Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

O tri týždne začnú stavať Jaguar, na ministerstvo dopravy sa preň kopia žaloby

Vláda pomôže automobilke na štart stámiliónmi eur. Investícia priniesla už aj žaloby či trestné oznámenie za ohováranie na štátneho tajomníka ministerstva dopravy Viktora Stromčeka (druhý vpravo). Foto – TASR
Vláda pomôže automobilke na štart stámiliónmi eur. Investícia priniesla už aj žaloby či trestné oznámenie za ohováranie na štátneho tajomníka ministerstva dopravy Viktora Stromčeka (druhý vpravo). Foto – TASR

Automobilka prinesie stovky pracovných miest, no možno nebude celkom legálne postavená.

Ani brexit nezmenil zámer manažérov indicko-britskej automobilky Jaguar Land Rover postaviť na Slovensku závod. V oficiálnej pozvánke už pozývajú na poklopkanie základného kameňa pre budúcu nitriansku automobilku.

Je to veľká vec, štátni manažéri o nej nahlas rozprávajú približne rok a prebieha už aj príprava strategického parku, ktorého centrom bude autovýrobca.

V tom istom tempe nadobúdajú stále vážnejšie kontúry aj námietky a problémy okolo novostavby.

Okresný úrad Nitra napríklad práve podľa agentúry TASR zamietol odvolanie proti rozhodnutiu o vydaní stavebného povolenia na stavbu automobilky.

Ide o jedno z mnohých odvolaní, ktoré podal Nitran Roman Cerulík. Hovorí, že doteraz úradníci či už na stavebných úradoch, alebo na ministerstve dopravy odmietli všetky jeho odvolania proti rozhodnutiam, ktoré označuje za nezákonné. Preto ich postupne v zákonom stanovených lehotách posiela ďalej na súd.

Ďalšie štyri žaloby

„Výsledkom toho je podanie najnovšie štyroch žalôb, ktoré boli podané 17. augusta proti tomu, že ma ministerstvo dopravy nezákonne ako účastníka vylúčilo zo štyroch stavebných konaní a mojimi stanoviskami, pripomienkami a námietkami sa riadne nezaoberalo,“ vysvetľuje Cerulík. Ako sa postupne bude odvolávať ďalej, žalôb bude pribúdať.

Cerulík namieta najmä proti tomu, že ako majiteľ viacerých pozemkov v strategickom parku, kde závod má stáť, sa chcel vyjadriť v stavebnom konaní, no z procesu ho vylúčili. Keby nie, jeho argumentáciou by sa museli úrady zapodievať.

Namiesto toho štát rozbehol debatu o tom, že Cerulík je špekulant, ktorý tlačí na štát, aby dostal za svoje pozemky čo najviac peňazí. Nitran preto podal aj podnet na trestné stíhanie na štátneho tajomníka ministerstva dopravy a vládneho splnomocnenca pre strategické parky v jednom Viktora Stromčeka. Trestné stíhanie je už podľa Cerulíka políciou začaté.

Rozporuplné bolo aj posudzovanie vplyvov, aké bude mať nová automobilka na životné prostredie. Tomu sa napríklad vyčítalo, že oficiálne ráta s výstavbou iba 400 parkovacích miest, čo investíciu vyradilo z projektov, ktorých vplyvy na životné prostredie sa automaticky posudzujú. Neskôr vysvitlo, že v areáli zaparkuje 4-tisíc áut.

Keby súdy v konečnom dôsledku rozhodli, že má Nitran pravdu, stavebné povolenie pre Jaguar bude neplatné, myslí si Cerulík.

Bude to drahšie, ako priznal štát

V priemyselnom parku sa vo veľkom robia práce už dlhšie. Štát ho pripravuje pre Jaguar a jeho budúcich dodávateľov.

Na samotný závod prispeje štát dotáciou 130 miliónov eur. Ďalšie peniaze si vyžiada príprava parku, ako aj výkup pozemkov. Posledné čísla ukazujú, že investícia bude stáť pomimo dotácie aj pol miliardy eur.

Výmenou za to má Jaguar zamestnať 2800 ľudí, neskôr možno aj necelých 4-tisíc zamestnancov. Štart výroby plánuje na rok 2018, najprv chce vyrábať ročne 150-tisíc áut.

