Denník N

V klietke sa sliepka nudí, tak znáša najviac vajec

Foto – Babičkin dvor
Foto – Babičkin dvor

Šéf druhého najväčšieho slovenského producenta vajec Babičkin dvor vysvetľuje, prečo sú na pultoch skôr vajcia s hnedou škrupinou a ako to suvisí so správaním kupujúcich.

Jaroslavovi Novákovi sa podarilo skúpiť farmy po skrachovanom producentovi vajec spájanom s podvodmi s DPH, firme Begokon. Vysvetľuje, prečo už u nás na pultoch vidíme biele vajcia spravidla iba na Veľkú noc, hoci v Rakúsku a Nemecku by ste ťažko hľadali hnedé vajcia, ale aj to, prečo sú na západe potraviny kvalitnejšie a prečo predpokladá, že Poliaci majú na vajcovom trhu kartel. 

Existuje nejaký štandard, ako má vyzerať vajce v obchode?

Celá živočíšna výroba má svoje štandardy. V Únii platí smernica z roku 1996, ktorá určuje, ako sa majú chovať nosnice, koľko priestoru majú mať na voľný pohyb, čím sa smú a čím nesmú kŕmiť. Napríklad by sa už nemali kŕmiť mäsokostnou múčkou – to je dôsledok kauzy choroby šialených kráv, že je zakázané vracať do výroby živočíšne odpady. Parametre vajec sú tiež dané Európskou komisiou, sú rozdelené jednak podľa toho, ako nosnice chovali – či na podstielke, v klietke alebo či sú z biofarmy – a potom podľa veľkostí: sú kategórie S, M, L a XL. Vajce má mať určité rozpätie hmotnosti a tým je dané, že je to napríklad veľkosť M.

Existuje aj regulácia nosníc?

Z hľadiska samotných nosníc ide o odrody. Sú nosnice, ktoré sú vyšľachtené a dávajú biele vajcia, a potom sú také, ktoré dávajú hnedé vajcia. To je všetko samozrejme regulované. My používame najčastejšie takzvané „Lohman“nosnice, to je nemecká odroda alebo „Iza“, to je odroda ešte z federácie.

V zahraničí uvidím na pultoch iné vajcia ako u nás?

Základný problém je, že väčšinoví spotrebitelia stále vnímajú vajce ako komoditu, a nie ako tovar. Pred 40 rokmi bol jogurt tiež komodita a nie tovar, dnes je to už inak a je pravda, že práve to, aké druhy nosníc máte, čím ich kŕmite a v akom prostredí ich chováte, výrazne ovplyvňuje parametre vajec.

Rozdiel je, že už existuje marketing vajec?

Bežný spotrebiteľ, ktorý chodí do diskontných predajní, pozerá na cenu, ale nevie, že keď si kúpi to najlacnejšie vajce, tak pravdepodobne bolo znesené v klietkovom chove a nosnica bola kŕmená najštandardnejšími metódami. Také vajce má viac látok typu cholesterol či stresových hormónov

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

    Ekonomika

    Teraz najčítanejšie