zeleniny, sa reťazec vyjadrovať nechcel s tým, že akciu odštartoval len pred týždňom. „Ešte je príliš skoro hodnotiť reakcie zákazníkov, aj keď dúfame, že budú len pozitívne,“ dodal.

No kým niektoré marketingové akcie reťazcov sú vyrátané len na niekoľko dní, kým sa objaví nový leták, Penny Market plánuje mať deformovanú zeleninu v ponuke celoročne.

Česi robia kampaň

Penny Market v Česku nie je jediným predajcom „škaredej“ zeleniny. V minulosti ju mal na pultoch aj reťazec Globus, no podľa portálu denik.cz o ňu nebol dostatočný záujem.

„No aj tak stále rozširujeme odber ovocia a zeleniny od českých farmárov a odoberáme od nich všetku produkciu, teda aj výpestky, ktoré nevyzerajú dokonale a nezodpovedajú štandardným kritériám,“ uviedla hovorkyňa Globusu Pavla Hobíková.

Zdeformovanú zeleninu má v ponuke aj internetový predajca Rohlik.cz. Cez web ponúka napríklad zakrivené uhorky a pokrútené papriky, za polovičné ceny oproti vydarenejším kúskom. Láka na ne heslom: Dajte šancu „škaredej“ zelenine, ktorá by sa inak vyhodila.

V Česku aktivisti združenia Zachraň jídlo robia ku kupovaniu ovocia a zeleniny neštandardných tvarov aj kampaň. Zbierajú podpisy ľudí, ktorí sú ochotní si takéto plody kupovať, podľa webu ich už zozbierali 8500.

Kampaň podporila aj česká spisovateľka Kateřina Tučková, autorka knihy Žítkovské bohyně. „Ako autorku ma oslovujú príbehy, v ktorých sa môžem zaoberať problémom, ktorý sa nám nezdal dosť podstatný, a predsa prináša zásadnú výpoveď o našej spoločnosti. Čo o nás vypovedá plytvanie potravinami, ktoré mali tú smolu, že sa neurodili na obraz hypermarketov? Akí povrchní a neprezieraví sme. Nie nadarmo sa vraví: nesúď knihu podľa obalu,“ píše na webe zachranjidlo.cz.

Video: Zachranjidlo.cz

Išlo by to aj u nás

Predaj neforemných plodín by bol možný aj v predajniach na Slovensku. Denníku N to potvrdil inšpektor Štátnej veterinárnej a potravinovej správy pre čerstvé ovocie a zeleninu Juraj Vranka.

Podľa neho však existuje kategória plodín, na ktoré sa vzťahuje smernica Európskej únie z roku 2011 a ktoré by sa nemali dostávať do predaja v inej ako obvyklej a všeobecne známej podobe. Ak ešte pred niekoľkými rokmi do tejto kategórie podľa Vranku patrilo vyše troch desiatok druhov ovocia a zeleniny, teraz je ich už len desať.

Ak teda napríklad mrkva, petržlen či zemiaky môžu mať atypické tvary či výrastky, napríklad pri kivi a jablkách by sa mali na pulty podľa smernice dostať len plody štandardných tvarov, prípadne len s malými odchýlkami.

Ktoré druhy musia mať naďalej predpísaný tvar:

  • jablká,
  • citrusové plody,
  • kivi,
  • šaláty,
  • endívia a eskariol,
  • broskyne a nektarinky,
  • hrušky,
  • jahody,
  • zeleninová paprika,
  • stolové hrozno,
  • rajčiaky.

Šéf Ovocinárskej únie Marián Varga by privítal, ak by sa ovocie, pri ktorom došlo počas dopestovania k odchýlkam na vzhľade, dostalo do predajní. Podľa neho sa najmä po tohtoročných jarných mrazoch, ktoré veľkú časť úrody zlikvidovali úplne, dopestovali plody, ktoré majú nedostatky na kráse, no ich kvalita tým neutrpela.

„Po nutričnej stránke im nič nie je, ale ak krása rozhoduje, do predajní sa nedostanú,“ povedal napríklad o poškodení jabĺk, ktoré sú mierne zdeformované, alebo na ich šupke mráz vypálil hnedý pásik.

Mrazmi poškodené jablká. Foto - SPPK
Mrazmi poškodené jablká. Foto – SPPK

Skúsenosti, ktoré má, pritom ukazujú, že ľudia sú ochotní si kúpiť aj mierne zdeformované plody ovocia, ak sa im dostatočne vysvetlí, prečo vyzerajú tak, ako vyzerajú, a že ich kvalita nie je nižšia ako výstavných kusov.

Povedal, že urobili pri predaji z dvora pokus. Ak príbeh takto poškodených plodov ľuďom nikto nevysvetlil, nemali o ne záujem.

„No keď sme im vysvetlili, prečo je ich tvar trochu iný, aj keď mali na výber aj pekné ovocie, mnohí si vybrali to menej vzhľadné,“ vraví Varga. Urobili tak aj vtedy, ak škaredšie ovocie nebolo lacnejšie ako pekné.

Preto si myslí, že ak by sa aj dostalo zdeformované či menej pekné ovocie do reťazcov s dostatočným vysvetlením, mohol by byť oň záujem.

U nás o tom neuvažujú

Aj keby možno o takéto plody záujem ľudí u nás bol, zatiaľ obchodné reťazce s ich predajom nerátajú.

„Momentálne o predaji zdeformovaných či atypických produktov neuvažujeme,“ povedala Michaela Janikovičová z reťazca Kaufland.

„Spoločnosť Lidl svojim zákazníkom garantuje denne čerstvé ovocie a zeleninu, máme preto záujem ponúkať tovar najvyššej kvality za najvýhodnejšiu cenu,“ uviedol Tomáš Bezák, hovorca reťazca Lidl.

Spoločnosť Tesco Stores SR tvrdí, že sa riadi platnou legislatívou. „Ponúkame ovocie a zeleninu, ktoré spĺňajú stanovené požiadavky na ich kvalitu, reagovala Diana Priechodská Brodnianska z tohto reťazca.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na pripomienky@dennikn.sk.

Dnes na dennike.sk

Ekonomika

Teraz najčítanejšie