Dnes na DennikE.sk

Minúta po minúte

Zdieľať

Ekonomický newsfilter: Štát neinvestuje, priehrady preto zostarli a ohrozujú ľudí

  • Po severnej strane Chopku chce Tatry mountain resorts pridať zjazdovky aj na juhu
  • Raši a Žiga sa boli U.S. Steelu pýtať, čo je s investíciami
  • Veľký slovenský tvorca technológií na obrábanie kovov IMC pokračuje – postaví si ďalšie tri haly
Zdieľať

Karel Hirman: Ak máme dosť peňazí na 13. dôchodky a zdvojnásobenie prídavkov na deti, tak to určite urobme. Lenže ak to má smerovať k vyššiemu deficitu a zadlžovaniu, tak to v konečnom dôsledku práve pre tieto sociálne skupiny dopadne veľmi zle.

Slovenským ekonómom v Paneli expertov Denníka E sme položili otázku:

Ako hodnotíte aktuálne rozhodnutie vlády zaviesť trinásty dôchodok vo výške priemerného mesačného dôchodku, zdvojnásobiť detské prídavky a zrušiť platby za používanie diaľnic pre autá do 3,5 tony?

Karel Hirman, energetický analytik

Ak by som sa na toto rozhodnutie končiacej vlády mal pozrieť politickou predvolebnokampaňovou optikou, tak by som mohol vyhlásiť, že naše rodinné rozpočty duo Smer – SNS na prídavkoch na deti, dôchodkoch a diaľničných známkach len v tomto roku obralo dokopy o niekoľko stovák eur. A to preto, že ho schválili až teraz. Lebo podľa toho, čo uvádzajú v dôvodovej správe, ak by to bola pravda, tak tento stav nenastal až v týchto dňoch, ale už dávnejšie. A ak by ho naozaj chceli riešiť, tak mali tieto opatrenia schváliť minimálne už v minulom roku s platnosťou od tohtoročného Nového roka.

Iný uhol pohľadu zase hovorí o tom, že nás naši politickí „Gréci“ Pellegrinus-Ficus spolu s Dankusom ťahajú svojimi bláznivými a populistickými predvolebnými rozhodnutiami na Peloponézsky polostrov. A to práve v období, keď nám skončila celosvetová konjunktúra, svet sa borí s doteraz nejasnými následkami čínskeho koronavírusu a spolu s celou EÚ budeme čeliť ekonomickým dosahom brexitu.

A teraz trošku vážnejšie. Ak naozaj máme v štátnej kase dosť peňazí na 13. dôchodky a zdvojnásobenie prídavkov na deti, tak to určite urobme.

Lenže ak to má smerovať k vyššiemu deficitu a následne zadlžovaniu, tak to v konečnom dôsledku práve pre tieto sociálne skupiny dopadne veľmi zle – ako sme videli všetci pred pár rokmi práve v Grécku. Múdrejší sa učí na chybách druhých, hlupák ich opakuje.

Čo sa týka zrušenia poplatkov za diaľnice, tak to je tiež zle, pretože by to vlastne znamenalo, že túto ťarchu prenesieme okamžite cez dane a iné poplatky aj na tých, čo po nich vôbec nejazdia. Je to podobný nezmysel, ako vlaky zadarmo pre dôchodcov alebo študentov, lebo ich v konečnom dôsledku za nich aj tak zaplatia aj tí penzisti a študenti a ich rodičia a príbuzní, čo vlakmi vôbec nejazdia.

Zadarmo nemôže byť žiadna verejná služba, môžu existovať len odôvodnené zľavy na ich využívanie pre rôzne slabšie sociálne skupiny.

Vzhľadom na to, že končiaca vláda a koalícia doslova pár dní pred svojím koncom chce prijať neúnosné záväzky pre budúcu vládu, navyše v legislatívnom procese, ktorý podľa renomovaných právnych expertov odporuje ústavným a iným pravidlám, pani prezidentka takto prijaté zákonné normy odchádzajúcim parlamentom nemôže schváliť a takto to má aj vysvetliť občanom. A nechať ich posúdenie na novú politickú reprezentáciu, ktorá vzíde z volieb.

Veď je to v konečnom dôsledku nielen demokratické, ale aj jednoduché: tí občania, ktorí napriek všetkým okolnostiam a dôsledkom trvajú na ich zavedení, môžu tých, čo ich navrhujú, zvoliť teraz vo voľbách, aby svoje dielko dokonali. Ich zavedenie takýto menší časový posun neohrozí, keďže aj tak majú platiť až od budúceho roka.

Odpovede ďalších ekonómov čítajte v Paneli expertov Denníka E.

Zdieľať

Epidémia koronavírusu v Číne by mohla znížiť HDP Spojených štátov o 0,2 až 0,3 %. Nemožnosť získať komponenty z Číny brzdí továrne, škody sa pravdepodobne prejavia veľmi skoro.

Uviedol to ekonomický poradca Bieleho domu Larry Kudlow.

Banka Goldman Sachs v piatok varovala, že kríza môže byť ešte nákladnejšia, ako sa pôvodne predpokladalo, pričom by mohla skresať HDP až o 0,6 % v 1. štvrťroku. To je dosť veľká časť z ekonomiky, ktorej medziročné tempo rastu sa pohybuje okolo 2 %. (tasr)

Zdieľať

Za 12 rokov vo vláde neboli schopní dokončiť diaľnicu do Košíc a teraz sa vyhovárajú, že fakt, že nemáme diaľnicu do Košíc, je dôvodom na zrušenie diaľničných známok, píše v Paneli expertov k aktuálnym krokom vlády Ivana Molnárová.

Slovenským ekonómom v Paneli expertov Denníka E sme položili otázku:

Ako hodnotíte aktuálne rozhodnutie vlády zaviesť trinásty dôchodok vo výške priemerného mesačného dôchodku, zdvojnásobiť detské prídavky a zrušiť platby za používanie diaľnic pre autá do 3,5 tony?

Ivana Molnárová, riaditeľka portálu Profesia.sk

Populizmus a bezbrehé plytvanie v časoch, keď z Nemecka prichádzajú informácie o zhoršovaní situácie. Niekedy by som si želala, aby preferencie vládnych strán boli výrazne vyššie, lebo vtedy by si nedovolili takto rozhadzovať. Hovorí sa, že z cudzieho krv netečie, ale prijať takéto ekonomické šarlatánstvo v časoch, keď treba skôr priškrtiť a ušetriť, je extrémne nezodpovedné.

Zrušenie diaľničných známok? Za 12 rokov vo vláde neboli schopní dokončiť diaľnicu do Košíc a teraz sa vyhovárajú, že fakt, že nemáme diaľnicu do Košíc, je dôvodom na zrušenie diaľničných známok.

Prostriedky venované zvyšovaniu finančnej gramotnosti môžeme tak považovať za vyhodené. Lebo lekcia zo zadlžovania a nadspotreby bola práve sabotovaná samotnou vládou.

Odpovede ďalších ekonómov čítajte v Paneli expertov Denníka E.

Zdieľať

Ako učebnicový príklad bezbrehého populizmu charakterizuje Ľudovít Ódor v Paneli expertov rozhodnutie vlády o dôchodkoch a prídavkoch „pár dní pred voľbami, narýchlo, bez diskusie, bez kvantifikácie následkov a s roztrhaním vlastného (už beztak nerealistického) rozpočtu“.

Slovenským ekonómom v Paneli expertov Denníka E sme položili otázku:

Ako hodnotíte aktuálne rozhodnutie vlády zaviesť trinásty dôchodok vo výške priemerného mesačného dôchodku, zdvojnásobiť detské prídavky a zrušiť platby za používanie diaľnic pre autá do 3,5 tony?

Ľudovít Ódor, viceguvernér NBS

Aby nedošlo k nedorozumeniu, každá vláda aj parlament má právo prijímať takéto alebo podobné opatrenia. Pár dní pred voľbami, narýchlo, bez diskusie, bez jasnej kvantifikácie všetkých následkov a s roztrhaním vlastného (už beztak nerealistického) rozpočtu to vnímam ako učebnicový príklad bezbrehého populizmu.

V banánovej republike je to úplne štandardný postup, u nás na dedine by povedali, že „na hulváta“, a v mojom ponímaní je to flagrantné porušenie takmer všetkých základných princípov zodpovedného hospodárenia. Po nás potopa.

Odpovede ďalších ekonómov čítajte v Paneli expertov Denníka E.

Zdieľať

Peter Kažimír okomentoval v Paneli expertov rozhodnutie vlády o 13. dôchodkoch a dvojnásobných detských prídavkoch: „Mali by sme kráčať v ústrety starej slovenskej pravde, ktorá hovorí, že sa máme zakrývať takou perinou, na akú máme.“

Slovenským ekonómom v Paneli expertov Denníka E sme položili otázku:

Ako hodnotíte aktuálne rozhodnutie vlády zaviesť trinásty dôchodok vo výške priemerného mesačného dôchodku, zdvojnásobiť detské prídavky a zrušiť platby za používanie diaľnic pre autá do 3,5 tony?

Peter Kažimír, guvernér NBS, bývalý minister financií

Ešte vždy si myslím, že by sme mali naďalej pomaly, ale isto kráčať v ústrety starej slovenskej pravde, ktorá hovorí, že sa máme zakrývať takou perinou, na akú máme…

Čakajú nás tri možné scenáre: buď budeme mať šťastie a Slovensko sa vráti k štyrom percentám rastu, zlepší výber daní a odvodov, pomôže rozpočtu zaplatiť nové zákonné nároky. Alebo vláda vyškrtá 300-400 miliónov iných výdavkov. Alebo parlament prijme nový zákon o štátnom rozpočte, ktorý bude odrážať realitu novoprijatých zákonov.

Odpovede ďalších ekonómov čítajte v Paneli expertov Denníka E.

Zdieľať

Turecká letecká spoločnosť Atlasglobal podala návrh na vyhlásenie konkurzu. Krach sa podľa Trnavského samosprávneho kraja nedotkne piešťanského letiska, kam tiež lietala.

„Letecká spoločnosť Atlasglobal podala návrh na vyhlásenie konkurzu, pretože nemohla pokračovať v prevádzke a jej lety boli zastavené,“ oznámil turecký úrad pre civilné letisko SHGM.

Letecká spoločnosť bola založená v roku 2001 v Turecku a od roku 2004 začala prevádzkovať vnútroštátne a medzinárodné linky, ktoré smerovali do 50 destinácií v 35 krajinách sveta.

Atlasglobal bol nútený dočasne prerušiť lety v novembri a decembri minulého roka po tom, ako začal mať finančné problémy, najmä s tzv. cash flow. Prispeli k tomu zvýšené náklady na logistiku a prevádzku a tiež presun na nové istanbulské letisko.

V roku 2007 zahynulo po havárii jedného z lietadiel spoločnosti počas letu do juhozápadného mesta Isparta z Istanbulu 57 ľudí.

Z Piešťan bude lietať iný dopravca:

  • Krach tureckej leteckej spoločnosti AtlasGlobal sa nijako nedotkne prevádzky Letiska Piešťany, hovorí Trnavský samosprávny kraj. Letisko má so spoločnosťou vysporiadané všetky pohľadávky a záväzky.
  • „Cestovná kancelária ešte pred mesiacom uzavrela zmluvu s novým leteckým dopravcom. Takže od mája do októbra sa bude z piešťanského letiska lietať do Turecka aj naďalej,“ uviedol tlačový odbor. Dodal, že oproti minulému roku sú pre sezónu 2020 predávané zájazdy s odletom z Piešťan už viacerými cestovnými kanceláriami.

V roku 2018 prevádzkoval AtlasGlobal lety pre dovolenkárov aj z Bratislavy. (tasr, n)

Zdieľať

ZSSK sa nezúčastní súťaže na výber dopravcu na trati Bratislava – Dunajská Streda – Komárno. Podľa ZSSK nie je možné v termíne, ktorý určilo ministerstvo dopravy, predložiť kvalifikovanú ponuku.

Štátny dopravca plánuje do konca budúceho týždňa podať námietku a pravdepodobne MDV požiada, aby súťaž zrušilo a vyhlásilo novú.

„Nie je možné v požadovanom termíne predložiť kvalifikovanú ponuku, pričom tento termín podľa nášho názoru predstavuje približne len zlomok potrebného času na jej prípravu,“ uviedla ZSSK vo vyhlásení zaslanom v piatok médiám.

Podľa ZSSK by bol schopný kvalifikovanú ponuku predložiť iba taký uchádzač, ktorý už dnes disponuje vozidlami spĺňajúcimi v podstatných ohľadoch požiadavky vyhlasovateľa a je pripravený ich takmer okamžite využiť na účely realizácie výkonov na súťaženej trase.

V poradí druhú súťaž na liberalizáciu tratí rezort dopravy spustil začiatkom októbra. Prvou bola súťaž na prevádzkovateľa osobnej vlakovej dopravy na trati Žilina – Rajec.

Hovorkyňa ministerstva dopravy Karolína Ducká v novembri minulého roka informovala o tom, že do súťaže na výber železničného dopravcu na trati Bratislava – Dunajská Streda – Komárno sa prihlásilo päť záujemcov. Jedného z uchádzačov už ministerstvo vyradilo pre nesplnenie podmienok.

Na frekventovanej trati v súčasnosti jazdí súkromný dopravca RegioJet, ktorý má záujem v tom pokračovať aj naďalej.

RegioJetu sa končí aktuálne platná zmluva v decembri 2020. Potom môže na trať nastúpiť uchádzač, ktorý vzíde z verejnej súťaže. Trať bude obsluhovať nasledujúcich desať rokov.

Zámer vyhlásiť verejnú súťaž na trati Bratislava – Komárno rezort zverejnil pred viac ako rokom v európskom vestníku. Celkovo 95-kilometrová trať patrí k mimoriadne vyťaženým a záujem o dopravu tam v posledných rokoch neustále narastá.

Dôvodom sú najmä pribúdajúce obytné zóny v okolí hlavného mesta. (tasr)

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať